לופר (מסובב צלילים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

לוּפֵּראנגלית: Looper, ובתרגום חופשי "מייצר לולאות") הוא מכשיר אלקטרוני המשמש לצורכי מוזיקה.

לופר חדיש

המכשיר מאפשר הקלטה קולית למשך זמן קצר (למשל, של כמה תיבות), והשמעת הקטע המוקלט בלולאה, כלומר השמעה חוזרת של הקטע הקצר שוב ושוב. מצד המוזיקאי המפעיל, פעולות ההקלטה וההשמעה מבוצעות על ידי תפעול מינימלי ובאופן מיידי, וכך מאפשרות שימוש במכשיר בזמן אמת של ביצוע מוזיקלי, ובאמצעותו להעשיר את הצלילים המופקים תוך כדי הביצוע.

מאפיינים מוזיקליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה מוזיקלית המתבססת על לופרים או סאמפלרים לסוגיהם בדרך כלל נבנית בשכבות על גבי שכבות של קול, עם עומק וגוון שבהם שולט האמן דרך הכלי[1][2]. הכלי פופולרי בקרב זמרים, אמני ביטבוקס ותקליטנים[3]. ייחודו של הכלי הוא האפשרות של מוזיקאים יוצרים להפוך ללהקה של איש אחד.

חשיפה תקשורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בישראל זכה הלופר לחשיפה תקשורתית[4] במהלך העונה החמישית של התוכנית הכוכב הבא לאירוויזיון כשנעשה בו שימוש בידי הזמרת נטע ברזילי, שזכתה בתחרות ובזכות להיות נציגת ישראל בתחרות אירוויזיון 2018[5]. נטע השתמשה בלופר גם במהלך החידוש שלה לשיר "הורה היאחזות" בטקס הדלקת המשואות במסגרת חגיגות שנת ה-70 למדינת ישראל.

תקנון האירוויזיון אוסר על שימוש בקולות רקע מוקלטים בזמן התחרות. תאגיד השידור הישראלי קיבל תחילה מאיגוד השידור האירופי אישור לחוקיות הלופר וזו הייתה אמורה להיות הפעם הראשונה שתושמע באירוויזיון יצירה מוזיקלית הנוצרת על הבמה בעזרת לולאות צליל, אולם במהלך החזרות לאירוויזיון הוחלט כי השיר יבוצע ללא הלופר, למעט הופעתו על הבמה כאלמנט ויזואלי המפיק אורות[6], לבסוף זכתה נטע במקום הראשון בתחרות האירוויזיון 2018.

אמני לופר ישראלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש בישראל מספר אמני לופר מוכרים[7]. מהבולטים שבהם הם:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]


ערך זה הוא קצרמר בנושא מוזיקה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.