פורט רוס (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פורט רוס
Форт Росс: В поисках приключений
כרזת סרט
כרזת סרט
בימוי יורי מורוז עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי דמיטרי חראטיאן עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט Dmitry Poletayev עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ראשיים מקסים מטבייב
Laia Costa
אנדריי מרזליקין
קיריל פלטניוב
אנה סטרשנבאום
אלכסנדר פטרוב
Dmitry Astrakhan עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה יורי פוטיינקו עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה רוסיהרוסיה רוסיה
הקרנת בכורה 2014 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 93 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה סרט הרפתקאות עריכת הנתון בוויקינתונים
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פורט רוס או פורט רוס: בחיפוש אחר הרפתקאותרוסית: «Форт Росс: В по́исках приключе́ний») הוא סרט עלילתי רוסי משנת 2014 בבימויו של יורי מורוז, המבוסס על הרומן "פורט רוס" מאת דמיטרי פולטייב. בכורת הסרט התקיימה ב-11 ביוני 2014 (ערב יום רוסיה) בבית הקולנוע המוסקבאי "אוקטובר"[1].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנייד של כתב הטלוויזיה המפורסם והאינטלקטואל דמיטרי, מותקנת אפליקציית מסע בזמן. דמיטרי מונחה על ידי העורך הראשי לצלם כתבה על פורט רוס, ביצור רוסי בחופי צפון קליפורניה בראשית המאה ה-19. כשהוא מתכונן לצילומים הוא מוצא בספריה דיוקן מצויר, הדומה לעצמו, עם מכתב משנת 1820.

בנמל התעופה בארצות הברית, פוגשים דמיטרי ועוזרו פימקה את מהנדסת הקול מרגו, רוסי שחי בארצות הברית מזה שנתיים. החבורה מגיעה לפורט רוס, שם ממוקם כעת מוזיאון קטן. המדריך לא יכול לענות על שום שאלה הנוגעת לדיוקן דמיטרי מחזיק, הוא יושב לשולחן בחצר המוזיאון והמפעיל בטעות את האפליקציה בנייד שלו. מכאן הוא עובר בזמן לשנת 1820. כשהוא חוזר ומתאושש, הוא מחליט על טיול שני.

לאחר שהתלבשו בבגדים מיושנים, שלושתם נשלחים אל העבר, אך אינם נופלים בפורט רוס, בשל תזוזה בחלל ומוצאים את עצמם הולכים לשוק של העיר הספרדית מונטריי בקליפורניה. הם לוקחים איתם קטנוע. בשוק הם פוגשים שני סוחרים רוסים; פימקה מתוודע לבתו היפהפייה של כומר ספרדי, אך שודדי ים מקומיים גונבים את הנייד של דמיטרי ומרגו נחטפת.

מושל סן פרנסיסקו הספרדי מגיע לפורט רוס, שמתמרמרת על התכתשויות בשוק ועל תנועות הרוסים ללא רשותו. בהסכמה עמו, מלחי הצי הרוסי, בפיקודו של סגן זבאלישין, יוצאים לחיפוש אחר רוסים לא מוכרים שנצפו באזור. דמיטרי ופימקה, יחד עם סוחרים רוסים, יוצאים להציל את מרגו. הם מגיעים לבסיס השודדים, ואז לספינה שלהם וחוטפים את מרגו חזרה, אבל לשודדי הים עדיין יש את הסמארטפון של דמיטרי. בעודם נמלטים הם מסתתרים בשטח הספרדי. היחידה הרוסית מגיעה לשם גם כן. שודדי הים תוקפים והרוסים נלחמים בחזרה ומנצחים. דמיטרי מתאר לסגן זבאלישין את הרפתקאותיו ומבקש לשלוח את קונדראטי רילייב לפטרבורג עם מכתב בו הוא מבקש "לא למכור את אמריקה"[2].

