אמזון קינדל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
יש לעדכן ערך זה.
ייתכן שהמידע המצוי בדף זה אינו מעודכן, אתם מוזמנים לסייע ולעדכן את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעדכון הערך, ניתן להסיר את התבנית. ייתכן שתמצאו פירוט בדף השיחה.
אמזון קינדל
Amazon Kindle 2
מידע כללי
סוג תוכנה, מותג, פלטפורמת מחשוב עריכת הנתון בוויקינתונים
מפתח אמזון עריכת הנתון בוויקינתונים
יצרן אמזון
על שם Michael Patrick Cronan עריכת הנתון בוויקינתונים
יחידות שנמכרו 4,000,000 (נכון ל־2020) עריכת הנתון בוויקינתונים
מידע טכני
מערכת הפעלה לינוקס (קרנל 2.6.10)
מעבד Freescale 532 MHz, ARM-11
זיכרון (סה"כ/זמין למשתמש) 256 MB/180 MB (מקורי) or 2 GB/1.4 GB (קינדל 2) or 4 GB/3 GB (קינדל 3) or 4 GB/3.3 GB (קינדל DX) זיכרון פלאש פנימי
מסך

6 אינץ' אלכסוני, 3.6 אינץ' (91 מ"מ) × 4.8 אינץ' (122 מ"מ), 600 × 800 פיקסל או 0.48 מגה-פיקסל, 167 ppi צפיפות, 4-level grayscale (מקורי) או 16-level grayscale (קינדל 2 ו-3)

נייר אלקטרוני אלקטרופורטי
קלט מקלדת QWERTY, גלגל גלילה, כפתורי קדימה/אחורה
סוללה סוללת ליתיום 1530mAh, 3.7 וולט
רשת Amazon Whispernet
קישוריות מודם אלחוטי EVDO/CDMA AnyDATA, כניסת USB 2.0, כניסת 3.5 מ"מ לאוזניות, רמקול פנימי וכניסה לשנאי לסוללות
מידות
רוחב מקורי: 135 מ"מ
קינדל 2: 135 מ"מ
קינדל 3: 123 מ"מ
גובה מקורי: 203 מ"מ
קינדל 2: 203 מ"מ
קינדל 3: 190 מ"מ
עובי מקורי: 20.3 מ"מ
קינדל 2: 9.14 מ"מ
קינדל 3: 8.51 מ"מ
משקל קינדל 1 ו-2: 290 גרם
קינדל 3: 247 גרם
קינדל Wi-Fi:‏ 241 גרם
https://www.amazon.com/dp/B0B1MH5P2C/ האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אמזון קינדלאנגלית: Amazon Kindle) הוא קורא ספרים אלקטרוני - מכשיר נייד לקריאת ספרים אלקטרוניים, שהושק על ידי אמזון ב-19 בנובמבר 2007. הוא עושה שימוש בטכנולוגיית תצוגה "נייר אלקטרוני", קורא ספרים בפורמט הקבצים המוגן של אמזון AZW וכן בפורמט המתקדם KF8, ומוריד תכנים בעזרת ה-Amazon Whispernet ללא תשלום נוסף. בעת ההשקה מלאי הקינדל אזל בתוך חמש שעות וחצי בלבד, אולם חברת אמזון לא פרסמה את מספר המוצרים שנמכרו. הקינדל לא תומך בפורמט הסטנדרטי EPUB שנתמך על ידי רוב מתחריו. הגרסאות האחרונות של המכשירים תומכות בעברית.

פרטים טכניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קוראים אלקטרוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקינדל המקורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקינדל המקורי כלל צג 6 אינץ' (15 ס"מ) אלקטרופורטי שחור-לבן בעל גוני אפור רבים מתוצרת E Ink, בעל רזולוציה של 800×600 פיקסלים (167 ppi). ממדי המכשיר 19.1 × 13.5 × 1.8 סנטימטרים ומשקלו 292 גרם. יכולת האחסון הפנימית של הקינדל המקורי הייתה 256 מגה-בייט, מתוכם 180 מגה-בייט פנויים לצורכי המשתמש, אך הוא תמך בכרטיסי הרחבה מתוצרת סנדיסק. אורך חיי הסוללה עמד על כיומיים בתצורה אלחוטית וכשבוע בלעדיה. משך טעינת הסוללה - כשעתיים. המכשיר עצמאי, ואין צורך במחשב להפעלתו, אך יציאת USB 2.0 (מחבר mini-b) מאפשרת את חיבורו למחשב (המתייחס אליו כאל זיכרון הבזק נייד). הקינדל כולל גם כניסת אוזניות. התוכנה של המכשיר רצה על מערכת הפעלה מבוססת לינוקס (בעלת קרנל 2.6.10). שטח האחסון הפנימי אפשר לקינדל לאגור עד 200 כותרים ללא איורים.

