הדרדסים – הבדלי גרסאות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תוכן שנמחק תוכן שנוסף
מ שוחזר מעריכות של 212.25.124.145 (שיחה) לעריכה האחרונה של סקרלט
אין תקציר עריכה
שורה 64: שורה 64:
*'''דרדס ענק''': דרדס בגודל של בן אדם אשר מגושם וטיפש. הופיע רק פעם אחת בקומיקס.
*'''דרדס ענק''': דרדס בגודל של בן אדם אשר מגושם וטיפש. הופיע רק פעם אחת בקומיקס.
*'''דרדס כבאי''': דרדס אשר מכבה את השריפות שיש בכפר. הופיע רק בקומיקס.
*'''דרדס כבאי''': דרדס אשר מכבה את השריפות שיש בכפר. הופיע רק בקומיקס.
*'''דרדסשוילי''': דרדסית גרוזינית בשם ליטל. הופיעה בעונה ה-4.


===דמויות נוספות===
===דמויות נוספות===

גרסה מ־10:45, 29 באוגוסט 2010

תבנית:סדרת אנימציה הדרדסים (צרפתית: Les Schtroumpfs) הן דמויות בדיוניות, אשר הומצאו במקור על ידי המאייר הבלגי פייר קוליפור הידוע יותר בכינוי שלו פיו (Peyo), אשר עליהן ביססו רצועת קומיקס אשר הופיעה לראשונה בכתב העת ספירו ב-23 באוקטובר 1958 וסדרת אנימציה בת 421 פרקים אשר הופקה לטלוויזיה בין השנים 1981-1989 על ידי האנה ברברה עבור רשת NBC. בישראל שודרה הסדרה לראשונה בשנות השמונים בערוץ הראשון ובהמשך בערוץ הילדים ובערוץ ג'טיקס.

הדרדסים הם יצורים כחולים קטנטנים עם כובעים לבנים אשר גרים בכפר קטן בלב יער בבתים צבעוניים דמויי פטרייה. חייהם השקטים והטובים מופרים רק על ידי גרגמל הרשע. גרגמל רוצה ללכוד את כל הדרדסים כדי לאכול אותם ולהשתמש בהם בפורמולה קסומה ליצירת זהב. החתול של גרגמל, חתחתול, עוזר לגרגמל בניסיונותיו ללכוד את הדרדסים, אולם בראש מעייניו עומדת טריפת הדרדסים. כמעט כל הדרדסים דומים זה לזה. כמעט כולם זכרים, נמוכים, בעלי עור כחול, מכנסים לבנים עם חור לזנבות הקצרים שלהם, כובע לבן ואביזר נוסף המזוהה עם האישיות הייחודית של כל דרדס (למשל, כובע טבחים, עפרון, משקפיים, פרח ועוד...).

הדרדסים הזכרים כמעט שאינם מופיעים בלי הכובעים שלהם, ומתחת לו הם קירחים לגמרי. בפרק אחד של הסדרה זללני מסיר את כובע הטבח שלו ונותן לדרדסבא עוגה אשר הסתיר מתחת לכובע, ובאותו רגע מתגלה ראש קירח. בפרק אחר קופץ דרדסאבא ממיטתו וכובעו מתעופף באוויר לשנייה, בה אפשר לראות בבירור שחוץ מזקן ושפם הוא קירח.

בנוסף לכך, בתערוכה בנושא הדרדסים אשר מוצגת בבלגיה, תלויה על הקיר תמונה של דרדס קד קידה ומוריד את כובעו, שמתחתיו הוא קירח.

כל הדרדסים מלבד דרדסתינוק, דרדסית, שובבית והדרדסונים הם בני למעלה ממאה שנים. כמו כן קיימים למעלה ממאה דרדסים שונים.

