סוף טוב (מחזה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף סוף טוב (הצגה))
סוף טוב
כרזת ההצגה, 2011
כרזת ההצגה, 2011
בימוי עדנה מזי"א
כתיבה ענת גוב
דמויות טליה רוט, ד״ר כץ, חיהל'ה, מיקי, אמונה
מוזיקה שלומי שבן
מדינה ישראל
הצגת בכורה יוני 2011
משך ההצגה 100 דקות
שפה עברית

סוף טוב הוא מחזה סאטירי מוזיקלי ישראלי מאת ענת גוב. את ההצגה ביימה עדנה מזי"א, ובתפקיד הראשי כיכבה ענת וקסמן. המחזה מספר אודות שחקנית מפורסמת שנכנסת למחלקה האונקולוגית, כאשר היא חולה בסרטן בשלבים מתקדמים[1].

ההפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המחזה הוא פרי עטה של המחזאית ענת גוב, שכתבה פנטזיה מוזיקלית על ההתמודדות שלה עם מחלת סרטן המעי הגס, וההחלטה השנויה במחלוקת- לא לקבל טיפול מונע[2]. את ההצגה ביימה המחזאית והסופרת עדנה מזי״א. השחקנים בהצגה הם ענת וקסמן, יפתח קליין, שרית וינו אלעד, זהרירה חריפאי, רוני שובל ורותי אסרסאי. את המוזיקה והשירים כתב שלומי שבן. על הכוריאוגרפיה אמון היה יחזקאל לזרוב. ההצגה עלתה בתיאטרון הקאמרי ביוני 2011[3].

ענת גוב נפטרה כשנה וחצי לאחר שהועלתה ההצגה, שהיוותה בעיניי רבים כמעיין צוואתה של גוב[4]. זהרירה חריפאי זכתה על תפקידה בהצגה, בפרס התיאטרון הישראלי, ונפטרה גם היא מסרטן בתחילת שנת 2013[5]. לאחר מותה, החליפה את חריפאי השחקנית תחיה דנון.

בספטמבר 2011, ההצגה עלתה בהיכל התרבות של אריאל, למרות ששתי היוצרות נמנו על חותמות מכתב המחאה נגד ההיכל, אך מבחינה חוקית לא יכלו למנוע את עליית ההצגה (הן נמנעו מקבלת ההכנסות ובחרו לתרום אותן לאגודה למלחמה בסרטן)[6][7].

בשנת 2023 יצא סרט המבוסס על המחזה בבימוים של טל גרניט, ושרון מימון ובכיכובן של אנדי מקדואל, וסאלי פיליפס, ומרים מרגוליס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מתוך ההצגה. ענת וקסמן בתפקיד טליה רוט ישובה על כיסא ביה״ח ומסביבה צוות השחקנים

טליה רוט, שחקנית תיאטרון מפורסמת לקראת סוף שנות ה-40 לחייה, מגיעה למחלקה האונקולוגית כדי להתחיל לקבל טיפול כימותרפי למחלת הסרטן, שנמצאה בגופה. טליה מובכת מעצם הגיעה למחלקה, וחרדה לפרטיותה. באותו החדר בו היא מקבלת את הטיפול יושבות שלוש מטופלות: חיהל'ה, מיקי ואמונה. שלושתן מתרגשות מבואה של השחקנית המפורסמת ומנסות ליצור עמה קשר, אך נענות בסירוב מצד טליה. רופא המחלקה ד״ר כץ, ולצידו אחות המחלקה עמליה, מסבירים לטליה את נחיצות הטיפול שעליה לקבל, כיוון שהיא נמצאת ב״stage 4", כלומר שלב מתקדם וסופני במחלה. טליה לא משתכנעת, ולאחר מסע של התלבטויות, מחליטה להפסיק את הטיפול ולהמשיך לחיות את חייה, עד אשר תגבור עליה המחלה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההצגה קיבלה תשבחות מצד מבקרי התיאטרון וקהל הצופים. היא הועלתה כ-400 פעמים בקאמרי[8].

"מחזה שנוגע בצורה חריפה ואמיצה במציאות...מנות הגונות של הומור...הבמאית עדנה מזי"א ביימה את ההצגה בקצב ובשטף על הבמה הגמישה שעיצבה אורנה סמורגונסקי. קטעי השואו מתוזמרים היטב עם המוזיקה והשירים מלאי החן של שלומי שבן. כל השחקנים עושים עבודה מצוינת... מעל הכל מי שמעניקה להצגה את הלב שלה היא ענת ווקסמן, המביאה לידי ביטוי את מלוא הקשת של הרגשות של הדמות אותה היא מגלמת ברגישות ובתבונה. נראה שגוב ושותפיה הצליחו להפוך הצגה על מחלקה של חולים סופניים לשלאגר אמיתי" (ידיעות אחרונות)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^
    שגיאות פרמטריות בתבנית:הארץ

    פרמטרי חובה [ 4 ] חסרים
    עכבר העיר, סוף טוב, באתר הארץ
  2. ^ ציפי שוחט, המחזאית ענת גוב תעלה מחזמר על הסרטן, באתר הארץ, 16 בינואר 2011
  3. ^ סיון שדמון, עכבר העיר, "סוף טוב": לדבר על סרטן ולא להגיד עליו כלום, באתר הארץ, 28 ביוני 2011
  4. ^ ציפי שוחט, מתה המחזאית ענת גוב, באתר הארץ, 9 בדצמבר 2012
  5. ^ עכבר העיר, השחקנית זהרירה חריפאי מתה בגיל 83, באתר הארץ, 2 בינואר 2013
  6. ^ יובל בן-עמי, קריאות בוז, באתר "העוקץ", 2 באוקטובר 2011
  7. ^ שני גורקביץ'‏, למרות החרם: הצגה של ענת גוב ועדנה מזי"א תעלה באריאל, באתר וואלה!‏, 20 בספטמבר 2011
  8. ^ רון שוורץ, ‏כאן מתים בכיף, באתר גלובס, 10 ביולי 2011