משתמש:Shir.rozzen/שיר רוזן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שיר רוזן
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 27 באוקטובר 1989 (גיל: 34)
עיסוק זמרת-יוצרת, פזמונאית, מלחינה, זמרת אופרה
סוגה זמר עברי, אופרה, פופ
שפה מועדפת עברית
כלי נגינה פסנתר

שיר רוזן (נולדה ב-27 באוקטובר 1989) היא זמרת-יוצרת, פזמונאית, מלחינה, וזמרת אופרה ישראלית. היא השתתפה בהקלטת הבכורה לאופרה Cold Mountain, שהייתה מועמדת לשני פרסי גראמי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוזן נולדה וגדלה בבסיסי חיל האוויר ובישוב כרמי יוסף, הצעירה מבין שלוש בנותיהם של שרה ועוזי רוזן. אביה גדל בגבעתיים, היה טייס קרב, פיקד על בסיסי חצרים ותל נוף ושימש עוזר שר הביטחון לאמצעים מיוחדים. אמה עלתה מאיראן, גדלה ברחובות, ולימים הייתה אשת חינוך ומנהלת בית ספר.

מנגינות ושירי ארץ ישראל עיצבו את טעמה המוזיקלי של רוזן והיא החלה לכתוב שירים ולנגן בפסנתר בגיל 5.[דרוש מקור] בגיל 10 היא שרה בחבורת הזמר של הילדים בכרמי יוסף תחת ניהולו המוזיקלי של טל פורר. בגיל 12 החלה רוזן ללמוד פיתוח קול בקיבוץ צרעה עם מרגלית חרזי, שהכינה אותה למבחני הקבלה לבית הספר לאמנויות על שם תלמה ילין בגבעתיים.

בגיל 14 התקבלה רוזן ללימודי מוזיקה קלאסית בתלמה ילין, שם למדה פיתוח קול עם רובין ויזל-קפסוטו. בזמן הלימודים, השתתפה במקהלת הקיבוצים תחת ניצוחו של ישי שטקלר.

בגיל 15 התקבלה רוזן לתוכנית הקדם-קולג' בג'וליארד ועברה ללמוד בניו יורק, תוך כדי שהיא מסיימת לימודי תיכון בוושינגטון ומשתתפת בתוכנית האמנים הצעירים באופרה של וושינגטון.

בשנת 2007, התקבלה רוזן ללימודים על מלגה מלאה ל-8 שנים במכון קרטיס למוזיקה בפילדלפיה.

בשנת 2009, העניק משרד התרבות והספורט לרוזן מעמד "מוזיקאי עילוי".[דרוש מקור] מעמד זה הקנה לה את האפשרות לשלב את הלימודים בארצות הברית עם שירות בצה"ל בחופשות הקיץ והחורף במשך 6 שנים.

במסגרת הלימודים במכון קרטיס למדה רוזן אצל מרלנה מאלאס(Marlena Malas) תחת ניהולו המוזיקלי של מייקל אלייסן (אנ') והשתתפה במאות הפקות וביניהן הופעות עם בית האופרה של פילדלפיה, תזמורת פילדלפיה והקרנגי הול.[1] בתחילת דרכה האופראית, הייתה משתתפת באופרות כזמרת מצו סופרן ולקראת סיום לימודיה, קיבלה רוזן את התפקיד הראשי באופרה Empty the House, שהוצגה בתאטרון של מכון קרטיס בבכורה עולמית, כזמרת סופרן דרמטי[2] והקליטה את ההקלטה הראשונה בעולם לאופרה Cold Mountain (אנ'),[דרוש מקור: להשתתפות בהקלטה ולתפקיד בה] שהייתה מועמדת ל-2 פרסי גראמי.[3]

בשנת 2016, עם סיום לימודי התואר השני במוזיקה, הגיעה רוזן לישראל והשתתפה בתוכנית אמנים צעירים באופרה הישראלית.[4] לאחר ארבעה חודשים קיבלה הזמנה להשתתף בתוכנית של החברה האוסטרלית לאופרה בת זמננו (אנ') במלבורן.

בשנת 2018, חזרה רוזן לארצות הברית וייסדה את "בית הספר רוזן לאמנויות הבמה" (The Rozzen School of the Arts) בבוקה רטון (אנ') שבפלורידה, המונה 200 תלמידים במספר.[דרוש מקור] לבית בספר תוכנית למידה מקוונת – "הסוכנות האמריקאית לאמנים צעירים" – המיועדת לאמנים צעירים ברחבי העולם המעוניינים ללמוד בארצות הברית.[5]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Opera Philadelphia, Poulenc's Dialogues of the Carmelites - Poulenc's Dialogues of the Carmelites, Opera Philadelphia (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Steve Cohen, A world premiere of 'Empty the House', broad street review, January 29 2016
  3. ^ Cold Mountain nominated for two categories of the 59th GRAMMY Awards | Santa Fe Opera, www.santafeopera.org (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Rozzen Shir, soprano, www.israel-opera.co.il (באנגלית)
  5. ^ the American College Agency for Young Artists