ביוויס ובאטהד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף ביוויס ובאט הד)
ביוויס ובאטהד
Beavis and Butt-Head
פתיח הסדרה
פתיח הסדרה
סוגה אנימציה
קומדיה, תוכנית קישור לקליפים, איגיון, סאטירה
יוצרים מייק ג'אדג' עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים מייק ג'אדג', טרייסי גרנדסטאף ואדם וולש
ארץ מקור ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 10 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 222
תוכנית המשך דריה עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק מייקל בלייקי, Susie Lewis עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה מייק ג'אדג' עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 18-20 דקות
שידור
רשת שידור MTV
רשת שידור בישראל MTV אירופה (עונות 1-7)
MTV ישראל (עונה 8)
הוט קומדי סנטרל (עונה 8)
תקופת שידור מקורית 8 במרץ 199328 בנובמבר 1997, 27 באוקטובר 2011 - 29 בדצמבר 2011
קישורים חיצוניים
האתר הרשמי
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ביוויס ובאטהדאנגלית: Beavis and Butt-head) הייתה סדרת אנימציה קומית, ששודרה ברשת הטלוויזיה MTV האמריקאית בין השנים 1993 ל-1997 ומתרכזת בחיי הדמויות המצוירות ביוויס ובאטהד. הסדרה נוצרה בידי מייק ג'אדג', שבהמשך יצר והפיק גם את סדרת האנימציה "המלך היל". באוקטובר 2011 שבה הסדרה לעונה נוספת, לאחר הפסקה של 14 שנים. ביולי 2020, נודע כי הסדרה תשוב לשתי עונות נוספות שישודרו בקומדי סנטרל.[1]

ראשיתה של הסדרה בסרטון אנימציה קצר, "בייסבול צפרדעים", שיצר ג'אדג' עבור תוכנית הטלוויזיה Liquid Television של רשת MTV. הסרטון, שהצמד המאויר הופיע בו לראשונה, זכה להצלחה רבה והביא להזמנה של הסדרה כולה.

בפרק טיפוסי של הסדרה משולבים קליפים מוזיקליים, אשר ביוויס ובאטהד שני מתבגרים לא "מקובלים" מפרבר של יוסטון בשם היילנדס[2][3], צופים בהם ומשמיעים לגביהם הערות ילדותיות. בין קליפ לקליפ מוצגים מעלליהם של השניים בבית ובבית הספר והסתבכויותיהם התדירות עם הרשויות השונות. מאפייניהם המרכזיים של הגיבורים הם התעסקותם הכפייתית במין והאינטליגנציה הגבולית שלהם.

הצמד זכה לפופולריות רבה בקרב בני הנוער האמריקני ואף הכניס לעגה האמריקנית מגוון ביטויים עולבים כגון "buttmunch", "fartknocker", "bunghole". עם זאת, התנהגותם ההרסנית ואהדתם להבי מטאל גרמה להורים רבים למחות נגד התוכנית. בשנת 1993, כאשר ילד בן חמש מאוהיו העלה את ביתו באש והביא למותה של אחותו בת השנתיים, הואשמו יוצרי הסדרה באחריות למות הפעוטה. הוריו של הילד טענו שבנם, שצפה בסדרה, הושפע מהתנהגותם של ביוויס ובאטהד ומהתעניינותם האובססיבית באש. כתוצאה מהאשמה זו הוסרו מפרקי הסדרה כל ההתייחסויות לאש, שעת השידור שלה הועברה ל-11 בלילה ונוספה לה הודעת אזהרה בתחילתה.

