ניו יורק (מדינה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף מדינת ניו יורק)
ניו יורק (מדינה)
New York
סמל ניו יורק
סמל ניו יורק
סמל ניו יורק
דגל ניו יורק
דגל ניו יורק
דגל ניו יורק
כינוי "מדינת האימפריה" (Empire State)
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
מושל קת'י הוקול (המפלגה הדמוקרטית)
רשות מחוקקת בית הנבחרים של מדינת ניו יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה אולבני
העיר הגדולה ניו יורק סיטי
שפה רשמית אין (בפועל אנגלית)
תאריך ייסוד 26 ביולי 1788
על שם דוכס יורק עריכת הנתון בוויקינתונים
סדר כניסה 11
שטח 141,205 קמ"ר (דירוג: 27)
 ‑ שטח ואחוז מים 18,795 קמ"ר 13.3%
גובה 305 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה 1,629
 ‑ הנקודה הנמוכה 0
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 20,201,249 (דירוג: 4, 1 באפריל 2020)
 ‑ צפיפות 157.81 נפש לקמ"ר (דירוג: 7, 2010)
קואורדינטות 43°N 75°W / 43°N 75°W / 43; -75 
אזור זמן UTC -5
www.state.ny.us
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ניוּ יוֹרקאנגלית: New York, ‏האזנה?‏) היא מדינה בצפון-מזרח ארצות הברית.

בירת המדינה היא אולבני. ערים מרכזיות נוספות הן ניו יורק, באפלו, רוצ'סטר, יונקרס וסירקיוז. בצפון גובלת ניו יורק באונטריו וקוויבק שבקנדה, בדרום-מערב בפנסילבניה, בדרום בניו ג'רזי והאוקיינוס האטלנטי ובמזרח במדינות קונטיקט, מסצ'וסטס וורמונט.

ניו יורק היא המדינה הרביעית בארצות הברית בגודל אוכלוסייתה, והיא המדינה שהובילה את הפוליטיקה, התרבות והכלכלה בארצות הברית. היא יעד ההגירה הנפוץ ביותר עבור הגירה חוקית לארצות הברית.[1][2][3] היא מכונה The Empire State - מדינת האימפריה. ניו יורק גם עשירה בהיסטוריה, שמתחילה באינדיאנים שכבשו את חופיה. המדינה נקראה על שם הדוכס של יורק ב-1660, אף על פי שערים ומקומות רבים במדינה זו מקורם עוד בזמן שהאזור היה בשליטה הולנדית. ניו יורק נכנסה לברית של ארצות הברית ב-26 ביולי 1788 כמדינה ה-11 של ארצות הברית.

סימון מקוצר לשמה של ניו יורק (בין היתר, לצורכי משלוח דואר) הוא NY.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מושבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ההתיישבויות הראשונות בשטח בו מצויה כיום המדינה היו התיישבויות של מתיישבים הולנדיים במושבה שנקראה מאוחר יותר ניו אמסטרדם. אנגליה השתלטה על המושבה בשנת 1664 ושינתה את שמה ל"ניו יורק" על שמו של דוכס יורק - יורש העצר שהפך מאוחר יותר למלך ג'יימס השני.

ב-1 בנובמבר 1683 התעגנה צורת הממשל במושבה וניתן לה שם רשמי פרובינציית ניו יורק, אשר הייתה מחולקת מבחינה אדמיניסטרטיבית לשנים עשר מחוזות, שכל אחד היה מחולק לעיירות. גבולה המערבי של הטריטוריה לא נקבע באופן רשמי. שטח הפרובינציה היה גדול משטח המדינה של ימינו וחלק ממחוזותיה שייכים כיום למדינות ורמונט, מיין ומסצ'וסטס.

מדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניו יורק הייתה אחת משלוש עשרה המושבות שהפכו להיות ארצות הברית. בשנת 1827 נאסרה העבדות במדינה.

