אמיץ הכלב הפחדן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אמיץ הכלב הפחדן
Courage the Cowardly Dog
אמיץ הכלב הפחדן
אמיץ הכלב הפחדן
סוגה אנימציה / אימה / קומדיה שחורה
יוצרים ג'ון ר. דילוורת' עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים בלי מרסילי עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ג'ון ר. דילוורת' עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים מרטי גרבסטין, טיאה וויט, ליונל ג. וילסון, ארתור אנדרסון
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות דובבה למספר שפות
מספר עונות 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 52 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
חברת הפקה Stretch Films עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה אולפני ההנפשה של קרטון נטוורק עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק כ-22 דקות
שידור
רשת שידור Cartoon Network עריכת הנתון בוויקינתונים
רשת שידור בישראל Cartoon Network (ללא תרגום)
ערוץ הילדים (עם תרגום)
yesVOD (ללא תרגום)
תקופת שידור מקורית 12 בנובמבר 199922 בנובמבר 2002
תקופת שידור בישראל 20002008 (ערוץ הילדים)
2021 (yesVOD)
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמיץ הכלב הפחדןאנגלית: Courage the Cowardly Dog) היא סדרת הנפשה אמריקאית, ששודרה ב-Cartoon Network החל מ-12 בנובמבר 1999 עד 22 בנובמבר 2002. פרק הפיילוט של הסדרה יצא ב-1995 תחת השם "התרנגול מחלל החיצון", והצלחתו היא זו שגרמה ליצירת הסדרה כולה ב-1999.

בישראל, שודרה הסדרה בערוץ Cartoon Network ללא תרגום בעברית עד לסגירתו, ומאוחר יותר גם בערוץ הילדים עם תרגום מלא בעברית. ב-2021, נוספה הסדרה לשירות ה-VOD של חברת yes ללא תרגום בעברית.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מספרת על כלב ביגל פחדן הנקרא באופן אירוני בשם אמיץ. אמיץ מאומץ על ידי אישה זקנה מלאת חום ואהבה בשם מיוריאל בג. מיוריאל מצאה אותו בסמטה כשהיה צעיר יותר, אחרי שהוא ברח מווטרינר משוגע בשם דוקטור אייזניק, שהטיס את שני הוריו לחלל. מיוריאל נשואה ליוסטס, איש זקן, עצבני, זעפן, אנוכי וחמדן שאינו אוהב את אמיץ (אך לעיתים נדירות מפגין כלפיו רחמים). שלושתם גרים בחווה באמצע העיירה המכונה "אמצע שום מקום" וממוקמת בקנזס, והפנאי האהוב עליהם הוא צפייה בסרטי שחור לבן ישנים של אימה ומדע בדיוני. בכל פרק, אמיץ מציל את משפחתו ומגן עליה מפני המפלצות והיצורים המוזרים שחיים באזור העיירה ומנסים להרוס את חייהם. אמיץ, כאמור, מציל את השניים אך רוב הפעמים יוסטס לכאורה לא מצליח לשרוד ולכן ישנן שתי אפשרויות לכך: ייתכן ונעדר, או שמוצג בתור שקית/כוס עם חומר מסוים (כמטאפורה לשרידים), ובפנים משקפיו. שמו האירוני של אמיץ למעשה מסמל את אופיו המיוחד - הוא כלב הסובל מפוביות רבות ומצליח, למרות הכל, להוכיח שהוא יכול להתגבר עליהן. כלומר, הוא פחדן אבל בעל אומץ להתגבר על פחדיו.

הדמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • אמיץ הכלב הפחדן: כלב ביגל מואנש בעל יכולת דיבור, המכונה באופן אירוני "הכלב הפחדן" בשל הפוביות הרבות מהן הוא סובל. בצעירותו בורח מווטרינר משוגע בשם דוקטור אייזניק ששיגר את הוריו הביולוגיים לחלל, ונמצא בסמטה על ידי מיוריאל בג, קשישה טובת לב המאמצת אותו לחיקה ומגדלת אותו בחווה בעיירה "אמצע שום מקום" בקנזס, לצד בעלה הזעפן, האנוכי והחמדן יוסטס אשר אמיץ הוא מושא השנאה והקנאה שלו. השלושה מבלים את זמנם בצפיית סרטי שחור לבן של מדע בדיוני ואימה. בכל פעם שיש בעיה, אמיץ מזהיר את מיוריאל (ולפעמים גם את יוסטס) מפני מפלצות ויצורים מוזרים המהווים להם סכנה וכמטאפורה לאזהרה, משנה את גופו לצורות של כלי נשק, כלי תחבורה והנבלים עליהם הוא מדבר, ומתחיל לגמגם או לומר משפטים לא מסודרים. לאמיץ יש מחשב אישי בעל אישיות עצמאית אשר משמש כחברו ועוזר לו להציל את המצב. אמיץ הוא מושא השנאה והקנאה של יוסטס ולא פעם נאלץ להתמודד עם ההבעתות האלימות של יוסטס כלפיו. בהמשך הסדרה הוא מגלה את עברו האפל ומבין שהוא כלב מאומץ, ומתעמת עם דוקטור אייזניק, אותו וטרינר משוגע ומרושע ששיגר את הוריו לירח.
  • מיוריאל בג: אישה קשישה, חביבה ותמימה הנשואה ליוסטס. מיוריאל תמיד עומדת לצד אמיץ אל מול יוסטס ומגוננת עליו מפני התנהגותו האלימה של יוסטס כלפיו. בתמימותה, נופלת מיוריאל לידיהם של הרעים. לעיתים רבות הם גורמים לה, בכל מיני דרכים, לשנות את צורתה ואת מראה החיצוני ולעיתים אף את אישיותה והתנהגותה (לדוגמה, לאחר נשיכת ארנב היא הופכת לחיית פרא אלימה בכל פעם שיש ירח מלא, לאחר שאוכלת גזר בעל משקל גבוה מהרגיל היא גובהת בלי הפסקה, ולאחר שנלכדת בסופת טורנדו היא הופכת לתינוקת והתנהגותה נעשית מפונקת). באחד הפרקים סובלת מיוריאל מאמנזיה.
  • יוסטס בג: בעלה של מיוריאל. יוסטס הוא זעפן, אנוכי וחמדן השונא ומקנא באמיץ. השנאה היוקדת של יוסטס כלפיו מלווה בעלבונות (יוסטס נוהג לקרוא לאמיץ "כלב טיפש!" או "כלב אידיוט!") וניסיונות הפחדה חוזרים (נוהג להפחיד את אמיץ באמצעות מסכה ירוקה ומפחידה והקריאה "אוגה בוגה בוגה"). מיוריאל ניצבת לצד אמיץ בכל פעם שיוסטס מציק לו ומגוננת עליו מפני ההצקות החוזרות שלו כלפיו. למרות השנאה היוקדת שלו כלפי אמיץ הוא לפעמים מגלה כלפיו רחמים, בדרך כלל כשמיוריאל נחטפת או נהפכת למפלצת על ידי היצורים המוזרים בסביבתם, מצב בו רק שיתוף פעולה של שניהם יכול להחזיר עטרה ליושנה.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • המחשב של אמיץ: מחשב השייך לאמיץ, אשר לו אישיות עצמאית. המחשב נותן לאמיץ עצות וידע על אויבים ובעיות להן נקלע. הוא מדבר במבטא בריטי ופעמים רבות מביע התנשאות כלפי אמיץ. באחד הפרקים תקף את המחשב וירוס והוא הפך למפלצת.
