כוח המחץ

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף כח המחץ)
כוח המחץ
סוגה אנימציה, מדע בדיוני, פעולה צבאית
מדבבים בעברית אייל ברטונוב, שפרירה זכאי, עמי מנדלמן, אילן כרמי, ליליאן ברטו, שמעון כהן, צביקה קורמן, יעקב בוך, נורית כהן, עפרון אטקין.
ארץ מקור ארצות הברית
מספר עונות 2
מספר פרקים 95
הפקה
אורך פרק 30 דקות
שידור
רשת שידור סינדיקציה
רשת שידור בישראל הערוץ הראשון
תקופת שידור מקורית 16 בספטמבר 198521 בנובמבר 1986
קישורים חיצוניים
www.gijoe.com
דף התוכנית ב-IMDb

כוח המחץאנגלית: G.I. Joe: A Real American Hero או Action Force) הוא זיכיון סדרות אנימציה פופולרי (ולאחר מכן גם סדרת חוברות קומיקס וסרט אנימציה), הסדרה מבוססת על סדרת צעצועים של חברת הסברו אשר הושקה בשנת 1964. עלילת הסדרה מתארת מלחמה ממושכת בין יחידת עילית של לוחמי קומנדו מארצות הברית וברית נאט"ו בשם "כוח המחץ" לארגון טרור בינלאומי בשם "קוברה" אשר מנסה באופן עקבי להשתלט על העולם. במקביל להצלחת הסדרה, בין השנים 19821994 השיקה מחדש יצרנית הצעצועים האמריקנית הסברו קו צעצועים נרחב אשר התבסס על עלילת הסדרה והכיל מעל 500 דמויות שונות של בובות פעולה ו-250 כלי רכב שונים ואביזרים נלווים. קו צעצועים זה חזר לשווקים בשנת 1997 וזוכה להצלחה רבה גם כיום.

הזיכיון מבוסס על קו הצעצועים המצליח ג'י. איי. ג'ו אשר נוצר על ידי יצרנית הצעצועים הסברו (Hasbro).

השם המקורי והפטריוטי של הסדרה ושל קו הצעצועים G.I. Joe: A Real American Hero (ג'י. איי. ג'ו: גיבור אמריקאי אמיתי) עבר התאמה לקהל האירופאי והלוגואים בסדרה ובקו הצעצועים שונו ל-Action Force (כוח המחץ) על מנת שקו הצעצועים ייתפס יותר כבינלאומי.

בישראל הסדרה והמיני סדרות (מלבד Real American Hero) דובבו לעברית ושודרו במקור בערוץ הראשון בין השנים 1988 -1989, ובערוץ השני ב-1991. על אף הצלחת הסדרה המקורית בישראל ועל אף שנוצרו מספר רב של סרטי אנימציה וגרסאות מחודשות לסדרה, בישראל שודרה רק הגרסה המקורית מ-1985.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המיני-סדרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה המצוירת החלה כמיני-סדרה אשר הופקה על ידי מארוול קומיקס ו-Sunbow Productions בעקבות ההצלחה של קו הצעצועים של האסברו. המיני-סדרה של "כוח המחץ" יצאה לראשונה כחמישה פרקים בעלי קו עלילה אחד אשר עלו לשידור בארצות הברית ב-12 בספטמבר 1983. בעקבות הצלחת המיני-סדרה, הופקה מיני-סדרה נוספת בשם "נקמתו של קוברה" אשר שודרה בארצות הברית ב-10 בספטמבר 1984.

A Real American Hero (בשנת 1983)
המיני-סידרה הראשונה בזיכיון אשר הכילה חמישה פרקים. ארגון "קוברה" גונב יחידת טלפורטציה ניסיונית, בעלת היכולת לשגר כל דבר לכל מיקום ברחבי העולם, בעזרת שימוש בלוויין אשר מכוון את קרן הטלפורטציה. יחידת עילית של לוחמי קומנדו מארצות הברית וברית נאט"ו, המכונה "כוח המחץ", חייבת למנוע מארגון קוברה מלהשתמש בטכנולוגיה זו כדי ליצור מערכת טלפורטציה משלהם, אך קודם הם יצטרכו לאסוף את שלושת היסודות אשר מפעילים את המכשיר - גבישים רדיואקטיביים, מים כבדים אשר מוצאם בעומק האוקיינוס, וחלקים ממטאוריט ענקי.