קינדל 2[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינדל 2 הוכרז בארצות הברית ב-10 בפברואר 2009. הזיכרון הפנימי שלו הורחב ל-2GB (כ-1.4GB פנויים עבור המשתמש). להערכת אמזון, ניתן היה לאחסן במכשיר עד כ-1,500 ספרים ללא איורים.

גרסה בינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-19 באוקטובר 2009 הוכרזה גרסה בינלאומית לקינדל 2, הזמינה ב-100 מדינות נוספות. המכשיר דמה מאוד לקינדל 2 בצורתו החיצונית, אך השתמש בתקן סלולרי שונה.

קינדל DX[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוכרז ב-6 במאי 2009. המכשיר היה בעל מסך גדול יותר של 9.7 אינץ', ותמך בקריאת מסמכי PDF. גם לקינדל DX הוכרזה גרסה בינלאומית ב-19 בינואר 2010.

קינדל 3 (Kindle Keyboard)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 ביולי 2010 הוכרז קינדל 3 שהוצע בשתי גרסאות. גרסה הכוללת Wi-Fi בלבד, וגרסה הכוללת בנוסף קישוריות 3G. הוא נמוך בחצי אינץ' מהקינדל 2 וגם צר ממנו בחצי אינץ'. כמו כן התווספה בו תמיכה לפונטים ותווי Unicode נוספים. הוא כולל דפדפן נסיוני. הזיכרון הפנימי שלו הורחב וכולל 4GB (כ-3GB פנויים עבור המשתמש).

ב-11 באפריל 2011, הציגה אמזון גרסה מוזלת של הקינדל wi-fi, שנקראה Kindle with special offers. בגרסה זו הציג המכשיר פרסומות במקום שומר המסך המקובל.[1] גרסת הפרסומות נמכרת בארצות הברית.

ב-24 במאי 2011, הציגה אמזון גרסה מוזלת גם למכשיר הכולל קישוריות דור 3.[2] הגרסאות המוזלות נמכרות באתר אמזון במקביל לגרסאות הרגילות. ב-28 בספטמבר 2011 השתנה שמו של הקינדל 3 ל-Kindle Keyboard לאור השקת קו חדש של מוצרי קינדל.

קינדל (דור 4)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בספטמבר 2011 השיקה אמזון גרסת קינדל בסיסית ללא מקלדת וללא רמקולים. הגרסה החדשה נמכרת במחיר נמוך מהותית מקודמותיה, וגם בדגם זה ניתן לבחור בין דגם מוזל עם פרסומות לדגם רגיל ללא פרסומות. לדגם זה אין גרסת 3G, אלא גרסת Wi-Fi בלבד.

המכשיר החדש קל מקודמו ב-30% וקטן ממנו ב-18%, אך בעל סוללה חלשה בכמחצית, ומחצית מכמות הזיכרון הפנימי של הקינדל Keyboard. גרסה זו אינה כוללת מקלדת או מסך מגע. הקלדת טקסט מתבצעת באמצעות כפתור ניווט על מקלדת וירטואלית.

גרסה משופרת במעט של המכשיר הושקה ב-6 בספטמבר 2012. השיפור המהותי ביותר היה דפדוף מהיר ב-15%.[3]

קינדל טאץ' (Kindle Touch)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינדל טאץ' הושק כחלק מקו המוצרים החדש של קינדל ב-28 בספטמבר 2011. תכונותיו דומות לאלו של קינדל Keyboard, אך הוא כולל מסך מגע בטכנולוגיית אינפרה אדום של חברת Neonade. למכשיר שתי גרסאות נפרדות, האחת כוללת Wi-Fi בלבד, והשנייה כוללת בנוסף גם חיבור לרשת ה-3G של אמזון. שתי הגרסאות מוצעות גם בגרסה מוזלת הכוללת פרסומות.

קינדל פייפרווייט (Paperwhite)[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינדל פייפרווייט מציג את ראשיתו של ספר בראשית.

