אלברט גרוסמן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלברט גרוסמן
Albert Grossman
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 21 במאי 1926
שיקגו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 25 בינואר 1986 (בגיל 59)
לונדון, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת רוזוולט, בית הספר התיכון ליין עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג סאלי גרוסמן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אלברט ברנרד גרוסמןאנגלית: Albert Bernard Grossman;‏ 21 במאי 192625 בינואר 1986) היה אמרגן יהודי-אמריקאי. ברשימת האמנים שניהל נמנים פיטר, פול ומרי, בוב דילן, הבנד, ג'ניס ג'ופלין, ג'ון לי הוקר, אודטה, גורדון לייטפוט ואמנים אחרים מתחום הפולק והפולק רוק.

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בשיקגו למשפחת מהגרים יהודים מרוסיה. בשנות החמישים החל להקשיב לאמנים במועדונים והיה בין הראשונים ששמו לב לתחיית סגנון הפולק והצלחתו הראשונית. ב-1956 פתח את ה-Gate of Horn במרתף מלון ריץ בשיקגו כמועדון ייעודי לפולק. שם הופיעה בין השאר גם ג'ואן באאז בת ה-18. ב-1959 יזם יחד עם ג'ורג' ויין את פסטיבל הפולק של ניופורט. גרוסמן עבר לניו יורק והחל לבקר במועדונים כ"The Bitter End" ,"The Golden Chords" ו"The Gaslight" על מנת לאתר כישרונות צעירים ולהחתים אותם.

ב-1961, חיבר את פיטר יארו, פול סטוקי ומרי טרוורס ויצר את להקת פיטר, פול ומרי, שהפכה לאחת המצליחות בסצנת הפולק. ב-20 באוגוסט 1962 החתים גרוסמן גם את בוב דילן הצעיר והעניק את שירו Blowin' in the Wind ללהקת פיטר, פול ומרי, שהקליטו ופרסמו אותו עוד לפני דילן.

גרוסמן ואשתו סאלי רכשו בית בעיירה וודסטוק שבמדינת ניו יורק ודילן היה בן-בית במקום, עד שרכש לאחר נישואיו לשרה בית לא רחוק משם. ביתם של הזוג גרוסמן מופיע על עטיפת תקליטו של דילן Bringing It All Back Home. מן הביוגרפיות של דילן ומן הסרט Dont Look Back המתעד את סיבוב ההופעות של דילן בבריטניה ב-1965 עולה דמותו של גרוסמן כאמרגן אבהי מאוד, קולני ואגרסיבי המגונן על האמנים שלו מפני התקשורת והציבור, לעיתים באופן ברוטלי וגס. דילן ביטל את החוזה עם גרוסמן ביולי 1970, לאחר שהבין כי גרוסמן נטל לעצמו 50% מרווחיו.

באוקטובר 1970 נפטרה ג'ניס ג'ופלין ממנת יתר של הרואין. באותה עת הלקוחות היחידים של גרוסמן היו חברי להקת הבנד. במקביל לעבודה עמם הקדיש גרוסמן את זמנו להנצחתה של ג'ופלין והוצאת התקליט Janis שראה אור ב-1973.

ב-1970 ייסד גרוסמן את אולפני Bearsville וחברת תקליטים באותו שם סמוך לביתו בוודסטוק. בחברה זו הקליטו בין השאר פול באטרפילד וגיל אוונס. החברה התקיימה עד 1984.

גרוסמן נפטר מדום לב בגיל 59 בהיותו בטיסת קונקורד על מנת להשתתף בכינוס מקצועי בקאן. הוא נקבר סמוך לביתו בוודסטוק.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסרטם של האחים כהן, "בתוך לואין דייוויס" מגלם פ. מארי אברהם את דמותו של האמרגן באד גרוסמן, שעוצב בדמותו של גרוסמן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]