דיפאק צ'ופרה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דיפאק צ'ופרה
दीपक चोपड़ा
דיפאק צ'ופרה, 2013
דיפאק צ'ופרה, 2013
לידה 22 באוקטובר 1946 (בן 77)
ניו דלהי עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
עיסוק מרפא אלטרנטיבי,
סופר, מרצה
מקום לימודים All India Institutes of Medical Sciences עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות היצירה אנגלית
תחום כתיבה פילוסופיה
שירה
תודעה
רוחניות
ניו אייג'
יצירות בולטות The Seven Spiritual Laws of Success, אתה הוא היקום עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע מ מהרישי מהש יוגי
צאצאים Mallika Chopra, Gotham Chopra עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס צ'נצ'לני ההודי הגלובלי של CIF (2012)
  • Great Immigrants Award (2006)
  • פרס איג נובל עריכת הנתון בוויקינתונים
https://www.deepakchopra.com/
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דיפאק צ'ופרהאנגלית: Deepak Chopra; בהינדי दीपक चोपड़ा; נולד ב-22 באוקטובר 1946) הוא רופא, מרפא אלטרנטיבי, סופר, ונואם בתחום הניו אייג' ממוצא הודי המתגורר בארצות-הברית. כתב ספרים רבים העוסקים בדרכים להגביר את אושרו של אדם, בעיקר בהשפעת תפיסות בודהיסטיות, וכן כתב על הקשר הרוחני בין הגוף לנפש.

על פי גישתו של צ'ופרה, תהליכים נפשיים הם בעלי השפעה רבה על בריאות הגוף. גישתו שואלת מונחים מתוך הרפואה המדעית ומשלבת אותם ברפואה אלטרנטיבית המבוססת בעיקרה על פילוסופיות של המזרח הרחוק. לשיטתו, חוסר שקט ולחץ נפשי הם בעלי השפעה רבה על בריאותו של האדם, ובעזרת פעילות גופנית, מדיטציה, ושינוי תפיסת החיים יכול האדם להגיע לבריאות טובה יותר ואף לעכב תהליכי הזדקנות.

בשנת 1999 בחר בו המגזין טיים לאחד ממאה הגיבורים החשובים של המאה ה-20.[1] כיום, צ'ופרה הוא בעל מספר ספרים רבי-מכר ברחבי העולם. כמו כן, לצ'ופרה קו מוצרי בריאות משלימים אלטרנטיביים, והוא נוהג להעביר הרצאות וסדנאות.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ופרה נולד בניו דלהי, הודו. אביו, קרישאן צ'ופרה, היה קרדיולוג בהודו, שעמד בראש בית החולים בניו דלהי למשך למעלה מחצי יובל, ושרת כסגן בצבא הבריטי.

צ'ופרה סיים את הכשרתו בבית הספר לרפואה בניו דלהי בשנת 1968. בשנותיו הראשונות כרופא, עסק במקצוע בעיקר באזורים כפריים בהודו. בשנת 1970, הוא היגר לארצות הברית, שם עבר התמחות בבית חולים בניו ג'רזי. צ'ופרה קיבל רישיון לעסוק ברפואה במדינת מסצ'וסטס בשנת 1973, כאשר התמחה ברפואה פנימית ובעיקר באנדוקרינולוגיה. הוא קיבל קביעות במשרה בבית חולים בווירג'יניה, ומאוחר יותר גם היה מנהל בית חולים במסצ'וסטס.

בביקור בניו דלהי בשנת 1981, פגש צ'ופרה את רופא האיור ודה, בריהאספאטי דב טריגונה, ובעצתו החל ללמוד את רפואת האיור ודה. בשנת 1985, פגש צ'ופרה את מהרישי מהש יוגי, שייעץ לו ליסד מרכז לרפואת איור ודה. צ'ופרה עזב את משרתו בבית החולים במסצ'וסטס, והפך למייסד ולנשיא האגודה האמריקאית לרפואת איור ודה, ובהמשך גם למנהל של המרכז הרפואי לרפואה התנהגותית וטיפול בלחצים על שם איור ודה.

