ארצ'ר (סדרת טלוויזיה)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ארצ'ר
Archer
סוגה אנימציה
קומדיית מצבים
סאטירה
קומדיה שחורה
יוצרים אדם ריד עריכת הנתון בוויקינתונים
כותבים אדם ריד, מאט תומפסון עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי אדם ריד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים אדם ריד
איישה טיילר
אמבר נאש
ג'ודי גריר
ג'סיקה וולטר
ה. ג'ון בנג'מין
כריס פרנל
לאקי ייטס
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 14 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 145 (נכון ל־17 בדצמבר 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק אריק סימס
בריאן פורדני
ג'ף פסטנר
ניל הולמן
צ'אד הורד
מפיקים בפועל אדם ריד
מאט תומפסון
קייסי ויליאמס
חברת הפקה Floyd County Productions, FX Productions עריכת הנתון בוויקינתונים
הפצה פוקס המאה ה-20 בטלוויזיה, נטפליקס, הולו עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 19–24 דקות
שידור
רשת שידור FX Networks עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת שידור מקורית 14 בינואר 2010 – 17 בדצמבר 2023 עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ארצ'ר (באנגלית: Archer) היא סדרת טלוויזיה קומית מונפשת למבוגרים, שנוצרה על ידי אדם ריד (אנ') עבור רשת FX האמריקאית. הסדרה מהווה פרודיה על סדרות ריגול פופולריות דוגמת "CSI" ו"ספוקס". יוצר הסדרה אדם ריד תיאר את הסדרה כ"ג'יימס בונד פוגש את משפחה בהפרעה"[1] פרק הפיילוט של הסדרה שודר לראשונה ב-17 בספטמבר 2009, ועונתה הראשונה של הסדרה עלתה ב-14 בינואר 2010. העונה האחת עשרה נדחתה בגלל מגפת הקורונה.[2]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יוצר הסדרה, אדם ריד.

הסדרה מגוללת את סיפורו של סטרלינג ארצ'ר, סוכן חשאי בסוכנות החשאית הדמיונית ISIS (לקראת העונה השישית, השם שונה כדי לא להיקשר לארגון דאעש), שהם ראשי התיבות של "International Secret Intelligence Service" (בתרגום מילולי: שירות הביון החשאי הבינלאומי). את הארגון מנהלת מלורי, אמו של ארצ'ר. ארצ'ר הוא סוכן השטח הראשי בארגון לצד הסוכנת לאנה קיין. בארגון עובדים בין היתר גם סוכן השטח ריי, רואה החשבון סיריל פיגיס, אחראית כח האדם פאם, המזכירה הראשית שריל ודוקטור קריגר. נראה שכל הדמויות בסדרה סובלות מהפרעות נפשיות כלשהן. העלילה לכאורה מתרחשת בשנות ה-60 של המאה ה-20, אך בסדרה נעשה שימוש בטכנולוגיה בת זמננו כמו טלפונים סלולרים ומחשבים אישיים, לצד טכנולוגיה עתידנית בדיונית. הסדרה משלבת מאפיינים של סיטקום עם סצנות אקשן רבות.

מאפיינים ייחודיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסדרה נעשה שימוש במספר מוטיבים, בדיחות ושיטות קולנועיות ייחודיות לסדרה החוזרות על עצמן במשך העונות.

