דור מלחמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דור מלחמה
Unsere Mütter, unsere Väter
הכרזה בעברית
הכרזה בעברית
סוגה דרמה היסטורית
כותבים סטפאן קולדיץ עריכת הנתון בוויקינתונים
בימוי פיליפ קאדלבך עריכת הנתון בוויקינתונים
שחקנים פולקר ברוך
טום שילינג
קתרינה שוטלר
לודביג טרפטה
מרים שטיין
יואל בסמן
ארץ מקור גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
שפות גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר עונות 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר פרקים 3 עריכת הנתון בוויקינתונים
הפקה
מפיק ניקו הופמן עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה UFA
הפצה ZDF
עורכים ברנד שלייגל
צלמים דויד סלאמה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוזיקה פביאן רומר עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך פרק 90 דקות
שידור
רשת שידור ZDF
תקופת שידור מקורית 17 במרץ 201320 במרץ 2013
קישורים חיצוניים
דף התוכנית ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דור מלחמהגרמנית: Unsere Mütter, unsere Väter ; מילולית – "אמהותינו, אבותינו") הוא מיני-סדרה גרמנית בת שלושה חלקים אודות מלחמת העולם השנייה. הסדרה הוזמנה על ידי ארגון השידור הציבורי ZDF והופק על ידי UFA מבית Teamwork. הסדרה שודרה תחילה במרץ 2013 בגרמניה ובאוסטריה.

הסדרה מספרת את סיפורם של חמישה חברים גרמנים, בגיל 20, במסלולים שונים בחייהם בתקופת גרמניה הנאצית ומלחמת העולם השנייה: כחייל הוורמאכט בחזית המזרחית, אחות, זמרת שאפתנית וחייט יהודי. העלילה משתרעת על פני ארבע שנים, החל בשנת 1941 בברלין, כאשר החברים נפגשים בפעם האחרונה לפני היפרדותם בהתלהבות בהבטחה להיפגש שוב עד חג המולד הבא. הסיפור מסתיים זמן קצר לאחר סוף המלחמה ב-1945.

הסיפור מסופר מנקודת מבטם של החיילים הגרמנים הצעירים, חלקם הולכים שבי אחר האידאולוגיה הנאצית, אחרים מפקפקים בצדקתה. ביוני 1941, יוצא ווילהלם הנחוש לחזית הרוסית עם אחיו הצעיר פרידהלם, שמתעניין יותר בספרות מאשר במלחמה, ועם שרלוט שמשרתת בצלב האדום ומאוהבת בווילהלם. ידידתם גרטה היא זמרת צעירה שמנסה להציל את החבר היהודי שלה ויקטור, שפועל במחתרת הפולנית. לאורך שנות המלחמה הארוכות, חייהם של החמישה ישתנו לבלי הכר.

כאשר הסדרה שודרה תחילה בגרמניה, כל פרק זכה ל-7 מיליון צופים. ”דור המלחמה” יצר מחלוקת רבה. האקונומיסט ציין כי אף דרמה גרמנית לא גרמה לכל כך הרבה דיון ציבורי.[1] הצגת הדמויות המרכזיות שלה כדמויות לא-קנאיות, צעירות ונמרצות ובתור אנשים שנאלצים להתעמת עם מציאות לא נעימה כבר ספגה ביקורת כעובדה שאינה זוכה לסימוכין בהיסטוריה. ברם, מבקרים שיבחו את הצגת האירועים ומבנה העלילה הטוב.[2] עם זאת, היבטים כגון הצגת תנועת ההתנגדות הפולנית במלחמת העולם השנייה, האנטישמיות והתיאור הדל של השואה[3] וטשטוש ההבדלים בין לא-גרמנים, לקורבנות, והמבצעים הגרמנים כבר גונו על ידי אחרים.[4][5][6]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם שלושה חלקים בני 90 דקות כל אחד: ”זמן אחר” (Eine andere Zeit), ”מלחמה אחרת” (Ein anderer Krieg), ו”מדינה אחרת” (Ein anderes Land).

