לדלג לתוכן

זינומורף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זינומורף
Xenomorph
default
default
הופעה ראשונה "הנוסע השמיני" (1979)
יוצרים

דן אובון
רונלד שוסט
קרלו רמבלדי

הנס רודי גייגר
קוספליי של זינומורף

זינומורף[1]אנגלית: Xenomorph) הוא מין של פרזיטואידים (טפילים) חוצנים בדיוניים והינו האנטגוניסט הראשי בסדרת סרטי הנוסע השמיני. הדמות נוצרה במקור על יד האמן השווייצרי הנס רודי גייגר,[2] והיא הוצגה לראשונה בקולנוע בסרט "הנוסע השמיני" (1979) בבימויו של רידלי סקוט. הזינומורפים נכללו לאורך השנים במספר רב של סרטים, משחקי וידאו, חוברות קומיקס וספרים.[3]

האופן בו ראשן של דמויות החוצנים מגזע הזינומורף ייראה ויפעל בקולנוע תוכנן במקור על ידי מעצב האפקטים המיוחדים האיטלקי קרלו רמבלדי (אנ').

ביוני 2003 פרסם מכון הסרטים האמריקאי את הרשימה "100 הגיבורים והנבלים", אשר ריכזה את 50 הגיבורים ו-50 הנבלים הגדולים ביותר בקולנוע האמריקאי, כאשר זינומורף (אשר מוזכר ברשימה בתור "החייזר") דורג במקום ה-14 ברשימת הנבלים.[4]

גופם של הזינומורפים משלב מאפיינים חוצניים ואנושיים. יש להם ראש גלילי מוארך ללא עיניים גלויות ולסת פנימית, עם שיניים חדות במיוחד, אשר פורצת בעת הצורך מתוך הפה בכוח רב במטרה לנקב, לנשוך או לשפד את הטרף שלה. לזינומורפים יש גם זנב ארוך עם קצה דמוי להב בו הם נוהגים גם להשתמש על מנת להרוג את הטרף שלהם. גובהם של הזינומורפים הבוגרים הוא בין 2 מטר ל-2.5 מטר. הזינומורפים ניזונים בעיקר מבשרם של יצורים חיים.

מאפיין בולט נוסף אצל הזינומורפים הוא הדם החומצי שלהם, אשר יכול להתיך מתכות ואת כל מי שמותז עליו הדם שלהם. בנוסף, יש להם את היכולת להתרבות באופן מואץ בתנאים הנכונים.

זינומורפים נולדים באופן הבא - בתחילה הם מטילים ביצים, ומהביצים בוקע יצורים דמויי עכביש עם זנב המכונים "מחבקי פנים" (Facehuggers) אשר תופסים את הראשים של האורגניזמים ה"מארחים", אשר בסדרת הסרטים הינם בני אדם, באמצעות זנבם אותו הם עוטפים סביב צווארם, ומשתילים לאחר מכן, דרך הצוואר, עובר בגוף המארח. בשלב הבא, העובר, אשר מכונה גם "פורץ חזה" (Chestburster), ניזון מגוף המארח. לאחר שהעובר התפתח במלואו, הוא פורץ דרך החזה של המארח, והופך לאחר מכן תוך שעות ספורות לזינומורף בוגר. הזינומורפים הבוגרים הם אגרסיבים, חזקים וזריזים במיוחד, והם מסוגלים לרוץ ולתפס לאורך תקרות וקירות. יש להם יכולות הסתגלות גבוהה, והם מסוגלים ללמוד היטב את הסביבה בה הם נמצאים ולנצל את החולשות של הטרף שלהם.

שלא בדומה לגזעי חוצנים רבים בספרות ובסרטי מדע בדיוני, לחוצנים מגזע הזינומורף אין יכולת טכנולוגית מכל סוג שהוא. הם יצורים קדומים, אשר ממוקדים רק בשימור עצמי של בני מינם ובחיסול צורות חיים אחרות העלולות לאיים על קיומן. בדומה לצרעות ולטרמיטים, לחוצנים מגזע הזינומורף מלכה, המגדלת נחיל של צאצאים.

קישורים חיצוניים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זינומורף בוויקישיתוף

הערות שוליים

[עריכת קוד מקור | עריכה]
  1. ^ A Timeline of the Alien Franchise's Xenomorph in All Its Terrifying Forms, SYFY Official Site, ‏2024-03-20 (באנגלית אמריקאית)
  2. ^ Tim Brinkhof ShareShare This Article, As Seen on ‘Alien’: H.R. Giger’s Biomorphic Nightmare, Artnet News, ‏2024-04-26 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Matthew Wood, The Xenomorph From Alien's 11 Greatest Strengths (& 4 Biggest Weaknesses, CBR, ‏2017-04-25 (באנגלית)
  4. ^ 100 Greatest Heroes and Villains - AFI, www.filmsite.org


ערך זה הוא קצרמר בנושא קולנוע. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.