The Saboteur (משחק וידאו)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
The Saboteur
כרזת המשחק
כרזת המשחק
כללי
תאריך הוצאה אוסטרליה: 3 בדצמבר 2009
אירופה: 4 בדצמבר 2009
אמריקה הצפונית: 8 בדצמבר 2009
סוגה משחק פעולה-הרפתקאות
מספר שחקנים משחק לשחקן יחיד
פיתוח Pandemic Studios
הוצאה לאור Electronic Arts
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית
עיצוב טום פרנץ'
דרישות תוכנה
מנוע משחק Havok עריכת הנתון בוויקינתונים
מצבי משחק משחק וידאו למשתתף יחיד עריכת הנתון בוויקינתונים
פלטפורמות מחשב אישי, Xbox 360, פלייסטיישן 3,
דרישות מערכת
בקרים עכבר (מחשב), מקלדת מחשב, ג'ויסטיק
www.ea.com/the-saboteur
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

The Saboteur (בתרגום מילולי לעברית: המחבל) הוא משחק וידאו מסוגת אקשן והרפתקאות שפותח על ידי Pandemic Studios והופץ על ידי Electronic Arts בשנת 2009. המשחק שוחרר עבור המחשב האישי, פלייסטיישן 3 ול-Xbox 360. גרסה לטלפונים ניידים פותחה והופצה על ידי Hands-On Mobile עבור מכשירי הבלאקברי ב-21 בינואר 2010 ועבור מערכת IOS (מכשירי אייפון מבית אפל) ב-24 במרץ 2010[1][2].

המשחק מתרחש בצרפת שנכבשה על ידי גרמניה הנאצית במהלך מלחמת העולם השנייה ועלילתו עוקבת אחר שון דבלין (דמות המבוססת על וויליאם גרובר וויליאמס, נהג מרוצי מכוניות מתקופת מלחמת העולם השנייה), נהג מרוצים ומכונאי רכב אירי[3] שמצטרף למחתרת הצרפתית במטרה לשחרר את פריז משליטת הנאצים לאחר שחברו הטוב ביותר נהרג על ידי קצין נאצי.

המשחקיות משלבת נהיגה, ירי, לחימה פנים מול פנים ופיצוצים. שחקנים יכולים להשתמש בשלל יכולות וכלי נשק במטרה להילחם באויבים או לחקור את פריז בעזרת כישורי הפארקור של שון, שעוזרים לו לטפס על בניינים ברחבי העיר בשניות ספורות. המשחק מציג עולם פתוח הכולל את פריז והאזורים הכפריים סביבה. רוב מפת המשחק כבושה על ידי כוחות נאציים ואזורים שבהם יש שליטה נאצית גבוה מאויירים בגווני אפור. לאחר שהשחקן משלים מספר משימות ראשיות וצדדיות באזורים מסוימים בעיר, האזור ששון שחרר חוזר לצבעיו הטבעיים.

המשחק קיבל ביקורות מעורבות: למרות הביקורות הטובות על איכות הסאונד, הגרפיקה והעיר החיה, מבקרים רבים ביקרו את המשחק לרעה על אורך העלילה ובעיות טכניות שונות. המשחק הושווה למשחק אחר בשם Velvet Assassin שהוא בעל עלילה דומה ושוחרר באותה השנה. השוואות דומות נעשו למשחקים Grand Theft Auto ו-Assassin's Creed שהם בעלי אלמנטים דומים. המשחק היה המשחק האחרון שפותח על ידי האולפון Pandemic Studios לפני שנסגר לצמיתות באותה השנה.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק הוא משחק אקשן והרפתקאות המתרחש בעולם פתוח ומשוחק מנקודת מבט של גוף שלישי (השחקן רואה את הדמות מאחורי גבה). השחקן יכול לחקור את פריז הכבושה, חלק מהאזורים הכפריים שבה וחלק קטן מגרמניה. אלמנט הצבע הוא אלמנט מפתח במשחק: אזורים שעליהם שולטים כוחות רבים של נאצים מאויירים בצבעי אפור, מלבד אישוני הדמויות, אורות הרחוב, דם, הסמל של המחתרת הצרפתית (צבוע בכחול) וחלק מהסמלים הגרמניים (צבועים באדום ועליהם צלב קרס). באזורים הכבושים ישנו מספר גדול של חיילים נאציים, מה שמקשה על השחקן להתגנב ולבצע פעולות בחשאי. על מנת "להעניק השראה" לתושבי האזור, על השחקן להחליש את הכוחות הנאציים השולטים על האזור. כתוצאה מכך, אזרחי האזור מתמלאים מחדש בתקווה והאזור מתמלא בצבעים רגילים. הנאצים באזור זה לא ייעלמו לחלוטין, אבל לשחקן תהיה אפשרות יותר גדולה לברוח מהם או להסתתר. בנוסף, החיילים הנאצים באזור ששוחרר לא יפטרלו באזור במספרים גדולים, אלא ירוכזו בבסיסים ובמגדלי תצפית מסביב. האנשים ששון שחרר ייקחו חלק פעיל בקרב. לדוגמה, אם שון נכנס לקטטה עם חייל נאצי באזור צבוע לחלוטין, המחתרת הצרפתית, המאקי ואפילו אזרחי פריז ייתערבו בקרב ויעזרו לשון.

