אליוט סטייבלר (חוק וסדר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אליוט סטייבלר
Elliot Stabler
כריסטופר מלוני מגלם את דמותו של אליוט סטייבלר
כריסטופר מלוני מגלם את דמותו של אליוט סטייבלר
תוכנית טלוויזיה חוק וסדר: מדור מיוחד
חוק וסדר: פשע מאורגן
הופעה ראשונה מדור מיוחד: Payback (אנ')
פשע מאורגן: What Happens in Puglia
יוצרים דיק וולף
גילום הדמות כריסטופר מלוני
מידע
סטטוס אלמן
תאריך לידה 20 באוקטובר 1966
מקום לידה קווינס, ניו יורק
גזע אדם
מין זכר
מקצוע בלש משטרה
נטייה טוב
חברה בקבוצה כוח התקיפה נגד הפשע המאורגן
חברה לשעבר בקבוצה המדור המיוחד במנהטן, ניו יורק
דת קתולי
אזרחות אמריקאית
מקום מגורים ניו יורק
דמויות קשורות
משפחה ג'וזף סטייבלר (אב, מת)
ברנדט סטייבלר (אם)
ג'ו סטייבלר ג'וניור (אח)
רנדל סטייבלר (אח)
אח חסר שם
די (אחות)
שרון (אחות)
קאת'י סטייבלר (אשתו, מתה)
מורין סטייבלר (בת)
קת'לין סטייבלר (בת)
ריצ'רד "דיקי" סטייבלר (בן)
אליזבת סטייבלר (בת)
אליוט "איליי" ג'וניור (בן)

אליוט סטייבלראנגלית: Elliot Stabler) הוא דמות בדיונית המגולמת על ידי השחקן כריסטופר מלוני והוא אחת הדמויות הראשיות בסדרות הדרמה המשטרתיות "חוק וסדר: מדור מיוחד" ו-"חוק וסדר: פשע מאורגן" ברשת NBC.

סטייבלר שימש כדמות ראשית בתוכנית "חוק וסדר: מדור מיוחד" עד סוף העונה ה-12. בעקבות עזיבתו של מלוני את צוות השחקנים, דמותו של אליוט הוצאה לפרישה מחוץ למסך (כלומר, בין העונות ומבלי שהצופים היו עדים לכך). באפריל 2020, הוכרז שמלוני יחזור לגלם את דמותו של סטייבלר בסדרה חדשה בשם "חוק וסדר: פשע מאורגן", גם היא מבית היוצר של דיק וולף וחלק מזיכיון "חוק וסדר".[1] על פי עלילת הסדרה, סטייבלר חוזר למשטרה לאחר פרישה ארוכת שנים ומצטרף ליחידה למיגור הפשע המאורגן במטרה לנקום את רצח אשתו, קאת'י סטייבלר (איזבל גיליס (אנ')).[2]

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטייבלר שימש כבלש ראשי במחלקת "המדור המיוחד" שבמנהטן, ניו יורק החוקרת פשעי מין. אליוט הצטרף למשטרה בשנת 1986 או 1989, על פי הצהרות סותרות שהוא מסר בחלק מפרקי הסדרה. על פי המשכיות התכנית, סטייבלר הפך לבלש בסוף שנת 1992. בשנת 1998, סטייבלר החזיק בדרגת בלש ראשי (Senior) והחל לחנוך בלשית חדשה במחלק בשם אוליביה בנסון (מרישקה הרגיטאי), שלאחר שש שנות שירות במשטרה עברה ליחידה וקיבלה דרגת בלש טוראי (Junior). הפרק הראשון בתכנית (אנ') מתרחש כשנה לאחר שסטייבלר ובנסון הפכו לשותפים. סטייבלר הוא בלש שמחויב לעבודתו ולעיתים קרובות התיקים עליהם המחלקה עובדת משפיעים עליו באופן ישיר ולעיתים אפילו מערפלים את כושר השיפוט שלו. למרות זאת, נכון לשנת 2007, אחוז ההרשעות של סטייבלר מסתכם ב-97%. מספר התג שלו הוא 6313. בשנת 2002, סטייבלר ציין שהוא מרוויח כ-68 אלף דולר לשנה.

סטייבלר הוא אירי-אמריקאי והוא מתגורר עם אשתו, קאת'י וחמשת ילדיהם: מורין, קת'לין, ריצ'רד (כונה "דיקי" בעונות הראשונות), אליזבת ואליוט "איליי" ג'וניור. סטייבלר נולד ב-20 באוקטובר 1966. סטייבלר אוהב את משפחתו ולעיתים קרובות במהלך הסדרה נוהג להזכיר אותם באופן תדיר במהלך העבודה. בנוסף, סטייבלר הוא קתולי ולעיתים קרובות התיקים עליהם הוא עובד משפיעים רבות על אמונותיו באל ובדת.

יוצר הסדרה, דיק וולף קרא לשתי הדמויות הראשיות בתוכנית לפי שמות שני ילדיו: אליוט ואוליבה.[דרוש מקור][מפני ש...] על פי מפיק הסדרה והכותב הראשי, ניל בר (אנ') בנסון היא "אמפתית, בעלת תשוקה ומשמשת כקול עבור הקורבנות". לעומתה, שותפה אליוט סטייבלר מייצג את הכעס שאנו, הצופים מרגישים. בר ציין שהשילוב בין שתי הדמויות מייצג את הרגשות של הצופים כלפיי הקורבנות והעבריינים בסדרה ואמר "שניהם מייצגים את מה שאנחנו מרגישים כשאנחנו נחשפים למקרים האלו. זאת הסיבה שהם עובדים כל כך טוב ביחד".[3]

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

חוק וסדר: מדור מיוחד[עריכת קוד מקור | עריכה]