The Revenge of Cobra (בשנת 1984)
המיני-סידרה השנייה בזיכיון אשר הכילה חמישה פרקים. ארגון קוברה חוזר בכוחות גדולים, מחומש עם נשק חדיש שנוצר על ידי דסטרו אשר מסוגל לשלוט במזג האוויר. המכשיר ניזוק תחת קרב ונשבר לשלושה חלקים אשר מפוזרים ברחבי העולם. צוות של כוח המחץ חייב למצוא את החלקים לפני שארגון קוברה יצליח לאתר אותם ולבנות מחדש את המכשיר.

The Pyramid of Darkness (בשנת 1985)
המיני-סידרה השלישית בזיכיון אשר הכילה חמישה פרקים. ארגון קוברה מנסה לבנות נשק חדיש אשר יהיה מסוגל לנטרל את כל כוח החשמל בחצי כדור הארץ הצפוני. על מנת לעשות כן קוברה חייבים להציב ארבעה מוקדי שליטה ברחבי העולם. לאחר שקוברה מצליחים להשתלט על תחנת החלל של "כוח המחץ" הם מפעילים את מוקדי השליטה אשר מפעילים את פירמידת החושך. כוח המחץ חייבים להילחם בקוברה על מנת להשמיד את פירמידת החושך ולמצוא את המטה הסודי של ארגון קוברה.

Arise, Serpentor, Arise! (בשנת 1986)
המיני-סידרה הרביעית בזיכיון אשר הכילה חמישה פרקים. העלילה מתמקדת בניסיונות של ארגון קוברה לשבט לעצמם מנהיג חדש בשם "נחשון" לנוכח אי שביעותם מיכולתיו הפיקודיות של מפקד קוברה להוציא לפועל את תוכניותיהם הזדוניות של הארגון. ארגון קוברה שולח את כוחותיו למדינות שונות ברחבי העולם במטרה לאסוף את דגימות ה-DNA של האנשים האכזריים ביותר בהיסטוריה האנושית. דגימות ה-DNA נאספות מן הקברים של דמויות היסטוריות כמו אלכסנדר הגדול, נפוליאון, ג'ינגיס חאן, ולאד המשפד (הרוזן דרקולה), איוון האיום, וסון דזה (הדגימה היחידה שארגון קוברה איננו מצליח להשיג) בנוסף לעוד מספר דגימות מדמויות היסטוריות אחרות. על מנת להשלים את הדגימה החסרה ארגון קוברה חוטף את סמל סלוטר ולוקח אותה ממנו. בשלב הסופי של התהליך, אשר משובש באופן חלקי על ידי סמל סלוטר לאחר שהוא משוחרר על ידי מפקד קוברה אשר מטבע הדברים התנגד מלכתחילה לפרויקט אשר נועד ליצור לו מחליף. לאורך העלילה כוח המחץ מנסים למנוע מקוברה לאסוף את דגימות ה-DNA, עם זאת, ד"ר בר שכל מצליח לבסוף להשלים את התהליך בהצלחה וליצור את "נחשון" אשר בהמשך הסדרה הופך בהדרגה למנהיג האולטימטיבי של ארגון קוברה.

G.I. Joe: A Real American Hero (1985 - 1987)
[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הצלחתן של שתי המיני-סדרות הראשונות, הוחלט להפיק את סדרת האנימציה אשר עלתה לראשונה לשידור בארצות הברית ב-16 בספטמבר 1985. סדרת האנימציה המשיכה את עלילת המיני-סדרות. פרקי הסדרה התמקדו לרוב במאמצים של כוח המחץ לסכל את תוכניותיהם הזדוניות של ארגון קוברה.

שיר הפתיחה של התוכנית הכיל קטע קריינות אשר הציג את היחידה:

"כוח המחץ הוא שם הצופן של חיל המשימה הסודי ביותר בתבל. הוא חיל מאומן היטב ומטרתו להגן על חירות המין האנושי נגד קוברה, ארגון טרור נפשע שמנסה להשתלט על העולם"

משום שהסדרה נוצרה במקור על מנת למכור את קו הצעצועים, כל פרק נהג להתמקד בדמות אחרת של כוח המחץ, כאשר כמעט כל הדמויות זכו לפרק אשר התמקד בהן. עלילת סדרת האנימציה התבססה באופן רופף על עלילת סדרת הקומיקס של מארוול קומיקס.