במהלך המשחק, שון יכול לשדרג את היכולות שלו בעזרת "הטבות" לדוגמה, דיוק יותר גבוה בשימוש ברובה צלפים, יותר תחמושת לנשק, יכולת לבצע נזק יותר גבוה ועוד. הטבות ניתנות לשחקן לאחר ביצוע פעולות מסוימות כגון בריחה מאזעקות, צליפה במטרות או הריסה של מספר מוצבים גרמניים. לשחקן יש יכולת לטפס על גגות הבניינים ולעיתים למצוא שם תיבות ציוד מהצבא הבריטי או עבור שימוש ברובה צלפים והריגת מטרות שונות. מוסכים רבים זמינים ברחבי מפת המשחק בהם השחקן יכול לשמור רכבים שאסף או לתקן רכבים שניזוקו. השחקן יכול להתחיל קרב אגרופים שמעורר רעש או להשתמש בהתגנבות וללבוש תחפושת של חייל נאצי כהסוואה.

אם השחקן ימות במהלך שיטוט חופשי במפת המשחק, כל הנשק והרימונים שנאספו ילכו לאיבוד. השחקן יכול לקנות נשקים, תחמושת, מטעני חבלה, מפות ושאר דברים שימושיים מהשוק האפור שפרוש ברחבי העיר. לאחר שהשחקן רכש נשק מסוים, הוא יכול להשתמש בו בכל עת שיחפוץ.

מופע חצות - The Midnight Show[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקנים שרכשו עותק של המשחק עבור ה-Xbox 360 או הפליסטיישן 3 מקבלים במתנה קוד אותו הם מזינים במשחק ומקבלים איתו תוכן נוסף למשחק. שחקני המחשב האישי שרכשו עותק מקורי של המשחק קיבלו את התוכן כבר מובנה במשחק בלי צורך בהזנת קוד. התוכן הנוסף עבור המשחק שוחרר בהמשך לחנויות של Xbox ופלייסטיישן[4].

התוכן הנוסף מעניק לשחקנים גישה לבתי בושת ובתי מסתור נוספים. בנוסף, משחקון חדש נוסף למשחק ובו השחקנים יכולים להרוויח חפצים נדירים שלא מופיעים במפה הרגילה כגון מכוניות נדירות. התקנה של התוכן הנוסף מציגה את נשות בתי הבושת בעירום חלקי, אך לשחקנים עדיין ניתנת האפשרות להסתיר את העירום בהגדרות המשחק. הפיצ'ר גרר אחריו תגובות זועמות בשנה שבה המשחק יצא[5].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שון דבלין הוא נהג מרוצים ומכונאי רכב שתיין מאירלנד שהיגר לצרפת כדי לברוח מעברו העברייני. בפריז, שון מצטרף לצוות נהיגת מכוניות מרוץ הכולל את ויטורי מוריני, ג'ולס רוסו (שיהפוך לחברו הטוב ביותר) ואחותו של ג'ולס, ורוניק. הקבוצה יוצאת לעיר זארבריקן שבגרמניה כדי להתחרות בגרנד פרי של שנת 1940. במהלך שהותם בעיר, שון פוגש את בת זוגו ההפכפכה סקיילר סנט קלייר ומסתכסך עם נהג בשם קורט דירקר, נהג מרוצים מוכשר שמתחרה מטעם גרמניה הנאצית. במהלך המרוץ, דירקר יורה באחד מגלגליו של שון ובכך מנצח. למרות אזהרותיה של סקיילר, שון וג'ולס פורצים אל מפעל דופלסייג בו דירקר עובד כדי לחבל במכונית המרוץ שלו כנקמה. השניים נתפסים על ידי דירקר, שחושף את עצמו בתור מפקד יחידת SS המאמין שהשניים הם מרגלים בריטים. דירקר מענה את ג'ולס למוות, אבל שון מצליח לברוח ומבין שהפלישה הגרמנית לצרפת כבר החלה. שון מצליח להציל את ויטורי ו-ורוניק מהנאצים והשלושה בורחים בחזרה לפריז. שם, שון מספר להוריהם של ורוניקס וג'ולס מה קרה לבנם ונשבע לנקום בדירקר.