אליוט סטייבלר נולד ב-20 באוקטובר 1966 וגדל בבייסייד (אנ'), קווינס. אביו, ג'וזף סטייבלר היה שוטר שפוטר בעקבות שחיתות, איבד את הפנסיה שלו ומת ממחלת הסרטן. לאליוט ואביו הייתה מערכת יחסים קשה והאב נהג להתעלל באליוט הצעיר מילולית ופיזית. אמו של אליוט, ברנדט (אלן בורסטין) סובלת מהפרעה דו-קוטבית ובעבר כמעט והרגה את בנה במהלך התקף מאניה. כתוצאה מאלו, סטייבלר "מחק את הילדות שלו" והוא כמעט לא מדבר על אביו ולא שומר על קשר עם אמו. אליוט למד בבית הספר "תיכון "בייסייד" (אנ')" בקווינס ושיחק בקבוצת הפוטבול הבית ספרית.

סטייבלר שירת בתור נחת בצבא ארצות הברית ולקח חלק במבצע "סופה במדבר" במלחמת המפרץ. במהלך שירותו בצבא, אליוט אומן בקרב פנים אל פנים. לאליוט יש שלושה קעקועים וביניהם סמל חיל הנחתים (אנ') על זרועו וצלב על ידו השנייה. אחד מחבריו הטובים של סטייבלר נהרג בעקבות פיגועי 11 בספטמבר. אליוט הוא בוגר מכללת קווינס וקיבל את התואר שלו לאחר שלמד לימודי ערב (אנ').

סטייבלר אוגר בתוכו זעם רב שלעיתים קרובות משפיע על עבודתו. במהלך חקירותיו, סטייבלר מציג גישה אגרסיבית ולעיתים אלימה כלפיי הנחקרים, מה שלעיתים קרובות גורם להם להודות בפשעיהם בגלל הפחד ממנו. לאחר שאשתו, קאת'י עוזבת אותו בעונה השישית, כעסו של אליוט עולה והוא מתקשה לשלוט בעצמו. אחד הפרקים הקשורים לאגריסביות של סטייבלר עוסק במתעלל בילדים בשם גורדון ריקט (מת'יו מודין), אותו אליוט חוקר לאחר שריקט אנס ורצח ילדה בת 14. במהלך החקירה, אליוט מתיח את גופו של ריקט כנגד החלון בחדר ופוצע את ידו. מספר שנים לאחר מכן, ריקט נחקר שנית על ידי אליוט ומתגרה בו באומרו שהשניים סובלים מבעיות כעס (הוא גם מוסיף ואומר שבלעדי משפחתו ועבודתו, סטייבלר יסיים כמותו). כשסטייבלר ובנסון מוצאים את ריקט, רגע לפני שהוא רוצח ילדה נוספת, סטייבלר כמעט ומוציא אותו להורג בדם קר, אך בנסון מונעת ממנו לעשות זאת.

בעונה השביעית של התכנית, סטייבלר נפגש עם הפסיכולוגית המשטרתית ד"ר רבקה הנדריקס (מרי סטיוארט מסטרסון) לאחר שמנע בכוח מהורה להכות את בנו למוות. במהלך הפגישה, סטייבלר נפתח מול הנדריקס ומספר לה על עברו ועל יחסו עם אביו. בעונה התשיעית, אליוט וקאת'י חוזרים להיות ביחד ואליוט לומד להתמודד יותר טוב עם הכעס שבו.

בפרק האחרון בעונה ה-12, סטייבלר נאלץ לירות בנערה בשם ג'נה פוקס (היילי מקפרלן (אנ')), שנכנסה לתחנת המשטרה עם אקדח במטרה להוציא להורג אדם שאנס ורצח את אמה. בעקבות התקרית, נזירה בשם "האחות פג" (שרלין וודארד (אנ')) שסייעה לאליוט ואוליביה מספר פעמים ונחכה גם היא בתחנה, מוצאת את מותה. סטייבלר נאלץ לירות בג'נה למוות כדי למנוע שפיכות דמים נוספת, לאחר מכן הוא מושעה באופן זמני מעבודתו בעקבות החלטת מחלקת חקירות שוטרים. על מנת לשמור על עבודתו, קפטן היחידה, דונלד קרייגן (אנ') (דן פלורק (אנ')) מצהיר שעל אליוט לעבור אבחון פסיכיאטרי, להשתתף בסדנה לשליטה בעצבים ולעבור ביקורת של המחלקה לחקירות שוטרים. בנסון מגיבה בספק ומצהירה שאליוט בחיים לא יסכים לדבר כזה ואליוט אכן מוכיח את צדקתה ופורש מהיחידה לצמיתות.

בעונה 22, בפרק "Return of the Prodigal Son (אנ')" סטייבלר מופיע שוב לאחר היעדרות של 10 שנים. מתברר שלאחר שפרש מהיחידה, אליוט, קאת'י ואיליי עזבו את ניו יורק ואליוט קיבל עבודה במחלקה של משטרת ניו יורק שנמצאת ברומא. 4 שנים טרם חזרתו לתוכנית, סטייבלר עבד ביחד עם המשטרה כדי לאתר ולעצור פושעים שקשורים לפשע המאורגן. סטייבלר ומשפחתו מבקרים בניו יורק כדי להיות נוכחים בטקס הוקרה לאוליביה, איתה הוא לא דיבר מאז שעזב את היחידה. למרות זאת, במהלך הטקס, טרוריסטים שותלים פצצה ברכבו של סטייבלר כדי להתנקש בו, אך קאת'י נרצחת במקומו.[4] סטייבלר השבור נחוש להביא לדין את המתנקשים וכדי לעשות זאת, הוא מצטרף ליחידה חדשה במשטרת ניו יורק שמטפלת בפשע המאורגן.

