משתמש:אסף טל דורון 317/עמיר מנחם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עמיר מנחם
לידה 22 בינואר 1990 (גיל: 34)
ירושלים, ישראל
מדינה ישראלישראל ישראל
ידוע בשל הקמת תנועת חמש אצבעות, קידום חינוך ערכי לנוער, הגות בנושאי מנהיגות, אחריות ועבודה בצוות, הקמת פורום "שיח לוחמים", מרצה בכיר בצה"ל
השכלה הקריה האקדמית אונו
תקופת הפעילות מ-2014
תפקיד מנכ"ל תנועת חמש אצבעות
בת זוג רותם מנחם
מספר צאצאים 2

עמיר מנחם (נולד ב-22 בינואר 1990) הוא איש חינוך, מרצה, פעיל חברתי ומאמן ספורט. מייסד ומנכ"ל תנועת חמש אצבעות למצוינות ערכית וכושר קרבי מאז 2014.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמיר מנחם נולד בירושלים ב-22 בינואר 1990. בגיל 14 עבר לגור ברעננה. מגיל צער נמשך לספורט, והתמקצע בעיקר בכדורסל ובריצות לטווחים בינוניים. הוא ויתר על תקן ספורטאי, כדי להתגייס לשירות קרבי ושירת בשייטת 13. במהלך השירות השתתף בין היתר בתקרית משט המרמרה ושימש מפקד צוות. הוא סיים את שירותו הצבאי בדרגת סרן בקיץ 2014, בסמוך לתחילת מבצע צוק איתן. בהמשך, במסגרת שירות המילואים, הועלה לדרגת רב-סרן.

עוד באותה שנה בה סיים את שירותו הצבאי הקים, בשיתוף עם אביו יורם מנחם, מאמן ספורט במקצועו, את תנועת חמש אצבעות לחינוך למצוינות ערכית וכושר קרבי בקרב הנוער. במקור התנועה החלה כסניף כושר קרבי והכנה לצבא עבור בני נוער בהרצליה, ובהמשך גדלה והתפתחה עם פתיחת סניפים רבים ברחבי הארץ[1]. המטרה של הארגון הייתה לחנך נוער לפני צבא למעורבות חברתית, למצוינות ומקצוענות בכל תחומי החיים, מנהיגות, השקעה והתמדה, בעיקר דרך אימוני כושר קרבי שיש בהם דגש על עבודת צוות ועבודה מההתחלה עד הסוף (לדוגמה: לגעת "חמש אצבעות" בקו בקצה המקצה זה עיקרון בתנועה). מאחורי השם "חמש אצבעות" עומד עיקרון אותו תיאר מנחם: "השם בא מביטוי בשייטת, שאומר לרוץ, לגעת בנקודה ולעשות את הכי טוב שאתה יכול - עם כל חמש האצבעות." עם השנים התנועה התרחבה ונפתחו סניפים נוספים שלה ברחבי הארץ, ובשנת 2018 הוקמה מכינה קדם-צבאית של התנועה בזיכרון יעקב.

מנחם עצמו התייחס לתפקיד התנועה בראש ובראשונה כחינוכי. בראיון עמו הסביר על התנועה: "השיטה שלנו מתבססת על שלושה אלמנטים. ראשית, דמות המאמן כמורה דרך. הצעירים חיים היום עם מחסור במודלים לחיקוי, והם צמאים לאנשים שיסמנו להם את הדרך. האלמנט השני הוא האימון הגופני, שמייצר חוויה שחסרה מאוד בבתי הספר. באימון של שעתיים אני רואה המון דברים שלא רואים בהכרח בכיתה. כך גם בטיולים שלנו, בדיבייט, במשימות ובהרצאות. האלמנט השלישי והחשוב ביותר הוא הקבוצה. הכל אצלנו נעשה בקבוצה. אנחנו מאמינים בקבוצתיות[2]." במסגרת קבוצות הנוער של חמש אצבעות, המתחלקות לפי גילאים בין קבוצה של חטיבות ביניים וקבוצה תיכונית, מתקיימים גם ימי תחרויות, מסעות וערבי קבוצה להעשרה, שכוללים גם הרצאות והעשרה בנושאים חינוכיים, בציונות, תולדות ישראל, מעורבות ויוזמה חברתית. רבים מבוגרי התנועה התקבלו ליחידות מובחרות והשתבצו במערך הקצונה של צה"ל. נכון לשנת 2023 מנתה התנועה אלפיים חניכים, מכינה קדם צבאית, שלושת אלפים בוגרים פעילים ושיתופים רבים עם משרד החינוך, צה"ל וגופים נוספים.

מנחם משמש גם מרצה בפני פורומים שונים, בעיקר עבור מסגרות של הכשרה צבאית, כולל בית הספר לקצינים של צה"ל, בנושאים חינוכיים, ומדגיש ערכים של רעות, אחריות אישית, מנהיגות ומעורבות בחברה. במספר מסגרות הבהיר שמטרה מרכזית של התנועה היא לטפח את דור המנהיגים הבא של ישראל. אחת לשבועיים מעלה מנחם פרק פודקאסט של חמש אצבעות שעוסק בעיקר בחינוך ערכי לנוער. בין המרואיינים נמנים אנשי ציבור מגוון תחומי החיים, כולל: יועז הנדל, אלעזר שטרן, יגאל לוינשטיין, אלון אולארצ'יק, יוסי אקרמן, מיה אוחנה-מורנו (אלמנתו של עמנואל מורנו) ורבים נוספים[3].

בשנת 2023 בצל רפורמת לוין, המחאה נגד הרפורמה המשפטית והקיטוב הגובר בציבור הישראלי, יצר מנחם יחד עם חברו לשירות ברוך הירש ואחרים "שיח לוחמים" לדו-שיח בין תומכים למתנגדים של הרפורמה שהחל בין יוצאי השייטת והתרחב ליוצאי יחידות נוספות[4][5]. בעקבות פרוץ מלחמת חרבות ברזל חלו שינויים משמעותיים בתנועה: ההרשמה בקרב בני נוער זינקה משמעותית, המכינה ניידה את עצמה לאילת כדי לעזור ולתת גב למשפחות מפונים מהעוטף לאחר מתקפת הפתע על ישראל, הוקם חמ"ל התנדבות ותמיכה אזרחי בהרצליה ולראשונה התנועה שכלה את בוגריה שנפלו בקרב. מנחם מרבה להתעסק בהתגייסות של הדור הצעיר לשירות קרבי וההיענות שלו לשמירה על הגנת המדינה, שהוא חלק מרכזי בערכים שהתנועה פועלת להנחיל לחניכיה. בראיון עמו שנערך במהלך המלחמה אמר: "בשנים האחרונות, כמי שעובד הרבה מאוד עם בני נוער כשיש לנו גם מכינה קדם צבאית, אני רואה נוער שמאוד רוצה לעשות משהו משמעותי, הם מאוד רעבים וסקרנים. הרבה פעמים הם לוקחים את זה למקומות לא נכונים, אבל אני מזהה שהם מאוד רוצים, [...] המציאות של המלחמה וגם המצב שהיה בארץ לפני, גורם להם להתעורר כשאני רואה שיש ממש טירוף בקרב הנערים[6]."

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמיר נשוי לרותם ולהם שני ילדים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]