תמונות יפואיות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תמונות יפואיות
מידע כללי
מאת מנחם תלמי עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1979 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 990012552260205171
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תמונות יפואיות היא סדרת ספרים בהוצאת ספריית מעריב, על פי טור קבוע שכתב מנחם תלמי במוסף "מעריב". לטורים נלוו איורים של שמואל כץ. שמות הספרים: "תמונות יפואיות" (1979), "תמונות יפואיות: סיבוב שני" (1982), "יפו סבאבה: תמונות יפואיות: סיבוב שלישי" (1983) ו"פעמיים טורקי!" (1986).

כל ספר מורכב מכ-20 סיפורים קצרים, לרוב בעלי פואנטה, הכתובים בסגנון דיבורי ועושים שימוש עתיר בסלנג ובז'רגון העברייני של "ג'מעת יפו". מסופר בהם על חייהם ומקומות הבילוי שבהם היו "הג'מעה" נוהגים לשבת, לאכול, לשתות, לדבר ולהשקיף על בחורות, ביניהם "הקפה של היווני", "המדרכה של ג'מילי", מסעדת הדגים של עזרא ועוד. כמעט לכל דמות ישנו כינוי – "הקפיץ", "הטורקי", "הדוחף", "הזורק החוצה", וכדומה. שמות דמויות נוספות הם סלומון הגדול, חזוקה, חצ'ורה הזקנה, שלמה הרומני, שמעון הסורי ארמנדו היפה ועוד.

הסיפורים עוסקים בהווי החיים ה"תחתיים" ביפו, בעיקר של גברים אשר לדידם פשיעה וישיבה בכלא אינם חריגים למציאות. בספר ניתן למצוא שלל ביטויים ודימויים רבים. אלו המתייחסים, בין שאר הנושאים, גם לאברי מין ("בונבונים", "עיגולים" ו"וובוס חמינאדוס", "ברוך הבא" וכדומה).

שלא במסגרת הוצאת ספריית מעריב, וקודמה לסדרה, יצאו הספרים "כשגבר היה גבר" ("מסדה", 1970) ו"הבונבונים הכי יפים" ("מסדה", 1978). בספרים אלה מתואר הווי דומה לזה של סדרת "תמונות יפואיות" אבל לא בהכרח בעיר יפו, והדמויות הראשיות והמכוננות של הסדרה לא מופיעות בהם. בדומה ל"תמונות יפואיות" לפי העטיפה, בספרים אלה ניתנת "רשות הדיבור לאנשי הפרברים, למכתפי המשאות, לנהגים מגודלי שריר ושפם [ ...] אשר "עיצבו" את העברית לצרכיהם [...] מונולוגים ודיאלוגים המושמעים מפי אנשי עולם-תחתון..."

סדרת הטלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פתיח סדרת הטלוויזיה

בין השנים 19951996 הופקה בעקבות הספרים גם סדרת טלוויזיה בת 12 פרקים של 22 דקות כל אחד בממוצע, בבימויים של אריק לובצקי ומתי הררי, שגם כתבו את התסריט בשיתוף עם אביב טלמור המבוסס על אותם הספרים. מפיק הסדרה מיכה שרפשטיין. הסדרה שודרה בערוץ 3 בכבלים (כיום הוט 3).

בשנת 2008 הסדרה יצאה לאור בהוצאת DVD מחודשת, כולל תוספות סביב הסדרה על גבי 2 תקליטורים בהוצאת NMC.

באוקטובר 2020, החל להיות עניין בקרב קבוצת הפייסבוק של תמונות יפואיות לכן הכותבים הבטיחו שיהיה המשך לסדרה.

בסדרת הטלוויזיה שיחקו בין היתר אורי גבריאל בתפקיד "סלומון הגדול", ג'וליה מסלאווי בתפקיד חצ'ורה, גבי דן בתפקיד פרוספר, מוטי בן-ישי בתפקיד חזוקה, לוטוף נוייסר בתפקיד אביו של חזוקה, גסאן עבאס בתפקיד אלברט "הבקבוק", שמיל בן ארי בתפקיד פקד חביליו, עמוס לביא בתפקיד "הנץ", סלים דאו בתפקיד ג'מילי, אריה אליאס בתפקיד אבו נאג'י, ששי סמוכה בתפקיד "לוי הקטן", אורנה בנאי בתפקיד לונה, דני מוזס בתפקיד ג'ינו, פנינה טורנה, חיים זנאתי, ירון לוי-סבג, ריטה שוקרון, אורי קלאוזנר, שרון זליקובסקי, יגאל עדיקא, רוני בליץ, אסי לוי, שרון דוראני, אלברט אילוז, ראובן דיין, אתי גרוטס, מאיר שטרית ואחרים.

רשימת הפרקים בסדרה:

  1. הפרוטקשן הגדול
  2. איך הפסיק לוי להיות סרנבול
  3. מלאך המוות של יפו
  4. נוסעים לברכה אמבולנס
  5. תעלומת שני היהלומים חלק א'
  6. תעלומת שני היהלומים חלק ב'
  7. למה אין מפתח בבית של חצ'ורה
  8. היאכטה של פאפויו
  9. המכונית הממולכדת של חזוקה
  10. הנקמה המתוקה של חצ'ורה
  11. הכיסא הריק של פרוספר
  12. עסקת חליפין

במדיות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה מחודשת הוצגה גם ב-2018[2]

  • ב-2021 יצא לאור סרט דוקומנטרי אודות הסדרה בהפקתם של אורי רותם ודבורית שרגל.[3]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]