הסרט (1987)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – כח המחץ (סרט, 1987)

ארגון קוברה מתכנן הפעם להשתלט על העולם באמצעות נבגים קטלניים אותם הוא מתכנן לשחרר אל תוך האטמוספירה של כדור הארץ. על מנת לבצע זאת, ארגון קוברה חייב להשיג משדר אנרגיה מיוחד וכוח המחץ מנסה למנוע ממנו להוציא את תוכניתו הזדונית לפועל. במקור, הסרט יועד לקולנוע אבל לאחר ש"רובוטריקים" (סרט המצויר מ-1987) ו"פוני הקטן: הסרט" שגם מחברת הצעצועים "הסברו" נכשלו בקולנוע, הסרט הופץ ישירות לווידאו.

סדרות ספין אוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

G.I. Joe: A Real American Hero (1989 - 1991)
[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה מחודשת לסדרה המקורית אשר נוצרה באולפני האנימציה DIC וזכתה לעיצוב מחודש של הדמויות ולסגנון אנימציה שונה לגמרי. סדרת המשך זו לא שודרה מעולם בישראל.

G.I. Joe Resolute (2009)
[עריכת קוד מקור | עריכה]

גרסה מחודשת לסדרה המקורית. סדרת אנימציה בת 11 פרקים. בניגוד לסדרות האחרות היא הייתה נועדת למבוגרים. הסדרה הייתה זמינה לצפייה לראשונה באינטרנט באתר Adult Swim Video ב-18 אפריל 2009, ושודרה בהמשך ב-26 באפריל 2009 ברשתות הכבלים בארצות הברית.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוח המחץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלוגו של "כוח המחץ"

כוח המחץ (G.I. Joe או Action Force) היא יחידת עילית של לוחמי קומנדו מארצות הברית וברית נאט"ו אשר מטרתה העיקרית היא להילחם בארגון טרור בינלאומי בשם "קוברה".