חוק וסדר: פשע מאורגן[עריכת קוד מקור | עריכה]

עונה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכוח התקיפה נגד הפשע המאורגן, סטייבלר מצתוות לסמלת איינה בל (דניאל מון טרויט (אנ')). במהלך העונה, סטייבלר חושד שהפושע ריצ'רד ויטלי (דילן מקדרמוט) הזמין את ההתנקשות לאחר שסטייבלר חקר אותו ואת אביו, ראש המאפייה מנפרדי סינטרה (צ'אז פלמינטרי). סטייבלר, בל, הבלש דייגו מוראלס (מייקל ריביירה), הבלש פרדי וושבורן (בן צ'ייס) והטכנאית ג'ט סולמייקרס (איינסלי סיגר) מצליחים לעצור את האימפרייה של ויטלי, שניסתה לבריח חיסונים נגד נגיף הקורונה.

במהלך התכנית, נרמז שסטייבלר סובל מהפרעת דחק פוסט-טראומתית כתוצאה מהפיצוץ ומותה של אשתו. בנסון מפצירה באליוט לקבל עזרה, אך הוא דוחה אותה בכעס ומפציר בה לעזוב אותו בשקט. בהמשך, בנסון, יחד עם ילדיו של סטייבלר מארגנים עבורו התערבות טיפולית, אך הוא זועם על כך ועוזב. בהמשך, סטייבלר מתחבר לאשתו לשעבר של ויטלי, אנג'לה (תמרה טיילור) וזאת בעקבות אובדנם המשותף (אנג'לה איבדה את בנה ראפיק, שנרצח שנים קודם לכן). השניים כמעט שוכבים, אך סטייבלר מתעשת ונסוג לאחר שהוא מבין שהוא חצה את הגבול ולא מוכן לזוגיות חדשה. השניים מסכימים לשמור על מערכת היחסים שלהם מקצועית לחלוטין ונשארים ידידים, אך סטייבלר לומד שאנג'לה היא זאת שהזמינה את ההתנקשות, שנועדה לקאת'י ולא אליו.

אנג'לה מתוודה בפני סטייבלר שהיא הזמינה את ההתנקשות כנקמה על רצח בנה, לאחר שבעלה לשעבר, ריצ'רד ויטלי סיפר לה שסטייבלר גרם למותו של ראפיק בזמן פשיטה על הארגון. סטייבלר מכחיש כל קשר למותו של ראפיק ומצהיר שריצ'רד, אביו החורג של ראפיק הוא זה שהזמין את ההתנקשות לאחר שראפיק גנב ממנו סמים. אנג'לה נכנעת ומבטיחה לסייע לסטייבלר להכניס את ריצ'רד לכלא. בסופו של דבר, סטייבלר עוצר את ויטלי והאחרון סוגר עסקה עם המשטרה לפיה הוא ינדב מידע על משפחת הפשע שלו בתמורה להמתקה בעונשו.

עונה שנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטייבלר מתבקש לחדור למאפייה של משפחת קוסטה, משפחת פשע אלבנית. אליוט מתחזה לעבריין לשעבר בשם אדי וגנר וממונה כשומר ראשו של רג'י בוגדני (דאש מייהוק), חייל של הדון ג'ון קוסטה (מייקל ריימונד-ג'יימס (אנ')). משימתו הראשונה של סטייבלר היא לסייע לבוגדני ודודו, אלבי בריסקו (ויני ג'ונס) לשרוף פאב לאחר שרצחו את הבעלים שלו מכיוון שהיה חייב להם כספים. במהלך חגיגת ניצחון לאחר המבצע, סטייבלר מסומם ובורח בפאניקה לביתה של אוליביה. אוליביה שולחת אותו לביתה של בל כדי שישן עד שהשפעת הסם תחלוף.

סטייבלר לומד שבריסקו הוא הומוסקסואל בארון שרצח את מאהבו במטרה למנוע ממנו להוציא אותו מהארון. בריסקו מאיים להרוג את סטייבלר כדי להימנע מחשיפה, אך סטייבלר מבטיח לבריסקו שסודו שמור עמו. כהכרת תודה, בריסקו עומד לצדו של סטייבלר לאחר שהאחרון נכנס לוויכוח עם אחיינו של קוסטה. אשתו של בריסקו, פלוטורה (לוליטה דווידוביץ' (אנ')) נמשכת לסטייבלר, שמחזיר לה אהבה כדי להתקרב לארגון של משפחת קוסטה. לאחר שסטייבלר עוזר בחשאי לבנסון ובל לחלץ נערה שמשפחת קוסטה סוחרת בה, פלוטורה חושדת שאחד מבני המשפחה הוא בוגד. לאחר שבוגדני מנסה להתנקש במועמד למושלות בשם טדי גרסייה (אליוט וילאר (אנ')) והורג את אשתו, דיאנה (אליסון תומאס לי), סטייבלר ובל עוצרים אותו וגורמים לו לחשוף בפניהם את תוכניתם של משפחת הפשע, בכך הם עוצרים את המבצע בהצלחה.

במקביל, בפרק קרוסאובר בין "מדור מיוחד" ל-"פשע מאורגן", משפטו של ויטלי מתחיל. עורך דינו של ויטלי, רפאל ברבה (אנ') (ראול אספרזה (אנ')), ששירת בעבר בתור עוזר התובע המחוזי במדור המיוחד, מאשים את סטייבלר בהפללה של ויטלי ברצח של קאת'י. סטייבלר מביים התקף זעם בבית המשפט במטרה להיכנס למאסר ביחד עם ויטלי. בכלא, סטייבלר מתגרה בויטלי ומצהיר שהוא שכב עם אנג'לה. ויטלי, בתגובה מפטר את עורך דינו ומייצג את עצמו במשפט. במהלך התקף זעם, ויטלי מאיים בבית המשפט לרצוח את עוזר התובע המחוזי דומיניק "סוני" קאריסי ג'וניור (פיטר סקנבינו). למרבה ההפתעה, המושבעים לא מחליטים האם להרשיע את ויטלי והמשפט נגדו מתבטל. במשרד התובע המחוזי מחליטים לא לתבוע את ויטלי בשנית ובכך הוא לא ייענש על הרצחה של קאת'י.