הדמויות

הדרדסים

שמות הדרדסים מתארים בדרך כלל את אופיים או את תחום התמחותם:

  • דרדסבא (מוצי אביב / שי הלפמן): אביהם של הדרדסים. בן 542 שנה. בעל זקן לבן, וכובע אדום. דרדס-סבא הוא חכם, ובעל ידע רב. הוא קוסם בעל ניסיון רב במיוחד בהכנת שיקויים מיוחדים וכישופים. לרוב נמצא בביתו, עוסק בקריאת ספרים או בבדיקת המצאותיו של חרוצון, לעתים קרובות עם בר-מוח לצידו.
  • דרדסית (ציפי שביט / גיתית שובל): דרדסית הייתה הדרדס היחיד ממין נקבה בכפר עד לבואה של שובבית. בעלת שיער בלונדיני גלי ארוך, ריסים ארוכים, שמלה לבנה ועקבים גבוהים. היא המושא לאהבה של כל דרדס בכפר, כולל דרדסבא. דרדסית נוצרה על ידי גרגמל (עונה 1 פרק 1) כדי שבעזרתה יוכל למצוא את כפר הדרדסים על ידי כך שהיא תגרום לקנאה ולתחרות בין הדרדסים. גרגמל השאיר אותה ביער, שם בר-כח נתקל בה במקרה והביא אותה איתו לכפר הדרדסים. תוכניתו המקורית של גרגמל נכשלה משום שאף כי חלק מהדרדסים התאהבו בה ועשו דברים בהשפעתה (כמו הצפת הכפר) הם היו עסוקים ולא מספיק נפתים לנסיונות שלה להביאם לגרגמל. דרדסבא ריחם עליה כאשר היא התחרטה על הצפת הכפר והסגירה את היותה שליחת גרגמל, ובעקבות כך הוא הסיר ממנה את הכישוף והיא הופכת מדרדסית שחורת שיער, לדרדסית בלונדינית יפהפייה וטובת לב וכעת כל הדרדסים מתאהבים בה יותר.
  • בר-כוח (שמעון כהן / דן שצברג): הדרדס החזק ביותר. יש לו קעקוע של לב אדום על הזרוע. ספורטאי וחובב הרמת משקולות. עקב בגרותו היחסית, נחשב לסגנו של דרדסבא. ידידו הטוב של בר כוח הוא חרוצון ולעתים הם עובדים ביחד על פרויקטים כגון בנייתו ותחזוקתו של סכר הדרדסים.
  • בר-מוח (אבי אוריה / דן שצברג): דרדס ידען, אך שחצן ומרגיז. מרכיב משקפיים. נוהג לצטט את דרדסבא ונחשב לסגנו, לפחות בעיני עצמו. בר-מוח נוהג להשתחצן בקרבתו לדרדסבא, ולעתים קרובות מטיף מוסר לדרדסים ומאיים עליהם שילשין עליהם לדרדסבא. רוב הדרדסים אינם אוהבים את בר-מוח, וכאשר הוא מטיף להם מוסר, הדרדסים נוהגים לחבוט בו ולהעיף אותו למרחק רב והוא נוחת על ראשו. בר-מוח הוא חברו הטוב של ביש גדא.
  • ביש גדא (שמעון כהן / אילן חזן): דרדס מגושם, גמלוני וחסר מזל. ידידו הטוב ביותר של בר-מוח, ובעצם היחיד שמסוגל לסבול את הטפות המוסר שלו.
  • קונדסון (מוצי אביב / שגית שמיר): דרדס חובב מעשי קונדס, כאשר המטרה העיקרית שלו היא בר-מוח. נוהג לתת במתנה חבילה ארוזה בעטיפה צהובה עם סרט אדום תוך כדי קריאתו המפורסמת "הפתעה!". החבילה אשר מכילה נפץ מתפוצצת בפניו של הפותח לקול צחוקו של קונדסון. רוב הדרדסים לבסוף מתרגלים למעשי הקונדס של קונדסון, יודעים על המתנות המתפוצצות שלו, ולכן מסרבים לפתוח אותן. היחידים שעדיין נופלים בפח ופותחים את המתנות שלו הם ביש גדא ובר-מוח.
  • חרוצון ( לסירוגין איציק סיידוף ,שמעון כהן ודודיק סמדר / זהר סדן): דרדס חרוץ, בעל סרבל, ועיפרון מעל אוזנו, איש התחזוקה והממציא של הדרדסים. ממציא ובונה כל הזמן מכונות חדשות לקהילת הדרדסים. חברו הטוב הוא בר-כוח (פרט למריבה ביניהם בפרק "רומיאו ודרדסית").