כמה חודשים לאחר מכן, שון מתגורר במועדון קברט בשם "לה בל דה נוט" השייך להוריהם של ורוניק וג'ולס. סופר בשם לוק גאודין ומושא אהבתה של ורוניק ניגש אל שון ומציג עצמו בתור המנהיג של המחתרת הצרפתית בפריז ומשכנע את שון להצטרף לשורות המחתרת במטרה להרוג קצינים נאציים ולהשמיד כמה שיותר בסיסים ומתקנים השייכים לנאצים. שון במהרה נחשף למנהיגים השונים ולחברים נוספים במחתרת כגון לה קרושט, לגיונר שאיבד את ידו במלחמה וכעת וזאת הוחלפה בוו, האב דניס, כומר קתולי, דובל מינגו, שבת זוגו בגדה בו ועזבה אותו עבור קצין נאצי, פליקס וונג, פסיכיאטר קליני ומרגו בונייר, שרוצה לשמר את חפצי התרבות של צרפת (כגון ספרים וחפצי אמנות) לפני שהנאצים ישמידו אותם. בזכות פעולותיו עבור המחתרת, שון בונה לעצמו מוניטין של איש מכובד בקרב אנשי המחתרת, אך הנאצים מבחינים בכך ובמהרה הם מזעיקים מגרמניה את אחד הקצינים הבכירים שלהם, המתגלה להיות דירקר.

שון פוגש את סקיילר בשנית, החושפת בפניו שהיא מרגלת הבריטית העובדת עבור מנהלת המבצעים המיוחדים (SOE) והיא לוקחת את שון אל המפעיל שלה. השניים שולחים אותו למספר עבודות עבורם וביניהן גניבה של תיבה בעלת תוכן לא ידוע מהנאצים. שון נשלח על ידי המחתרת לגייס לשורותיה מדען גרמני בשם דוקטור קסלר ומתברר לשון שמפעל דופלסייג (בו דירקר עבד בעבר) משמש ככיסוי עבור ייצור פצצת אטום אותה קסלר נאלץ לייצר. לאחר שקסלר מחולץ, הוא מסרב לשתף פעולה עם המחתרת עד שבתו מריה תחולץ מידי הנאצים. שון מחלץ את מריה ומחזיר אותה לבסיס המחתרת, אך המקום מותקף על ידי נאצים והמחתרת נאלצת לסגת אל עבר הקטקומבות. במהלך בריחתם, ורוניק נתפסת והולכת להיות מוצאת להורג בקתדרלת נוטרדאם. לוק, שלא רוצה לבזבז כוח אדם בחילוץ של ורוניק, מתנגד לבקשתו של שון לחלץ אותה. שון לאחר מכן מחלץ את ורוניק בעצמו.

לוק מתכנן תוכנית לפיה במהלך מרוץ מכוניות שנתי שהנאצים מארגנים, נהג עם מכונית תופת יפוצץ את המנהיגות הנאצית. לאחר ששון מצליח לנצח במרוץ והורג את רוב הגנרלים הנאצים, דירקר שורד ותופס פיקוד על הנאצים האחרונים שנשארו. הנאצים הורסים את המועדון "לה בל דה נוט" (בו שון מתגורר), הורגים את הוריה של ורוניק ואת ויטורי. שון ממהר חזרה לבסיס המחתרת בקטקומבות שמותקף על ידי הנאצים ומצליח לגרום להם לסגת. במהלך הקרב, חלק מגופו של לוק נמחץ תחת ההריסות ו-ורוניק נאלצת להרוג אותו על מנת שלא ייכלא בחיים בידי הנאצים. למרות מאמצי ההתגוננות של המחתרת, הנאצים מצליחים ללכוד את דוקטור קסלר ואת מריה בשנית.

