גמר מונדיאל 1930

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר מונדיאל 1930
הקטור קסטרו כובש לזכות אורוגוואי את שערה הרביעי
הקטור קסטרו כובש לזכות אורוגוואי את שערה הרביעי
אירוע מונדיאל 1930
תאריך 30 ביולי 1930
מיקום אצטדיון סנטנאריו, מונטווידאו, אורוגוואי
שיפוט ג'ון לנגנוס (בלגיה)
צופים 68,346

גמר מונדיאל 1930 התקיים באצטדיון סנטנאריו במונטווידאו, בירת אורוגוואי, ב-30 ביולי 1930, ובו נקבע שאלופת העולם לשנת 1930 היא נבחרת אורוגוואי, שניצחה את נבחרת ארגנטינה בתוצאה 2-4 בגמר המונדיאל הראשון בהיסטוריה.

טרם המשחק נתגלעה מחלוקת בין הנבחרות על כדור המשחק, כשכל נבחרת צידדה בכדור המיוצר בארצה. המחלוקת נפתרה בהתערבותה של פיפ"א, שקבעה לאחר הטלת מטבע כי הכדור הארגנטינאי יהיה בשימוש במחצית הראשונה, והכדור מאורוגוואי בשנייה.

במשחק גמר מרתק ורב תהפוכות, עלתה אורוגוואי ליתרון ראשון משער של פבלו דוראדו, אך ארגנטינה הפכה את התוצאה עם שערים של קרלוס פאוצ'לה וגיז'רמו סטאבילה, וירדה למחצית ביתרון 2-1. במחצית השנייה הכריעה אורוגוואי את המשחק עם שער שוויון של פדרו סאה, שער של סנטוס איריארטה שקבע מהפך בדקה ה-68, ושער נוסף של הקטור קסטרו דקה לסיום שקבע את תוצאת המשחק, 4-2 לאורוגוואי. אורוגוואי הייתה לאלופת העולם הראשונה בהיסטוריה, והיום שאחרי המשחק נקבע במדינה כיום חג.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

אולימפיאדת פריז ב-1924 הייתה לציון דרך בעולם הכדורגל העולמי, שכן תחרות הכדורגל שלה הייתה התחרות הראשונה בהיסטוריה שהפגישה נבחרות אירופיות עם נבחרות משאר העולם. נבחרת אורוגוואי הייתה לזוכה בטורניר, לאחר שהביסה את שווייץ בתוצאה 3-0. בעקבות הצלחת הטורניר החליט נשיא פיפ"א, ז'יל רימה, לייסד טורניר בלתי תלוי במשחקים האולימפיים שיכריע את זהות אלופת העולם. לאחר זכייתה של אורוגוואי במדליית זהב שנייה ברציפות באולימפיאדת אמסטרדם לאחר ניצחון במשחק גמר חוזר 2-1 על ארגנטינה, ובעקבות יום המאה להקמת המדינה, זכתה אורוגוואי במכרז לאירוח טורניר הבכורה.

שתי הנבחרות שהעפילו לגמר היו הטובות בטורניר, והגיעו אליו עם מאזן מושלם של ניצחונות בטורניר. התחרותיות והאיבה בין המדינות השכנות רק הוסיפה לעניין סביב משחק הגמר.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

טורניר מונדיאל 1930 החל בשלב בתים. 13 הנבחרות הוגרלו לארבעה בתים, הראשון בן ארבע נבחרות וכל השאר בני שלוש נבחרות כל אחד. הנבחרות שסיימו במקום הראשון בבתיהן, העפילו לשלב חצי הגמר, שהתנהל בשיטת נוקאאוט.