ב-6 בספטמבר 2012 השיקה אמזון את הגרסה העדכנית לקינדל טאץ', שנקראה פייפרווייט ("לובן של נייר" או "לבן כמו נייר"). הניגודיות בגרסה זו הייתה ברורה ב-25% ביחס לדור המסכים הקודם. רזולוציית המסך שופרה גם היא עם תוספת של 62% יותר פיקסלים. והמכשיר הגיע עם תאורת מסך קדמית שאפשרה קריאה גם בחושך, וזאת בניגוד לקינדלים מהדורות הקודמים שהיו חסרים תאורה פנימית כלשהי. בנוסף כלל המכשיר, לראשונה בסדרת קינדל, מסך מגע קיבולי, ולא אינפרה אדום. הסיבה לשינוי הייתה שכבת התאורה שנוספה מעל למסך המגע. הפייפרווייט הגיע בשתי גרסאות; רגילה ומוזלת, שכללה פרסומות.[4]

טאבלטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קינדל פייר (Kindle Fire)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-28 בספטמבר 2011 הציגה אמזון את הטאבלט הראשון מתוצרתה, הקינדל פייר ששמו מהווה משחק מילים (משמעות השם היא "להדליק אש"). הוא בעל מסך מגע בגודל 7 אינץ' בטכנולוגיית LCD. מערכת הפעלה שלו מבוססת אנדרואיד שעברה שינויים מקיפים על מנת להיות מותאמת לחלוטין לאקו-סיסטם של אמזון, ומאפשרת גישה לאחסון הענן של אמזון, לחנות הספרים, לחנות המוזיקה, לחנות הסרטים ולצפייה בסדרות בפס רחב. כמו כן, ניתן להתקין עליו אפליקציות נוספות לקריאת ספרים ובכך לאפשר קריאת ספרים בפורמטים נוספים ממקורות שונים שלא היו נגישים ללקוחות אמזון עם המכשירים הקודמים.

המכשיר כבש את שוק טאבלטי האנדרואיד, כשלמעלה מ-50% מטאבלטי האנדרואיד שנמכרו בשנה שלאחר צאתו לשוק היו מכשירי קינדל פייר.[5]

ב-6 בספטמבר 2012 הציגה אמזון את הדור השני של מכשירי הפייר. סדרת הפייר המעודכנת כללה שלושה מכשירים:

  • Kindle Fire HD בעל מסך 7 אינץ' ברזולוציה של 1280X800 פיקסלים. כולל קישוריות Wi-Fi. המכשיר נמכר עם נפח זיכרון פנימי של GB 16 או GB 32.[6]
  • Kindle Fire HD בעל מסך 8.9 אינץ' ברזולוציה של 1920X1200 פיקסלים. כולל קישוריות Wi-Fi. המכשיר נמכר עם נפח זיכרון פנימי של GB 16 או GB 32.[7]
  • Kindle Fire HD בעל מסך 8.9 אינץ' ברזולוציה של 1920X1200 פיקסלים הכולל קישוריות Wi-Fi וקישוריות סלולרית מהירה מהדור הרביעי (4G). המכשיר נמכר עם נפח זיכרון פנימי של GB 32 או GB 64.[8]

תוכן[עריכת קוד מקור | עריכה]

משתמשי קינדל רשאים להוריד תכנים מאמזון בפורמט המוגן של הקינדל (סיומת AZW), או לרכוש תכנים אחרים מסוג Mobipocket ‏(סיומות PRC MOBI),‏ Fictionwise, ו-webscriptions או קובצי מלל רגילים. אמזון מציעה שירות מבוסס דואר אלקטרוני להמרת קובצי PDF, HTML, DOC, JPEG, GIF, PNG ו-BMP לפורמט AZW. המכשיר אף תומך בקובצי שמע מסוג MP3 וספרי-שמע מסוג אודיבל 2, 3 ו-4, שהדרך היחידה להעבירם אל תוך הקינדל היא באמצעות ה-USB. לא ניתן להמיר קבצים בעברית לפורמט AZW (ניתן להעלות אותם בצורה בסיסית, שלא תומכת באפשרויות שונות לטיפול בטקסט שמציע המכשיר, כמו הגדלה והקטנה מסודרת של פונטים). לעומת זאת, ניתן להמיר קבצים בעברית לפורמט KF8 שהוא התקן החדש של אמזון.

הצורה המרכזית להעברת תכנים לקינדל היא רכישתם או הורדתם מחנות הקינדל, אליה ניתן לגשת בגלישה ישירה מהמכשיר, או בגלישה מכל מחשב אחר. התכנים שנרכשו יורדו למכשיר באופן אוטומטי דרך ה-Whispernet של אמזון. בנוסף, ניתן להעביר אל המכשיר תכנים שהורדו למחשב, באמצעות חיבור USB. כותרים חדשים ורבי-מכר של הניו יורק טיימס מוצעים בכ-10 דולר, בעוד קלאסיקות דוגמת "בית קדרות" (או "הבית העגמומי") מאת צ'ארלס דיקנס עולות כשני דולר. כמו כן, מוצעת האפשרות לעיין בחינם בקטעי דוגמה מכל ספר שנמכר. מינויים לעיתונים נמכרים גם כן. למשל, הניו יורק טיימס זמין למשתמשים מישראל במחיר של 27.99$ לחודש (זול יותר עבור מנויים בארצות הברית), ומנוי לטיים מגזין, שמגיע פעם בשבוע, עולה 3.99$ לחודש. לא כל המנויים למגזינים ועיתונים שזמינים לתושבי ארצות הברית ואירופה זמינים למשתמשים בישראל, לדוגמה האקונומיסט.