שון, ורוניק וסקיילר מתאחדים על מנת לפלוש למפעל דופלסייג במטרה להציל את קסלר ואת מריה. לאחר שקסלר ניצל, הוא ושון מפעילים את הפצצה שמשמידה את המפעל בזמן בריחתם. לאחר שהמפעל נהרס והקסלרים שוחררו, שון ו-ורוניק חוזרים לפריז ומבחינים שתושבי העיר החלו להתנגד לנאצים. ורוניק הופכת למנהיגה החדשה של המחתרת. לאחר שורוניק ושון מתנשקים, שון יוצא אחר דירקר ורודף אחריו עד מגדל אייפל, שם הוא רואה את דירקר מוציא להורג את אנשיו שלא הצליחו להתנגד לאזרחי פריז. שון מתעמת עם דירקר בראש מגדל אייפל ולשחקנים יש בחירה האם לירות בדירקר או לחכות שדירקר ייכנע ויקפוץ למותו. לאחר שדירקר מת, ורוניק שואלת את שון אם הכל נגמר ושון עונה לה שהעבודה שלהם רק התחילה.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחק היה "שירת הברבור" של האולפן, כיוון שלאחריו האולפן נסגר לצמיתות.

אומן הקונספט של המשחק, ג'ייסון הלזרו הצהיר שתוכן שלם ואזורים שונים נחתכו ממפת המשחק בשלבי העריכה, כגון אזור הררי עליו קיים מתקן שמאחסן בתוכו טיל נאצי ענקי בשם "ולהל", מטוס נאצי בשם "XJ-05" שהיה אמור לשמש כקרב בוס וכן מטוס קטן יותר בשם "JX-07" אותו יכלו השחקנים להטיס[6].

לאחר שהמשחק יצא לאור, שחקנים רבים שבמחשב שלהם מותקן כרטיס מסך מסוג "ATI" לא הצליחו לשחק בכלל. חלק מהחנויות שמכרו את המשחק, ביניהם גם החנות Direct2Drive כתבו אזהרה באתר החנות לפיה המשחק לא יציב על חלק מהמחשבים[7]. פתרון חלקי לבעיה דרש מהשחקנים לכבות את אחד המעבדים שלהם במחשבים עם שתי ליבות, מה שאמנם הפעיל את המשחק, אבל בביצועים מאוד נמוכים[8]. עובדי האולפן שעלו על הבעיה שחררו טלאי (פאץ') שתיקן את הבעיה באופן חלקי .

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לפי האתר Metacritic, גרסת המחשב האישי קיבלה ביקורות יחסית אוהדות[9], בזמן שגרסאות ה-Xbox 360 והפלייסטיישן 3 קיבלו ביקורות מעורבות[10][11].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • The Saboteur, באתר PCGamingWiki (באנגלית)

"The Saboteur", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Saboteur, Metacritic (באנגלית)
  2. ^ The Saboteur - Wireless - GameSpy, web.archive.org, ‏2010-06-05
  3. ^ Saboteur First Look, GameSpot (באנגלית אמריקאית)
  4. ^ Jim Reilly, Nude Pack Gives Gamers Choice in The Saboteur, IGN, ‏2009-12-04 (באנגלית)
  5. ^ John, Tracey (2009-12-08). "Sex and 'The Saboteur': Dev Talks Nudity in New Game". Time (באנגלית אמריקאית). ISSN 0040-781X. נבדק ב-2022-07-21.
  6. ^ Pete Haas published, The Saboteur's Lost Level And Boss Fight Revealed, CINEMABLEND, ‏2010-01-19 (באנגלית)
  7. ^ The Saboteur Download | Buy The Saboteur from D2D, web.archive.org, ‏2011-10-01
  8. ^ "PC Saboteur sabotaged by ATI cards". Eurogamer.net (באנגלית בריטית). 2009-12-10. נבדק ב-2022-07-21.
  9. ^ The Saboteur, Metacritic (באנגלית)
  10. ^ The Saboteur, Metacritic (באנגלית)
  11. ^ The Saboteur, Metacritic (באנגלית)