ההתיישבות מערבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלקה המערבי של המדינה היה מיושב על ידי שבטים אינדיאנים ובייחוד שש אומות האירוקוי החל משנת 1000 לספירה בערך. שבטים אלה עסקו הן בחקלאות והן בגידול ורעיית עדרי ביזון אמריקאי.

עם הקמת המושבה החלו המתיישבים לדחוק את רגלי האינדיאנים ולהתיישב יותר ויותר מערבה. האינדיאנים לחמו במלחמת העצמאות של ארצות הברית לצידם של האנגלים ונגד העצמאות האמריקאית. בשנת 1779 הגנרל ג'ון סליבן הביס את האינדיאנים, ושרף את כל כפרייהם במה שנקרא מסע סליבן (Sullivan Expedition). במהלך מסע זה התקדם סליבן לאור אגמי פינגר ומחוז ג'נסי ושרף את כל בתי האינדיאנים, יבוליהם ומטעיהם. פליטים אינדיאנים רבים ברחו לפורט ניאגרה ושם מרביתם מתו ברעב בחורף. לאחר תום המהפכה האמריקאית רבים מהם ברחו לקנדה.

תעלות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך המאה ה-19 נתיב התחבורה המסחרי העיקרי במדינת ניו יורק היה נתיב נהר ההדסון ונהר מוהוק שאפשרו העברת סחורות למרכז המדינה, וכן הנהר סנט לורנס שאיפשר העברת סחורות עד ימת אונטריו. לא ניתן היה להגיע מעבר לימה זו בשל העובדה שלא ניתן היה לעבור את מפלי ניאגרה. מסיבה זו, היה קושי רב להעביר סחורות לחלקה הצפון מערבי של מדינת ניו יורק. על מנת לפתור בעיה זו ב-1817 החלו בבניית תעלת אירי. העבודות הסתיימו בשנת 1825. בניית התעלה אפשרה הקמת נמל בבאפלו, ופיתוח מסחרי של מערב המדינה. תעלת וולנד שבנייתה הסתיימה בשנת 1833 איפשרה מעבר סחורות בין הימות אונטריו ואירי, תוך עקיפת מפלי ניאגרה.

במהלך מלחמת האזרחים, ניו יורק סיפקה יותר מ 370,000 חיילים לצבאות האיחוד. מעל 53,000 תושבי ניו יורק נהרגו בשירות, יחס של הרוג ל-7 חיילים שמשרתים.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שטח וגובה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השטח של מדינת ניו יורק הוא 141,299 קמ"ר, הכוללים 10,329 קמ"ר של איים, 4,908 קמ"ר של מים פנימיים (אגמים, נהרות וכדומה) ו-2541 קמ"ר של מי ים.

ניו יורק היא המדינה ה-27 בגודלה בארצות הברית.

מדינת ניו יורק גובלת בצפונה בשתיים מהימות הגדולות - ימת אירי וימת אונטריו, ביניהם מחבר נהר ניאגרה ומצויים מפלי ניאגרה. ניו יורק גובלת בפרובינציית אונטריו ופרובינציית קוויבק שבקנדה. במזרחה גובלת המדינה בשלוש ממדינות ניו אינגלנד: ורמונט, מסצ'וסטס וקונטיקט. כמו כן גובלת המדינה באוקיינוס האטלנטי. בדרומה גובלת המדינה בפנסילבניה ובניו ג'רזי.

מדינת רוד איילנד חולקת גבול ימי עם מדינת ניו יורק.

בתוך מדינת ניו יורק מצוי השטח האקסטרה-טריטוריאלי של מטה האומות המאוחדות באי מנהטן שבעיר ניו יורק.

העיר ניו יורק (ניו יורק סיטי) הנמצאת בפינתה הדרומית מזרחית של המדינה, בקצה הדרומי של עמק נהר ההדסון מהווה את מרכזה של המגאפוליס המשתרעת בין בוסטון לוושינגטון ואשר כונתה בוסווש לראשונה בכתביו של ג'ין גוטמן בשנת 1961.