  • לכלוכון (שפרירה זכאי): דרדס מלוכלך מאוד, בעל חיבה ללכלוך, לזבל ולפירות רקובים. בעל זבוב כחיית מחמד.
  • רגזני (יוני חן): דרדס רגזן וזעפן בעל גישה שלילית. מתלונן תמיד, ותמיד אומר "אני שונא (כל מה שיעלה בדעתו)".
  • ישנוני (יוני חן / רון דרויאן): דרדס חובב שינה במיוחד. מסוגל לישון בכל מקום ובכל מצב.
  • זללני (אבי אוריה ויוני חן לסרוגין): דרדס חביב שכל עיסוקו היה להכין ולאכול מטעמים שונים, הוא קצת שמנמן. הוא יודע בעל פה מתכונים רבים ומבשל מנות רבות מדי יום (לרוב אופה). משום שהדרדסים צמחונים, הוא לעולם לא מבשל מנות בשריות, אך הוא כן משתמש בביצים. הוא תמיד חובש כובע טבחים.
  • גנדרני (יוני חן): גנדרני הוא דרדס ססגוני, אשר חובש פרח על כובעו. רוב הזמן הוא מביט על בבואתו במראת היד בה הוא מחזיק (נרקיסיזם) אותה הוא נוהג לרוב לנשק. דוגמה לטרנד המטרוסקסואל המודרני. בפרק "רובין הודרדס" מתגלה שהוא יודע לקלוע היטב בחץ וקשת.
  • פחדני (איציק סיידוף): דרדס פחדן במיוחד, נבהל מכל דבר. רוב הזמן הוא רועד מפחד. משום כך הדרדסים נוהגים להתגרות בו לעתים קרובות.
  • נשפני(לסירוגין יוני חן ו שמעון כהן) : דרדס שאוהב לזייף עם חצוצרה ועולה לכולם על העצבים. מוזיקאי, מחזיק בביתו כלים מוזיקליים שונים למרות שחיבתו היא בעיקר לחצוצרה. הוא נוהג לעתים קרובות לזייף בחצוצרה בקול גבוה וגורם לדרדסים האחרים לסתום את אוזניהם מרוב תסכול.
  • חולמני (יוני חן) לסירוגין גםאבי אוריה: חלומו הוא לעזוב את הכוכב ולטייל בחלל לכוכבים אחרים. באחד הפרקים בהם חוגגים הדרדסים את יום הולדתו, מביע חולמני בקשה להגיע לחלל החיצון. חולמני המאוכזב מכך משאלתו עוד לא התגשמה מחליט לבסוף לבנות חללית בעצמו (אשר לא עובדת). משום שחולמני שוקע בדיכאון מחליטים חבריו להשלות אותו כדי לגרום לו לחשוב כי הגשים את חלומו. דרדסבא מספר לחולמני שהוא תיקן את החללית שלו. כמו כן, דרדסבא מורה לחולמני לשתות משיקוי שינה שהוא הכין (מעמיד פנים שהשיקוי אמור לתת לו כוח). כאשר חולמני "ממריא", הדרדסים בעצם מרעידים את החללית ונותנים לו לחשוב שהוא באמת המריא ואז הוא נרדם. בזמן שהוא ישן הדרדסים מפרקים את החללית ולוקחים אותה עם חולמני ללוע של הר געש כך שיחשוב שהוא נחת על כוכב. כאשר הם מגיעים להר הגעש, דרדסבא נותן לכל הדרדסים שיקוי אשר הופך אותם לירוקים, בעלי שפתיים לבנות ושיער שחור מסולסל - כדי לגרום לו לחשוב שהם חיזרים. כאשר חולמני מתעורר הוא פוגש בהם. הוא כל כך מרוצה מהכוכב החדש שהוא מחליט להישאר שם לנצח. דרדסבא מצליח לשכנע אותו לחזור לכדור הארץ ולבסוף הוא מחליט לחזור מבלי לדעת שמעולם לא עזב.
  • דרדס גשש (יוני חן): דרדס בעל חוש ריח מפותח. בעל נוצה אדומה קטנה בכובע, לעתים נעזר במקל הליכה. יש לו כישרון לחזות שירד שלג באמצעות חוש הריח בלבד. הופיע רק פעמיים בשתי העונות הראשונות.
  • דרדס צבע (שמעון כהן): דרדס צבע הוא לא רק צבע, הוא פעיל ברוב תחומי האומנויות החזותיות. לרוב הוא לובש ז'קט אדום עם עניבה שחורה. נראה לרוב מצייר או מפסל. בעל מבטא צרפתי.
