השומר – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
Iftahm (שיחה | תרומות)
שורה 24: שורה 24:





== ראו גם ==
* [[:קטגוריה:אנשי השומר|אנשי השומר]]


==קישורים חיצוניים==
==קישורים חיצוניים==

גרסה מ־12:00, 20 באוקטובר 2006

השומר היה ארגון שמירה להגנת היישוב היהודי בארץ ישראל שפעל בעיקר בתקופת האימפריה העות'מנית.

הארגון נוסד בכפר תבור בערב פסח 1909, על בסיס ארגון בר גיורא. ייעודו של הארגון היה "כיבוש השמירה": החלפת השומרים הערביים ששמרו אז על היישוב, במיוחד במושבות, בשומרים יהודיים. הארגון נוסד בגליל, שם היו מושבות חדשות. בעת הקמתו החזיק כבר בשמירה באילניה.

בליל שמחת תורה תרס"ח (29 בספטמבר 1907) התקיימה האספה החשאית הראשונה של האגודה "בר-גיורא" (לימים "השומר"), האספה נערכה ביפו בחדרו של יצחק בן-צבי (לימים נשיאה השני של מדינת ישראל). השתתפו בה: יצחק בן צבי, ישראל שוחט, ישראל גלעדי, אלכסנדר זייד, צבי בקר, יחזקאל חנקין, יחזקאל ניסנוב, ודב (ברלה) שויגר. מפקדו הראשון של "בר גיורא" היה ישראל שוחט. שלימים היה גם מפקדו של "השומר" במשך תקופה ארוכה.

הארגון היה ארגון היררכי וממודר, והיו סינונים קפדניים במיוחד לקבלה אליו. חברי הארגון עברו אימונים מגוונים. סיסמתו של הארגון הייתה: "בדם ואש יהודה נפלה, בדם ואש יהודה תקום", מתוך שיר של יעקב כהן.

בשנים הראשונות התקשה הארגון להשיג את השמירה במושבות, אולם במהלך הזמן הוא הצליח להתפשט מהמושבות החדשות שבגליל למושבות הישנות יותר שבמישור החוף ובשפלה. כמו כן, הוקמו ארגונים מתחרים של בני המושבות (השומר היה שייך לעלייה השנייה) שתפקידם היה דומה, דוגמת ארגון הגדעונים בזכרון יעקב וארגון המגן במושבות הדרום.

במלחמת העולם הראשונה סבל הארגון מהטרדות של השלטון העות'מאני, אנשיו נאלצו להסתתר או לגלות ואחדים מהם אף הוצאו להורג. חלק גדול מנשקו של הארגון הוחרם. במהלך המלחמה היה פילוג בתוך הארגון שבמהלכו קמה קבוצה מתוך כפר השומרים תל עדשים והקימה בשנת 1916 את קיבוץ כפר גלעדי על מורדות הרי נפתלי.

לאחר מלחמת העולם הראשונה עלה הצורך להקים ארגון שמירה רחב יותר, בהיות "השומר" ארגון קטן מאוד שמנה כמה עשרות אנשים. ב-1920 החליטה מפלגת אחדות העבודה להקים את ארגון ההגנה על בסיס ארגון השומר.

בנוסף על פעילות השמירה, הוקמו על ידי אנשי "השומר" מספר יישובים: תל עדשים, תל חי וכפר גלעדי.

לקריאה נוספת

  • יצחק בן צבי ואחרים, ספר השומר, דביר, תשי"ז (1957).
  • פרופ' בן ציון דינור ואחרים, ספר תולדות ההגנה, כרך ראשון, מערכות, תשט"ו (1954).
  • גרשון גרא, "השומר", משרד הביטחון- ההוצאה לאור (1985).
  • מזכרונות אלכסנדר זייד, מחייו של אחד מאנשי "השומר",מתוך: אברהם יערי, זכרונות ארץ ישראל חלק שני, הוצאת המחלקה לעניני הנוער של ההסתדרות הציונית, תש"ז (1947) עמ' 834.


ראו גם

קישורים חיצוניים