דב שורין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דב שורין
לידה 1949 (בן 75 בערך)
ניו יורק ברוקלין ארצות הבריתארצות הברית
מוקד פעילות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת עברית, אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה עריכת הנתון בוויקינתונים
בת זוג רחל שורין, זיווג שני תמר שורין
מספר צאצאים 10 (נכון ל־2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.dovshurin.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דב שורין (נולד בברוקלין 1949) הוא זמר-יוצר ישראלי-אמריקאי, הידוע גם בדעותיו הפוליטיות הימניות המועברות הן באמצעות המוזיקה והן באמצעות הופעותיו בתקשורת.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בברוקלין, ניו יורק. הוריו היו הרב ישראל שורין (נפטר ב2007), בנו של הרב משה שורין, ומלכה (1921 - 2013), שהייתה בתו של הרב יעקב קמנצקי, ראש ישיבת תורה ודעת בניו יורק וחבר מועצת גדולי התורה באמריקה.

דב עלה לישראל בשנת 1984. התגורר תקופה בעיר העתיקה ותקופה מסויימת בבניין סנסור שבכיכר ציון, במרכז העיר ירושלים.[1]

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המוזיקה של שורין נעה בין בלדות עממיות רכות לגיטרה חשמלית, מוזיקה מהירה וריקודית. מילות השיר שלו נעות בין מקורות מקוריים לתנ"כיים או שילוב של השניים.

זכרני נא[עריכת קוד מקור | עריכה]

הלהיט המרכזי של שורין הוא השיר זכרני נא. השיר הולחן על ידי דב שורין בעקבות רצח ירון ואפי אונגר על ידי מחבלים פלסטינים, לא הרחק מקבר שמשון. הוא הלחין פסוק מדבריו של שמשון, שהתפלל לאל, לאחר שהפלשתים עקרו את עיניו, שייתן לו כוח לנקום באויביו בפעם האחרונה, ואז הפיל את הבניין על עצמו ועל שוביו: ”זָכְרֵנִי נָא וְחַזְּקֵנִי נָא אַךְ הַפַּעַם הַזֶּה, הָאֱלֹהִים, וְאִנָּקְמָה נְקַם אַחַת מִשְּׁתֵי עֵינַי, מִפְּלִשְׁתִּים” (שופטים, ט"ז, כ"ח)

מילות השיר מבוססות על פסוק אחד בספר שופטים (למעט 7 המילים הראשונות בפסוק[2]). בביצוע המקורי באלבום אוהב ה' (1999) שמר שורין על מילות הפסוק, אך בביצועים אחרים שלו ושל אחרים הוחלפה המילה "מפלשתים", במילה "מפלסטין".

בריאיון אמר שורין שהוא לא אהב את השיר, כי הוא אינו בסגנון שלו, המשלב ביטלס וקרליבך, והוא חשב כי הוא מתאים יותר לסגנונו של מרדכי בן-דוד. השיר הוקלט לראשונה על ידי שורין ולהקת כיכר ציון ב-1999 באלבומו "אוהב ה'" (Madly In Love With The One Above), אך זכה לפרסום רב יותר לאחר שתזמורת שלהבת עשתה לו קאבר[3]. בביצוע זה, תזמורת שלהבת שמרה בשירה על נוסח הפסוק המקורי. עמנואל שילה סיפר כי השמיע את השיר בתוכניתו בערוץ 7 לאחר פיגועים במהלך האינתיפאדה השנייה כמעין תגובה לשיר "דרכנו" של דני בסן ששודר אז ברשתות אחרות לאחר פיגועים[4]. עם זאת, כתב שילה שהמסר של שמשון אינו מתאים לתקופתנו, שבה הממשלה צריכה לנקום, וגם אינו מתאים לחתונות[5].

גרסאות כיסוי נוספות של השיר כוללות ביצוע של דדי גראוכר ויונתן פורת באלבומם המשותף "דדי ויונתן" (2004) וביצוע של אריאל זילבר בדיסק "ימים כתומים: שירי תקווה ואמונה" שיצא ב-2005 בעקבות ביצוע תוכנית ההתנתקות. מילות השיר היוו את המקור לשם הסרט התיעודי נקם אחת משתי עיני (גר') של אבי מוגרבי מאותה שנה ושכלל, בין השאר, ביצוע של שורין לשיר באירוע של מפלגת כהנא חי בו החליף את המילה פלשתים בפלסטין[6].

השיר זכה לתשומת לב בדצמבר 2015, אז פרסם רועי שרון מערוץ 10 תיעוד חתונה של אנשי ימין קיצוני הרוקדים לקול השיר, כשבידי מקצת הרוקדים כלי נשק, ואחד הנוכחים דוקר תמונה של הפעוט עלי דוואבשה שנרצח בעיירה דומא. והוא הושמע גם במהלך העימותים בירושלים ב-2021.

הופעותיו בתקשורת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוא ידוע בדעותיו הפוליטיות הכהניסטיות. המאבק על ארץ ישראל הוא נושא שחוזר על עצמו במוזיקה שלו.

הוא הוצג על השער של האקונומיסט עם תנ"ך ביד אחת ועוזי ביד השנייה.

שורין הוצג בסרטים תיעודיים והפך לזמן קצר לכוכב פופ בתנועת המתנחלים עם שירים הקוראים לאלימות נגד הפלסטינים ולהתנגדות לנסיגת ישראל ב-2005 מרצועת עזה.

שורין הופיע בסרט התיעודי של Settlers[7], שנעשה ב-2002 על ידי הבמאי הבריטי שון מקאליסטר. בסרט קובע שורין כי למרות שהוא מאמין שארץ ישראל שייכת אך ורק לעם היהודי, אין לו בעיה להיות מיודד עם ערבים בודדים. בסצנה נראה שורין מתערב לטובתו של קשיש ערבי שנעצר ברחבת הכותל על ידי כוחות הביטחון הישראלי; שורין הצהיר שהוא גאה במה שעשה ושהמעשה הזה הוא מצווה.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התגורר תקופה בבניין סנסור וב"בית עיני" ברחוב אגריפס בירושלים. כיום גר בבת עין. הוא גרוש בפעם השנייה ואב לעשרה ילדים, תשעה מרעייתו רחל ובן אחד מרעייתו תמר.[1]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דב שורין בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Mark MacKinnon, Three storeys - and a nation - built by tragedy, The Globe and Mail, ‏May 3, 2008 (באנגלית)
  2. ^ הפסוק מתחיל במילים: "וַיִּקְרָא שִׁמְשׁוֹן אֶל ה' וַיֹּאמַר ה' אלקים זכרני נא..."
  3. ^ בריאיון לערוץ 10. דב שורין מלחין "זכרני נא" לא רואה בעיה בריקוד הסכינים, באתר בחדרי חרדים
  4. ^ השיר חודש באותה תקופה כשיר הנושא של עונה 2 של הסדרה הבורגנים בביצוען של חני פירסטנברג ושרית וינו-אלעד והפך ללהיט.
  5. ^ עמנואל שילה, גלגולו של ניגון, באתר ערוץ 7, י"ט בטבת תשע"ו, 31 בדצמבר 2015
  6. ^ נקם אחת משתי עיני, קדימון הסרט באתר יוטיוב
  7. ^ "Settlers", במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)