סוזנה השל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סוזנה השל
Susannah Heschel
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 15 במאי 1956 (בת 67)
ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה
מעסיק דארטמות' קולג' עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
חתימה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שושנה חיה (סוזנה) השלאנגלית: Susannah Heschel; נולדה ב-15 במאי 1956) היא חוקרת יהודייה-אמריקאית ופרופסור למדעי היהדות בדארטמות' קולג'. מחקריה של השל מתמקדים באינטראקציות יהודיות-נוצריות בגרמניה במאות ה-19 וה-20, מחשבת ישראל, יחסי יהדות-אסלאם ופמיניזם יהודי. היא בתו של אברהם יהושע השל, מחשובי התאולוגים והפילוסופים היהודים במאה ה-20.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1972 ביקשה השל מבית המדרש לרבנים באמריקה בניו יורק לשקול את קבלתה לבית הספר לרבנות, אף שהמוסד טרם הסמיך נשים באותה תקופה.

השל קיבלה את הדוקטורט שלה מאוניברסיטת פנסילבניה בשנת 1989. עבודתה הייתה בנושא "אברהם גייגר ושורשי הנצרות". היא כיהנה כמרצה וכפרופסור ללימודי דת באוניברסיטה המתודיסטית הדרומית (אנ') בין השנים 1988–1991, וכפרופסור באוניברסיטת קייס וסטרן ריזרב בין השנים 1991 ל-1998. היא הייתה עמיתת רוקפלר במרכז הלאומי למדעי הרוח בשנים 1997–1998, קיבלה את מלגת קרן קרנגי בלימודי האסלאם בשנת 2008, ושהתה שנתיים במרכז למדעי הרוח באוניברסיטת טאפטס. בשנת 2013 הוענקה לה מלגת גוגנהיים.

בשנת 2005 קיבלה מלגה אקדמית מקרן פורד, במסגרתה נהגה לכנס סדרת כנסים בינלאומיים, שהתקיימו בדארטמות' קולג'. בכנסים אלו נפגשו חוקרים בתחומי מדעי היהדות ולימודי האסלאם כדי לדון במגוון נושאים.

בשנים 1992–1993 הייתה פרופסור באוניברסיטת פרנקפורט. היא לימדה גם באוניברסיטת אדינבורו, באוניברסיטת קייפטאון ובאוניברסיטת פרינסטון.

ספריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין ספריה של השל, המונוגרפיה Abraham Geiger and the Jewish Jesus ("אברהם גייגר וישו היהודי", הוצאת אוניברסיטת שיקגו, 1998) זכתה בפרס אברהם גייגר של מכללת גייגר בגרמניה ובפרס הלאומי לספרים יהודיים לשנת 1988 בקטגוריית "יחסי יהודים-נוצרים".

ספר חשוב נוסף הוא The Aryan Jesus: Christian theologians and the Bible in Nazi Germany ("ישו הארי": תאולוגים נוצרים הביבליה בגרמניה הנאצית", הוצאת אוניברסיטת פרינסטון, 2008). הספר מתאר את הרקע ההיסטורי והאידאולוגי של קבוצת תאולוגים גרמנים פרוטסטנטים בשנים שקדמו למלחמת העולם השנייה ובמהלכה. אנשי דת אלה הגדירו מחדש את ישו כארי ואת הנצרות כדת הנמצאת במלחמה עם היהדות. בשנת 1939 הם הקימו את המכון לחקר ומיגור ההשפעה היהודית על חיי הדת בגרמניה [1] (בגרמנית: Institut zur Erforschung und Beseitigung des jüdischen Einflusses auf das deutsche kirchliche Leben). המכון הפך לאיבר התעמולה החשוב ביותר של הנצרות הפרוטסטנטית הגרמנית והיה בעל השפעה נרחבת. המכון ניסח נצרות נאצית שהציבה את האנטישמיות בלב התאולוגי שלה. בספרה השל מתמקדת בארגון תאולוגי זה, ובוחנת את פעילותו, השפעותיו והנפשות הפועלות בו. "ישו הארי" מעלה שאלות חיוניות על העבר הקרוב של הנצרות ועל מקומה של היהדות במחשבה הנוצרית. הספר מבוסס על שנים של מחקר ארכיוני שביצעה השל, וזכה לביקורות אוהדות רבות.

ספר נוסף בתחום זה הוא Betrayal: German churches and the Holocaust ("בגידה: כנסיות גרמניות והשואה",עם רוברט פ' אריקסן, מיניאפוליס, 1999).

בנוסף השל ערכה מספר ספרים עם חוקרים אחרים. בין השאר ערכה את המקראה - On being a Jewish feminist ("להיות פמיניסטית יהודיה"), ניו יורק, 1983.

מאמרה על אביה בשם "אבי" תורגם לעברית בידי דרור בונדי ופורסם כאחרית דבר בספרו של אביה "אלהים מאמין באדם", בהוצאת דביר, בית מורשה ומכון שכטר למדעי היהדות (אור יהודה, 2011).

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

השל היא בתו של אברהם יהושע השל. היא נשואה לג'יימס לואי (יעקב) אהרונסון, פרופסור אמריטוס למדעי כדור הארץ בדארטמות' קולג'. היא אם לשתי בנות.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Susannah Heschel, The Aryan Jesus: Christian Theologians and the Bible in Nazi Germany, USA: Princeton University Press, 2008

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Aryan Jesus: Christian Theologians and the Bible in Nazi Germany, Princeton University Press, ‏3 באוקטובר 2010