  • ספירת כדורים - לרוב בסדרות ובסרטי אקשן וריגול, הדמויות יורות מספר כדורים בלתי מוגבל ולא מציאותי, לעומת זאת בסדרה, פעמים רבות נגמר מלאי התחמושת במחסנית נשקי הדמויות. אחת ממיומנותיו של ארצ'ר היא לספור בקלות כמה כדורים נשארו לו או לאחרים ומכך להסיק כיצד לפעול הלאה במצב נתון.
  • קישור בין שתי עלילות הפרק - רוב הפרקים הם בעלי שתי עלילות, האחת מתמקדת בארצ'ר והשנייה בדמויות המשנה. לרוב הן מתרחשות באותו רצף זמן. כאשר יש סצנה המתחלפת מעלילה אחת לשנייה, המשפט הראשון שנאמר בסצנה החדשה, לכאורה עונה על המשפט האחרון שנאמר בסצנה הקודמת ששייך לעלילה השנייה.
  • מרדפי מכוניות בתלת-ממד - פרקים רבים בסדרה מגיעים לנקודת שיא בעלילה בה מתרחשת סצנת אקשן גדולה. כשמדבר בסצנת אקשן מסוג מרדף מכוניות נעשה שימוש באנימציית מחשב תלת־ממדית משוכללת יותר מסגנון הציור הסטנדרטי של הסדרה.
  • המשיבון הקולי של ארצ'ר - ארצ'ר נוהג להקדיש מאמץ רב להקלטות מגוונות ומטעות של משיבון הטלפון שלו, בהן נשמע כאילו הוא עונה לשיחה.
  • "פרייזינג" - כאשר נאמר משפט המנוסח בצורה שיכולה להתפרש כמינית, הדמויות (לרוב ארצ'ר) נוהגות לומר "פרייזינג" (Phrasing בתרגום חופשי, ניסוח) בדומה לביטוי "זה מה שהיא אמרה" (That's what she said).
  • פלאשבקים טראומטיים - פעמים רבות, כדי להסביר סיטואציה מסוימת, נראה פלאשבק לאירוע קצר מהעבר של אחת הדמויות. לרוב מדובר בילדות הקשה של ארצ'ר עם אימו.
  • "דיינג׳ר זון" - הקאצ׳פרייז של ארצ׳ר, בו הוא משתמש במהלך הסדרה כדי לתאר בהתלהבות סכנה מתקרבת או שאליה הוא נכנס (ולפעמים כדי להציק לדמויות האחרות). המשפט הפך לכל כך מזוהה עם הסדרה שה. ג׳ון בנג׳מין, שמגלם בקולו את ארצ׳ר מספר על מעריצי הסדרה שפונים אליו ברחוב עם המשפט[3].
  • ניימדרופינג וידע איזוטרי - במהלך הסדרה דמויות לפעמים יזכירו שמות של אנשים או ירחיבו על עובדות מאוד איזוטריות מתחומים שונים כמו מדע, היסטוריה, גאופוליטיקה מקומית וכד׳, תוך הפגנת ידע מעמיק, לא רלוונטי ולא תואם לדמות, בתור קאמבק לדמות אחרת.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אנסמבל המדבבים. משמאל לימין: איישה טיילר, אדם ריד, ה. ג'ון בנג'מין, כריס פרנל, ג'ודי גריר ואמבר נאש.

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • סטרלינג מלורי ארצ'ר (ה. ג'ון בנג'מין) - נחשב לסוכן החשאי המסוכן בעולם, פרודיה של על דמותו של ג'יימס בונד מפני שארצ׳ר מצליח במשימותיו לא בשל כישורי ריגול עילאיים, תכנון מוקדם (הוא אף ידוע בכך שאינו קורא קלסרי משימות ויוצא לפעילות ללא כל תכנון) אלא מפני שדברים תמיד מסתדרים לו והוא אף בונה על זה ומודה בזה בכמה וכמה הזדמנויות במהלך הסדרה. ארצ׳ר הפך לסוכן חשאי בשביל טובות הנאה, בעיקר קיום יחסי מין עם בחורות מזדמנות ולהנות מתואר ״סוכן חשאי״ בו הוא אוהב להתהדר. הוא סרקסטי, יהיר, אנוכי וילדותי. נוהג ללעוג לקולגות שלו לרוב, התנהגות המחקה את ההורות המזניחה והרעילה שספג מאימו בילדותו. ארצ׳ר הוא אלכוהוליסט כבד אך מתפקד ובעל תסביך אדיפלי מינורי, נרמז כי הוא נמצא על הספקטרום האוטיסטי. בין העונות 7–10 ארצ׳ר נכנס לקומה, בה הוא דמיין אותו ואת שאר דמויות הסדרה בהרפתקאות שונות.
  • מלורי ארצ'ר (ג'סיקה וולטר) - ראשת הארגון החשאי ISIS ואמו של ארצ'ר. אינה יודעת מי הוא אביו האמיתי של ארצ'ר ומשאירה ספקולציות בנושא. כמו ארצ'ר, גם היא אלכוהליסטית.
  • לאנה קיין (איישה טיילר) - סוכנת חשאית אפרו-אמריקאית מיומנת שעובדת לרוב לצד ארצ'ר, נוטה לנזוף בו רבות. בעבר ניהלה מערכת יחסים עם ארצ'ר, איתו יש לה יחסי אהבה-שנאה. יש הטוענים כי היא הדמות השפויה היחידה בסדרה.
  • סיריל פיגיס (כריס פרנל) - רואה החשבון של ISIS. בתחילת הסדרה יוצא עם לאנה. חסר ביטחון, לרוב סובל מהתעללות בידי ארצ'ר. בעונה השלישית הופך לסוכן שטח לא מוצלח במיוחד במקום ריי הפצוע ובעונה שישית מנהל את משרד החקירות. סיריל מכור למין.
  • פאמלה "פאם" פוביי (אמבר נאש) - רכזת משאבי אנוש בארגון. חברה קרובה של שריל. ביסקסואלית שלרוב אינה מוצאת סיפוק מיני בשל מבנה גופה הלא מושך הנובע מהפרעות האכילה שלה. היא חזקה מאוד (הצליחה להכניע את ארצ'ר מספר פעמים) בזכות השתתפותה בקרבות מחתרתיים בסגנון מועדון קרב. בעונה הרביעית הופכת לסוכנת שטח ובחמישית מתמכרת לקוקאין
  • שריל טונט (ג'ודי גריר) - המזכירה של מלורי ארצ'ר וחברתה הקרובה של פאם. בעלת פטיש לכאב וחניקות. שינתה את שמה פעמים רבות. בעונה השנייה מתברר שהיא בת למשפחה עשירה, והיא יורשת חצי מיליארד דולר מהוריה. בעונה החמישית הופכת לזמרת קאנטרי
  • ריימונד Q "ריי" ג׳ילט (אדם ריד) - סוכן שטח והומוסקסואל מוצהר. בסוף העונה השלישית ריי נפצע כתוצאה מהתרסקות והופך משותק לכיסא גלגלים, אך בהמשך סדרה קריגר מחליף את רגליו בזוג ביוני
  • דוקטור אלגרנופ קריגר (לוקיי ייטס) - מדען מטורף בעל עבר נאצי (נרמז שהוא שיבוט של אדולף היטלר). מגיע להישגים מדעיים יוצאי דופן, אם כי נראה שאין לו מושג מה הוא עושה. קריגר הוא מעריץ מושבע של להקת ״ראש״ והוא מנהל מערכת יחסים אינטימית ורצינית עם הולגרמת מנגה.

