נמל התעופה קובנה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נמל התעופה הבין-לאומי קובנה
Kauno tarptautinis oro uostas
טרמינל הנוסעים של נמל התעופה, מבט מכיוון כביש הגישה וחניון הרכבים (2010)
טרמינל הנוסעים של נמל התעופה, מבט מכיוון כביש הגישה וחניון הרכבים (2010)
נתוני השדה
קוד IATA
‏KUN‏
קוד ICAO
‏EYKA‏
סוג השדה ציבורי
תקופת הפעילות 1988–הווה (כ־36 שנים)
מפעיל Lithuanian Airports
בעלים משרד התחבורה והתקשורת של רפובליקת ליטא
עיר סמוכה Karmelava
משרת את קובנה
בסיס לחברות ריינאייר
קואורדינטות 54°57′50″N 24°05′05″E
גובה מעל פני הים 256 מטר (840 רגל)
https://www.kaunas-airport.lt/en/
מסלולי טיסה
כיוון
מגנטי
אורך סוג
מסלול
רגל מטר
08/26 10,663 3,250 אספלט
סטטיסטיקה (2022)
מספר הנוסעים 1,150,000
Increase 136% לעומת שנת 2021
קיבולת
טרמינלים 1
שערי עלייה למטוס 6
מספר יעדים
סה"כ 29
אולם הנוסעים היוצאים
עליית נוסעים למטוס בואינג 737-800 של ראיינאייר באמצעות הליכה רגלית מהטרמינל

נמל התעופה הבין-לאומי קובנהליטאית: Kauno tarptautinis oro uostas) הוא נמל תעופה אזרחי הממוקם במרכזה של ליטא, כ-14 ק"מ מזרחית למרכז העיר קובנה וכ-100 ק"מ צפון-מערבית לעיר הבירה וילנה. שני בגודלו בליטא רק לנמל התעופה בעיר הבירה, זהו שדה התעופה האזרחי הרביעי בגודלו בארצות הבלטיות.

הנמל מופעל על ידי חברת Lithuanian Airports, תחת שליטה מלאה של משרד התחבורה הליטאי, ומשמש כאחד מבסיסיה של חברת ריינאייר. בשנת 2022 עברו דרכו כ-1.15 מיליון נוסעים[1] בכ-10 אלף טיסות ליעדים באירופה והמזרח התיכון.

ריינאייר הפעילה בעבר טיסות ישירות מהשדה לנמל התעופה בן-גוריון אך טיסות אלה הופסקו במהלך מגפת הקורונה ולא חודשו מאז. בחודשי החורף מופעלות טיסות שבועיות ישירות לנמל התעופה רמון הסמוך לאילת.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עד לשנת 1988 שדה התעופה של קובנה היה ממוקם סמוך למרכזה של העיר, על גבעת אלקסוטס (בליטאית: Aleksotas) ושימש הן טיסות צבאיות והן טיסות אזרחיות ליעדים שונים ברחבי ברית המועצות. השדה החדש, הממוקם סמוך לעיירה קרמלבה (Karmelava) נפתח באותה השנה וכלל הפעילות האזרחית עברה אליו.

השדה שירת את טיסות השלוחה המקומית של חברת אירופלוט הסובייטית. טיסות סדירות הופעלו במטוסי יאק-40 ויאק-42 לקייב, חארקיב, אודסה וסימפרופול באוקראינה הסובייטית, למוסקבה שברוסיה הסובייטית ולשיאוליאי בצפונה של ליטא.

בהמשך לחידוש עצמאותה של ליטא, בשנת 1991 קיבל שדה התעופה מעמד בינלאומי והצטרף לוועד נמלי התעופה הבינלאומי (Airports Council International). החל משנת 1993 היה לבסיסה הראשי של חברת אייר ליטואניה (אנ'), אשר חיברה את קובנה ליעדים במרכז אירופה ובסקנדינביה, ביניהם בודפשט, מאלמו, המבורג ואוסלו. בשנת 2004 החברה פשטה את רגלה וטיסותיה מהשדה הופסקו כליל.

בשנת 2004 החלה חברת הלואו-קוסט האירית רינאייר להפעיל טיסות ישירות משדה התעופה. בשנת 2006 הוחלט בחברה להקים בסיס בקובנה, אשר יצטרף לרשת הבסיסים הענפה של החברה ברחבי אירופה. פתיחת הבסיס של רינאייר וההשקעה הכספית שבאה בעקבות כך, הובילה לעלייה ניכרת בכמות הנוסעים ולמתן תעסוקה לכמה מאות עובדים אשר החלו לשרת את מטוסי החברה בהאנגאר ייעודי שנבנה בעלות של כ-3 מיליון אירו. בנוסף להאנגאר הנוכחי, צפויה רינאייר לבנות האנגאר נוסף אשר יוסיף לשוק התעסוקה כמה עשרות עובדים, בשיתוף עם אוניברסיטת קובנה לטכנולוגיה.

בשנת 2012 החלה גם חברת הלואו-קוסט וויזאייר להפעיל טיסות לקובנה, לאחר תקופה קצרה בשנת 2005 שבה הופעלו מספר טיסות אשר בוטלו בסופו של דבק. מאז טיסות החברה ממשיכות לשרת את השדה.