בשנת 1996 יצא לאקרנים סרט באורך מלא שעוסק במעלליו של הצמד, "ביווס ובאטהד דו אמריקה" (Beavis and Butt-Head Do America). ביוויס ובאטהד מגלים שנגנב להם מכשיר הטלוויזיה והם יוצאים לחיפוש, בדרך הם עוברים בית מלון מוזנח ונתקלים בסוחר נשק שיכור בשם מאדי גריימס (ברוס ויליס) שמוכן לשלם להם 10,000 דולר כדי שהם יטפלו באשתו לשעבר דאלאס (דמי מור) למרות שביוויס ובאטהד חשבו שהוא מתכוון לקיים איתה יחסי מין על מנת שיאבדו את בתוליהם. הם נשלחים ללאס וגאס כדי למצוא את אשתו. כשהם פוגשים את דאלאס היא בהסתר שמה במכנסיים של ביוויס חפץ קטן בשם X-5 שמכיל וירוס קטלני שיכול לעשות נזק רב, ומודיעה להם לפגוש אותה בוושינגטון די. סי.. ביוויס ובאטהד במסעם לוושינגטון עולים על אוטובוס תיירים שנוסע מסביב אמריקה אך נרדפים על ידי ה-ATF.

ביוויס ובאטהד, יחד עם סדרות אנימציה כמו "רן וסטימפי" ו"משפחת סימפסון", מתחו את גבולות האנימציה האמריקאית והפכו אותה למדיום שחורג מבידור "נקי" לילדים. כתוצאה מכך, עוררה הסדרה תגובות מעורבות. בעוד שרבים מחו על הסגנון הבוטה, אחרים חלקו שבחים לביקורת התרבות הסמויה של הסדרה ולאופן הסאטירי שבו תיארה את החיים באמריקה. חלק מהמבקרים אף טענו כי מדובר בסאטירה נגד תרבות ה-MTV עצמה, וראו בביוויס ובאטהד את מייצגי דור "ילדי המפתח", שצפיית יתר בקליפים מוזיקליים פגעה ביכולתם לקיים אינטראקציות חברתיות נורמליות או לנהל יחסים בריאים עם בנות המין השני.

בשנת 2010 השתתפו הדמויות בסרט "ג'קאס 3D" כשהם מסבירים על טכנולוגיית התלת מימד בסרט.

ארבע עשרה שנים לאחר ששידורה הסתיים חזרה הסדרה לעונה שמינית, ששודרה מאוקטובר ועד דצמבר 2011.

ב-1 ביולי 2020 הודיע ערוץ קומדי סנטרל כי הזמין שתי עונות נוספות של הסדרה, כולל ספיאופים וספיישלים. בסדרה החדשה ייכנסו ביוויס ובאטהד לעולם חדש של דור ה-Z שיכלול מטא-תמות שייצרו הזדהות גם בקרב מעריצים חדשים שלא מכירים את הסדרה המקורית, וגם בקרב מעריצים ותיקים.[4] מייק ג'אדג' חוזר לסדרה ככותב, מפיק ושחקן קול.[5] הסדרה צפויה לעלות לשידור במהלך הרבע השלישי של 2021.[6]

