Kanal 5 (שוודיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
Kanal 5
Kanal 5 Sweden.png
פרטי הערוץ
מדינה שוודיהשוודיה  שוודיה
סוג ערוץ טלוויזיה מסחרי
תאריך השקה 27 במרץ 1989 עריכת הנתון בוויקינתונים
בעלות Discovery Communications Nordic
שפה שוודית
משרד ראשי פארק צ'יזוויק עריכת הנתון בוויקינתונים
שיטת שידור אנטנה (DVB-T), כבלים (אנלוגי, DVB-C), לוויין (DVB-S, DVB-S2)
http://www.dplay.se/kanal5/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

Kanal 5 (בתרגום חופשי: ערוץ 5) הוא ערוץ טלוויזיה מסחרי שוודי. הערוץ נוסד במרץ 1989, ובשנת 2008 נתון הצפייה הממוצע בערוץ היה 7.9%.[1]

מטה הערוץ בסטוקהולם

לאחר שנות ה-90 שאופיינו בקשיים לערוץ, שהיה בראשית דרכו, הושקה בערוץ אסטרטגיה חדשה, בתחילת שנות ה-2000, שמיצבה את הערוץ כערוץ בידור פופולרי המיועד לצפייה של הקהל הצעיר. על כך מעיד הסלוגן של הערוץ, "טלוויזיה מבדרת יותר" ("Roligare TV"), והוא משדר רק תוכניות בידור כגון סדרות, סרטים, ריאליטי ותעודה. בשנת 2006 הערוץ היה הפופולרי ביותר בקרב שוודים בגילאי 15–24.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנים ראשונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-8 במרץ 1989 הודיע מאטס קרלגן במסיבת עיתונאים בסטוקהולם על הקמת ערוץ טלוויזיה מסחרי חדש בשוודיה. הוא תוכנן להיות הערוץ המסחרי השני בשוודיה, אחרי TV3. הערוץ החל לשדר ב-27 במרץ, אותה שנה.

השנים הראשונות של הערוץ היו קשות. הוא לא הצליח להתחרות בערוצים האחרים. במהלך שנות ה-90 הוא אף מכר חלקים מתוכניות על מנת להרוויח כסף. מלבד זאת, הערוץ החל לשדר תוכן שנרכש לשידור מידי ערוצים אחרים, דוגמת אופרת הסבון האמריקאית "גלמור", שהפכה להצלחה הראשונה של הערוץ.

ב-1991 אזל תקציב הערוץ. בעקבות כך נרכש הערוץ בידי SBS שנקרא "dubbed TV5". עקב לחץ של ערוץ הכבלים הצרפתי TV5, הוחלט להוסיף את המילה "נורדי" לשמו של הערוץ, לאחר מאבק משפטי.

האמריקאים רוכשים את הערוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכירות זמן מהתוכניות המשיכו להיות אפיק הכנסה חשוב לערוץ. עם זאת, ניתן היה לראות בשנת 1992 שיפור במצבו הכלכלי והעסקי של הערוץ, כשהחברה יוניליוור החליטה לרכוש את הערוץ. כמו כן הערוץ חתם על הסכם תווכן עם חברת הסרטים פרמונט. בשנה שלאחר מכן הערוץ החל לשדר חדשות וגם לשדר את התוכנית "מי לוקח את מי?" שנרכשה מ-SVT. בנוסף נרכשה הסדרה "הנסיך מבל אייר", לה היו צופים צעירים רבים. ב-22 במרץ שינה הערוץ את שמו ל-Femman, לאחר ההליכים המשפטיים מול TV5 הצרפתי.

ב-1995 החל הערוץ לשדר את הקומדיה האמריקאית "חברים". כמו כן בערוץ החלו לגבש אסטרטגיה חדשה לשידורים, במסגרתה אף מונתה מנכ"לית לערוץ, לראשונה בשוודיה.

ב-1 בפברואר 1996 הערוץ שינה שוב את שמו ל-Kanal 5. במקביל, תוכניות שוודיות חדשות החלו לעלות לשידור. במהלך השנים 1997 ו-1998 המשיכו בערוץ בקו הזה ורכשו גם את אופרת הסבון "חברים ואויבים", מידי TV3. ב-22 בינואר 1998 עבר מטה הערוץ ללונדון. שנת 1999 הייתה שנה קשה לערוץ, כאשר נתוני הצפייה בו ירדו ותוכניות לא זכו לפופולריות. למרות זאת, התוכנית "האח הגדול" הפכה להצלחה.

העשור השני של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערוץ השיג הצלחה רבה בשנים האחרונות באמצעות מיצובו כערוץ בידור לקהל הצעיר. מקום זה בבימת הטלוויזיה השוודית התאפשר, בין היתר, ברכישת קומדיות פופולריות, סדרות מקוריות, ושידור סרטים. ההצלחה העניקה לערוץ פרופיל ברור יותר, הן עבור הצופים והן עבור המפרסמים. מטה הערוץ נמצא בלונדון, אם כי יש לו גם משרדים בסטוקהולם.

ערוץ 5 נחשב למקום העבודה הטוב ביותר בשוודיה על פי חברת הפנסיה Alecta ועל פי השבועון Vecans Affärer. ב-17 ביוני 2010 הוענק לערוץ אישור להשיק ערוץ HD ברשת הקרקעית,[2] שעלה לאוויר ב-1 בפברואר 2011.[3]

תוכניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפצה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Kanal 5 משודר בידי מרבית שירותי הטלוויזיה בשוודיה, כגון Bredbandsbolaget, Sappa, Boxer, Viasat, Com Hem ו-Canal Digital.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Page not found « MMS, ‏2014-02-22
  2. ^ 12 ערוצים חדשים ברשת השידור הארצית, DAGENS MEDIA, ‏17-06-2010
  3. ^ ערוץ 5, ציוץ בטוויטר, טוויטר, ‏22-12-2010