South Park: The Stick of Truth

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סאות' פארק: מקל האמת
South Park: The Stick of Truth
כרזת המשחק
כרזת המשחק
כללי
תאריך הוצאה 4 במרץ 2014
סוגה משחק תפקידים ממוחשב
פיתוח Obsidian Entertainment
הוצאה לאור יוביסופט
ארץ מקור ארצות הברית
שפות אנגלית, ספרדית, פולנית, פורטוגזית ברזילאית, גרמנית, צרפתית, איטלקית, רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה South Park עריכת הנתון בוויקינתונים
דרישות תוכנה
מצבי משחק משחק וידאו לשחקן יחיד
פלטפורמות פלייסטיישן 3
המחשב האישי
Xbox 360
פלייסטיישן 4
Xbox One
נינטנדו סוויץ'
המשחק הבא South Park: The Fractured but Whole
דרישות מערכת
בקרים מקלדת ועכבר
ג'ויסטיק
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

South Park: The Stick of Truthעברית: סאות' פארק: מקל האמת) הוא משחק תפקידים ממוחשב משנת 2014 שפותח על ידי Obsidian Entertainment בשיתוף עם South Park Digital Studios והופץ על ידי יוביסופט. המשחק מבוסס על סדרת ההנפשה "סאות' פארק" ועלילתו עוקבת אחר ילד חדש שעבר ביחד עם משפחתו להתגורר בעיירה ונסחף עם שאר הילדים למשחק תפקידים דמיוני עצום בגודלו שעוסק בקרבות בין בני אנוש, קוסמים ואלפים, כשהמטרה היא להחזיק ב-"מקל האמת" שבכוחו לאפשר למחזיק בו לשלוט על הייקום. במהרה, המשחק יוצא משליטה ועל הילדים להילחם בחייזרים, אנשי צבא, זומבים נאצים וגמדים, כשאלו מאיימים להשמיד את העיירה.

המשחק נוצר בגרפיקת 2.5D (אנ') והשחקן שולט על דמותו מנקודת מבט של גוף שלישי (השחקן רואה את הדמות בשלמותה). הגרפיקה במשחק זהה להנפשה בסדרת הטלוויזיה ובמהלך המשחק, השחקן יכול לטייל ברחבי סאות' פארק, להילחם באויבים שונים ולבצע משימות עבור דמויות שונות. בתחילת המשחק, השחקן יכול לבחור לעצמו תפקיד בהתאם למשחקי תפקידים קלאסיים: לוחם, מכשף, גנב ויהודי. כל אחד מהתפקידים מעניק לשחקן יכולות מיוחדות. במהלך המשחק, השחקן יכול להסתובב בעיירה עם בן לוויה שמסייע לו בקרב וכן בפתיחת אזורים חדשים בעיר על מנת להתקדם בסיפור.

פיתוח המשחק החל בשנת 2009, כאשר טריי פארקר ומאט סטון (יוצרי הסדרה) פנו לאולפני Obsidian בנוגע ליצירת משחק תפקידים המבוסס על הסדרה. השניים אף היו מעורבים בהפקת המשחק: הם כתבו את התסריט, יעייצו לצוות האנימטורים ובדומה לסדרת הטלוויזיה עצמה, הם גם דיבבו דמויות רבות במשחק. הפקת המשחק לא הייתה קלה: לאחר שאולפני THQ (אנ') שנועדו להיות מפיצי המשחק, הכריזו על פשיטת רגל, הפצת המשחק נדחתה מספר פעמים (במקור המשחק היה אמור לצאת בתחילת שנת 2013). לבסוף, המשחק הופץ על ידי חברת יוביסופט במרץ 2014 לקונסולות הפלייסטיישן 3, המחשב האישי ו-Xbox 360.

