קארל ראדק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קארל ראדק
Karl Radek
לידה 31 באוקטובר 1885
לבוב, האימפריה האוסטרו-הונגרית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה להורג 19 במאי 1939 (בגיל 53)
Verkhneuralsk, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה Karol Sobelsohn עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה האימפריה האוסטרו-הונגרית, פולין, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה האוניברסיטה היגלונית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1904 עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק אוניברסיטת סון יאט-סן במוסקבה, קומינטרן עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה Social Democracy of the Kingdom of Poland and Lithuania, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה, המפלגה הקומוניסטית של ברית המועצות, המפלגה הקומוניסטית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג
  • Larisa Reisner עריכת הנתון בוויקינתונים
  • Larisa Reisner עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
קארל ראדק
קרל ראדק (במרכז) בוועידת פירוק הנשק של חבר הלאומים בז'נבה, פברואר 1932

קארל ברנגארדוביץ' רַאדֶק (Karl Berngardovich Radek; בכתיב קירילי: Карл Бернгардович Радек;‏ 31 באוקטובר 1885 – כנראה 19 במאי 1939) היה פוליטיקאי, מנהיג קומוניסטי ועיתונאי ממוצא יהודי-גליציאני. פעל תחילה בפולין, אחר-כך בגרמניה ולבסוף בברית המועצות. כתב גם בשמות העט "פאראבלום" (Parabellum) ו"שטרוטהאן" (Struthahn).

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשם קרול זובלזון (Karol Sobelsohn) למשפחה יהודית בלבוב שבגליציה, אז בשליטת האימפריה האוסטרו-הונגרית (כיום במערב אוקראינה). התרבות בביתו הייתה גרמנית, אך ראדק היה קשור כבר כתלמיד לתנועת הפועלים הפולנית וכתב עבור עיתונים פולניים.

בין גרמניה לרוסיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראדק היה, יחד עם רוזה לוקסמבורג, אחד ממנהיגי הסוציאל-דמוקרטיה הפולנית והגרמנית. אחרי מהפכת 1905 באימפריה הרוסית גורש ראדק מהמפלגה הסוציאליסטית הפולנית, בגיל 20. הרשויות הרוסיות כלאו אותו בגלל השתתפותו במהפכה. בשנת 1907 היגר ראדק לגרמניה, שם הצטרף למפלגה הסוציאל-דמוקרטית של גרמניה (SPD). הוא התפרסם וזכה להכרה בעיקר בתחום מדיניות החוץ, ותקף יחד עם רוזה לוקסמבורג את האגף המתון במפלגה, אבל לאחר שבשנת 1912 גורש גם מהמפלגה הגרמנית, ביקר גם אותה והתקרב למנהיג הבולשביקים הגולה (לימים מייסד ברית המועצות) לנין, והיה אחד האנשים המקורבים ביותר שלו בגלותו בשווייץ. ראדק הוסיף גם בשווייץ לכתוב תחת שם העט פאראבֶּלוּם[1] (Parabellum) מאמרים בקו דומה לשל לנין, טרוצקי וזינובייב.

בספטמבר 1915 השתתף כנציג המפלגה הפולנית בוועידת צימרוולד. כאן נפגשו לראשונה מאז פרוץ מלחמת העולם הראשונה הנציגים הרדיקליים של המפלגות הסציליסטיות באירופה, כדי לאלץ את מפלגותיהם להתנגד למלחמה ולתקציבי המלחמה. ראדק גם חתם על ההצהרה של לנין, שבה דרש להפוך את המלחמה למלחמה נגד הקפיטליזם.

ראדק היה אחד הנוסעים בקרון הרכבת המפורסם שהוביל את לנין בשנת 1917 מגלותו בשווייץ דרך גרמניה לשוודיה הנייטרלית ומשם לרוסיה, וגם היה חבר במשלחת המשא ומתן לשלום בין גרמניה לברית המועצות, שהביאו להסכם השלום של ברסט-ליטובסק.

בסוף שנת 1918 נסע ראדק לגרמניה כדי לעזור למפלגה הקומוניסטית הגרמנית הצעירה, אך נעצר תוך זמן קצר באשמת עזרה לניסיון הפיכה והסתה. לאחר מעצרו ניתן לו על ידי ברית המועצות מעמד של שגריר, באקט שהציל את חייו. בזמן מאסרו ניהל שיחות רשמיות-למחצה עם מנהיגי רפובליקת ויימאר החדשה, בהם ולטר רתנאו ואחרים.

גם בשנת 1923 ניסה לעזור למפלגה הקומוניסטית הגרמנית בניסיון הפיכה נוסף.

בין טרוצקי לסטלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

אחרי השתלטותו הזוחלת של סטלין על המפלגה והמדינה הורחק ראדק ממרכזי הכוח ומונה לנשיא הראשון של אוניברסיטת סון-יט-סן במוסקבה. בשנת 1927, בעקבות תבוסה של האופוזיציה השמאלית, גורש רדק מהמפלגה ונשלח לסיביר. אחרי חזרתו בשנת 1929 השתלב שוב כעיתונאי בכיר, ופתח בעצם בשנת 1934 על ידי אחד המאמרים את עידן פולחן האישיות של סטלין.

בשנת 1937 הואשם ראדק, במסגרת הטיהורים הגדולים של סטלין, והורשע במשפט הראווה השני של מוסקבה, ונגזרו עליו עשר שנות גלות. הוא נהרג בכלא ורכנאורלסק. על פי הגרסה מתקופת סטלין, הוא נהרג על ידי אסיר אחר. כפי שהובהר לאחרונה, הוא נהרג בהוראה ישירה של לברנטי בריה וסטלין על ידי אסיר שהובא במיוחד מכלא אחר והשתחרר לאחר ביצוע המעשה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קארל ראדק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ בלטינית ״היכונו למלחמה״, ראו ״הרוצה בשלום ייכון למלחמה״, וייתכן כי היה בבחירת שם-עט זה אזכור לאקדח הפרבלוםתחמושתו[דרוש מקור].