  • סקרני:דרדס סקרן במיוחד באחד הפרקים הוא הציץ ביומנה של דרדסית מרוב סקרנותו והיא כעסה עליו מאוד והכניס את הדרדסים להמון צרות וסכנות בגלל סקרנותו.
  • דרדס איכר (איציק סיידוף): חקלאי אשר מגדל גידולים חקלאיים בשביל הדרדסים. לובש סרבל בצבע ירוק כהה, כובע קש ונועל כפכפי עץ.
  • דרדס שיר (אבי אוריה): דרדס שיר הוא המשורר של הכפר. רגיש מאוד ובעל נטיות אומנותיות, הוא מעביר את רוב זמנו בשיטוט בטבע ובאלתור שירים על הטבע, ולעתים רבות מתקשה לחרוז.
  • דרדס חייט :דרדס שאחראי על התפירה. חובש כובע עם חוט ומחט נעוץ בכובעו.
  • דרדס כן: הופיע רק בפרק אחד "הדרדס שלא יכול היה להגיד לא"- הוא דרדס שעונה "כן" לכל בקשה. הדרדסים ניצלו זאת והוא נקלע בעקבות כך לסכנות ומאז הפסיק והצליח גם לומר לא, אך שמו נשאר כשהיה.
  • דרדס קור: דרדס אשר חש בקור בלי קשר למזג האוויר שבחוץ. לובש על צווארו צעיף המכסה את פיו.
  • דרדס פסל: דרדס אשר עוסק בפיסול. נושא עליו פטיש ואיזמל.
  • דרדס תינוק: נולד בליל ירח כחול בתחילת העונה השלישית, מאורע שקורה רק פעם בחמישים שנה, ונלקח אל כפר הדרדסים בעזרת החסידה. הדרדסים חושבים בתחילה כי הוא התינוק הביולוגי של דרדסית ומנסים לגלות מי הוא אביו, אך הם לבסוף מפסקים לנסות ולנחש כאשר התינוק מטופל בעיקר על ידי דרדסית ודרדסבא. מאוחר יותר מתברר כי דרדס תינוק נשלח על ידי אנשים מסתוריים בעזרת חסידה ומתברר כי החסידה הביאה את דרדס תינוק לכתובת הלא נכונה ושעליהם להחזיר אותו. רגזני, אשר הכי נקשר אל התינוק, מנסה למנוע מהחסידה להחזיר אותו ובורח ליער עם התינוק, אך לבסוף הוא נאלץ לחזור. האנשים מחליטים להשאיר את התינוק בכפר הדרדסים בעקבות סיפורו של רגזני שריגש אותם.עוד לפני זה אמנם הופיע "דרדסתינוק", בעונה הראשונה, אולם אז זה היה גרגמל שהתחפש.
  • פלא דרדס: דרדס אשר גדל בטבע. לובש חצאית אשר עשויה מעלי שלכת וחובש מצנפת מעלים ירוקים. אויבו של בר-כוח.
  • סב דרדס: הדרדס הזקן ביותר, קומתו כפופה, נעזר במקל הליכה, בעל זקן ארוך וסרבל צהוב ומשקפיים. סב דרדס חזר לכפר לאחר 500 שנה בהם נעדר (עונה שלישית). הוא מספר סיפורים נלהב ואוהב להציג את המזכרות אותם אסף עמו ממסעותיו.
  • דרדס דודי: צעיר, לובש סרבל בצבע ירוק כהה וכובע קש (כמו לדרדס איכר) אך הולך יחף. הופיע לראשונה בעונה השלישית
  • דרדספיד: דרדספיד לובש חולצת טי צהובה. הצטרף בעונה השלישית.
  • שובבית: צעירה מנומשת בעלת שיער אדמוני וקוקיות. לובשת סרבל ורוד. שובבית היא בעצם דרדסית שנוצרה על ידי שלושה דרדסונים שחזרו בזמן והפכו לקטנים. הם רצו לשמח את דרדסית אשר הייתה עצובה משום שהיא הדרדסית הנקבה היחידה בכפר הדרדסים ולכן הם יצרו את שובבית. הצטרפה בעונה השלישית.
  • דרדס פאקיר: דרדס אשר לובש בד הודי ל וחובש ענק יהלומים על מצנפתו. מרבה לישון על מיטת מסתרים ולנגן בחליל. הופיע רק בקומיקס.
  • דרדס ענק: דרדס בגודל של בן אדם אשר מגושם וטיפש. הופיע רק פעם אחת בקומיקס.
  • דרדס כבאי: דרדס אשר מכבה את השריפות שיש בכפר. הופיע רק בקומיקס.
  • דרדסשוילי: דרדסית גרוזינית בשם ליטל. הופיעה בעונה ה-4.

