דרק (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דרק
Derek
לוגו הסדרה
לוגו הסדרה
סוגה דרמה קומית
מוקומנטריה
יוצרים ריקי ג'רווייס עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים ריקי ג'רווייס עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי ריקי ג'רווייס עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים ריקי ג'רווייס
קרל פילקינגטון
קרי גודלימן
דוויד ארל
ברט גולדשטיין
ארץ מקור הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 2 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 14 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק ריקי ג'רווייס עריכת הנתון בוויקינתונים
מפיקים בפועל ריקי ג'רווייס
צ'ארלי הנסון
חברת הפקה Derek Productions Ltd.
הפצה נטפליקס עריכת הנתון בוויקינתונים
עורכים וליריו ביינלי
צלמים מרטין הוקינס
אורך פרק 24 דקות
שידור
רשת שידור ערוץ 4
רשת שידור בישראל yes Oh
פורמט (תמונה) HDTV 1080i
תקופת שידור מקורית 12 באפריל 2012 – הווה
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דרקאנגלית: Derek) היא דרמה קומית בריטית שנכתבה ובוימה על ידי ריקי ג'רווייס שגם מגלם את התפקיד הראשי בה. פיילוט הסדרה הופק על ידי Derek Productions Ltd.‎ עבור ערוץ 4 הבריטי ושודר לראשונה ב-12 באפריל 2012.

ב-9 במאי 2012, הכריז הערוץ על הפקת הפיילוט לסדרה מלאה ששודרה לראשונה ב-30 בינואר 2013. ב-4 במרץ 2013 (יומיים לפני שידור הפרק האחרון בעונה הראשונה של הסדרה) הוכרז כי הסדרה תחודש לעונה שנייה.

הסדרה הייתה זמינה לצפייה ישירה באתר האינטרנט "נטפליקס" החל מ-12 בספטמבר 2013.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיילוט הסדרה שודר לראשונה ב-12 באפריל 2012. ריקי ג'רווייס חשף בבלוג שלו, מיד לאחר שידור הפיילוט שהוא כותב 6 פרקים נוספים לסדרה. הסדרה מצולמת בסגנון מוקומנטרי בכיכובו של ג'רווייס שגם כתב וביים. העלילה מתרחשת בבית אבות קטן ומתמקדת בדרק, בחור מקסים ושובה לב המתפקד כ"כוח עזר" בבית האבות, אותו מגלם ג'רווייס. הדמות הראשית מבוססת על אחת מהדמויות ממופע הסטנד-אפ של ג'רווייס הנקראת "Rubbernecker" (בתרגום חופשי: גומי מתוח), הדמות הופיעה לראשונה באחד ממופעיו של ג'רווייס ב"אדינבורו פרינג' פסטיבל" בשנת 2001. הסדרה מגוללת את סיפורם של עובדי ודיירי בית האבות ה"אאוטסיידרים" והעצובים שכל חייהם מתמודדים עם היותם חלשים, בלתי רצויים ובלתי נכללים בחברה.

דמותו של דרק עושה מעל ומעבר להגדרת תפקידה בבית האבות על מנת לעזור לדיירי המקום. אישיותו המוזרה, הטיפשית, הנאיבית ולעיתים הלא מעשית של דרק מונעת על ידי רוחו הרגישה, הכנה, הנעימה והאמיצה.

מרבית הסדרה מתרחשת בבית האבות הצנוע ומתארת את חייהם של הנמצאים בו, בין אם הם מטפלים, דיירים, אנשי תחזוקה או חסר בית אקראי. במהלך העונה הראשונה, הסדרה שינתה את הגדרה כדי לראות איך הדמויות מתמודדות עם אינטראקציה עם אנשים מבחוץ כמו בחנות, בפאב ואפילו טיול בן יום לחוף הים.