לאחר שויטלי וטרוריסט קיברנטי בשם סבסטיאן מקליין (רובין לורד טיילור (אנ')) פורצים למערכת המסחר בניו יורק במטרה לגנוב מיליוני דולרים, סטייבלר וצוותו מנסים לעצור אותם. במהלך המבצע, סטייבלר מאבד עשתונות לאחר שהוא לומד שויטלי השתמש בשמה של קאת'י בתור סיסמה לקבצים מוגנים. סטייבלר מעמיד פנים שהוא יוצא לדייט רומנטי עם אנג'לה (מתוך ידיעה שויטלי עוקב אחריהם) וויטלי חווה התקף קנאה. בינתיים, בל מאיימת לפטר את סטייבלר מכוח התקיפה, אך הוא מצליח לשכנע אותה ואת האחראיים עליהם לתת לו יומיים נוספים במטרה להוכיח את הקשר בין ויטלי להתנקשות בקאת'י. במידה ויכשל, הוא מציע בתמורה לפרוש מהמשטרה.

זמן מה לאחר מכן, ויטלי מכריח את מקליין לגרום להפסקת חשמל בעיר ניו יורק. לאחר שבגד במקליין והשאיר אותו מאחור למות, ויטלי דורש את שחרורו של ריצ'י מהכלא, מטוס פרטי שייקח אותו ואת אנג'לה אל מחוץ לעיר ושסטייבלר יודה שהוא הפליל את ויטלי ברצח קאת'י בשידור חי ברשת האינטרנט. המשטרה משחררת את ריצ'י לחזקתו של ויטלי, אך ויטלי מפתיע אותם והורג את בנו שלו במקום. לאחר מכן, ויטלי חושף שהוא חטף את ברנדט, אמו של סטייבלר ומאיים להרוג אותה, אלא אם כן סטייבלר יתוודה בהפללה. סטייבלר מסרב ומצליח לחלץ את אמו מידיו של ויטלי.

לאחר שג'ט מחזירה את החשמל לעיר בעזרתו של מקליין, סטייבלר מתקשר לאנג'לה, שברחה ביחד עם ויטלי. סטייבלר מספר לאנג'לה שויטלי רצח את ריצ'י והיא בתגובה מרסקת את הרכב בו היא וויטלי נמצאים לאוקיינוס. גופתה של אנג'לה נמצאת לאחר מכן, אך לא גופתו של ויטלי.

למחרת, בל מסבירה לסטייבלר שהוא עומד לעלות מול וועדת משמעת ושהוא בסכנה מלאבד את עבודתו ואת הפנסיה שלו. באותו הלילה, בלש משטרה וחבר ותיק של אליוט, פרנק דונלי (דניס לירי) מגיע לעזרתו לאחר שבנסון יצרה עמו קשר. זמן מה לאחר מכן, סטייבלר לומד ממודיע סמוי שדונלי הוא ראש "האחווה" - חבורת שוטרים מושחתים שעובדים עבור המרסי קילרס, ארגון פשע בהנהגתו של פרסטון ווב (מיקלטי ויליאמסון (אנ')).

סטייבלר מעמיד פנים שהוא עובד עם דונלי ומסייע לו לגנוב כסף מגופתו של סוחר סמים, לאחר מכן מעמיד פנים שהוא מסכים לקבל שוחד. בעזרתן של בל וג'ט, סטייבלר לומד שסוחר הסמים שהוא ודונלי שדדו עבד עבור ווב. לאחר שסטייבלר מציל את דונלי ממתנקש של ווב, הוא הופך לסגנו של דונלי. השניים מתקרבים ודונלי אפילו קורא לבנו שהרגע נולד על שם אליוט. בסופו של דבר, דונלי מחליט לצאת מהאחווה וממנה את סטייבלר ליורשו. כשהמתנקשת נטלי דומונט (אדריאן ווקר) מנסה להרוג את סטייבלר בפקודת אשתו של ווב, קסנדרה (ג'ניפר בילס), סטייבלר עוצר אותה וסוגר איתה עסקה לפיה היא תספר לו מה שהיא יודעת על המרסי קילרס בתמורה להמתקה בעונש. ההודאה של נטלי מאפשרת לבל לעצור את כל חברי הארגון, יחד עם קסנדרה שרצחה את בעלה.

בינתיים, סטייבלר משיג ראיות לפיהן אביו המנוח, ג'וזף זייף את הירי שזיכה אותו בעיטור גבורה והפליל אדם חף מפשע. סטייבלר מאמת את חשדותיו לאחר שהוא שולף קליע מעץ בו הוא ואביו התאמנו בירי ומבקש מג'ט לנתח אותו. הניתוח מוכיח שהקליע הוא אותו הקליע שנורה על רגלו של ג'וזף על ידי השותף שלו לשעבר, גאס הנסון (פול או'בריאן). סטייבלר מתעמת עם הנסון והאחרון מתנקם בו וחושף בפני דונלי שסטייבלר עובד כסמוי באחווה. דונלי מנסה לגרום למותו של סטייבלר במהלך שוד מזויף, אך סטייבלר מצליח לברוח ומאתר את דונלי, שמתאבד בקפיצה לפסי רכבת. סטייבלר לאחר מכן זוכה בעיטור גבורה ומתנצל בפני בנו של האדם אותו ג'וזף הפליל.