אזור המדינה הנמצא צפונית לעיר ניו יורק מכונה "אפסטייט ניו יורק" - "Upstate New York". ולמעשה ניתן לחלק את המדינה לשני חלקים - העיר ניו יורק (בה נמצאים מחצית התושבים) ויתרת המדינה - בה נמצאת המחצית השנייה. ובעוד שהעיר ניו יורק היא אזור אורבני, רוב שטחה של יתר המדינה הוא אזור כפרי ופחות מאוכלס.

בצפון המדינה נמצאים הרי קטסקיל והרי אדירונדק ורכס שוואמגונק וכן אזור הימות הגדולות הכולל אגמים רבים ובהם אגם אוניידה אגמי האצבעות וזורמים ממנו נהרות רבים דרומה - הדלוור, הג'נסי, ההדסון, המוהוק והסוסקהאנה. הנקודה הגבוהה במדינה הוא הר מרסי שבהרי האדירונדק. במזרחה של מדינת ניו יורק מצוי לונג איילנד - "האי הארוך" שאורכו 190 ק"מ.

מפלי ניאגרה שבמדינה

נהרות ואגמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הנהרות הגדולים במדינה הם סיינט לורנס, הדסון, מוהוק, ג'נסי, נהר סוסקהאנה, אלגני, ודלוואר.

נהר הדסון, הנהר הגדול ביותר מתחיל ב"אגם דמעות העננים". ליד העיר טרוי מתחיל הנהר להיות צר, אך משם לניו יורק (העיר) הוא מתחיל להתרחב.

מזג אוויר ואקלים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בניו יורק אקלים יבשתי עם ארבע עונות מובחנות. העונה החמה ביותר היא הקיץ, שהוא חם וגשום,[4] בעוד בחורף האקלים קר מאוד ומושלג.

עקב הקרבה לים, האקלים בדרך כלל לח. שינויים בסוג האדמה, בגובה ובקרבה למים משפיעים על מזג האוויר. לדוגמה, באזור החוף יותר חם מאשר בשאר המדינה, כאשר בצפונה קר מאוד בגלל האוויר הקר המגיע מקנדה. בינואר למשל הטמפרטורה נעה בין 9- מעלות צלזיוס בהרים עד ל-1+ בחוף. ביולי לעומת זאת, הטמפרטורה נעה בין 19 מעלות בהרים ל-25 מעלות בחוף.

צמחייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בטרם שהחלה ההתיישבות האירופית באזור, היה רוב שטח המדינה מיוער. כיום, בשל הכריתה הרבה, 61% משטח היבשה מיוערים. יערותיה של המדינה משופעים בעצי מחט ועצים נשירים. העצים הנפוצים במדינה הם אורן לבן, אשוחית, אדר (מייפל), אשור, תרזה צהובה, קריה (עץ אגוז) ואלון.

בעלי חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוב החיות הנפוצות בצפון ארצות הברית נפוצות גם בניו יורק. היונקים הנפוצים כוללים בואשיים, דביבונים (רקון), סנאים, שועל מצוי ("אדום"), שועל אפור מצוי, אופוסום, סנאי מפוספס, שפנים, ארנבות, מרמיטה, חורפן, נמייה וסמור. באשר לדו-חיים ניתן למצוא סלמנדרות, קרפדות וצפרדעים. ציפורים הבאות לניו יורק כנקודת דרך במסעם, הם תרנגולי בר, תרנגול הודו, ברווזים ואווזים.

ממשל ופוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קת'י הוקול, המושלת הנוכחית של ניו יורק

הרשות המבצעת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש הרשות המבצעת עומד מושל ניו יורק. מושלת המדינה הנוכחית היא קת'י הוקול, ששימשה קודם לכן כסגני המושל אנדרו קואומו, שהתפטר ב-2021 בעקבות האשמתו בהתנהגות בלתי מוסרית.

