פלסנסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פלסנסיה
Plasencia
סמל פלסנסיה
סמל פלסנסיה
סמל פלסנסיה
דגל פלסנסיה
דגל פלסנסיה
דגל פלסנסיה
מדינה ספרדספרד ספרד
קהילה אוטונומית אקסטרמדורהאקסטרמדורה אקסטרמדורה
מחוז קסרס
בירת העיר Plasencia עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך ייסוד 12 בינואר 1186
שטח 217.94 קמ"ר
גובה 415 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ בעיר 39,412 (2023)
קואורדינטות 40°02′S 06°06′W / 40.033°S 6.100°W / -40.033; -6.100
אזור זמן UTC +1
www.plasencia.es
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פלסנסיהספרדית: Plasencia) היא עיר במחוז קסרס הנמצאת בקהילה האוטונומית אקסטרמדורה שבמערב ספרד. לפלסנסיה מיקום אסטרטגי על כביש דה לה פלטה והיא ממוקמת על גדות נהר חרטה (Río Jerte).

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

פלסנסיה הייתה מיושבת על ידי רומאים וערבים עד המאה ה-12, אז נכבשה על ידי אלפונסו השמיני ואוכלסה מחדש. בתחילת המאה ה-15, משפחת האצולה של האזור עברה אל העיר וקבעה את מראה ופני העיר כיום. מבנה ימי הביניים שמאפיין אותה יכול להראות בבירור את שרידי הקירות של העיר, ביניהם מגדלים ושערים, כמו שער השמש או שער מריה הקדושה. פלסנסיה מאופיינת בשימור תדמית וחיי ימי הביניים, כמו גם הרחובות בה שניכרים במראה האופייני לתקופה.

במרכז פלסנסיה שוכנת הכיכר המרכזית פלאסה מאיור (Plaza Mayor) המהווה את מקום המפגש המרכזי של העיר, במיוחד כאשר מציינים אירועים וחגיגות בסדר גודל משמעותי, כמו חגיגות יום שלישי הגדול, שהוא פסטיבל תיירות. בסביבת אותו המקום שוכנת העירייה. בעיר ארמונות, בתי אצולה ומבני דת בעלי חשיבות גדולה המרכיבים את הרובע העתיק הייחודי של העיר. אחד משני האוספים ההיסטוריים הייצוגיים ביותר של העיר הוא בנייתן של שתי הקתדרלות, הקתדרלה הישנה והקתדרלה החדשה; הישנה מעוצבת בסגנון רומנסקי, למרות העובדה שהחלה להיבנות במאה ה-13, לעומת האלמנטים הגותיים והרנסאנסים הרבים המצויים בחדשה. ההבדל נעוץ בעובדה שהסגנונות האמנותיים מאירופה הגיעו באיחור לאקסטרמדורה בשל היותה הגבול בין המלכים הנוצרים לבין מוסלמים. כך יצא מצב שכאשר הסגנון הרומנסקי הגיע לצפון חצי האי האיברי במאה ה-10 והמאה ה-11, באזור אקסטרמדורה לא נבנו מבנים בסגנון זה עד המאה ה-13.

אתרים בעיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפלסנסיה אתרי תיירות ואתרים כלליים רבים. רשימה חלקית:

  • פרס אנקיסו, מוזיאון אתנוגרפי-טקסטיל.
  • ארמון מיראבל, בו קיים אוסף ציד.
  • מקדש הבתולה של אורצ'רד.
  • הפארק הלאומי מונפרגואה.
  • המנזר של סנטו דומינגו, ניתן ליהנות באזור ממאכלים האופייניים למחוז.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

התעשיות העיקריות עוסקות בעיבוד כותנה, שימור ועיבוד טבק ושימורי בשר. תעשיות נוספות בעיר כוללות שמן זית, שמן סויה, פלפל, תאנים ומזון לבהמות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פלסנסיה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]