השדה שימש במהלך השנים גם את החברות אייר בלטיק ולוט, אשר פעלו בקווים לריגה בלטביה ולוורשה שבפולין, בהתאמה. טיסות אלו הופסקו ומאז רק החברות רינאייר ווויזאייר מפעילות טיסות סדירות מהשדה.

בשנת 2008 נפתח מבנה טרמינל חדיש אשר תוכנן לשרת כ-800 אלף נוסעים בשנה, אם כי כבר בשנת 2010 כמות הנוסעים השנתית עברה את זאת המתוכננת.

בשנת 2017 נמל התעופה הווילנאי נסגר לצורך שיפוצים וכלל הפעילות התעופתית עברה לקובנה. במטרה להתמודד עם העלייה בכמות הנוסעים שבאה עם הפיכתו הזמנית של השדה לשער הכניסה האווירי הראשי של ליטא, נבנו שני מבני טרמינל זמניים.

תשתיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

טרמינל הנוסעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה הטרמינל מורכב מ-3 קומות ומשתרע של כ-7,573 מ"ר. קומת הקרקע מיועדת לנוסעים נכנסים ואילו הקומות העליונות מיועדות לנוסעים יוצאים, כאשר בקומה השנייה ממוקמים 12 דלפקי רישום לטיסה ועמדות לבידוק ביטחוני. לאחר הבידוק הביטחוני שטח הטרמינל מתחלק לאזור המיועד לנוסעי טיסות אשר יעדן בתוך מדינות הסכם שנגן ולנוסעי טיסות לשאר היעדים אשר נדרשים לעבור בנוסף ביקורת גבולות[2].

העלייה למטוס מתבצעת מתוך 6 שערים (ממוספרים A1-A6) ודורשת יציאה משטח הטרמינל לשטח האווירי, שכן הטרמינל לא מאובזר בגשרי עלייה למטוס. בדרך כלל המטוסים חונים בסמיכות לטרמינל, לכן נדרשת הליכה רגלית קצרה בשטח האווירי ללא צורך באוטובוס.

מטוס בואינג 737-800 של ריינאייר בשטח האווירי של נמל התעופה

לשירות הנוסעים ישנן מספר חנויות, בית קפה, סוכנות נסיעות, שירותי השכרת רכבים והמרת מט"ח, אשר מפוזרות ברחבי הטרמינל.

השטח האווירי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנמל התעופה בקובנה מסלול המראה יחיד באורך של 3,250 מ' וברוחב של 45 מ', אשר עומד בתקן 4E של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית ומאפשר נחיתת והמראת מטוסים כמו בואינג 747 ואנטונוב 124. המסלול מכוון בהתאם לכיוון הדומיננטי של הרוחות המערביות הנושבות בשדה ומאובזר במערכת נחיתת מכשירים מדרגה II מאפשרת נחיתת מטוסים כאשר הראות קרובה למינימום.

חברת ריינאייר מחזיקה האנגאר אחד בשטח שדה התעופה בעל קיבולת לתחזוקת מטוס יחיד וביצוע בדיקות מסוג C-check.

נגישות תחבורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

כבישים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמל התעופה מחובר לכביש הראשי הליטאי המסומן A6 (E262) באמצעות רחוב Oro uosto g., כביש גישה באורך של כ-450 מ'. כביש A6 מחבר את מרכז קובנה לערים בצפון מזרח המדינה (ביניהן אוטנה ואוקמרגה) ולדאוגבפילס שבלטביה באופן ישיר, ומאפשר גישה לכביש A1 שבין וילנה לקלייפדה ולכביש A2 שבין וילנה לפוניבז'.

משך הנסיעה ברכב פרטי למרכז העיר קובנה הוא כ-20–25 דקות.

תחבורה עירונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קו אוטובוס מס' 29G פועל בין תחנת הרכבת שבמרכז קובנה לבין שדה התעופה. זהו קו אקספרס העוצר בכלל תחנות מרכז העיר ובמספר תחנות בשדרות Savanoriu ובכך מאפשר מעבר לשאר קווי התחבורה הציבורית בעיר. כמו גם ישנן מספר תחנות בעיר קרמלבה הסמוכה לנמל התעופה.

תחנת האוטובוס של נמל התעופה משרתת את קו 29G היוצא אל מרכז העיר קובנה

עלות הנסיעה בקו זהה לכל שאר התחבורה העירונית של קובנה ועומדת על 1 יורו למשלמים במזומן או 70 סנט למשלמים באמצעות כרטיס נטען או דרך אפליקציה ייעודית (נכון לשנת 2023).

משך הנסיעה בין תחנות הקצה של הקו היא כ-50 דקות. הקו פועל בין שעות הבוקר המוקדמות עד ל-1 לפנות בוקר לערך[3].

תחבורה בינעירונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם קווי אוטובוס ישירים בין שדה התעופה לערים וילנה, קלייפדה ויאנובה בנוסף ליישובים רבים אחרים ברחבי המדינה ואף קו הסעה בינלאומי לריגה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נמל התעופה קובנה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ https://www.kaunas-airport.lt/en/news/lithuanian-airports-2022-aviation-traffic-results Lithuanian Airports’ 2022 Aviation Traffic Results
  2. ^ Airport terminal map, www.kaunas-airport.lt (באנגלית)
  3. ^ Public transport, visit.kaunas.lt (באנגלית אמריקאית)