דמויות נוספות

  • גרגמל (איציק סיידוף / שאולי הלוי): מכשף מרושע ולא יוצלח, אויבם המושבע של הדרדסים. הוא גר בטירה עתיקה בקצה יער הדרדסים ביחד עם החתול שלו, חתחתול. מטרתו העיקרית היא לגלות את מחבוא כפר הדרדסים, בשל רצונו לאכול חלק מהדרדסים ולהפוך את השאר לזהב. הוא אכן גילה את מיקומו של הכפר שמונה פעמים במהלך שתי העונות הראשונות (בפרקים "הדרקון הקטן", "מרק דרדסים", "רומיאו ודרדסית", "דרדסתינוק", "מקרה הג'יני", "הרפתקאת חולמני", "סינפוניית נשפני" ו"גרגמל הנדיב") - אך לבסוף הוא איבד את המיקום בשל כישוף שהטיל דרדסבא עליו, שיקוי ההיעלמות של דרדסבא או בשל עובדה ביזארית אחרת. לעתים קרובות הוא מאבד את מיקום הכפר משום שהוא רודף אחרי הדרדסים, מאבד אותם, ולא מצליח לשחזר את צעדיו חזרה אל הכפר. ידוע במשפטו "אני שונא דרדסים".
  • חתחתול (שפרירה זכאי): חתול, עוזרו הרשע לא פחות של גרגמל. חתחתול רוצה לאכול את הדרדסים, אך לעולם לא מצליח. בעל צחוק מרושע כמו של גרגמל.
  • פה גדול (יוני חן): עוג גדול, מגושם ולא חכם במיוחד אשר מעוניין רק להשביע את רעבונו המפלצתי. לרוב הוא פורץ לביתו של גרגמל כדי לגנוב אוכל. הוא מתיידד עם כל מי שיספק לו אוכל בתמורה. הוא יעזור לגרגמל או לדרדסים, תלוי מי יספק לו יותר אוכל בתמורה.ידוע במנהגו לצעוק "פה גדול רעב, פה גדול רוצה אוכל ". השיא שלו היה כשאכל אבנים ברוטב בוץ (בפרק "סופרדרדס").
  • אגאתה (שפרירה זכאי): מכשפה מרושעת, שלפעמים משמשת כבעלת בריתו של גרגמל ולפעמים כיריבתו. במהלך הסדרה מנסה גם כן למצוא את כפר הדרדסים ובעקבות כך היא מטילה על עצמה כישוף אשר הופך אותה לדרדס. היא מכנה את עצמה "נחרני" בשל הנחירה האופיינית לה המשולבת בדיבור שלה - עובדה אשר בסוף חושפת את זהותה האמיתית ומסכלת את תוכניתה.
  • בת כנף: חסידה, אמצעי התחבורה היעיל ביותר של הדרדסים. הביאה לעולם את דרדס תינוק בתחילת העונה השלישית.
  • בלשצר (דודיק סמדר): מורהו הרוחני של גרגמל, מופיע בסרט"הדרדסים באים" עם "אמא טבע",פיית האביב גרגמל גונב ממנו ספר קסמים כדי להפוך דרדסים לזהב. בסדרה הוא מופיע לראשונה כשהוא שולח את שפירית כדי להסגיר לידו את דרדסבא וזאת בתמורה לחירותה של שפירית. הפרק עם שפירית למיטב הבחנתי הוא הפרק שבו מצטרף דודיק סמדר לצוות הדיבוב של הסדרה.