מכיוון שמרגו דוברת אנגלית שוטפת, היא שמעה את תוכניות השודדים לכיבוש פורט רוס. חוליה רוסית לוכדת את ספינת השודדים וההיסטוריה חוזרת על עצמה. בפעם הראשונה דמיטרי נהרג והגופה מובאת על אלונקה. מרגו חוזרת בזמן להזהיר אותו. שודדי הים תוקפים את המצודה, והספינה החטופה מציגה תמיכה במתקפת תותחים. שודדי הים מובסים.

דמיטרי חוזר קדימה בחמש שנים ופונה לרילייב עם מכתבו של סגן זבאלישין. נותרו ימים ספורים בלבד לפני מרד הדקבריסטים. החברה הרוסית-אמריקאית פונה לקיסר בבקשה לפתח את אמריקה ובמקביל להציל ממוות את הקצין רילייב. אך הקיסר עושה בדיוק את ההפך. כך במאה ה-19, רוסיה איבדה את אדמתה בצפון אמריקה.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רעיון הסרט עלה אצל הבמאי יורי מורוז עוד בשנת 2008 - כ"תשובתנו לאינדיאנה ג'ונס"[3], בהתחלה מורוז עמד רק להפיק את הסרט[4], ואז החליט לקחת את כיסא הבימוי לעצמו. בזמן שכתב את התסריט, דמיטרי פולטייב פרסם ספר על בסיס חומר זה[5]. יורי מורוז ציפה למימון הסרט מתקציב המדינה[6], אך הכסף הזה לא הספיק כדי ליישם תוכנית בהיקף גדול.[7] כדי לעזור לו הגיע השחקן דמיטרי חרטיאן, שגייס 4 מיליון דולר לצילומים.

הסרט צולם ברוסיה, בלארוס, ארצות הברית ומלטה. סמוך למינסק בנו את התפאורה ששימשה כפורט רוס.[8] הסרט כולל כמה תלבושות שנשכרו מהסרט של טום טיקוור, "הבושם".

במקביל לצילומי הסרט העלילתי פולטאייב, מורוז וחרטיאן אספו חומר עבור הפקת הסרט הדוקומנטרי "אמריקה הרוסית".

בסוף הסרט גיבורו של מקסים מטבייב חוזר על המשפט המפורסם של קייל ריס מהסרט "שליחות קטלנית": "העתיד אינו מוגדר. אין גורל מלבד זה שאנו יוצרים בעצמנו."

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פורט רוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Дмитрий Харатьян передал привет своему прадеду. «7 дней», 13.06.2014
  2. ^ Кондратий Фёдорович Рылеев был правителем канцелярии Российско-американской компании с 1824 года.
  3. ^ Наш ответ «Индиане Джонсу»: звезды на премьере «Форт Росс». Новый российский фильм представили его продюсер Дмитрий Харатьян и исполнители главных ролей Афиша Mail.Ru, 16 июня 2014,
  4. ^ Ольга Завьялова Как мы провели 2010-й Известия, 28 декабря 2010
  5. ^ Дмитрий Полетаев. Форт Росс. — Издательство: АСТ, Зебра Е — 2010 год — 352 страниц. ISBN 978-5-17-068895-1, 978-5-94663-059-7 После выхода фильма книга была переиздана с портретами актёров на обложке (ISBN 978-5-17-085774-6). В отличие от фильма, книга имеет возрастное ограничение 16+
  6. ^ Лариса Юсипова Фонд кино назвал список социально значимых кинопроектов. Известия, 6 октября 2011
  7. ^ Наталья Анохина Орлёнок — территория детства. Лауреаты XVIII Всероссийского фестиваля Союз кинематографистов РФ
  8. ^ Анна Чепурнова Актёр Максим Матвеев покорял Форт Росс на мопеде. (אורכב 29.08.2014 בארכיון Wayback Machine) «Вечерняя Москва», 2 июля 2014