צ'ופרה עזב את קהילת המדיטציה הטרנסצנדנטלית בינואר 1994, אחרי שהקהילה האשימה אותו בניסיון להתחרות ולגזול את מקומו של מהרישי כגורו. על פי מקורות חיצוניים, צ'ופרה עזב את הארגון כאשר "החברות בו לוותה בלחץ גדול מדי" והיוותה "עיכוב להצלחתו".

אחרי 1993 עבר צ'ופרה לחוף המערבי של ארצות הברית, והחל לעבוד עבור חברת בריאות שעסקה ברפואה הקשורה לגוף ולנפש בקליפורניה. צ'ופרה הוסמך לעסוק כרופא במדינת קליפורניה בשנת 2004, לאחר כעשור שבו בעיקר לימד וכתב את תורתו. יחסיו עם חברת הבריאות באו לקיצם בשנת 1996, והוא הקים, יחד עם הנוירולוג דייוויד סימון את מרכז הבריאות על שם צ'ופרה. אז החל גם צ'ופרה לצבור פופולריות רבה בקרב התקשורת האמריקאית, ובין היתר התראיין בתוכניתה של אופרה וינפרי וזכה לסיקור במגזין פיפל.

צ'ופרה יסד את קרן צ'ופרה בשנת 2009, במטרה לקדם ולחזק את המודעות להחלמה רוחנית, כמו גם חינוך ומחקר בתחום הרפואה האלטרנטיבית. הוא מרצה בפקולטה לעסקים באוניברסיטת קולומביה, ומשתתף מדי שנה כמרצה באירועים שונים של אוניברסיטאות בארצות הברית, בין היתר בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. כמו כן, צ'ופרה הוא בעל טור שבועי בעיתון "סן פרנסיסקו כרוניקל", וכתב קבוע בעיתון וושינגטון פוסט.

על פי הערכות השוק, עסקיו של צ'ופרה מניבים כ-20 מיליון דולרים בשנה, המתבססים על מכירת מוצרי רפואה אלטרנטיבית, ביניהם תוספי מזון, שמני עיסוי, ספרים, קלטות וידאו וקורסים. מחיר הנוכחות בהרצאותיו מגיע עד ל-25 אלף דולר.

צ'ופרה ציין בעבר כי אחת מהסיבות בגינן עזב את הרפואה הקונבנציולית, הייתה חוסר שביעות רצונו מכמות התרופות הרבה שנהג לתת למטופליו, מאחר שמנקודת מבטו "שמונים אחוזים מכל המרשמים הניתנים כיום הם טיפולים אופציונליים או חלקיים בתועלתם".

גישתו הטיפולית בתורתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ופרה מתואר כאחד מאנשי החזית הבולטים של תורת האיור ודה באמריקה.

ככלל, צ'ופרה שואל מושגים ורעיונות מתחומים רבים, גם כאלה שנתפסים לרוב כסותרים זה את זה, ומשלב אותם. הוא איננו מגבה את רעיונותיו במחקרים ואיננו מנסה לקבל להם תמיכה מדעית. למשל שילב צ'ופרה רעיונות פסאודו מדעיים בנוגע למכניקת הקוונטים ועקרונות מתורת איור ודה, ונוהג לכנותם "ריפוי קוונטי", ובין רפואה אלטרנטיבית של המזרח העתיק, ובין רעיונות פסאודו מדעיים מעולם הפסיכולוגיה, הביולוגיה והפיזיקה.

בהתייחסותו למחלות, צ'ופרה תיאר את וירוס האיידס כיצור המפיק "צליל שמפתה את ה-DNA לכדי השמדה", ועל כן ניתן לטפל בו בעזרת "צלילים קדמוניים של איור ודה". הצהרה זו עוררה מחלוקת רבה בקרב הרפואה הקונבנציונלית, כיוון שהיא טעונה מבחינה אתית. בדומה לפתרונות רבים אחרים שמציעה הרפואה האלטרנטיבית, הטיפול שהציע צ'ופרה אינו מבוסס על נתונים מחקריים שהוכחו מדעית, ועל כן יעילותו מוטלת בספק, מעבר לאפקט הפלצבו.

