וולאס וגרומיט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
וולאס וגרומיט
Wallace & Gromit
מבוסס על דמויות מאת ניק פארק
בימוי ניק פארק
הופק בידי ניק פארק
תסריט ניק פארק
מדבבים פיטר סאליס
מוזיקה ג'וליאן נוט
מדינה בריטניה
חברת הפקה אולפני ארדמן
דרימוורקס הנפשה
חברה מפיצה BBC One
BBC Two
ערוץ 4
משך הקרנה סרט קצר: 24-31 דקות
הסרט המלא: 85 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה אנימציה
סטופ מושן
סלפסטיק
קומדיה
הרפתקאות
פרסים זכייה ב-3 פרסי אוסקר לסרט אנימציה הטוב ביותר:
"המכנסיים הלא מתאימים"
"הרפתקה מצמררת"
"וולאס וגרומיט והארנב הקטלני"
סרטים בסדרה "טיול לא מהעולם הזה" (1989)
"המכנסיים הלא מתאימים" (1993)
"הרפתקה מצמררת" (1995)
"וולאס וגרומיט והארנב הקטלני"
"וולאס וגרומיט: עניין של חיים ומוות" (2008)
www.wallaceandgromit.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ווֹלאס וגרומיטאנגלית: Wallace & Gromit) הוא שמן של הדמויות הראשיות שכיכבו בסדרה של ארבעה סרטוני אנימציה קצרים, סדרת מעברונים קצרים, וסרט באורך מלא אשר בוימו על ידי ניק פארק עבור אולפני ארדמן אנימציות. כל הדמויות בסרטונים ובסרט של וולאס וגרומיט נעשו מדגמי פלסטלינה אשר נבנו על גבי שלדי מתכת, והוסרטו באמצעות טכניקת סטופ מושן.

עלילות הסרטים מתמקדת בממציא תמהוני בשם וולאס ובכלבו הנאמן והחכם גרומיט המתגוררים בעיירה וייגאן שבמחוז לנקשייר בבריטניה.

בשל ההצלחה הרבה לה זכו הסרטונים והסרט, הפכו הדמויות לאייקונים של התרבות הבריטית המודרנית ושל העם הבריטי. הסרטונים "המכנסיים הלא מתאימים" (The Wrong Trousers) ו-"הרפתקה מצמררת" (A Close Shave) והסרט "וולאס וגרומיט והארנב הקטלני" זיכו את אולפני ארדמן במספר פרסי אוסקר בקטגוריית "הסרט המונפש הטוב ביותר".

הסרטים בסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את העבודה על הסרט הראשון בסדרת וולאס וגרומיט, "טיול לא מהעולם הזה", החל ניק פארק באופן עצמאי בעודו סטודנט, כחלק מפרויקט הגמר שלו. בשנת 1986 שכרו אולפני ארדמן את פארק ואפשרו לו להשלים את סרט האנימציה, בן חצי השעה, בו כיכבו לראשונה וולאס, ממציא בריטי מפוזר בעל חיבה עזה לקרקרים וגבינה, וכלבו המחונן גרומיט. בסרט מוצגות הרפתקאותיהם של הזוג הטסים לירח בשל מחסור בגבינה בסוף השבוע, כאשר החנויות סגורות. הסרט יצא לאקרנים ב-1989 וזכה להצלחה רבה ולמועמדות לאוסקר.

הצלחת הסרט הראשון הובילה להפקתם של סרטי ההמשך, "המכנסיים הלא מתאימים", בשנת 1993, שבו מסופר על פינגווין מרושע הגונב את המצאתו האחרונה של וולאס, ו"הרפתקה מצמררת" ב-1995, שבו מתוארים צמד הגיבורים כאשר הם מנסים לפתוח עסק לניקוי חלונות. שני הסרטים זכו בפרסי אוסקר ולפופולריות רבה. ה-BBC רכש את זכויות ההקרנה של שלושת הסרטים והסרטים הפכו במהרה לקלסיקה והוקרנו בשידורים חוזרים רבים במהלך חופשות חג המולד בבריטניה. בשנת 2005 יצא לאקרנים הסרט באורך המלא, "וולאס וגרומיט והארנב הקטלני" אשר הופק בשיתוף עם אולפני "דרימוורקס". הסרט נחל הצלחה ברחבי העולם וזכה באוסקר. כמו כן, בסמוך לבכורת הסרט התפרסמו באינטרנט עשרה סרטונים קצרים, בני שתיים וחצי דקות, בכיכובם של הצמד. בשנת 2008 יצא סרט קצר רביעי, "וולאס וגרומיט: עניין של חיים ומוות", שבו וולאס וגרומיט פותחים מאפייה, וולאס מתארס אבל הוא נקלע שלא מרצונו לפרשיית רצח מסתורית.