עונה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק קרוסאובר עם הסדרה "חוק וסדר", סטייבלר ובל עובדים ביחד עם הבלשים קוסגרוב (ג'פרי דונובן) ושו (מק'האד ברוקס (אנ')) כדי לחקור את הריצחה של אווה מרצ'נקו (אלכסנדרה אווזובה). סטייבלר נעזר במודיע שלו בשם וינס (אנדרו ייקל) כדי לעצור את הרוצח, מארק סירנקו (בו נאפ). מספר שבועות לאחר מכן, סטייבלר ושותפו החדש ג'יימי ווילן (ברנט אנטונלו (אנ')) חוקרים את הרצחו של הנרי קול (ג'ורג' בנט ווטסון (אנ')). בפרק שלאחר מכן, סטייבלר וווילן רודפים אחר קני קייל (מייקל דראייר (אנ')) לאחר שמתברר שהוא הרוצח של הנרי קול. בפרק שלאחריו, סטייבלר וווילן מאתרים את דומיניק רוסו (ווס סטיבנס) ווינסנט בישופ (קווין קוריגן (אנ')) שהזמינו את שרותיו של קני כדי שירצח את הנרי.

לאחר שהעיד נגד האחווה, סטייבלר מקבל שיחת טלפון מאמנדה רולינס (קלי גידיש) המבקשת ממנו לחקור את אונס אם ובתה על ידי רשת של עבריינים שמתחזים לשוטרים. במהלך החקירה, החשודים והעדים בתיק מפקפקים בנאמנותו של סטייבלר לחבריו ליחידה. בזמן שרייס (ריק גונזלס), סוכן ביחידה מנסה לאתר את לאונרד בייקר (דניאל ג'נקינס (אנ')), סטייבלר וווילן במרדף אחר ווהן דייוויס (כריסטופר קאסארינו) במטרה לעצור אותו בעקבות פשעיו. בזמן חקירת רשת הברחת תכשיטים, סטייבלר מתאחד עם טיה לאונטי (איילת זורר), שהייתה שותפתו בתקופה שסטייבלר עבד ברומא. סטייבלר וטיה בונים תיק נגד מייקל אברמוב (מארק איווניר) ומצליחים לעצור אותו. לאחר מכן, טיה מופיע בפתח דלתו של סטייבלר ומנסה לעורר בו רגשות ישנים כלפייה.

בבוקר שלמחרת, טיה חושפת שהיא טסה בחזרה לרומא. אחרי שפארל סראנו (קמילה בל) מורעלת, סטייבלר חוקר את טדי סילאס (גאס הלפר) באשמת הרעלתה של פארל. לאחר שהאשם האמיתי נמצא, סטייבלר ורייס מגלים שטדי רצח את הגבר ועוצרים אותו. רגע לפני מותו, האדם חושף שרוברט סילאס (ג'ון דומאן (אנ')) הוא זה שציווה להרעיל את פארל. בבוקר שלמחרת, סטייבלר ובל מגלים היכן רוברט מתחבא ונפגשים איתו כדי לסגור עסקה. למרות זאת, החוליה כולה מותקפת על ידי אליו קוסטלו (אריק טי. מילר).

אחרי שטינו אלוורז (מרקיס מור (אנ')) מבקש את עזרתו של סטייבלר במציאת אשתו שנחטפה, סטייבלר מאגד את חברי היחידה כדי למצוא את שרי (איילה אלוי). לאחר שהם מגלים ששרי נחטפה על ידי כנופיית נהגי רחוב, ווילן עובד כסמוי בקרב כנופיית הנהגים כדי למצוא את שרי. במהלך החקירה, סטייבלר נפגש עם פסיכולוג ומתוודה בפניו שהוא היה אנוכי אחרי שנטש את בנסון בשנת 2011. למחרת, ווילן בגד בצוות וסטייבלר מחליף אותו כדי ללכוד את אנתוניו דוראן (טוני אמנדולה (אנ')). בסופו של דבר, אנה אוסריו רוצחת את דוראן ונעצרת על ידי סטייבלר.

מספר שבועות לאחר מכן, סטייבלר מסייע לבל לקשור חשוד בשם אימון מרפי (טימותי וי. מרפי (אנ')) לרצח שותפה של בל, הבלש דריל ג'נינגס. סטייבלר הופך לסוכן סמוי בעזרתו של טדי סיילאס ומתחיל לנהל את הפאב שלו במטרה ללכוד את מרפי. בזמן שסטייבלר מנסה ללכוד את מרפי, ג'ט הופכת לסוכנת סמויה ופותחת במערכת יחסים עם שיימוס או'מהרה (מייקל מלרקי (אנ')). לאחר שג'ט נחטפת, סטייבלר והיחידה מגלים ששיימוס ניסה להרוג את ג'ט ואת עצמו. הם עוצרים את שיימוס ומצילים את ג'ט. בסופו של דבר, מרפי מצליח להשתחרר בזכות קשריו. מספר שבועות לאחר מכן, סטייבלר חוקר את חטיפתה של ג'נל קרייבר (ברנדי בראבו), בתו של חברו של אליוט מהצבא, דייוויד קרטר (מייקל בין).

סטייבלר חוקר את הירי בג'ניפר לי (אסתר צ'ן) ויוצר יחסי חברות קרובים עם סטפן לי (גרנט צ'אנג). סטייבלר מגלה שאחראי קמפיין הבחירות של לי, מייקל קוואן (פרנסואה צ'או (אנ')) עומד ברשת סחר בבני אדם והאחראי לירי בג'ניפר. בזמן שהוא חוקר את קוואן, סטייבלר פוגש בוואן שו (מייקל טוו (אנ')) שבנו נחטף על ידי קוואן ורשתו. סטייבלר מוצא את בנו של וואן ועוצר את קוואן בעזרת חברי היחידה. בפרק שלאחר מכן, סטייבלר מסייע לבל במתנקש שמסמם גברים גאים בפאבים, ביניהם הבלש אריק גירי (אדריאן אנצ'ונדו).