המשחק זכה לצנזורה בחלק מהמקומות מפאת התוכן הגרפי שכלל הפלות וסמלים נאציים. פארקר וסטון צנזרו חלק מהסצינות במשחק ובמקומן פשוט כתבו הסבר מפורט על מה שמתרחש. המשחק זכה לביקורות חיוביות ששיבחו את התסריט הקומי, הגרפיקה וההצמדות לסדרת הטלוויזיה. חלק מהביקורות ציינו לרעה את הקרבות ובעיות טכניות שהקשו על התקדמות במשחק. למשחק נוצר משחק המשך בשם "South Park: The Fractured but Whole" שיצא באוקטובר 2017. המשחק הופץ מחדש בפברואר 2018 עבור קונסולות הפלייסטיישן 4, Xbox One, לאחר מכן לנינטנדו סוויץ' בספטמבר 2018.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הוא משחק תפקידים ממוחשב המוצג בגרפיקת 2.5D מנקודת מבט של גוף שלישי.[1] השחקן שולט על דמותו של ילד שעבר להתגורר בעיירה הבדיונית "סאות' פארק" שבקולורדו.[2] השחקן יכול לטייל בעיירה באופן חופשי, אם כי חלק מהמקומות חסומים עד שהשחקן משיג כישורים חדשים שמאפשרים לו לחקור עוד מקומות. דמויות מפתח מסדרת הטלוויזיה, ביניהם קרטמן, באטרס, סטן וקייל מצטרפים למסעו של השחקן ומסייעים לו בנקודות שונות. בכל רגע נתון השחקן יכול לשחק רק עם מלווה אחד לצידו, אך ניתן להחליף מלווים באופן חופשי בתפריט המשחק.[3] המשחק מציג מערכת "ניווט מהיר" (Fast Travel) המאפשרת לשחקן להיעזר בדמותו של טימי כדי להגיע לאזורים שונים בעיירה במהירות.[4][5] בתחילת המשחק, השחקן יכול לבחור אחד מתוך ארבעה תפקידים: לוחם, מכשף וגנב (תפקידים מוכרים ממשחקי התפקידים השונים) ויהודי. היהודי מתמחה בג'ו ג'יטסו והתקפות מרחוק. לכל תפקיד יש יכולות בלעדיות לו, אך הבגדים והנשקים לא מוגבלים לשום תפקיד, כך שלדוגמה השחקן יכול לבחור בדמות של קוסם ועדיין להשתמש בנשקים של לוחם.[2][3]

הילד החדש וחבריו מחזיקים במגוון רחב של נשקים לקרבות פנים מול פנים, מתקפות מרחוק ושימוש בקסמים. כאשר השחקן משלים משימה או מנצח אויב, הוא מקבל נקודות ניסיון שמאפשרות לו לעלות רמות,[4] לקבל יכולות חדשות ושדרוגים שונים שמסייעים לו לשוטט בעולם ולנצח אויבים חזקים. "הקסם" במשחק מוצג באמצעות היכולת "להפליץ", יכולת שמספר דמויות, בנוסף לשחקן מחזיקות בה.[6] במשחק ישנן מספר של נפיחות, כאשר כל אחת מיועדת למטרה מסוימת. לדוגמה, נפיחה בשם "Cup-A-Spell" מאפשרת לשחקן "להשליך נפיחה" הרחק ממנו במטרה להצית אובייקטים שונים. נפיחה בשם "נגסאקי" משמשת להריסת מבנים ופתיחת מעברים וה-Sneaky Squeaker מאפשרת לשחקן להסיח את דעתן של דמויות שונות. במהלך הקרבות, השחקן יכול לתקוף בעזרת נפיחות במידה ומד "הקסם" שלו מלא.[7]

במהלך המשחק, השחקן יכול לקבל לידיו יכולות שונות בעזרתן הוא יכול לחקור עוד מקומות בעיירה, לדוגמה היכולת להתכווץ שבעזרתה השחקן יכול לעבור בתעלות אוורור ולהגיע למקומות חדשים, היכולת להשתגר ממקום למקום והיכולת להפליץ, שבעזרת שילוב עם אש יכולה להרוס מבנים ולהחליש אויבים שונים.[8] כאשר השחקן פוגש אויב בעולם המשחק הוא יכול להכות אותו, מה שיתחיל קרב מבוסס תורות שבו השחקן מתחיל ראשון. במידה והאויב הכה את השחקן קודם לכן, הוא יתחיל ראשון בקרב.[3][9] הקרבות לא מתרחשים בעולם המשחק, אלא בזירה ייעודית ובמהלכם, לשחקן יש אפשרות בתורו להשתמש בחפץ שמחזיר לו נקודות חיים או קסם ולתקוף.

