פופקורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פצפוצי תירס)
פופקורן
Popcorn
פופקורן
פופקורן
פופקורן
מאכלים
סוג חטיף עריכת הנתון בוויקינתונים
מוצא אמריקה המרכזית
אופן הגשה חטיף
מרכיבים עיקריים תירס קלוי
ברכתו בורא פרי האדמה ויש אומרים שהכל
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שקיות פופקורן למכירה במוזמביק
מכשיר ביתי להכנת פופקורן

פּוֹפּקוֹרְןעברית: פִּצְפּוּצֵי תִּירָס[1], תירס קלוי או תִּירְסָה) הוא מאכל בצבע לבן העשוי מגרגירי תירס מזן מסוים שחוממו עד להתפקעותם. פירוש השם הוא קיצור באנגלית של המילים popped corn[2] כלומר "תירס מבוקע". בטמפרטורה של 180 מעלות צלזיוס 96 אחוז מגרעיני הפופקורן מתפקעים.

הכנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכנת הפופקורן נעשית על ידי חימום גרגירי תירס עד אשר מעטפת הגרגיר מתפקעת תחת לחץ הקיטור הנוצר בתוכו. התפקעותו של הגרגיר ושחרור לחץ הקיטור שבו מפיחה את תוכן הגרגיר ויוצרת מרקם אוורירי בצורה אופיינית. חימום הגרגירים נעשה באמצעות חימום בסיר בישול, תנור מיקרוגל, מחבת או בעזרת מכשירים מיוחדים לייצור פופקורן. בדרך כלל מוסיפים לגרגרי התירס לפני חימומם מלח ושמן או חמאה.

קיימות דרכים שונות כדי לגרום לפקיעת גרעיני הפופקורן. קיימות גם שקיות פופקורן מוכנות מראש, המכילות כבר מלח וחומרים נוספים. בפופקורן (ללא תוספת שמן ומלח) אחוז גבוה של סיבים תזונתיים והוא אינו מכיל נתרן, שומן וסוכר.

בעולם המערבי יש המלצה שלא לתת פופקורן לתינוקות, מחשש לחנק מגרעין התירס.

צורת הכנה אחרת של פופקורן היא בתוספת סוכר או דבשה, והפיכתו לפופקורן קרמל מתוק.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פופקורן היה מאכל מקובל אצל עמים ילידם ביבשת אמריקה של אמריקה הדרומית (לרוב באזור מקסיקו ופרו של היום) אשר שימש גם כתכשיט. הפופקורן הקדום ביותר שנמצא הוא משנת 3600 לפני הספירה, ויש הערכות שהוא מלפני שנת 4700 לפנה"ס; הוא נמצא בניו מקסיקו. המתיישבים האירופאים למדו מהאינדיאנים להכין את הפופקורן.

במאה ה-19, הפופקורן נמכר על ידי רוכלי רחוב ברחובות, בפארקים ובירידים. בשנת 1893 יוצרה מכונת פופקורן ניידת שיועדה לרוכלי הפופקורן, על ידי חברה משיקגו, המכונה הוצגה בראווה בהתערוכה העולמית של שיקגו באותה השנה[3]. החל מ־1912 התחילו במכירת פופקורן באולמות קולנוע ועם הזמן נוצר קשר אסוציאטיבי בין פופקורן לקולנוע.

בימי השפל הגדול היה הפופקורן אחד החטיפים היחידים שאנשים יכלו להרשות לעצמם, ועסקי הפופקורן פרחו ושגשגו. זמן קצר אחר כך, פרצה מלחמת העולם השנייה. ארצות הברית שלחה את כל מלאי הסוכר שלה לחייליה מעבר לים, ואזרחיה נשארו ללא חטיפים מתוקים. הדבר סייע עוד יותר למכירות המוצר.

יום הפופקורן[עריכת קוד מקור | עריכה]

יום הפופקורן הוא יום "חג" אשר מתקיים ב-19 בינואר, ביום זה אנשים מרבים לאכול פופקורן וברשתות האינטרנט ישנם הרבה חידונים וכתבות עליו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא מזון. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.