בפרק שלאחר מכן, סטייבלר חוקר את ניסיון הרצח של דייה להארי (קרן דיוויד (אנ')) לאחר שקבוצת טרוריסטים מעוניינים להתנקש בה. סטייבלר מצוות כשומר הראש של דייה ולבסוף הצוות לוכד את הטרוריסטים. לפני שלהארי חוזרת להודו, סטייבלר מגלה במזוודה של להארי מוליכים אותם הטרוריסטים רצו. סטייבלר ולהארי רוקחים תוכנית לפיה שומר ראשה הקודם של להארי, המושחת בעצמו הוא הבעלים של המוליכים. בהמשך, סטייבלר ובל חוקרים את ג'וניור סוארז (מארק ריין) באשמת רצח ומנסים לקשור אותו לרצח, למרות שסוארז היה בכלא באותו הלילה. בפרק קרוסאובר נוסף עם "מדור מיוחד", בנסון וסטייבלר מתאחדים כדי לעצור קבוצת האקרים ברשת האפלה. בסופו של דבר, הצוות מצליח, אך במחיר מותו של ווילן.

משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סטייבלר התחתן עם קאת'י כששניהם היו בני 17. בתחילת הסדרה, לשניים ארבעה ילדים: מורין (ארין ברודריק), קת'לין (הולידיי סיגל בעונה ראשונה, אליסון סיקו מעונה 2 עד 12 + תפקידי אורח בפשע מאורגן), והתאומים ריצ'רד "דיקי" (ג'פרי סקאפרוטה) ואליזבת (פטרישיה קוק). ריצ'רד (שהפסיק להשתמש בשם דיקי לאחר שהתבגר) נקרא על שם קולונל ריצ'רד פינלי (ג'יימס ברולין), מפקדו לשעבר של אליוט בחיל הנחתים. שנים לאחר מכן, אליוט עוצר את פינלי לאחר שרצח אישה.

לאחר שנים שבהן חוותה לחצים נפשיים בעקבות היותה נשואה לשוטר, קאת'י עוזבת את אליוט עם הילדים ועוברת להתגורר אצל אמה. לאחר חקירת מקרה שקשור לגירושים אלימים, סטייבלר חתם על מסמכי הגירושים בטעם מר. למרות זאת, לאחר שהואשם ברצח חשוד ונוקה מאשמה, סטייבלר מבין שהוא לא מסוגל לוותר על משפחתו ועל העבודה ומבקש לחזור לקאת'י. זמן מה לאחר מכן, קאת'י מצהירה שהיא בהיריון ומבקשת מאליוט לחזור הביתה. לאחר תאונת דרכים קטלנית שבה היו מעורבות אוליביה וקאת'י, קאת'י יולדת בן וקוראת לו על שם אליוט. למרות שקאת'י כמעט ונהרגה בתאונה, הפרמדיקים, בעזרתה של אוליביה מצליחים להציל את חייה.

מקרב בני משפחתו של אליוט, שניים מילדיו חווים קשיים בעקבות עבודתו: קת'לין מואשמת פעמיים בנהיגה בשכרות. אליוט משתמש בקשריו כדי להעלים את האישום הראשון, אך מתחרט בהמשך ומכריח אותה לקחת אחריות על מעשיה והיא מתחילה לעשות עבודות שירות. קת'לין גונבת את כרטיס האשראי של אביה ונותנת אותו לבן זוגה, שמבזבז אלפי דולרים. בהמשך, קת'לין נעצרת בעקבות פריצה לבית וגניבת שרשרת, והרופאים מסיקים שקת'לין סובלת מהפרעה דו-קוטבית, מחלה שהיא קיבלה בתורשה מסבתה. רגע לפני שקת'לין נכנסת לכלא, אליוט מתאחד עם אמו, איתה הוא לא דיבר במשך שלוש שנים במטרה לבקש את עזרתה. קת'לין מסכימה ללכת לטיפול לאחר שיחה עם סבתה. בהמשך, קת'לין נרשמת לאוניברסיטה והופכת ליועצת לקורבנות אונס ואפילו מסייעת לאביה במהלך חקירה.

דיקי עצמו גם מקשה על אביו. בפרק בעונה 11, דיקי בורח מהבית מתוך רצון להתגייס לצבא ארצות הברית, אך סטייבלר לא מסכים לחתום לו על אישור לגיוס. בהמשך, מתברר שדיקי כועס על אביו בעקבות מותו של חברו, שיין שנרצח. אליוט מסרב לחתום על אישור הגיוס של דיקי, אך מסכים להפוך להורה טוב יותר עבורו.

סטייבלר מאוד מגונן על ילדיו וכועס כאשר חשודים שואלים אותו על משפחתו. נרמז שסטייבלר לא מסוגל לנתק את המחשבה על ילדיו כאשר הוא מסייע לקורבנות. הרגשה זו גורמת לו לשנוא פדופילים, עד לרמה בה הוא התוודה מול פסיכולוג על פנטזיה שלו להוציא אותם להורג, מה שכמעט ועלה לו בעבודתו (בעונות הבאות, בפרק "Pandora" הוא כמעט והוציא להורג פדופיל בזמן שישן). בפרקים מאוחרים יותר, סטייבלר כמעט והורג פדופיל (טום נונאן (אנ')) לאחר שהאחרון העלה לאתר האינטרנט שלו תמונה של אליזבת בצעירותה.

