עימאד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
עימאד
عماد
מידע בסיסי
ייעוד טיל קרקע קרקע לטווח בינוני
ארץ ייצור איראןאיראן איראן
יצרן משמרות המהפכה האסלאמית
משתמשים חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה האסלאמית
מאפיינים כלליים
הנעה דלק נוזלי
ממדים
קוטר 1.25 מטר
ביצועים
טווח 1,700–2,500 ק"מ
דיוק 50 מטר CEP
ראש קרב והנחיה
ראש קרבי 750 ק"ג

עימאדפרסית: عماد, משמעות: עמוד) הוא טיל בליסטי לטווח בינוני המונע בדלק נוזלי, תוצרת משרד ההגנה האיראני. לטיל טווח הנאמד בכ-2,500 ק"מ. הטיל הוצג לראשונה ב-11 באוקטובר 2015 על ידי שר ההגנה האיראני חוסיין דהקאן.[1] הטיל נכנס לשירות מבצעי בשנת 2016[דרוש מקור] ומשמש את יחידת הטילים של חיל האוויר של משמרות המהפכה.

טיל העימאד מסוגל לשאת ראש קרב של 750 ק"ג ואף ראש קרב גרעיני. מכיל אמצעי ניווט והנחיה משופרים ההופכים אותו לטיל לטווח הבינוני הראשון באיראן בעל יכולת פגיעה מדויקת של כ-50 מטר.[2][3] זאת בניגוד לטילי השיהאב בעלי טווח דומה אך לעומתו דיוק של כ-2,000 מטרים. הוא עושה זאת באמצעות יכולת תמרון הנמצאת בקצהו הקוני. יכולת תמרון זו גם מהווה מנגנון להתמודדות מול מערכות הגנה אוויריות ונגד טילים.

אנטוני קורדסמן, חוקר במרכז ללימודים אסטרטגיים ובין-לאומיים בוושינגטון,[4] כתב מאמר הנוגע לטיל, בו ציין כי הוא מעריך שהטיל הוא גרסה של טיל השיהאב-3.

בדצמבר 2015, פורסם בעיתון וול סטריט ג'ורנל כי ארצות הברית צפוי להטיל סנקציות על איראן בטענה שהפרה את החלטה 1929 של מועצת הביטחון של האו"ם משנת 2010, כשביצעה ניסוי בטיל הבליסטי.[5] מדובר בסנקציות הראשונות שיוטלו על איראן לאחר הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית.

שימוש מבצעי[עריכת קוד מקור | עריכה]

איראן ביצעה שימוש בטיל זה במהלך המתקפה על ישראל באפריל 2024[דרוש מקור].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עימאד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]