סדרת הסרטים מתאפיינת בהומור סלפסטיק קליל יחד עם הומור מתוחכם ועדין יותר ופונה לקהל צעיר ומבוגר כאחד.

הסרטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט שנה בימוי משך הקרנה אולפן מפיץ הערות
"טיול לא מהעולם הזה" 1989 ניק פארק 24 דקות אולפני ארדמן ה-BBC הופק במסגרת פרויקט הגמר של ניק פארק
"המכנסיים הלא מתאימים" 1993 30 דקות ללא
"הרפתקה מצמררת" 1995 31 דקות
"וולאס וגרומיט: עניין של חיים ומוות" 2008 29 דקות
"וולאס וגרומיט והארנב הקטלני" 2005 85 דקות דרימוורקס הנפשה סרט באורך מלא

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולאס[עריכת קוד מקור | עריכה]

וולאס הוא ממציא מפוזר המתגורר בצפון אנגליה יחד עם כלבו, גרומיט. ביתו של וולאס עמוס בהמצאותיו - מתקנים מכניים מסובכים בסגנון מכונות רוב גולדברג, אשר אמורים להקל במלאכות הבית, אך לעיתים קרובות מתקלקלים וגורמים למהומה רבה. דמותו של וולאס מוצגת כאנכרוניסטית והוא לבוש בדרך כלל בסגנון שמרני וחסר טעם עם מכנסי צמר חומים וחולצה לבנה אשר מעליה סוודר ירוק ועניבה אדומה. וולאס מתאפיין בחיבה יתרה לגבינה, קרקרים ותה. הוא איננו אוהב כלל ירקות. וולאס הוא אדם נעים הליכות וחביב עד כדי נאיביות. גישתו התמימה יחד עם המצאותיו המוזרות גורמות תמיד להסתבכות הצמד בבעיות מפתיעות. דמותו מבוססת במידת מה על אביו של ניק פארק, אשר עסק גם הוא בבניית מתקנים שונים להקלה על מטלות היומיום.

במקור דובב וולאס על ידי השחקן הבריטי פיטר סאליס ובדיבוב העברי דובב על ידי אלי לולאי.

גרומיט[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרומיט הוא כלבו הנאמן והמבריק של וולאס. הוא אומץ על ידי וולאס לאחר סיום לימודיו באוניברסיטת דוגוורטס - פרודיה על בית-הספר הוגוורטס, שבו לומד הארי פוטר. גרומיט אינו מדבר, אך דמותו ורגשותיו מוצגים באמצעות הבעות פנים רבות ומגוונות. גרומיט מוצג כמחונן, לעיתים קרובות אף יותר מוולאס, והוא דואג לשלומו ולרווחתו של אדונו, תוך הבעות יאוש מתמשכות. לגרומיט כישרונות רבים והוא נראה לעיתים קרובות סורג, קורא עיתונים וספרים, פותר פזלים, מאזין למוזיקה קלאסית ומתקן פגמים בהמצאותיו של וולאס. גרומיט, המוכשר שבצמד, נוהג לחלץ את וולאס מהתסבוכות אליהן האחרון נקלע. למרות כל זאת, גרומיט מפגין חיבה אמיתית ונאמנות ללא תנאי כלפי אדונו.

הספרים שאותם גרומיט קורא הם פרודיות על ספרים אמיתיים, למשל: "הרפובליקה" מאת פלוטו (משחק מילים על שמותיהם של אפלטון ושל דמות הכלב של דיסני), "החטא ועונשו" מאת פידו דוגסטויבסקי, "אנשים ממאדים, כלבים מוונוס" ועוד. אחד מאבות הטיפוס של נאס"א לרכב סיור למאדים נקרא על שם גרומיט.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא וולאס וגרומיט בוויקישיתוף