עיר מתוכננת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עיר מתוכננת היא יישוב מכל סוג שהוא (עיר, מושב או כפר) שבנייתו נעשתה על-פי תכנון מראש, בניגוד ליישובים שנבנו בשעת הצורך או ללא תכנון מראש - בנייה ורנקולרית. ערים מתוכננות נבנות לרוב בשטחים שאינם מיושבים בשעת מעשה, כך שהתכנון מקיף את כל חלקי היישוב. ערים רבות באירופה למשל בהולנד, גרמניה ופולין תוכננו מחדש על חשבון אזורים שנהרסו במהלך מלחמת העולם השנייה.

הצורך בתכנון עלה כתוצאה מהמפגעים התברואתיים שהביא עמו העיור המואץ במערב אירופה וצפון אמריקה כתוצאה מהמהפכה התעשייתית במאה ה-19. תכנון זה ניתן לראות למשל בפריז ובניו יורק. שלב הבא בתכנון היה עם הקמתן של ערי הגנים באנגליה של אבנעזר הווארד.

ערי בירה מתוכננות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לעיתים, מדינות מקימות ערים מתוכננות כדי שישמשו עיר בירה, כמו: קנברה בירת אוסטרליה, וושינגטון די. סי. בירת ארצות הברית, גאבורון בירת בוטסואנה, בלמופן בירת בליז, ברזיליה בירת ברזיל, סנקט פטרבורג בירת האימפריה הרוסית, ניו דלהי בירת הודו, נייפידאו בירת מיאנמר, ולטה בירת מלטה, אבוג'ה בירת ניגריה, איסלאמאבאד בירת פקיסטן ואסטנה בירת קזחסטן.

ערים מתוכננות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל הבניה ביישובים היהודים בישראל החל משנות השלושים של המאה ה-20, היא כתוצאה מתכנון כתוצאה מחוק התכנון והבניה. המסדיר את התכנון בישראל, שגם הוא נבנה על בסיס תקנות עות'מניות ובריטיות. רוב התכנון הוא ברמת הרבעים והשכונות כמו תכנית גדס. אך יש מקרים בהן עיר שלמה תוכננה מהיסוד כמו מודיעין מכבים רעות, או אשדוד.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא עיר מתוכננת בוויקישיתוף
ערך זה הוא קצרמר בנושא יישובים ובנושא אדריכלות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.