אורוגוואי שלב ארגנטינה
יריבה תוצאה שלב הבתים יריבה תוצאה
נבחרת פרו בכדורגל פרו 0 - 1 משחק ראשון נבחרת צרפת בכדורגל צרפת 0 - 1
נבחרת רומניה בכדורגל רומניה 0 - 4 משחק שני נבחרת מקסיקו בכדורגל מקסיקו 3 - 6
משחק שלישי נבחרת צ'ילה בכדורגל צ'ילה 1 - 3
טבלת בית ג'
נבחרת נקודות משחקים ניצחונות תיקו הפסדים שערים
זכות חובה הפרש
אורוגוואיאורוגוואי אורוגוואי 4 2 2 0 0 5 0 5
רומניהרומניה רומניה 2 2 1 0 1 3 5 -2
פרופרו פרו 0 2 0 0 2 1 4 -3
טבלות סופיות טבלת בית א'
נבחרת נקודות משחקים ניצחונות תיקו הפסדים שערים
זכות חובה הפרש
ארגנטינהארגנטינה ארגנטינה 6 3 3 0 0 10 4 6
צ'ילהצ'ילה צ'ילה 4 3 2 0 1 5 3 2
צרפתצרפת צרפת 2 3 1 0 2 4 3 1
מקסיקומקסיקו מקסיקו 0 3 0 0 3 4 13 -9
יריבה תוצאה שלבי הנוקאאוט יריבה תוצאה
נבחרת יוגוסלביה בכדורגל יוגוסלביה 1 - 6 חצי הגמר נבחרת ארצות הברית בכדורגל ארצות הברית 1 - 6

אורוגוואי פתחה את משחקיה בבית ג' בניצחון 1-0 על פרו. הקטור קסטרו העניק לנבחרתו את הניצחון עם שער בדקה ה-65. במשחק השני של שלב הבתים הביסה אורוגוואי את רומניה בתוצאה 4-0, והמשיכה לחצי הגמר עם מאזן מושלם של שני ניצחונות וללא שערי חובה. ארגנטינה נאלצה לשחק בשלב הבתים משחק אחד יותר, לאחר שהוגרלה לבית א', היחיד שהכיל ארבע נבחרות. במשחק הראשון שלה בטורניר פגשה ארגנטינה את צרפת. לואיס מונטי כבש תשע דקות לסיום והעניק לארגנטינאים ניצחון 1-0. במשחקה השני בטורניר נעזרה ארגנטינה בשלושער של גיז'רמו סטאבילה כדי לנצח 6-3 את מקסיקו. במשחקה השלישי והאחרון בשלב הבתים שמרה ארגנטינה על מאזן מושלם, כשגברה 3-1 על צ'ילה, בעזרת צמד של סטאבילה בהפרש של דקה אחת בלבד.

שתי הנבחרות סיימו כראשי בתים, והעפילו לחצי הגמר. בשלב זה פגשה אורוגוואי את יוגוסלביה. כבר בדקה הרביעית נקלעה אורוגוואי לפיגור, אך עד למחצית כבר צעדה ביתרון 3-1, בדרך לניצחון 6-1 והעפלה לגמר הטורניר הביתי. ארגנטינה השיגה תוצאה זהה, 6-1, על ארצות הברית. במחצית הובילה ארגנטינה בתוצאה 1-0, אך במחצית השנייה הוסיפה חמישה שערים. ארצות הברית רק צימקה דקה לסיום.

שופט המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'ון לנגנוס הבלגי נבחר לשופט המשחק. עוזרי השופט, יוליסס סאוסדו הבוליביאני והנרי כריסטוף הבלגי, נבחרו לשמש קוונים במשחק.

לנגנוס היה לשופט הראשון אי פעם בגמר המונדיאל. הוא שפט גם בשני טורנירי המונדיאל הבאים, ב-1934 וב-1938.

מהלך המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

שתי הנבחרות עלו במערך 2-3-5, שהיה נפוץ באותה התקופה. אצטדיון סנטנאריו במונטווידאו החל להתמלא בשעות הבוקר, וב-14:15 שעון אורוגוואי, שעת הפתיחה, כבר היה מלא לחלוטין. טרם המשחק טענו כל אחת מהנבחרות כי כדור המשחק שלהן צריך להיות בשימוש. בסופו של דבר השופט, ג'ון לנגנוס, בעצה אחת עם פיפ"א, החליטו כי בכל מחצית ייעשה שימוש בכדור אחר. הטלת מטבע קבעה כי המחצית הראשונה תשוחק עם כדור ארגנטינאי.