  • גנרל נץ (General Hawk) - קלייטון אברנאת'י. מפקד היחידה בדרגת גנרל. גנרל נץ נולד וגדל בדנוור, קולורדו. הוא בא ממשפחה אמידה רבת השפעה אשר בזכותה התקבל לאקדמיה הצבאית הלאומית של ארצות הברית, אותה סיים בהצטיינות. כמו כן הוא צבר בהמשך ניסיון בשדה הקרב במספר הזדמנויות.
  • דיוק (Duke) - סמ"ר קונארד האוזר. מפקד חוליה ושני בהיררכית הארגון. נולד וגדל בסנט לואיס, מיזורי. לאחר גיוסו לצבא ארצות הברית סיים בהצטיינות את הכשרתו בבסיס הצבאי פורט בנינג ושירת בכוחות המיוחדים. בהמשך היה מדריך בארבעה בסיסי הדרכה שונים. למרות הישגיו הרבים, דיוק דחה פעמים רבות הצעות לעבור הכשרה אשר תסמיך אותו כקצין. הוא מאמין שהמקום של המפקד הוא יחד עם כוחותיו בחזית ולא בעורף.
  • פלינט (Flint) - דשיאל פיירבורן. שלישי בהיררכית הארגון. מזוהה בקלות בשל הכומתה שלו אותה הוא חובש לכל אורך הסדרה. פלינט נולד וגדל בויצ'יטה, קנזס. פלינט שירת ביחידת הריינג'רס של צבא ארצות הברית ובהמשך גם בכוחות המיוחדים.
  • עין הנחש (Snake-Eyes) - משמש כמדריך הלחימה של היחידה. מומחה באומניות הלחימה ומחזיק בחרב נינג'ה. בעברו עבר הכשרה של נגד משמעת (Drill Instructor). לובש מדים שחורים ומסכה על מנת להסתיר את פניו שהושחתו במהלך אחד הקרבות כאשר מסוקו התפוצץ - אירוע אשר בעקבותו הוא הפך גם לאילם. עבר סדרת ניתוחים פלסטיים אשר נועדו לתקן את הנזק לפניו, אף על פי שהוא נותר עם מספר צלקות, וייתכן שהוא לא יהיה מסוגל לדבר שוב. עיני נחש הוא החבר של סקרלט.
  • ליידי ג'יי (Lady Jaye) - סמלת אליסון הארט-בארנט. קצינת המודיעין של היחידה. חברה של פלינט. נולדה וגדלה באי מרתה'ס ויניארד (Martha's Vineyard) במדינת מסצ'וסטס.
  • סקרלט (Scarlett) - סמלת שאנה מ.או'הארה. משק"ית מודיעין ומומחית באמנויות הלחימה. האישה הראשונה שהצטרפה ליחידה. נולדה באטלנטה, ג'ורג'יה. על אף שהיא מיומנת בשימוש בכלי הנשק הרגילים בדומה לשאר חברי היחידה, הנשק העיקרי בו היא משתמשת הוא חץ וקשת בעל ראשי חץ להם פונקציות מיוחדות שונות. היא למדה אמנויות לחימה מאביה, אשר אימן אותה ואת שלושת אחיה. בעלת חגורה שחורה במספר אמנויות לחימה שונות. בעלת שיער אדמוני ארוך.
  • בן-גל (Shipwreck) - המלח הקטור דלגאדו. נולד וגדל בלוס אנג'לס, קליפורניה. התגייס במקור לחיל הים בגיל 16 לאחר ששיקר לגבי גילו האמיתי. הוכשר במקור כמלח בצי האמריקני. צבר בהמשך ניסיון בשדה הקרב במספר הזדמנויות לפני שהצטרף ליחידת כוח המחץ.
  • סמל סלייטר (Sgt. Slaughter) - מדריך האימונים של היחידה. דמותו מבוססת על זו של המתאבק רוברט רמוס, הידוע בכינויו "סמל סלוטר" מה - WWE שגם דיבב את הדמות.
  • בזוקה (Bazooka) - סמל דייוויד קצנבוגן, מומחה בפגזים, נולד וגדל במינסוטה.
  • חיש-חש (Quick Kick) - רב"ט מק'ארתור איטו. מומחה באמנויות לחימה. חיש-חש נולד בלוס אנג'לס, קליפורניה. אביו ממוצא יפני ואימו ממוצא קוריאני. בעל חגורה שחורה באמנויות הלחימה טאקוונדו, גוג'ו ריו, קונג פו גמל שלמה דרומי, טאי צ'י ווינג צ'אן קונג פו. צבא ארצות הברית הבחין בכישוריו המיוחדים וגייס אותו לשורותיו בעקבות כן.
  • דאסטי (Dusty) - לוחם המדבר רב"ט רונאלד תאיידור, נולד בלאס וגאס, נבדה.
  • גונגו (Gung Ho) - לוחם ימי. שמו האמיתי הוא אתיין לאפיט. נולד וגדל בלואיזיאנה. הצטרף לחיל הנחתים בגיל 18 וסיים בהמשך בהצטיינות את מסלול הכשרתו במחנה האימונים פאריס איילנד (Parris Island).
  • לוטננט פלקון (Lt. Falcon) - סגן וינסנט פלקון מפאייטוויל, צפון קרוליינה. חייל צעיר שרק הצטרף לכוח המחץ. אחיו למחצה של דיוק.
  • אמודאי (Wet Suit) - אחד משני הצוללנים של היחידה, שמו האמיתי הוא בריאן פורסט. נולד וגדל בדרום קרוליינה.
  • קשה עורף (Leatherneck) - נחת, שמו האמיתי הוא וונדל מצגר, נולד וגדל בנברסקה.

ארגון קוברה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוברה (Cobra) הוא ארגון טרור אשר נלחם כנגד יחידות העלית של הצבא האמריקאי המכונים כוח המחץ, הארגון בנוי בצורה היררכית נוקשה ומלא בגידות, "אינטריגות", וייעודו הסופי להשתלט על העולם.