נכון לשנת 2018 מציעה חנות הספרים של קינדל כשישה מיליון כותרים.[9]

המכשיר מגיע לצרכן יחד עם גרסאות אלקטרוניות של מדריך-התפעול והמילון האמריקאי החדש של אוקספורד. ניתן להגדיר "מילון ראשי" עבור הקינדל, המאפשר לקבל הגדרות עבור מילים תוך כדי קריאה, בלי לעזוב את העמוד אותו קוראים. ניתן לרכוש גם מילונים בשפות אחרות עבור הקינדל, ולהשתמש בהם בצורה זו, במידה והם מותאמים למכשיר.

כמו כן, הצרכן זכאי לתמיכה נסיונית בגלישה באינטרנט. על גבי רשת ה-3G ניתן לגלוש אל החנות המקוונת של אמזון, ואל אתר ויקיפדיה. על גבי רשת אלחוטית מקומית (WIFI), ניתן לגלוש אל רוב האתרים הקיימים באינטרנט.

קינדל משתמש בניהול זכויות דיגיטלי (DRM) - כלומר הספרים הנרכשים הם בפורמט סגור ומוצפן שרק מכשיר הקינדל מסוגל לקרוא, ותנאי השימוש אוסרים העברת הקבצים למכשיר אחר. בעקבות זאת, יש שהאשימו את אמזון במוסר כפול, היות שהאתר משמש בין היתר כמתווך למכירת ספרים משומשים ולהשאלת ספרים, זכות עליה הגן בתוקף מנכ"ל אמזון, ג'ף בזוס (בתגובה לביקורות של מוציאים לאור), בעוד שהיא אוסרת פעולה דומה עם ספרים אלקטרונים שהיא מוכרת עבור הקינדל.

המחלוקת בנושא ניהול הזכויות הדיגיטליות חריפה במיוחד בקשר לקינדל, בין השאר מכיוון שלאמזון יש שליטה מרחוק על המכשיר המאפשרת להם למחוק תוכן השמור עליו. יכולת זו הודגמה כאשר אמזון מחקה מהמכשירים של לקוחותיה עותקים דיגיטליים של ספריו של ג'ורג' אורוול. לטענתה של אמזון המחיקה התבצעה מכיוון שהסתבר כי לאמזון לא היו זכויות להפצת הספרים הללו בארצות הברית. אמנם הלקוחות זוכו על כספי הרכישה, אבל זה לא מנע תלונות רבות על פלישה חד צדדית למה שנתפס כרכושם. במקרים רבים פעולת המחיקה התבצעה במהלך קריאת הספר, ובנוסף מחיקת הקבצים גררה מחיקה של הערות שנכתבו על גבי הספר בידי הקוראים. רבים מהמבקרים נהגו להדגיש את האירוניה בכך שאמזון מחקה את הספר 1984, ובכך לכאורה הגשימה משהו מהחזון המפחיד שאותו ספר מציג בדבר תיקון ההיסטוריה על ידי השליטים.

רשת Whispernet[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשת Whispernet של אמזון היא רשת תקשורת סלולרית בארצות הברית, המבוססת על תשתית הסלולר של חברת Sprint, בתקן CDMA2000. היא מאפשרת למכשירי ה-3G של קינדל בארצות הברית גישה להורדת ספרים; המשתמשים משלמים רק עבור התוכן הנצרך, ולא עבור תעבורת הרשת. הרשת מקנה גישה לתוכן ללא תלות בחיבור למחשב או בזמינות של רשת אלחוטית. דרך רשת זו המשתמש יכול לקנות ספרים חדשים ולקבל עיתונים, מגזינים ובלוגים אליהם הוא רשום.

יתרונות הזמינות והנוחות של Whispernet הפכו את הקינדל לפופולרי בארצות הברית אך רשת זו היא גם הסיבה לעיכוב בהפצת הקינדל בשאר העולם. רוב ספקי התקשורת מחוץ לארצות הברית עובדים בתקן סלולרי שונה, ורכיב התקשורת של הקינדל לא מתאים לתקן זה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמזון קינדל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]