קשר הדבש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קשר הדבש
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
בימוי יעוד לבנון
הופק בידי רון פרנקל
תסריט אריה קרישק יעוד לבנון
עריכה ענת לוברסקי
שחקנים ראשיים גדליה בסר, עידית צור, חנה לסלאו, אילן תורן, מוני מושונוב, יצחק חזקיה, הלל נאמן
מוזיקה אלכס כגן
צילום יעקב אייזנמן
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 1977 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 51 דקות
שפת הסרט עברית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קשר הדבש[1] הוא סרט מתח פוליטי ישראלי שהופק ב-1977 ועורר סערה ציבורית, לאחר שנפסל להקרנה בטלוויזיה הישראלית, בעקבות מחאות של ארגוני ימין[2]. הסרט הגיע למקום הראשון בתחרות הסרט הישראלי הקצר 1977, בקטגוריית סרט עלילתי באורך העולה על 25 דקות[3], וייצג את ישראל בפסטיבל הסרטים של סידני ב-1978[4].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קברט סאטירי מועלה על בימת מועדון לילה ביפו. הקברט זוכה להצלחה מסחרית למרות היותו שנוי במחלוקת, אך בעל המועדון מאיים להפסיק את הצגתו מחשש להתפרעות הקהל, אשר חלקו מתנגד לתוכן הקברט.

המחזאי השמאלני שכתב את הקברט נרצח בידי ארגון ימני. ידידו העיתונאי חוקר את הרצח ומגלה שקצין משטרה בכיר מנסה להשתיק את הפרשה.

הפקה והקרנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את הסרט ביים יעוד לבנון על פי תסריט שחיבר עם הסופר והמחזאי אריה קרישק (כאשר משולבים בו קטעי קברט סאטירי בסגנון ברכט-ווייל). המוזיקה לסרט נכתבה על ידי אלכס כגן והוא נערך על ידי ענת לוברסקי. צילם יעקב אייזנמן. כל שחקני הסרט הופיעו בהתנדבות. לשחקנים מוני מושונוב, סנדרה שדה וגדליה בסר הייתה זו הופעתם הראשונה בסרט קולנוע[2].

הקרנת בכורה חגיגית של הסרט נערכה באמפיתיאטרון גן אברהם, ברמת גן, בערב יום שישי, 15 ביולי 1977. ההקרנה נערכה במסגרת ערב ראיונות שהנחה העיתונאי אריה אבנרי, שכלל גם שיחה עם הבמאי יעוד לבנון[5].

כפי שכתב המבקר הנודע זאב רב-נוף -"..הישגיו הקולנועיים של הסרט צנועים אך לעצם הפקתו -חשיבות היסטורית" .

בקיץ 1984 הוקרן הסרט במועדון צוותא, במסגרת "בימת הסרט הישראלי"[6].

בסוף 1989 הוקרן שוב בסינמטק תל אביב במשך מספר שבועות, וזכה לחשיפה בתקשורת בעקבות אירועי המחתרת היהודית, שאותם ניבא הסרט[7][8].

בשנת 1995 יצר לבנון את הסרט התיעודי "119 כדורים + שלושה", שעסק בימין הקיצוני בישראל. הסרט צולם ברובו לפני רצח רבין, אך נערך אחריו, ועוקב אחר תנועות ימין קיצוני מהטבח במערת המכפלה ועד הרצח. בסרט שולבו קטעים מ"קשר הדבש"[9].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורות

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]