בתחילת הקרב, נפתח מעין גלגל אפשרויות סביב השחקן בו השחקן יכול לבחור לתקוף מקרוב (בעזרת חרב או נשק לשתי ידיים), להשתמש בחפץ שמחזיר נקודות חיים או קסם, להשתמש בסקיל או להשתמש בנשק לתקיפה מרחוק.[10] ניתן להשתמש במתקפות רגילות נגד אויבים רגילים ומתקפות כבדות נגד אויבים משוריינים. כשמגיע תורו של השחקן לתקוף או להגן על עצמו מפני מתקפת אויב, השחקן זוהר לרגע קצר ובלחיצה על מקש מסוים בדיוק באותו הזמן יכולים לחזק את ההתקפה או את ההגנה שלו.[11] כל מתקפה מיוחדת במשחק דורשת כמות מסוימת של "נקודות כוח" (נקראות במשחק "PP" או "PeePee").[12] במהלך הקרבות, השחקן יכול להסתייע בבן לוויה אחד לו יכולות שונות בהתאם לדמותו (לדוגמה, דמותו של ג'ימי משתמשת במוזיקה כדי להרדים אויבים או כדי לחזק אותו ואת השחקן). במקרים מסוימים, השחקן יכול לזמן לעזרתו דמויות שונות מעולם הסדרה על מנת שאלו יעזרו לו להביס את האויבים למולו באופן חד פעמי (אם כי ניתן לחזור אל אותן דמויות ולקבל מהן "זימון" חדש כדי לזמן אותן שוב).

ניתן להשתמש בחפץ אחד בלבד בתור, כאשר ברשות השחקן חטיפים שמחזירים נקודות חיים, נקודות קסם או נקודות כוח. חלק מהחפצים מעניקים לשחקן "באפים" (אפקטים שמשפרים את ההגנה או ההתקפה) שונים. ניתן לשדרג את הנשקים והתלבושות באמצעות טלאים מיוחדים שמוסיפים להם חוזק, בונוסים ואלמנטים שונים (לדוגמה, שימוש בטלאי חשמל על חרב יגרום שכל מתקפה איתה תחשמל את האויב). חלק מהאויבים חסינים לאותם אלמנטים, מה שדורש מהשחקן לתכנן היטב את האסטרטגיה שלו עבור אותם הקרבות.

במהלך השיטוט בעיירה, השחקן יכול למצוא מעין בובות בשם "צ'ינפוקימונים" (בובות צעצוע מעולם הסדרה שמבוססות על פוקימון).[13] השחקן מתפעל עמוד פייסבוק ובמהלך המשחק יכול להוסיף עוד דמויות לרשימת החברים שלו. כאשר השחקן הגיע למספר מסוים של חברים, הוא יכול לפתוח מעין "הטבות" שונות שיעזרו לו בקרבות במשחק (לדוגמה, הטבה אחת נותנת לשחקן הגנה נוספת). עמוד הפייסבוק של השחקן משמש גם כתפריט הראשי בו הוא יכול להחליף בגדים, נשק, להחליט עם איזה בן לוויה הוא מטייל וכן לבדוק את רשימת המשימות שלו. המשחק מציג מספר משחקונים בהם על השחקן ללחוץ על כפתורים בסדר מסוים על מנת להצליח בהם. חלק מהמשחקונים מציגים את השחקן מבצע הפלות מלאכותיות בדמויות או חייזרים שמחדירים לישבנו של השחקן מתקן טלפורטציה. חלק מהמשחקונים צונזרו בחלק מהמדינות בהן המשחק הופץ.[14]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

עלילת המשחק מתרחשת בעיירה הבדיונית "סאות' פארק" שבקולורדו בהרי הרוקי. השחקן שולט על דמותו של הילד החדש, לו שאר הדמויות קוראות "Douchebag" (בעברית חופשית: טיפוס מאוס ובזוי). דמותו של הילד החדש היא דמות שקטה שאינה מדברת לאורך רוב המשחק (מלבד למשפט אחד שהוא אומר בסופו). הילד החדש עבר לסאות' פארק ביחד עם הוריו,[15] ובמהרה מתחבר לילדים שחיים בעיירה ומצטרף למשחק התפקידים הדמיוני שלהם הסובב סביב קרבות בין בני אדם לקוסמים, במאבקם לשלוט במקל האמת, זרד שבכוחו לשלוט ביקום.

בני האדם, שמונהגים בידי הקוסם קרטמן מקימים את מבצרם בממלכת "קופה קיפ" שנמצאת בחצר האחורית בביתו של קרטמן. בין בני האנוש ניתן למצוא את ההילר באטרס, קרייג הגנב, קלייד, הרופא טוקן, טווייק וקני הלבוש כנסיכה. אויבים של בני האנוש הם האלפים, המונהגים על ידי קייל, מלך האלפים ומשכנם נמצא בחצר האחורית של קייל. ביניהם ניתן למצוא את קייל, מלך האלפים היהודי, סטן הלוחם וג'ימי המשורר. המשחק של הילדים לוקח חלק בכל רחבי העיירה, ביערות שמסביבה ואפילו בקנדה (שעוצבה בדומה למשחקי 16 ביט קלאסיים).[16] חלק מהמקומות בתוכנית, לדוגמה בית הספר בו לומדים הילדים, קניון סאות' פארק, בית הקולנוע, המסעדה האסיאתית ובית הקפה של משפחתו של טוויק מוצגים במשחק.