ב-24 בפברואר 2021 הכריז שירות הסטרימינג פרמאונט+ על סרט המשך לסרט מ-1996, המבוסס על הסדרה, הסרט נקרא בשם "ביוויס ובאטהד עושים את היקום".[7] באוגוסט 2022 החלה גם עונה חדשה לסדרה.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ביוויס - נער צעיר עם שיער בלונדיני ארוך, שתמיד הולך צעד אחד אחרי באטהד. לעיתים קרובות הוא נתון להתקפים היפראקטיביים (במיוחד בהשפעת צריכה מופרזת של סוכר), במהלכם הוא הוזה שהוא "קורנהוליו" האדיר. הוא ממעט לחשוב, חובב רוק כבד ועל חולצתו מתנוסס שם הלהקה "מטאליקה". הוא מצחקק בצורה מוזרה ובעל קול צרוד, ותמיד חוזר אחרי המילים של באטהד, לפעמים עובד כטבח כושל במסעדת "בורגר וורלד" (פארודיה של "מקדונלד'ס"). ביוויס הוא פירומן, ונכנס לאקסטזה כשהוא רואה אש.
  • באטהד - באטהד הוא נער בן אותו גיל, עם לסת בולטת וגשר בשיניים. התנהגותו מעט שקולה ורגועה יותר מזו של ביוויס. כמו ביוויס הוא נוהג לצחקק בצורה מוזרה ומרבה לקלל את ביוויס בכינוי הגנאי "Dumbass". הוא מועסק כקופאי במסעדת "בורגר וורלד" וניסיונותיו להתחיל עם בנות המין השני מסתיימים תמיד בכישלון. וגם על חולצתו מתנוסס שמה של להקת רוק כבד, להקת "AC/DC".
  • טום אנדרסון - השכן של ביוויס ובאטהד. אמריקני מבוגר וממושקף ממוצא דרומי, שנוטה להתרפק על העבר. על דמות זו התבססה דמותו של "האנק היל" מהסדרה המלך היל.
  • דייוויד ואן דרייסון - המורה של ביוויס ובאטהד, היפי שמבקש להחדיר בתלמידיו ערכים של שלום ושלווה, בשעה שביוויס ובאטהד מאמללים את חייו.
  • בראדלי באזקט - המורה להתעמלות של ביוויס ובאטהד, אדם קשוח שמרבה לצעוק ולכנות את תלמידיו "נקבות עלובות" או "לוזרים". ביוויס ובאטהד חוששים ממנו לעיתים, בשל אמצעי הענישה החמורים שבהם הוא נוקט.
  • המנהל מק'ויקר - מנהל בית-הספר ואויבם המושבע של ביוויס ובאטהד. הוא מתעב אותם ותמיד נלחץ ורועד כשהוא לידם, הם תמיד לועגים לו ולפעמים משפילים אותו.
  • דריה מורגנדורפר - ילדה חנונית הלומדת בכיתתם של ביוויס ובאטהד. היא לא מחבבת אותם כלל, אך לעיתים תכופות נאלצת לערוך איתם פרויקטים משותפים לבית-הספר. ביוויס ובאטהד תמיד לועגים לה בכינוי "דאייריה" (תרגום לשלשול). הדמות שלה הפכה לגיבורה של סדרת ספין אוף בשם "דריה", ששודרה גם היא ב-MTV.
  • טוד לאנוזי - בריון השכונה. ביוויס ובאטהד מעריצים אותו ומעוניינים להצטרף לחבורתו, אך הוא מתעב את השניים ונהנה להתל בהם.
  • סטוארט סטיבנסון - נער צעיר ובודד, שרואה בביוויס ובאטהד את חבריו. הם מצדם מנצלים אותו ומתעללים בו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביוויס ובאטהד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עמי פרידמן, הביוויס ובאטהד חוזרים למסך, באתר ישראל היום, 2 ביולי 2020
  2. ^ מתוך imdb
  3. ^ מיקום העיירה בגוגל מפס
  4. ^ Goldberg, Lesley (1 ביולי 2020). "'Beavis and Butt-Head' Returning With Two New Seasons (and Spinoffs) at Comedy Central". The Hollywood Reporter. נבדק ב-1 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Shaffer, Claire (1 ביולי 2020). "'Beavis and Butt-Head Reimagining to Air on Comedy Central". Rolling Stone. נבדק ב-1 ביולי 2020. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Goldberg, Lesley (19 באוגוסט 2020). "What Will (and Won't) Wind Up on CBS All Access". The Hollywood Reporter. נבדק ב-25 בפברואר 2021. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ White, Peter (19 באוגוסט 2020). "Beavis And Butt-Head & 'Workaholics' Movies, Weekly Show From Trevor Noah & 'Inside Amy Schumer' Specials Lead Paramount+ Comedy Slate". Deadline. נבדק ב-24 בפברואר 2021. {{cite news}}: (עזרה)