צ'ופרה פיתח את הרעיון לפיו ניתן לעכב או להפוך הזדקנות אנושית. הוא טוען כי בניגוד לתפיסה המסורתית של הזדקנות, ניתן ללמוד כיצד לכוון את כיוון המטבוליזם של הגוף, וכי הזדקנות היא התנהגות נרכשת. בנוסף, צ'ופרה טוען שהזדקנות יכולה להיות מואצת, לדוגמה בשל אורח חיים ציני וסקפטי של אדם. השחקנית דמי מור ציינה כי היא מאמינה שבעזרת תורתו של צ'ופרה תגיע עד גיל 130, וצ'ופרה עצמו העיד שהוא מצפה לחיות הרבה מעבר לגיל 100.

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פול קורץ, הומניסט, ספקן וחילוני אמריקאי, כתב כי הפופולריות של השקפות של צ'ופרה קשורה להתגברות עמדות אנטי-מדעיות בחברה, ופופולריות שכזאת מבטאת במתקפה על האובייקטיביות של המדע עצמו על ידי המבקשים צורות חדשות, אלטרנטיביות, לאמת את רעיונותיהם.[2]

באופן כללי, צ'ופרה תקף את הספקנות. למשל ב"הפינגטון פוסט" כתב כי "אף ספקן, למיטב ידיעתי, לא גילה אי פעם תגלית מדעית חשובה או מתקדמת לרווחתם של אחרים."[3] אסטרונום Phil Plait טען שאמירה זו מחרידה "על גבול הדק משקר גס ובוטה", וציין את קרל סייגן, ריצ'רד פיינמן, סטיבן ג'יי גולד ואדוארד ג'נר שלדבריו היוו דוגמאות נגדיות להצהרתו של צ'ופרה בין "אלפי מדענים [שהם] ספקנים".[4]

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

צ'ופרה כתב למעלה מ-50 ספרים, שתורגמו ל-35 שפות שונות. ספריו שתורגמו לעברית יצאו לאור על ידי הוצאת מודן. ביניהם:

  • 1989 - ריפוי קוונטי מסת"ב 0-553-05368-X
  • 1991 - הדרך לבריאות מושלמת מסת"ב 0-553-81367-6
  • 1993 - גוף ונפש לנצח
  • 1997 - דרכו של קוסם מסת"ב 0-517-70434-X
  • 2000 - איך נכיר את אלוהים
  • 2003 - להישאר צעירים ב-10 צעדים
  • 2003 - "'כוחם של צירופי מקרים"'
  • 2004 - ספר הסודות מסת"ב 0-517-70624-5
  • 2008 - בודהה: סיפור של הארה
  • 2010 - להמציא מחדש את הגוף, להחיות את הנשמה - ליצור את עצמך מחדש
  • 2011 - רוח המנהיגות
  • 2012 - פתרונות רוחניים: תשובות לאתגרים הגדולים של החיים
  • 2013 - אלוהים: סיפור של התגלות
  • 2017 - אתה הוא היקום (עם מנאס קאפאטוס)
  • 2022 - מדיטציה שלמה: מדריך לחיים עֵרים, תרגמה מאנגלית: לינדה פניאס־אוחנה, הוצאת מודן[5]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ http://content.time.com/time/covers/0,16641,19990614,00.html
  2. ^ Paul Kurtz (2001). Skepticism and Humanism: The New Paradigm. Transaction Publishers. p. 110. ISBN 978-1-4128-3411-7. נבדק ב-25 באפריל 2016. {{cite book}}: (עזרה)
  3. ^ Chopra, Deepak (30 בנובמבר 2009). "The Perils of Skepticism". The Huffington Post. נבדק ב-25 באפריל 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Plait, Phil (1 בדצמבר 2009). "Deepak Chopra: redefining 'wrong'". Discover. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ אתר למנויים בלבד אלון עידן, דיפאק צ'ופרה מערבב בין ניו-אייג' למדע, באתר הארץ, 10 במאי 2022