בנוסף לדמויות הילדים, המשחק מכיל דמויות אייקוניות אחרות: רנדי, אביו של סטן, מר גריסון, המורה בבית הספר, ישו, מר מקי, יועץ בית הספר, אל גור, מר עבד (Mr Slave), ג'ימבו, דודו של סטן, ראשת העיר מקדניאלס, הכומר מקסי, הסלבריטאים הקנדיים טרנס ופיליפ, גמדים שגונבים תחתונים, הילדים הגותים, ילדים ג'ינג'יים ושאר דמויות נוספות.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הילד החדש עובר להתגורר ביחד עם הוריו בעיירה סאות' פארק במטרה לברוח מעברו שרודף אותו. במהרה, הילד החדש מתחבר לבאטרס, הנסיכה קני ומנהיגם קרטמן. הילד החדש זוכה לכינוי "דושבאג" ולאחר מכן קרטמן מציג לו את "מקל האמת". מיד לאחר מכן, האלפים תוקפים את ממלכת בני האנוש וגונבים את מקל האמת. מכיוון שקלייד כשל בשמירה על המקל, קרטמן מגרש אותו מממלכת בני האנוש. בעזרתם של לוחמיו של קרטמן, הילד החדש מצליח להשיג בחזרה את המקל מידיו של ג'ימי. באותו הלילה, הילד החדש וחלק מתושבי סאות' פארק נחטפים על ידי חייזרים. הילד החדש מצליח לברוח מספינת החלל בעזרתו של רנדי מארש, אביו של סטן ולאחר מכן מרסק את ספינת החלל על הקניון המקומי בעיר.

בבוקר שלמחרת, זירת ההתרסקות נאטמה על ידי ממשלת ארצות הברית שטוענת כסיפור כיסוי שבמקום ייבנה סניף חדש של "טאקו בל". הילד החדש חוזר לממלכה של בני האנוש ולומד שהאלפים גנבו את מקל האמת. קרטמן וקייל, כל אחד בנפרד מצווים על הילד החדש לרקום ברית עם הילדים הגותים בעיירה במטרה לשכנע אותם להילחם ביחד עם הצד שלהם, מתוך מחשבה שהצד השני מחזיק במקל האמת. רנדי מסכים לסייע לילד החדש לגייס לעזרתו את הגותים במידה והילד החדש יסתנן לזירת התרסקות ספינת החלל ויגנוב משם הוכחות לתאוריית קשר. במהלך המשימה, הילד החדש לומד שהממשלה רוצה לפוצץ את כל העיירה במטרה להשמיד את הנוזל שנזל מספינת החלל והגיע לביוב העיירה. מתגלה שמגע עם אותו הנוזל הופך את הקורבנות לנאצים זומבים. במהרה, אנשים שנדבקו בנוזל מצליחים לברוח מאתר ההתרסקות ומגפה פורצת בעיירה.

באותו הלילה, קרטמן או קייל (תלוי עם מי השחקן בחר לעבוד) מובילים את הצד שלהם למלחמה מול הצד השני בבית הספר בעיירה. הילדים לומדים שקייל עצמו גנב את מקל האמת כנקמה על גירושו בידי קרטמן. קלייד ניתק את עצמו מבני האנוש והאלפים ומשתמש בנוזל מספינת החלל במטרה ליצור לעצמו צבא אפל שישרת אותו. בני האנוש והאלפים מחליטים לשתף פעולה במטרה לעצור את קלייד, אך הם נכשלים. במהלך הלילה, גמדים פולשים לחדרו של הילד החדש כדי לגנוב את תחתוניו, אך הילד החדש מבחין בהם ואלו מכווצים אותו לגודל שלהם כנקמה. לאחר שהביס את כל הגמדים, הילד החדש מקבל מהם את היכולת להתכווץ ולגדול כרצונו.