הרשות המחוקקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרשות המחוקקת של מדינת ניו יורק כוללת שני בתים - בית מחוקקים וסנאט. נכון ל-2020, בשני הבתים רוב גדול למפלגה הדמוקרטית.

בין השנים 19842004 לא הצליח בית המחוקקים להעביר את תקציב המדינה במועדו, וכן במשך שנים רבות לא הצליחו בתי המחוקקים לחוקק כלל. כך לדוגמה, בשנת 2002, הוצעו 16,892 הצעות חוק במדינה (יותר מכל מדינה אחרת ממדינות ארצות הברית ויותר מפעמיים מספר החוקים שהוצעו בבית המחוקקים של מדינת אילינוי - השנייה במספר החוקים המוצעים בבית המחוקקים שלה מבין כל מדינות ארצות הברית), ומהם רק 693 (4%) הפכו לחוקים (מספר החוקים הנמוך ביותר מבין כל מדינות ארצות הברית).

לבית המחוקקים של מדינת ניו יורק מספר העובדים הגדול ביותר מבין כל בתי המחוקקים של מדינות ארצות הברית - 3,428 עובדים (בפנסילבניה, בה מספר העובדים השני בגודלו - רק 2,947 עובדים, ובקליפורניה - בה מספר העובדים השלישי בגודלו - 2,359 עובדים). לבית המחוקקים מספר ועדות גדול יותר מאשר כל בית מחוקקים אחר במדינה.

פוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז שנת 1988, במערכות בחירות לנשיאות ארצות הברית, נוטה מדינת ניו יורק לתמוך במועמדי המפלגה הדמוקרטית, וזאת בשל משקלה הרב של אוכלוסיית העיר ניו יורק, הידועה בתמיכתה הגורפת במפלגה הדמוקרטית, באוכלוסיית המדינה. לעומת זאת, המחוזות הכפריים של המדינה תומכים בדרך כלל במפלגה הרפובליקנית. מאז שנות השישים, הצביעה המדינה למועמד רפובליקני רק בשלוש מערכות בחירות; בזו של ריצ'רד ניקסון ב-1972, ובשתי מערכותיו של רונלד רייגן. בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2012 זכה הנשיא ברק אובמה ב-63.35% ממניין הקולות במדינה. ב-2016 זכתה הילרי קלינטון ב-59%.

הסנאטורים המייצגים את ניו יורק בסנאט הם היהודי צ'אק שומר (המכהן כסנאטור הבכיר) וקירסטן ג'יליברנד. רוב הנציגות של המדינה בבית הנבחרים היא דמוקרטית.

בבית הנבחרים של ארצות הברית מייצגים את המדינה 26 חברי קונגרס ונכון לשנת 2023, 15 מהם חברים במפלגה הדמוקרטית ו-11 חברים במפלגה הרפובליקנית.

ניו יורק היא המדינה השישית בארצות הברית שאישרה נישואים חד-מיניים.[5]

הרשות השופטת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערכאה הנמוכה של מדינת ניו יורק נקראת דווקא בית המשפט העליון של ניו יורק ואילו הערכאה שמעליה נקראת בית המשפט לערעורים של ניו יורק.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כלכלת העיר ניו יורק מהווה המרכיב העיקרי בכלכלת המדינה כולה. העיר מהווה מרכז בנקאות, פיננסים ותקשורת עולמית בכלל, ומרכז העסקים של ארצות הברית בפרט. בוול סטריט נמצאת הבורסה של ניו יורק (NYSE) המהווה בורסה המובילה את כל הכלכלה העולמית. בשנת 2007 התוצר המדינתי הגולמי היה 1.1 טריליון דולר אמריקאי, בכך מדינת ניו יורק שלישית בתוצרתה מבין מדינות ארצות הברית (אחרי קליפורניה וטקסס). התוצר הגולמי לנפש היה $46,364 (ניו יורק היא המדינה השישית בתוצר גולמי לנפש מבין מדינות ארצות הברית).