כבר בדקה ה-12 עלתה אורוגוואי ליתרון ראשון במשחק. פבלו דוראדו בעט כדור לפינה הקרובה של השוער הארגנטינאי חואן בוטאסו והכניע אותו. בדקה ה-20 ארגנטינה חזרה למשחק, כשבעיטה חזקה של קרלוס פאוצ'לה סיימה מהלך קבוצתי מרשים בשער שוויון. שמונה דקות לסיום המחצית הראשונה השלימה ארגנטינה מהפך, כשבעיטה מזווית קשה של גיז'רמו סטאבילה הכניעה את אנריקה בז'סטררו וקבעה 2-1 לארגנטינה בהפסקה.

המחצית השנייה נפתחה בבעיטה של פרנסיסקו וראז'ו לקורת השער, שכמעט העלתה את ארגנטינה ליתרון כפול. ההחמצה החמירה את פציעתו של וראז'ו בברכו, אותה ספג עוד בטרם המשחק. באותה תקופה עוד לא היה ניתן לבצע חילופים, ואורוגוואי נהנתה מיתרון בעקבות פציעתו של החלוץ. בדקה ה-57 הצליחה אורוגוואי להשיג את השוויון מרגליו של פדרו סאה. 11 דקות אחר כך הגיע המהפך השני במשחק, הפעם לטובתה של אורוגוואי, כשבעיטה מרחוק של סנטוס איריארטה קבעה 3-2.

דקה לסיום התקרבה ארגנטינה לשוויון, לאחר שגיז'רמו סטאבילה מצא את המשקוף. המהלך הסתיים דווקא בשער מהצד השני, כשאורוגוואי יצאה להתקפה מתפרצת אותה חתם הקטור קסטרו עם שער שקבע את תוצאת הגמר, 4-2 לאורוגוואי בסיום.


30 ביולי 1930 נבחרת אורוגוואי בכדורגל אורוגוואי 4 - 2 נבחרת ארגנטינה בכדורגל ארגנטינה אצטדיון סנטנאריו, מונטווידאו, אורוגוואי
צופים: 68,346
שיפוט: בלגיהבלגיה ג'ון לנגנוס
פבלו דוראדו הובקע שער בדקה ה- 12' 12'
פדרו סאה הובקע שער בדקה ה- 57' 57'
סנטוס איריארטה הובקע שער בדקה ה- 68' 68'
הקטור קסטרו הובקע שער בדקה ה- 89' 89'
(סיקור) קרלוס פאוצ'לה הובקע שער בדקה ה- 20' 20'
גיז'רמו סטאבילה הובקע שער בדקה ה- 37' 37'
אורוגוואי
ארגנטינה
אורוגוואי:
שוער אנריקה בז'סטררו
בלם חוסה נסאסי (קפטן)
בלם ארנסטו מסקרוני
קשר אחורי חוסה לאנדרו אנדראדה
קשר אחורי לורנסו פרנדדס
קשר אחורי אלבארו חסטידו
קיצוני ימני פבלו דוראדו הובקע שער בדקה ה- 12' 12'
קשר התקפי הקטור סקארונה
קשר התקפי פדרו סאה הובקע שער בדקה ה- 57' 57'
קיצוני שמאלי סנטוס איריארטה הובקע שער בדקה ה- 68' 68'
חלוץ מרכזי הקטור קסטרו הובקע שער בדקה ה- 89' 89'
מאמן:
אורוגוואיאורוגוואי אלברטו סופיצ'י
ארגנטינה:
שוער חואן בוטאסו
בלם חוסה דלה טורה
בלם פרננדו פטרנוסטר
קשר אחורי חואן אוואריסטו
קשר אחורי לואיס מונטי
קשר אחורי פדרו אריקו סוארס
קיצוני ימני קרלוס פאוצ'לה הובקע שער בדקה ה- 20' 20'
קשר התקפי פרנסיסקו וראז'ו
קשר התקפי מנואל פריירה (קפטן)
קיצוני שמאלי מריו אוואריסטו
חלוץ מרכזי גיז'רמו סטאבילה הובקע שער בדקה ה- 37' 37'
מאמנים:
ארגנטינהארגנטינה פרנסיסקו אולסאר
ארגנטינהארגנטינה חואן חוסה טרמוטולה

שופט: בלגיהבלגיה ג'ון לנגנוס
קוונים: בוליביהבוליביה אוליסס סאוסדו, בלגיהבלגיה הנרי כריסטוף

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גמר מונדיאל 1930 בוויקישיתוף