בנוסף לאלו, כאשר סטייבלר מתעמת עם הורים מתעללים, הוא חווה רגשות אשם בנוגע לצורת ההורות שלו. לדוגמה, באחד הפרקים, בה אמא מכניסה את בתה הפעוטה לתרדמת, אליוט קורס מבכי ונזכר איך הרים יד על מורין כשהייתה קטנה כי לכלכה שטיח בבית.

קורבנות נוטים להיקשר לאליוט ולהרגיש בטוחים איתו. באחד הפרקים, סטייבלר מצליח לגעת בלבה של קורבן אונס בשם ג'קי לנדריקס (רייצ'ל בלה). בהמשך הפרק, ג'קי חווה ריגרסיה ומתנהגת כפעוטה בעקבות אונס שחוותה על ידי אביה. הפסיכיאטר וסוכן הבולשת ג'ורג' הוואנג (אנ') (בי.די וונג) מסיק שרק אליוט יצליח לדובב את ג'קי מכיוון שהוא אב בעצמו והיא מחפשת אחר דמות אבהית.

מותה של קאתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפרק "Return of the Prodigal Son (אנ')" בעונה 22, קאת'י נפצעת באורך אנוש לאחר שמטען חבלה פוצץ את רכבה. לאחר מכן מתה בבית החולים. מותה מדרבן את סטייבלר להצטרף למדור לפשע המאורגן כדי למצוא את המתנקשים ולהעמיד אותם לדין.

לאחר הלוויה של קאת'י, אליוט לוקח את איליי (ניקי טורשיה), בנו הצעיר והשניים עוברים להתגורר יחדיו בדירה בניו יורק. במקביל, ברנדט, אמו של אליוט נעצרת לאחר שהיא סטרה לילד שהיא חשבה שהוא אליוט בזמן התקף מאניה. כדי לסייע בהחלמתה, סטייבלר מעביר אותה להתגורר איתו ועם איליי, וקת'רין לעיתים קרובות מבקרת את המשפחה ודואגת לשלומם. כשבנסון מאשימה את איליי בגניבה של תרופות מרשם מברנדט, סטייבלר מתנגד ומאשים את בנסון בפרנויה. למרות זאת, מתברר שאיליי אכן גנב את התרופות של ברנדט ומכר אותן.

כשאיליי מואשם בהריגת נערה איתה הוא בילה, סטייבלר מבקש מג'ט לברר כל מה שהיא יכולה על הנערה. ג'ט מגלה שהנערה נרצחה על ידי מתנקש שמקושר לויטלי. ויטלי ממשיך להתנכל למשפחתו של סטייבלר ומעסיק נוכל בשם מיילס דרמן (ג'יימס קרומוול) כדי שהאחרון יפתח בזוגיות עם ברנדט במטרה לרגל אחר המשפחה. דרמן מפתח רגשות אמיתיים כלפי ברנדט, אך מסייע לויטלי בחוסר רצון לחטוף את ברנדט במטרה לאלץ את אליוט לפרסם הודאה כוזבת לפיה הוא הפליל את ויטלי ברצח קאת'י. בסופו של דבר, ברנדט מחולצת על ידי אליוט ודרמן נכנס לכלא.

שותפים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוליביה בנסון[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – אוליביה בנסון (חוק וסדר)

סטייבלר היה שותפה של בנסון במשך 12 העונות הראשונות של הסדרה "חוק וסדר: מדור מיוחד". השניים הם החברים הכי טובים וסומכים אחד על השני באופן מלא. נאמר באחד הפרקים שמערכת היחסים של בנסון עם סטייבלר היא מערכת היחסים הכי ארוכה שהייתה לבנסון עם גבר. השניים אפילו מסכימים לתרום כליה אחד לשני במידה והדבר יידרש. כשקאת'י נכנסת ללידה בעקבות תאונת דרכים, בנסון מסייעת לפראמדיקים להציל את קאת'י ואת איליי.

למרות הקשר הקרוב, לא חסרים חיכוכים שקשורים בעיקר לנקודת המבט שלהם על פשעים. בעוד אוליביה נוטה להאמין לקורבנות באופן אבסולוטי, סטייבלר הוא יותר ספקן מבין השניים. באחד הפרקים, כששלוש נשים הואשמו באונס של חשפן, בנסון ועוזרת התובע המחוזי, אלכסנדרה קאבוט (אנ') (סטפני מארץ' (אנ')) מאמינות לחשפן בעוד אליוט מפקפק בעדותו (מכיוון שלא האמין שגבר מסוגל להיאנס על ידי נשים).

בנסון וסטייבלר הופרדו פעמיים במהלך התכנית: בפעם הראשונה, לאחר עימות עם אנס ורוצח ילדים בשם ויקטור פול גיטנו (לו דיאמונד פיליפס), בנסון מבקשת שותף אחר לאחר שאליוט ציפה מאוליביה לירות בו למוות במטרה לחלץ שני ילדים שגיטנו חטף. במקום זאת, אוליביה עוברת למחלקת פשעי מחשב ואליוט מצוות לשותף זמני בשם לושיוס בליין (אנתוני אנדרסון) מהמדור המיוחד בקווינס. בנסון וסטייבלר הופכים לשותפים בשנית בעונה השמינית עד לסוף העונה ה-12.

בפרק "Merchandise" בעונה 12, בנסון וסטייבלר ממונים באופן זמני ליחידת המארשלים בארצות הברית במטרה לעצור זוג שמנהל רשת סחר בילדים שעובד מחוץ לאזור השיפוט של משטרת ניו יורק. לאחר שלכדו את הזוג, אליוט ואוליביה חוזרים בחזרה לתפקידם כבלשים.

