ביירון ליכטנברג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביירון קורט ליכטנברג
Byron Kurt Lichtenberg
ליכטנברג ב-1991
ליכטנברג ב-1991
לידה 19 בפברואר 1948 (בן 76)
סטראודסברג, פנסילבניה, ארצות הברית
מידע כללי
בשירות המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס
לאום ארצות הבריתארצות הברית אמריקאי
השכלה
עיסוקים נוספים חוקר במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס
דרגה לוטננט קולונל בחיל האוויר של ארצות הברית
זמן שהייה בחלל 19 יום 5 שעות 56 דקות
עיסוק נוכחי חוקר במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס
ביוגרפיה בנאס"א ביירון ליכטנברג
משימות
STS-9, ‏STS-45
עיטורים
מדליית הטיסה בחלל של נאס"א (2) (2) (10)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
סטיבן הוקינג, במצב של חוסר משקל, בתוך מטוס בואינג 727 שנע במסלול פרבולי מיוחד. מימינו פיטר דיאמנדיס ומשמאלו בירון ליכטנברג.

ביירון קורט ליכטנברגאנגלית: Byron Kurt Lichtenberg‏; נולד ב-19 בפברואר 1948) הוא מהנדס וטייס קרב אמריקאי. ליכטנברג הוא דוקטור למדעים (.Sc. D). ליכטנברג השתתף בשתי משימות מעבורות החלל של NASA כמומחה מטען. בשנת 1983, הוא ואולף מרבולד היו הראשונים שטסו לחלל לא כטייסי חלל במשימה STS-9. בשנת 1992 השתתף ליכטנברג במשימה STS-45.

ילדות והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליכטנברג נולד ב-19 בפברואר 1948 בעיירה סטראודסברג שבפנסילבניה, ארצות הברית. בשנת 1969, סיים ליכטנברג את לימודיו באוניברסיטת בראון שם השיג את התואר בוגר אוניברסיטה בהנדסת אווירונאוטיקה.

לאחר סיום הלימודים ליכטנברג התגייס לחיל האוויר של ארצות הברית וסיים קורס טיס. הבמהלך שירותו ליכטנברג הטיס את המקדונל דאגלס F-4 פנטום, הF-100 סופר סייבר וה-A-10 ת'נדרבולט II. ליכטנברג הטיס 238 משימות קרביות במהלך מלחמת וייטנאם ובזכותם קיבל את צלב התעופה המצוינת פעמיים, את מדליית האוויר 10 פעמים ועוד מספר עיטורים. לאחר שחרורו מהצבא בשנת 1973 שירת ליכטנברג כטייס בחברת התעופה סאות'ווסט איירליינס.

לאחר מכן, בשנת 1975 השיג ליכטנברג את התואר מוסמך אוניברסיטה בהנדסת מכונות מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. בשנת 1979 השיג ליכטנברג את התואר דוקטור להנדסה ביו-רפואית גם כן מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס. בנוסף, לליכטנברג יש גם תואר דוקטור לשם כבוד מוסטמינסטר קולג' שבפנסילבניה.

ליכטנברג נשוי עם חמישה ילדים, מתוכם שתי בנות מאומצות.

קריירה מדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

משנת 1978 ו-1984 ליכטנברג היה חוקר מטעם המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס שהיה אחראי על הניסויים בספייסלאב 1, D-1‏, SLS-1 ו-SLS-2.

ליכטנברג הוא המקים של מערכות מטען בע"מ, חברה שסיפקה חומרה וציוד בשביל מספר ניסויים שנערכו במעבורות חלל ותחנת החלל הבינלאומית. החברה הייתה הגורם המסחרי הראשון שערך ניסויים על תחנת החלל מיר, כאשר ערכו בה ניסויים של גדילת קריסטלי חלבון בשנות התשעים של המאה ה-20. כעת הוא הנשיא של חברת כוח כבידה אפסי.

כטייס חלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – STS-9

ליכטנברג היא טייס החלל הראשון ששימש כמומחה מטען. המשימה הראשונה בה השתתף כטייס חלל מטעם המכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס הייתה משימה STS-9 שנערכה בשנת 1983. במשימה, שארכה עשרה ימים, הצליחו טייסי החלל לבצע 72 ניסויים מדעיים בתחומי האסטרונומיה, פיזיקה אטמוספירית ופיזיקת פלזמה שעליהם פיקחו מומחי המטען, ליכטנברג ואולף מרבולד. המשימה הראתה שאפשר לערוך מחקר מתקדם בחלל בעזרת ספייסלאב.

ערך מורחב – STS-45

משימת מעבורת החלל השנייה בה השתתף ליכטנברג הייתה משימה STS-45 שנערכה בשנת 1992. במשימה הזו, כמו במשימה הקודמת, שימש ליכטנברג מומחה מטען, הפעם ביחד עם ד"ר דירק פרימאוט מבלגיה. במשימה, שארכה 9 ימים, נערכו 12 ניסויים בתחומי כימיה אטמוספירית, קרינה סולרית, פיזיקת פלזמה ואסטרונומיה בתחום העל-סגול.

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסים בהם זכה ליכטנברג:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ביירון ליכטנברג בוויקישיתוף