הדרדסים בישראל

בובות דרדסים

בישראל, עלו לשידור העונה הראשונה והשנייה בסדרה החל משנת 1983 בערוץ הראשון. במהלך שנות התשעים נוספו העונות 3 עד 9 בסדרה בערוץ הילדים. ב-22 ביוני 2010, חזרה הסדרה לערוץ הראשון עם כל העונות כולל פרקים חדשים שעוד לא שודרו בישראל[1].

מקור השם "דרדסים" בעברית הוא שילוב של שתי מילים: "דרדקים" ו"ננסים", וכן במילה העברית "דרדס" שמשמעה סוג של נעל בית/גרב.

הפקת הדיבוב העברי

הדיבוב המקורי לעברית לשתי העונות הראשונות הופק בשנות השמונים אותו ביימה שפרירה זכאי, שהשתתפה בדיבוב בעצמה. הדיבוב בעברית של העונות השלישית עד התשיעית, הופקו באולפני תומיתות בשנות התשעים עם מדבבים חדשים. את פתיח הסדרה קריינה שפרירה זכאי.

שפת הדרדסים

לדרדסים יש ניב מיוחד שמתאפיין בשימוש מופרז בשורש "ד.ר.ד.ס." בהטיות שונות במגוון משמעויות. הדרדסים מחליפים הרבה מילים נפוצות במילים דרדסיות כך שקצת קשה להבין למה הם בדיוק מתכוונים לדוגמה: "אני הולך לדרדס אותו" "לכל הדרדוסים" "איזה דרדס מדורדס".

ביקורת

נגד הסדרה הועלו מספר טענות[2][3][4]:

  • הסדרה הואשמה בהיותה אנטישמית. לפי האשמה זאת, גרגמל החמדן, שעוסק בכשפים, בעל האף הגדול והשיער השחור, למעשה משקף את הסטראוטיפ האנטישמי של היהודי, אשר מנסה להשתלט על הדרדסים, הגויים לכאורה שאינם מזיקים לאף אחד. וכמו כן, חתחתול בגרסה האנגלית נקרא Azrael (עזראל). נוספת לכך העובדה שהפיכתה של דרדסית ממרושעת לטובת לב, מלווה בשינוי צבע שערה השחור ה"יהודי" לשער בלונדיני "ארי". בנוסף, כלל הדרדסים חובשים על ראשם מצנפות, הדומות למצנפות של הקו קלוקס קלאן.
  • ישנה תאוריה שהסדרה נועדה להקנות ערכים קומוניסטיים לילדים ולסמל את החברה הדרדסית בתור חברה קומוניסטית ואת גרגמל בתור הקפיטליסט המרושע. התומכים בתאוריה זו מצביעים על העובדה שלדרדסים אין ככל הנראה כסף, כל השירותים והעבודות שלהם נעשים על פי רצון בלבד, וכל הדרדסים נראים מאושרים לחיות כך. חיזוק נוסף לתאוריה זו נעוץ בעובדה שמנהיגם, דרדסבא, מוצג כשליט אבהי וכול יכול, והדרדס היחיד שצבע כובעו הוא אדום - צבע שמזוהה עם הקומוניזם. יש הטוענים גם כי יש לו דמיון חיצוני לקרל מרקס, וכי השם האנגלי של הדרדס, Smurf הוא ראשי תיבות של Socialist Men Under Red Father.
  • בתחילת דרכה של התוכנית בארצות הברית התנגדו מנהיגים נוצרים לסדרה, בשל השימוש הנפוץ בה בקסמים וכישוף.[דרוש מקור]
  • לסדרה יוחסו גם סטריאוטיפיים אנטי-נשיים, בעיקר על בסיס העובדה שדרדסית זהובת השיער נתפסה כהשתקפות מצוירת של בובת ברבי, וכדמות פסיבית שאינה עושה דבר בעצמה, למעט טיפוחה העצמי. כמו כן היא נוצרה (על ידי גרגמל) כדי למשוך את הבנים, ואף שומשה על ידו (בפרק "רומיאו ודרדסית") כדי לסכסך בין כל הדרדסים.

ראו גם

קישורים חיצוניים