רפי פרסקי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רפי פֶּרְסְקי
רפי פרסקי בהופעה, 1990
רפי פרסקי בהופעה, 1990
לידה 29 במרץ 1960 (בן 64)
וילנה, ליטא כיום (ברית המועצות אז)
מוקד פעילות ישראלישראל ישראל
תקופת הפעילות מ-1988
שפה מועדפת עברית עריכת הנתון בוויקינתונים
http://www.confia.co.il/RafiPerski
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רפי (רפאל) פֶּרְסְקי (נולד ב-29 במרץ 1960) הוא זמר ישראלי.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסקי נולד בשנת 1960 בווילנה בירת ליטא, ועלה לישראל עם משפחתו בשנת 1969. אמו עבדה כתופרת, אביו עבד כקבלן צביעה והמשפחה התגוררה בקריית אונו. במהלך שנות השמונים עבד כעוזר טכנאי הקלטות באולפני "טריטון" והשתתף בהקלטות אלבומיהם של זמרים כמו אריק איינשטיין, יהורם גאון, חוה אלברשטיין, נורית גלרון, גידי גוב, יהודה פוליקר ועפרה חזה. המפנה בקריירה שלו חל בעת שיעקב גלעד שמע את שיריו, והפך למפיק המוזיקלי שלו. אלבומו הראשון, "כמה פעמים ספרת עד עשר", יצא בנובמבר 1989, ובו הוא שר וניגן בגיטרה. באלבום היו 4 להיטים: "מיליון דולר", "כמה פעמים", "פעם בשבוע" ו"טוב לי טוב לי", הוא מכר כעשרים אלף עותקים והגיע למעמד של אלבום זהב.

בספטמבר 1991 הוציא פרסקי את אלבומו השני, "מפתח הלב", גם כן בהפקה מוזיקלית של יעקב גלעד, כשפרסקי כותב ומלחין את כל השירים. האלבום כלל מספר להיטים כמו "דוניה", "טעות אנוש קטנה", "בזמן האחרון" ו"נדנדות", אולם זכה להצלחה פחותה לעומת אלבומו הראשון.

ב-1992 החל לעבוד על אלבום שלישי בהפקת עובד אפרת. שיר אחד שיצא וזכה להצלחה מהעבודה היה "מילים יכולות לרצוח", אך האלבום לא הושלם, ופרסקי נזקק לשלוש שנים נוספות כדי להשלים את אלבומו השלישי.

בשנת 1995 יצא אלבומו השלישי: "סקס, אוכל, כסף, אהבה ושנאה" אותו הפיק מוזיקלית סיימון ויינשטוק, שגם לא הצליח מסחרית. עקב חוסר ההצלחה המסחרית של אלבומיו השני והשלישי, פרש פרסקי למספר שנים מפעילות מוזיקלית ועסק בנגרות, פתח פיצוצייה, ופאב.

בשנת 1999 שב לפעילות מוזיקלית והתארח בהופעותיו של עמיר לב. שיתוף פעולה מאוחר יותר תועד באלבומו של לב "הופעה חיה בבארבי", בו בלט בביצוע עם עמיר לשירו "כמה פעמים". ב-2001 החל לעבוד על אלבום רביעי, כשהסינגל הראשון לאלבום היה "חמש שנים".

בינואר 2005 הוציא בחברת "התו השמיני" את אלבומו הרביעי, "בלב ובנפש", שכלל את השירים “חדר 123”, “חמש שנים”, “הולך על המדרכה” ושיר הנושא. את האלבום הפיקו מוזיקלית טל מטמור ועובד אפרת.

בשנת 2008 שימש פרסקי כמפיק המוזיקלי של אלבומו של בועז בנאי "אהבת איש הפח". באותה שנה גם הפיק את אלבומו הראשון של אסי זיגדון, "פנימה".

בספטמבר 2012 פתח פרסקי את מסעדת 'דים סאם 33' בפלורנטין, תל אביב.

בקיץ 2015 הצליח פרסקי לעמוד בפרויקט לגיוס המונים באתר הדסטארט על מנת לגייס את הסכום הדרוש להפקת אלבום חדש. האלבום, שנקרא "חדר צדדי", יצא בינואר 2016 והכיל שירים ישנים בביצוע אקוסטי, וכן מספר שירים חדשים.

שנה לאחר מכן הוציא פרסקי את אלבומו השישי, "שירים עצובים שהלחנתי בשמחה", מיני-אלבום המכיל חמישה שירים אותם הלחין למילותיהם של המשוררים יונה וולך, זלדה ודוד אבידן. (בתחילת שנות השמונים הוא גר בסמיכות ליונה וולך, ואף היה חבר קרוב שלה[1]).

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסקי מעולם לא נישא. הוא היה בן זוגה של אשת הטלוויזיה אלימור זילברמן, ממנה נולדה לו בת, תמר.

דיסקוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רפי פרסקי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]