המוצרים החקלאיים העיקריים כוללים: חלב ומוצריו, בקר, גידול ירקות ותפוחים - המהווים סמל של המדינה. המוצרים התעשייתיים העיקריים הם מוצרי דפוס, מכשירים אלקטרוניים ומוצרים כימיים. ענף התיירות תורם מבחינה משמעותית לכלכלת המדינה.

העיר ניו יורק מהווה מרכז מסחר, פרסום ובנקאות ברמה עולמית. רבים מהתאגידים הגדולים בעולם ממקמים את משרדיהם הראשיים בעיר ניו יורק, או במחוז ווסטצ'סטר הקרוב לעיר.

לאורך חוף האוקיינוס האטלנטי פועלת תעשיית דייג ענפה, ועיקר תוצרתה: צדפות, סרטנים, תמנונים, ודיונונים.

היונוספרה - היריד העולמי של שנת 1964

כרייה ובנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחום הכרייה במדינה מתרכז בשלושה אזורים עיקריים - הראשון, בקרבת העיר ניו יורק, ומשמש מקום למחצבים המשמשים בבנייתה של המטרופולין, וכן, במחוז ווסטצ'סטר נמצאים מרבצי שמיר (emery) - אחד משני אתרים בארצות הברית בהם נכרה מחצב זה. באזור הרי אדירונדאקס נכרים במדינה טלק, אבני נופך ואבץ.

בדרום מערב המדינה מצויים מכרות מלח.

חשמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

למעט גז טבעי, אין במדינת ניו יורק דלקים טבעיים. תפוקת החשמל מכוח המים נרחבת מאוד ומהווה 17% מתפוקת החשמל במדינה. תחנת הכוח ההידרואלקטרית בנהר סיינט לורנס היא מהגדולות בעולם. 52% מתפוקת החשמל מקורה בשריפת פחם, והיתרה מתחנות כוח גרעיניות.

דמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קבוצות דתיות בניו יורק[6]
נוצרים
פרוטסטנטים אוונגליסטים 10%
פרוטסטנטים אחרים 16%
קתולים 31%
נוצרים אחרים 3%
דתות אחרות
יהודים 7%
מוסלמים 2%
בודהיסטים 1%
הינדים 1%
אחר 2%
חסרי סיווג דתי 27%
קבוצות גזעיות בניו יורק[7]
לבנים לא-היספאנים 58.3%
היספאנים 17.6%
שחורים 15.9%
אסייתים 7.3%
אמריקאים ילידים 0.6%
מעורב 3%
קבוצות מוצא אתני בניו יורק[8]
אירים 12.9%
איטלקים 13.6%
גרמנים 11%
אנגלים 5.7%
אמריקאים 3.8%
צרפתים 3.1%
פולנים 5%
רוסיה 2.4%
שפות מדוברות בניו יורק[8]
אנגלית 70%
ספרדית 14.8%
אחר 15.2%