לאחר שאליוט מתפטר מהיחידה, הוא לא מדבר עם אוליביה במשך 10 שנים. כשהם נפגשים שוב, אליוט מתוודה שלא היה לו האומץ להגיד לאוליביה שהוא עוזב ולא ידע איך ליצור איתה קשר במהלך השנים. כשרכבה של קאת'י מתפוצץ בהתנקשות, בנסון, שהפכה לקפטן של המדור המיוחד, עושה ככל יכולתה כדי למנוע מאליוט להתערב בתיק. הדבר יוצר מתיחות רבה בין השניים והם מנהלים שיחת נפש על הפרידה שלהם שנים קודם לכן. כשקאת'י מתה מפצעיה, אוליביה מנסה לנחם את חברה על אובדנו ומבטיחה לסייע לו להעמיד לדין את המתנקשים.

בנסון הבינה שאליוט סובל מהפרעת דחק פוסט-טראומתית בעקבות מותה של קאת'י ומנסה בחוסר הצלחה לבקש ממנו להשיג עזרה ואפילו מארגנת התערבות טיפולית ביחד עם ילדיו. אליוט דוחה את עזרתה של אוליביה, אך הוא מתוודה בפניה מול ילדיו שהוא אוהב אותה (אם כי שניות לאחר מכן הוא מתקן את עצמו ואומר "אני אוהב אתכם" לאוליביה ולילדיו).[5]

פיט ברסלין[עריכת קוד מקור | עריכה]

פיט ברסלין (נואה אמריך) היה שותפו של אליוט לפני שהאחרון הצתוות לאוליביה והוא מופיע בפרק "Ripped" בעונה 7. באותו הפרק, בנו של פיט, לוק (פול וסלי) מואשם בתקיפת חברתו לכיתה בבית הספר. בהמשך, מתברר שלוק הזריק לעצמו סטרואידים במטרה להצליח לשלב בין הלימודים לבין השתתפות בקבוצת הבייסבול הבית ספרית. לבסוף, מתברר שלוק השיג את הסטרואידים מפיט עצמו, שהחל להזריק אותם כדי להישאר עירני במהלך תפקידו כשוטר. בסוף הפרק, אליוט מונע מפיט להכות את בנו למוות ובהמשך מציל אותו לאחר שהוא מנסה להתאבד בביתו.

לושיוס בליין[עריכת קוד מקור | עריכה]

לושיוס בליין (אנתוני אנדרסון) הופיע בפרק "Fat" בעונה 7, לאחר שעבר באופן זמני מהמדור המיוחד בקווינס והפך לשותפו של אליוט (בזמן שאוליביה עברה למחלקת פשעי מחשב). באותו הפרק, קרייגן מסביר שהוא ביקש שבליין יהיה שותפו של סטייבלר על מנת שהאחרון ירגיש "מה זה לעבוד עם מישהו כמוך" מבחינת חוסר הסבלנות והשיטות האלימות בה השניים משתמשים לאורך עבודתם. לאחר שהתיק נסגר, לושיוס חוזר לקווינס.

דני בק[עריכת קוד מקור | עריכה]

דני בק (קוני נילסן) היא השותפה הזמנית של אליוט, בזמן שאוליביה עבדה כסוכנת סמויה עבור הבולשת (במציאות, השחקנית מרישקה הרגיטאי יצאה לחופשת לידה). למרות הקשיים הראשונים בתפקיד, דני ואליוט מתקרבים והיא מוצאת את מקומה ביחידה. מתגלה שישנו מתח מיני בין השניים ובאחד הפרקים הם מתנשקים. למרות זאת, אליוט מבין שהוא עדיין אוהב את אשתו ודני עוזבת את היחידה בעקבות קושי נפשי בתפקיד.

ג'ו מרלו[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ו מרלו (שרון סטון) הייתה השוטרת החונכת של אליוט והשותפה הראשונה שלו. לאחר מכן, היא התפטרה מהמשטרה והפכה לעוזרת לתובע המחוזי. ג'ו צורפה ליחידה בעונה 11 על פי בקשתו של ג'ק מקוי (סם ווטרסטון) ובאחד הפרקים היא חושפת שהיא חלתה בסרטן, עברה כריתת שד כפולה ובעלה עזבה אותה.

איינה בל[עריכת קוד מקור | עריכה]

איינה בל (דניאל מון טרויט (אנ')) היא השותפה החדשה של אליוט במחלקה לפשע מאורגן והאחראית על תפקוד היחידה. מחזיקה בדרגת סמל.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Madeline Holcombe, Elliot Stabler is back in a ‘Law & Order: SVU’ spin-off, CNN, ‏2020-04-01 (באנגלית)
  2. ^ Will Thorne, Dick Wolf Fires Writer From ‘Law & Order’ Spinoff for Threatening to ‘Light Up’ Looters, Variety, ‏2020-06-02 (באנגלית אמריקאית)
  3. ^ Mariska Hargitay on Law and Order : Interviews : TV : Entertainment : Sympatico / MSN, web.archive.org, ‏2009-02-06
  4. ^ נכון לעונה השניה של התכנית "חוק וסדר: פשע מאורגן", לא ידוע בדיוק איזה אדם ממשפחת הפשע "ויטלי" הזמין את ההתנקשות, מכיוון שרוב חברי המאפייה נהרגו בעונה השניה. אחת התאוריות שחלק מהדמויות בסדרה מעלות היא שקאת'י נועדה להיות המטרה האמיתית של ההתנקשות במטרה לענות את סטיבלר.
  5. ^ Kimberly Roots, Law & Order: Organized Crime‘s Stabler Tells Benson He Loves Her (Yes, Really) in Emotional SVU Crossover, TVLine, ‏2021-04-23 (באנגלית אמריקאית)