  • נחשון (Serpentor) - הקיסר האימתני, הדמות השטנית, הלא-אנושית, שהפרק בן חמשת החלקים העוסק ביצירתו היה אחד משיאי הסדרה.
  • מפקד קוברה (Cobra Commander) - מנהיג ארגון קוברה, פניו כוסו תמיד במסכה כחולה מבד, פלסטיק או ברזל, היחידים שראו את פניו היו דסטרו והברונית (נחרדו ממראה פניו - או מזהותו האמיתית). בסרט המצויר של כוח המחץ, נתגלה כי מפקד קוברה הוא חלק מארגון תת-קרקעי, לא אנושי, שמתקיים מזה אלפי שנים ומנסה להשתלט על העולם. מפקד קוברה הוא הנבל הראשי של זיכיון "ג'י איי ג'ו". אויבם המושבע של כוח המחץ.
  • דסטרו (Destro) - ג'יימס מקולן דסטרו, השני בהיררכית קוברה ואף הוא מכסה את פניו במסכת פלדה כסופה. מוצאו ככל הנראה מסקוטלנד. דסטרו הוא חלק ממשפחה עשירה, אשר התבססה על מכירת נשק. בסדרת הטלוויזיה, דסטרו מגלם את ראש יחידת חקר הנשק (או MARS Millitary Armaments Research Systems), אשר מוכרת כלי נשק מתקדמים ליחידות קוברה. מפקד קוברה, במהלך מבריק אשר נועד להבטיח את אספקת כלי הנשק לארגון שכר אף את שרותיו של דסטרו לארגון (אף שנאמנותו של דסטרו אינה לארגון עצמו, אלא לארגון MARS). אט אט דסטרו הפך לבורג חשוב בארגון קוברה, התחבב על הברונית (אחת המנהיגות של הארגון), בשלב מסוים הוא אף החל מתערב בענייני הניהול של הארגון וצבר עוצמה רבה, דבר שהוביל לחיכוכים רבים עם מפקד קוברה. לנוכח הסכסוכים הממושכים, דסטרו וארגון ה-MARS נפרדו מקוברה, בשלב זה חלק "מלקוחות" העבר של הארגון החלו להטריד את פעילות הארגון, בשלב זה דסטרו נאלץ לקבל על עצמו תפקיד כספק נשק של קוברה ותו לא ואף להקים יחידת אבטחה שנקראה Iron Grenadiers, יחידה זו השתמשה בכלי נשק מתקדמים ושימשה כמאבטחיו האישיים של דסטרו.
  • הברונית (Baroness) - הברונית היא חולית הפיקוד הראשונה של מפקד קוברה, היא ראש תחום המודיעין בארגון והשנייה בהירככיה הארגונית, הברונית בעלת כישורי חבלה, איסוף מודיעין, יעילה בנשקי צליפה ובכלי נשק לטווח קרוב ואף הוכשרה כטייסת קרב. נקשרה לדסטרו בקשר רומנטי.
  • מייג'ור בלייד (Major Bludd) - סבסטיאן בלוד, שכיר חרב בינלאומי, אשר קיבל את הכשרתו הצבאית ביחידת ה-SAS האוסטרלית. החל את דרכו בארגון קוברה, כאשר הארגון היה בחבלי לידה, שימש כמפקד שטח ליחידות קוברה, ועלה אט אט בסולם הפיקוד כמפקד מוערך ומוצלח.
  • צל ענן (Storm Shadow) - תומאס אראשיקייג'. נינג'ה. מתמחה באמנויות הלחימה.
  • סאלמוט וקסאמוט (Tomax and Xamot) - תאומים זהים. קסאמוט זהה לגמרי לתומאקס מלבד צלקת גדולה על צדו הימני של הפנים, הבדל נוסף הוא שלתאום אחד יש את הסמל של קוברה מקועקע על ידו הימנית ולתאום השני על היד השמאלית.
  • ד"ר בר שכל (Dr. Mindbender) - מדען מטורף. מתמחה בהנדסה גנטית.
  • זארטן (Zartan) - מנהיג חוליית הדרדנוקס ("דרדרים" בגרסה העברית הכוללת את Buzzer [באזי], Torch [לפיד], Ripper [ריפר] ולאחר מכן גם את Monkeywrench [פני קוף] וThrasher [המכסח]. מרגל ומתנקש בכיר.
  • זרנה (Zarana) - אחותו של זארטן. מתנקשת מקצועית. מומחית בנק"ל ומטעני חבלה.
  • זנדר (Zandar) - אחיו של זארטן. אמן הסוואה.

סדרת הקומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]