ג'רווייס סיפר כי הסדרה נכתבה בהשראת קרוביו שעובדים בבתי אבות: "חצי מקרובי משפחתי עובדים בבתי אבות. אחותי עובדת עם ילדים לקויי למידה, גיסתי עובדת בבית אבות שמטפל בקשישים הסובלים ממחלת האלצהיימר וארבע או חמש מהאחייניות שלי עובדות בבתי קשישים. אני תמיד כותב על מה שאני מכיר." אמר ג'רווייס.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריקי ג'רווייס מגלם את דמותו של דרק נוקס בן ה-49 העובד בית אבות כ"כוח עזר" לחוסים הקשישים מזה 3 שנים. דרק אוהב תוכניות ריאליטי ושעשועונים והוא מתעניין בסלבריטאים, תהילה, YouTube ומעל הכול: בעלי חיים. דרק הוא טיפוס אדיב, טוב לב, עוזר, בלתי אנוכי ובעל כוונות טובות. הוא טיפוס פגיע מאוד בגלל התמימות הילדותית וחוסר האינטליגנציה שלו. הוא נלעג ולא פעם מנודה על ידי החברה שדחקה אותו לשוליה בגלל הכישורים החברתיים המסורבלים שלו, "חוסר האטרקטיביות" שבו וחוסר יכולתו לשלוט על פיו. דרק אומר שיותר חשוב להיות אדיב ונחמד מאשר להיות חכם או נאה. המון מקורות בתקשורת תארו את דרק כאוטיסט. ג'רווייס מצדו, תמיד הצהיר כי דרק הוא לא מאותגר שכלית, אנשים בעלי אוטיזם בתפקוד גבוה לרוב אינם פגומים מבחינה אינטלקטואלית.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שחקני משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרי גודלימן מגלמת את דמותה של האנה העובדת בבית האבות מזה 15 שנה. קרל פילקינגטון מגלם את דמותו של דאגי, "אב הבית" של בית האבות. דרק ודאגי גרים ביחד בדיור ציבורי. דוויד ארל מגלם את דמותו של קווין, דרק רואה בו כחבר טוב, קווין לא עובד ונחשב כחסר בית שמבלה את כל זמנו בבית האבות, קווין אוסף בין השאר חתימות של סלבריטאים.

פסקול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה יצרה מחלוקת עוד לפני שעלתה לשידור בגלל תפיסתם של אנשים את התוכנית כלועגת לאנשים עם מוגבלויות נפשיות. טניה גולד, מהעיתון הגארדיאן דחתה את טענתו של ג'רווייס לפיה הוא מעמיד לסאטירה את הדעה הקדומה כנגד בעלי מוגבלויות, במקום זאת, אומרת גולד: "זה מרגיש יותר כמו אכזריות עצלנית מאשר סאטירה". ג'ק סיל, הביע את דעתו על הסדרה במגזין Radio Times ואמר כי דרק מוצג כגיבור בצורה בלתי צינית כי לדברי ג'רווייס הוא 'יותר טוב מאיתנו' כי הוא חסר כל אגו ועורמה ורק הוא רוצה להיות נחמד. אלו המנסים לחפש עלבון בדמותו של ג'רווייס יצטרכו להתאמץ מאוד בשביל למצוא." בנוסף, ביקר סיל את התוכנית בכך שזאת מסתמכת בכבדות על אלמנטים וסוגי דמויות מתוכניותיו הקודמות של ג'רווייס אך גם שיבח את סצנת הסיום האמוציונלית: "עבודה נהדרת של ג'רווייס כשחקן, כותב ובמאי." על משחקה של קרי גודלימן, אמר סיל: "כל רגע שהיא על המסך הוא קסם משכנע." סם ולאסטון מעיתון הגארדיאן מצא אף הוא את הסדרה כשנויה במחלוקת ונתן ביקורת פחות חיובית: "לא כזאת טובה" אמר, "כל סגנון המוקומנטריה כרגע מרגיש מעייף כיום".

במהלך שידורה, הסדרה נהנתה מלמעלה מ-2 מיליון צופים בממוצע, יותר מ-10% מהאנשים הצופים בטלוויזיה בממלכה המאוחדת באותה תקופה.

כל שבעת פרקי העונה הראשונה של הסדרה יצאו ב-DVD וב-Blu-ray ב-11 בנובמבר 2013.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]