הערים הגדולות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפת צפיפות האוכלוסין של מדינת ניו יורק
הערים הגדולות בניו יורק (נתוני 2013)[9]
דירוג שם העיר אוכלוסייה חלק ממטרופולין
1 ניו יורק 8,244,910 ניו יורק
2 באפלו 261,025 באפלו-ניאגרה פלס
3 רוצ'סטר 210,855 רוצ'סטר
4 יונקרס 197,399 ניו יורק
5 סירקיוז 145,151 סירקיוז
6 אולבני 97,660 אולבני-סקנקטדי
7 ניו רושל 77,606 ניו יורק
8 מאונט ורנון 67,780 ניו יורק
9 סקנקטדי 66,273 אולבני-סקנקטדי
10 יוטיקה 62,110 רומא-יוטיקה
11 וייט פליינס 57,258 ניו יורק
12 ניאגרה פלס 50,120 באפלו-ניאגרה פלס
13 טרוי 50,086 אולבני-סקנקטדי
המטרופולינים הגדולים בניו יורק (נתוני 2014)[10]
דירוג שם המטרופולין אוכלוסייה מיקום
1 ניו יורק 20,092,883 מזרח ניו יורק
2 באפלו-ניאגרה פלס 1,136,360 מערב ניו יורק
3 רוצ'סטר 1,083,393 מערב ניו יורק
4 אולבני-סקנקטדי 880,167 מזרח ניו יורק
5 סירקיוז 661,478 מרכז ניו יורק
6 רומא-יוטיקה 296,615 מרכז ניו יורק
7 בינגהמטון 247,219 מערב ניו יורק
8 קינגסטון 180,445 מזרח ניו יורק

תחבורה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעשיית התחבורה היא מהחשובות במדינה. בשנת 2002 לניו יורק היו 183,497 ק"מ של כבישים מהירים, שמהם כ-2600 ק"מ הם כבישים בין-מדינתיים. העובדה שהעיר ניו יורק בנויה ברובה על איים, יצרה את הצורך לחיבורים בין האיים, ביניהם גשרים ותעלות. מסילות הרכבת של ניו יורק הם באורך כולל של 6000 ק"מ. במדינה נמצאים כ-13 נמלי תעופה, הידועים שבהם הם נמל התעופה הבינלאומי ניו יורק קנדי ונמל התעופה לה גוארדיה.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכללות ואוניברסיטאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינת ניו יורק מספר רב של מכללות ואוניברסיטאות. המובילה באוניברסיטאות היא אוניברסיטת קולומביה אשר בעיר ניו יורק ואוניברסיטת קורנל הנמצאת באית'קה. במנהטן פועלת גם אוניברסיטת ניו יורק.

ספורט[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמלי המדינה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמלי מדינת ניו יורק
דגל סמל מוטו כינוי
דגל ניו יורק
Flag of MMM
סמל ניו יורק
Seal of MMM
"תמיד למעלה"
"Excelsior"
"מדינת האימפריה"
"Empire State"
עץ פרח ציפור חיה
אדר הסוכר
Sugar Maple
ורד
Rose
קיכלי מזרחי
Eastern bluebird
בונה קנדי
North American beaver

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Supplemental Table 2. Persons Obtaining Lawful Permanent Resident Status by Leading Core Based Statistical Areas (CBSAs) of Residence and Region and Country of Birth: Fiscal Year 2014". U.S. Department of Homeland Security. נבדק ב-1 ביוני 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ "Yearbook of Immigration Statistics: 2013 Supplemental Table 2". U.S. Department of Homeland Security. נבדק ב-29 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ "Yearbook of Immigration Statistics: 2012 Supplemental Table 2". U.S. Department of Homeland Security. נבדק ב-29 במאי 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ החודש הגשום ביותר בשנה הוא יולי
  5. ^ סוכנויות הידיעות, ניו יורק גאה להציג: מותר לגייז להתחתן, באתר nrg‏, 25 ביוני 2011
  6. ^ "New York", Religious Landscape Study, Pew Research Center
  7. ^ "U.S. Census Bureau Data". U.S. Census Bureau. 2010. Retrieved 2011-07-13.
  8. ^ 1 2 American FactFinder - Results
  9. ^ "Annual Estimates of the Resident Population for Incorporated Places: April 1, 2010 to July 1, 2013". census.gov. May 2014. Retrieved June 3, 2014.
  10. ^ "Table 1. Annual Estimates of the Population of Metropolitan and Micropolitan Statistical Areas: April 1, 2010 to July 1, 2014" (CSV). 2014 Population Estimates. United States Census Bureau, Population Division. March 2015. Retrieved March 26, 2015.