דמויות משנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ארתור הנרי וודהאוס (ג'ורג' קו) - משרתו של סטרלינג ארצ'ר, אשר סופג ממנו השפלות רבות. וודהאוס הוא איש מבוגר ממוצא בריטי, מכור להרואין. הוא שירת את ארצ׳ר משהיה צעיר ובעצם גידל אותו בערך. הוא השתתף במלחמת העולם הראשונה בתור משרת חייל, במהלכה התאהב ברג׳י, טייס אותו הוודהאוס שירת עד שנהרג במלחמה. וודהאוס מת בסוף העונה השביעית ככל הנראה ממנת יתר של הרואין.
  • בארי דילין (דייב ויליס) - אויבו של ארצ'ר. סוכן שטח בארגון ODIN, בארי סובל מפיצול אישיות ונוהג לדבר עם “בארי השני” לעיתים קורובות. לאחר שארצ'ר שכב עם ארוסתו וגרם לו ליפול מבניין פעמיים, הוא שואף לנקום בו. בפעם השנייה שארצ׳ר פוצע אותו, הוא נהפך לסייבורג בשירות הקג"ב ומאוחר יותר גם לראש הארגון.
  • קטיה קזנובה - סוכנת קב״ג לשעבר ממוצא רוסי, בגדה בקב״ג לטובת אייסיס (או ליתר דיוק, לטובת מושא אהבתה ארצ׳ר) אשר התארסה לו זמן קצר לאחר שנפגשו. בחתונתם בארי ניסה להרוג את ארצ׳ר, קטיה קפצה מהגג כדי להציל אותו ונראה כך שקטיה מתה. בהמשך העונה מגלים שקריגר הפך את קטיה לסייבורגית. ארצ׳ר מתקשה לקבל את זה ולכן קטיה עוזבת אותו בשביל בארי, ראש הקב״ג וסייבורג באותה העת. מאוחר יותר קטיה משתלטת על הקב״ג ולאחר מכן נפרדת מבארי
  • ניקולאי ג'אקוב - ראש הקב״ג ואב פוטנציאלי לארצ׳ר. לן הוא אחד המאהבים של מלורי, יש להם היסטוריה משותפת ארוכה ביחד והם מקיימים יחסי מין לסירוגין, נראה כי הוא עדיין אוהב אותה. בגלל היריבות בין הארגונים הוא מפעיל מבצעים רבים כדי להתנכל לאייסיס. לן נהרג על ידי בארי כנקמה בארצ׳ר, כדי שהוא לעולם לא יכול לגלות אם לן אביו הביולוגי

דמויות אורחות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ברט ריינולדס - בתפקיד עצמו, כאחד ממאהביה של מלורי. ארצ'ר מנסה למנוע ממנו לצאת עם אמו, אך לבסוף מסכים לזה.
  • כריסטיאן סלייטר - כריסטיאן סלייטר מתארח בסדרה כסוכן CIA שמלורי מנסה לגרום לו לעבוד עם ISIS, אך יחסיו עם ארצ'ר מסכלים פעם אחר פעם.

אזכורים במדיה אחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של ארצ'ר התארחה בקטע אנימציה שנוצר עבור קונאן או'בריאן בתוכניתו קונאן. ארצ'ר אוסף את קונאן למכוניתו כאשר מתבצע מרדף אופייני לרוח הסדרה ובמהלכו קונאן מצטט ביטויים מהסדרה.

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמד(ים) תוצאה מקור
2024 פרס אנני הדיבוב הטוב ביותר בתוכנית טלוויזיה/שידור אנימציה איישה טיילר מועמדות [4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ארצ'ר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]