אי-דת – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
תגית: תו כיווניות מפורש
אפתאיזם
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה מיישום נייד עריכה מאפליקציית אנדרואיד עריכה מתקדמת מהנייד
שורה 8: שורה 8:
[[קובץ:Religious importance.png|שמאל|ממוזער|350px|מפת העולם המראה את אחוז האנשים אשר מתייחסים לדת כאל מרכיב "חשוב" בחייהם. (מבוסס על מחקר של Pew Research Center מ-[[2002]])]]
[[קובץ:Religious importance.png|שמאל|ממוזער|350px|מפת העולם המראה את אחוז האנשים אשר מתייחסים לדת כאל מרכיב "חשוב" בחייהם. (מבוסס על מחקר של Pew Research Center מ-[[2002]])]]


אדם '''חסר דת''' הוא מי שאינו משתייך לאף [[דת]]. חוסר הדת יכול להיות מקרי, או להתבסס על [[אידאולוגיה]], כגון [[מיזותאיזם]], [[אתאיזם]], [[אגנוסטיות]], [[דאיזם]], [[ספקנות]], או [[חילוניות]]. לחסרי דת יכול להיות יחס שלילי, חיובי או אדיש כלפי דתות.
אדם '''חסר דת''' הוא מי שאינו משתייך לאף [[דת]]. חוסר הדת יכול להיות מקרי, או להתבסס על [[אידאולוגיה]], כגון [[מיזותאיזם]], [[אתאיזם]], [[אגנוסטיות]], [[אפתאיזם]], [[דאיזם]], [[ספקנות]], או [[חילוניות]]. לחסרי דת יכול להיות יחס שלילי, חיובי או אדיש כלפי דתות.


== השקפות שונות בקרב חסרי דת ==
== השקפות שונות בקרב חסרי דת ==

גרסה מ־00:04, 11 בדצמבר 2019

מפת העולם המראה את אחוז האנשים אשר מתייחסים לדת כאל מרכיב "בלתי חשוב" בחייהם.
   כרגע אין מידע
מפת העולם המראה את אחוז האנשים אשר מתייחסים לדת כאל מרכיב "חשוב" בחייהם. (מבוסס על מחקר של Pew Research Center מ-2002)

אדם חסר דת הוא מי שאינו משתייך לאף דת. חוסר הדת יכול להיות מקרי, או להתבסס על אידאולוגיה, כגון מיזותאיזם, אתאיזם, אגנוסטיות, אפתאיזם, דאיזם, ספקנות, או חילוניות. לחסרי דת יכול להיות יחס שלילי, חיובי או אדיש כלפי דתות.

השקפות שונות בקרב חסרי דת

למרות שאנשים המסווגים כחסרי דת אינם נוהגים לפי דת מסוימת, לא כולם בהכרח יהיו חסרי אמונה באלים או בעל-טבעי; לעיתים אנשים כאלה מגדירים עצמם או מוגדרים (לא בהכרח מרצונם) בהגדרות שונות התואמות לכאורה למונח חוסר דת.

יש הסבורים כי לדת מאורגנת יש תכונות שליליות, אך מחזיקים באמונה רוחנית כל שהיא, עשויים לתאר את עצמם כחסרי דת. בנוסף, יש לציין כי במדינות כגון ערב הסעודית הממשלה דורשת כי כל האזרחים יהיו דתיים, ולכן לעיתים המספרים המתקבלים במחקרים ובסקרים אינם מדויקים.

מפת ארצות האיחוד האירופי לפי אחוז התושבים אשר מצהירים "אני מאמין כי אלוהים קיים", בהתבסס על תוצאות סקר Eurobarometer ([1], עמ' 9) מ-2005. התשובות האפשריות האחרות בסקר היו: "אני מאמין כי קיים סוג כלשהו של רוח או כוח חיים", "אינני מאמין בשום סוג של אל, רוח או כוח חיים" ו"אינני יודע".

בישראל

הדתות המוכרות רשמית בישראל הן היהדות, האסלאם, הנצרות והדת הדרוזית. נכון לסוף שנת 2012, 3.9% מתושבי ישראל, שהם 307 אלף איש, לא סווגו במרשם האוכלוסין לאף אחת מדתות אלו.[1] בספטמבר 2011, הסופר יורם קניוק זכה בתקדים משפטי שאיפשר לו להירשם כחסר דת על סמך הצהרתו שהוא יהודי בלאומיותו בלבד,[2] ובעקבותיו יהודים אחרים נרשמו אף הם כחסרי דת. בפסק דין נוסף נקבע ש"אם גישתו של האדם המבקש לשנות את רישומו מיהודי לחסר דת היא עניינית, מחשבתו כנה וכוונתו אמיתית, יש להצהיר על כך שהוא חסר דת, משום שהכרזה זו משקפת את המציאות".[3]

ראו גם

ספר: חוסר דת
אוסף של ערכים בנושא הזמינים להורדה כקובץ אחד.

קישורים חיצוניים

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אי-דת בוויקישיתוף

הערות שוליים

  1. ^ "אוכלוסייה, לפי דת", מתוך אתר הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
  2. ^ הפ (ת"א) 25477-05-11‏ יורם קניוק נגד שר הפנים, ניתן ב-7 בספטמבר 2011
  3. ^ הפ (חיפה) 72982-10-18‏ יונתן בן-חיים נגד משרד הפנים, ניתן ב-27 בינואר 2019