מתוך ייאוש, הילד החדש מצווה על ידי קרטמן וקייל לגייס את חבורת הבנות בבית הספר. הבנות מסכימות להצטרף למשחק לאחר שהילד החדש מסתנן לקליקניקת הפלות ומרחיק לכת עד לקנדה כדי להשיג עבורן מסמכים שיגלו להן איזו בת מהחבורה מפיצה שמועות על האחרות. לאחר שהצתוותו עם הבנות, ילדי הגן (שלבושים כמו פיראטים) וילדים שמחופשים לדמויות מתוך התכנית "מסע בין כוכבים", בני האנוש והאלפים פותחים במתקפה על המגדל האפל בו קלייד נמצא. רנדי מצטרף לקרב וחושף שהממשלה שתלה פצצת אטום בתוך פי הטבעת של מר עבד כדי לפוצץ את העיירה. השחקן מתכווץ ונכנס אל ישבנו של מר עבד, לאחר מכן מנטרל את הפצצה. לאחר שחזר, הילד החדש נאלץ להתעמת מול קלייד, שבעזרת הנוזל מספינת החלל החיה מחדש את גופתו של שף כנאצי זומבי. שף מובס על ידי הילד החדש וקרטמן מפיל את קלייד מהמגדל.

סוכני הממשלה מגיעים למגדל וחושפים שהילד החדש כל אותו הזמן ברח מהם מכיוון שהם רצו להשתמש ביכולת המיוחדת שלו לטובתם: היכולת לצבור במהירות חברים רבים ברשתות החברתיות. הסוכן הממשלתי האחראי לומד על מקל האמת מהילדים, גונב אותו ומפציר בילד החדש לשלוט ביחד איתו בעולם. הילד החדש מסרב, אבל קני בוגד בקבוצה ומשתמש בנוזל מספינת החלל כדי להפוך לנאצי זומבי. לאחר שחוו מפלה בקרב נגד קני, קרטמן מפציר בילד החדש להפר את שבועתו ו-"להפליץ לקני בביצים". הילד החדש עושה זאת ולאחר מכן מתחולל פיצוץ שהורג את קני ומנקה את העיירה מהמגפה. באפילוג המשחק, העיירה נבנית מחדש והילדים משיגים בחזרה את מקל האמת. אולם, הם מחליטים שכוחו גדול מידי עבור שתי הקבוצות ומחליטים לזרוק אותו לאגם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Rhuaridh Marr, Review - South Park: Stick of Truth, Metro Weekly, ‏2014-03-06 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ 1 2 Preview: South Park: The Stick of Truth is ambitious, Destructoid, ‏2014-02-14 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ 1 2 3 South Park: The Stick of Truth Review - IGN, web.archive.org, ‏2014-11-30
  4. ^ 1 2 Review: South Park: The Stick of Truth, Destructoid (באנגלית אמריקאית)
  5. ^ South Park: The Stick of Truth - New Kid, Old Friends - UbiBlog - Ubisoft®, web.archive.org, ‏2016-02-06
  6. ^ Ben Reeves, South Park: The Stick of Truth Preview - Ubisoft Has The Funniest Game At Gamescom, Game Informer, ‏2014-03-04 (באנגלית)
  7. ^ Co-founder, John Walker; Walker, John (2014-03-04). "Wot I Think - South Park: The Stick Of Truth". Rock, Paper, Shotgun (באנגלית). נבדק ב-2024-01-31.
  8. ^ In South Park: The Stick of Truth, farting is magic (preview) | GamesBeat | Games | by Rus McLaughlin, web.archive.org, ‏2016-02-05
  9. ^ Mike Futter, South Park: The Stick of Truth Preview - South Park: The Stick Of Truth Looks Like Mario RPG With Bodily Functions, Game Informer, ‏2014-03-04 (באנגלית)
  10. ^ South Park: The Stick Of Truth gameplay preview - A Song Of Ass And Fire | PS3 Previews | Official PlayStation Magazine, web.archive.org, ‏2014-06-09
  11. ^ Hollander Cooper published, South Park: The Stick of Truth review, gamesradar, ‏2014-03-04 (באנגלית)
  12. ^ South Park: The Stick of Truth Review, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  13. ^ Justin McElroy, South Park: The Stick of Truth review: pen and paper, Polygon, ‏2014-03-04 (באנגלית אמריקאית)
  14. ^ published, Phil Savage (2014-02-27). "South Park: The Stick of Truth's PC version will only be censored in certain territories". PC Gamer (באנגלית). נבדק ב-2024-01-31.
  15. ^ South Park: The Stick of Truth is the funniest episode in years | VG247, web.archive.org, ‏2015-09-09
  16. ^ Vinny Caravella | Mar. 4, 2014 12:01am, South Park: The Stick of Truth Review, Giant Bomb, ‏2014-03-04 (באנגלית)