  • שירלי המדיום: צ'יוואווה ירוקה ופוזלת, המשמשת כמדיום ומגדת עתידות. היא נוטה להטיל קללות על אנשים שלא מוצאי חן בעיניה ביניהם יוסטס אותו היא מכנה "הטיפש ההוא". לעיתים קרובות היא עוזרת לאמיץ אם מדובר בצורך בידע בקסם או בשבירת אחת הקללות של שירלי בעצמה. כמו כן היא מנגנת בסקסופון.
  • מיסייה דה לה קוואק: ברווז פושע צרפתי. גורם ליוסטס ומיוריאל לעשות פשעים בשבילו בלי שהם מודעים לכך. בנוסף הוא מופיע כשהוא מנגן באקורדיון כשהדמויות מבקרות בצרפת.
  • האחים הברווזים: שלושה ברווזי-חלל אחים.
  • בנטון טרנטלה: דמות של זומבי הטוען שהוא במאי סרטי אימה שרוצה לעשות סרט בביתם של יוסטס, מיוריאל ואמיץ. בהמשך מתברר שהוא פושע שמנסה להחיות את שותפו, ארול ואן וולקהיים, מהמתים. בפרק מאוחר יותר מופיע כבמאי תוכנית ריאליטי הרוצה לעשות תוכנית עם יוסטס.
  • מא בג: אימו הקשוחה של יוסטס. מא חובשת פאה וחובשת משקפיים הזהים לאלה של בנה. מתייחסת בזלזול ואדישות אל יוסטס ושונאת את מיוריאל אבל חביבה ומפנקת אל אמיץ. היא בעלת מפעל לפאות.
  • פריקי פרד: אחיינה חולה הנפש של מיוריאל, ספר במקצועו. נוטה לגלח לגמרי אנשים עם הרבה שיער (ביניהם אמיץ).
  • הד"ר ההודי: הד"ר שאמיץ בעליו מבקרים אצלו כשיש בעיה או נזק אצלם. הוא הרבה פעמים אומר שאין שום דבר שהוא יכול לעשות, ופעמים מעטות יש לו עצה או עזרה בשבילם.
  • מנחה ערוץ 99 - "חדשות שום מקום": האיש שמנחה את ערוץ 99 בטלוויזיה, ערוץ "חדשות שום מקום". המנחה תמיד מופיע בפתיחת התוכנית ומספר לצופים בבית על מה הסדרה. הוא מופיע גם במהלך הפרקים כשהוא מספר בעיקר את החדשות הרעות ב"אמצע שום מקום" (גם החדשות ה"טובות" לכאורה שהוא מספר תמיד מסתבכות ומתגלות כרעות).
  • קללת המלך רעמסס: רוח רפאים של המלך רעמסס. הרוח מטילה שלוש קללות על אנשים שגנבו לוח עתיק השייך לו.
  • ראש בקר: חזיר בעל מסעדה. אמיץ ויוסטס מתארחים אצלו, אך אמיץ חושד שהוא ואשתו מכינים את הבשר שלהם מכלבים ובני אדם (עקב פרצוף של לקוח שהופיע על ההמבורגר שלו). לבסוף מתברר שהם פשוט אוהבים לפסל את הלקוחות שלהם בבשר. הוא חוזר בפרקים מאוחרים יותר בעיקר בתפקיד של קצב.
  • קוטס החתול: חתול מרושע שמנהל מספר עסקים (כגון בית מלון, חנות ממתקים וכו'). הוא נוהג בדרך כלל לנסות להתעלל או לחסל את לקוחותיו. בעסקיו לעיתים קרובות יש שלט האוסר כניסה לכלבים. מיוריאל ויוסטס עולים על מזימותיו בקלות יותר מאשר אצל נבלים אחרים בסדרה.
  • איש השלג: איש שלג שמנסה להחיות את משפחתו, שנמסה בעזרת נוזל שנמצא בבני-אדם. אמיץ מצליח להציל את המצב ובעיקר את מיוריאל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמיץ הכלב הפחדן בוויקישיתוף