זמן אחר[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לפני פלישת גרמניה לברית-המועצות, חמישה חברים קרובים נפגשים לחגוג בברלין. האחים וילהלם ופרידהלם הם בהתאמה קצין ומגויס טרי לצבא. ויקטור הוא יהודי שאביו בעל מתפרה. שרלוט אך זה עברה את הבחינות לקראת הפיכתה לאחות. גרטה היא ברמנית יפהפייה שרוצה להיות זמרת מפורסמת. החברים מקווים כי הם יפגשו שוב עד חג המולד הבא.

וילהלם ופרידהלם עדים לכמה ניצחונות מוקדמים של הצבא הגרמני הנע לעבר מוסקבה ומגיעים עד לסמולנסק, שם עדים לזוועות שהאס אס מבצע יחד עם משתפי פעולה אוקראיניים. שרלוט מתחילה להתרגל לראות דם בעודה עובדת בקו החזית. גרטה שוכבת עם חייל בגסטאפו כדי לקדם את הקריירה שלה כזמרת וכדי להשיג מסמכים עבור ויקטור על מנת שהוא יוכל לברוח לניו-יורק. עם זאת, ויקטור נעצר על ידי הגסטפו והוא נשלח על רכבת למחנה ריכוז.

סמולנסק הכבושה. שנת 1941.

מלחמה אחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפלישה נהדפת על ידי הצבא הסובייטי, תוך שהוא גורם לאבדות כבדות לגרמנים. במהלך המתקפה שבה כמעט כל המחלקה נהרגת, וילהלם מתעלף, בעקבות פיצוץ. כאשר הוא מתעורר, במקום לחזור לבסיס, הוא מוצא בקתה על שפת אגם והוא מתגורר לבדו במשך כמה שבועות. הוא מתגלה על ידי המשטרה הצבאית ונידון למוות על עריקה. פרידהלם, לאחר שהיה מנותק מיחידתו במתקפה המוקדמת, נמלט מהרוסים על ידי כל שהוא לובש מדי צבא סובייטים, אך נורה על ידי הגרמנים כשהוא מנסה לחזור לקווים הגרמנים. הוא נלקח לבית חולים שדה שבו שרלוט מגלה אותו, ומשכנעת את הרופא לפעול כדי להציל את החיים שלו. בעודו מחלים ומאמין שאחיו מת, הוא אומר לשרלוט שווילהלם נהרג. פרידהלם נשלח בחזרה הביתה, אך בעודו רואה את אכזבתו של אביו ממותו לכאורה של וילהלם מקצר את חופשתו וחוזר לצבא. ויקטור בורח מהגרמנים, מצטרף לקבוצה של פרטיזנים פולנים ומנסה להסתיר את זהותו היהודית, כי הם שונאים יהודים. שרלוט מתייאשת מווילהלם ופוצחת ברומן עם הרופא. גרטה מבקרת בקו-החזית ומתוודעת למתרחש שם. בחזרתה לגרמניה, היא נעצרת על ידי הגסטאפו ונזרקת לכלא עקב התנגדותה למשטר של היטלר אך בעיקר בגלל ניסיונותיה ליצור קשר עם אותו קצין גסטפו שהיא יצרה עמו קשר בפרק הראשון.

מדינה אחרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצבא הסובייטי מתקרב לכיוון ברלין. לא רק המלחמה אלא גם הנאציונל-סוציאליזם בסכנה. גזר דין המוות של וילהלם לסילוק מיחידתו ושלילת דרגה, והוא נשלח לשרת בגדוד עונשין. סמל סדיסט מתעלל בווילהלם, כשבסופו של דבר וילהלם הורג אותו ובורח מהגדוד. ויקטור מגורש מהפרטיזנים כשמתגלה עובדת היותו יהודי. הוא נפגש עם פרידהלם, שהורג מפקד SD ובכך מאפשר לוויקטור לברוח. אחרי שהצבא הנאצי מתפרק, פרידהלם נהרג תוך שהוא מוביל קבוצה של אנשי מיליציה גרמנים, בכך שהוא מקריב את עצמו כדי שחייליו ייכנעו. כאשר בית חולים השדה נכבש, שרלוט נתפסת על ידי הסובייטים והיא נאלצת לעבוד כאחות בשבילם. בימים האחרונים של המלחמה גרטה מוצאת להורג על ידי שלטונות גרמניה הנאצית בשל פשעי הנאום שלה והתנגדותה למשטר הנאצי. זמן קצר לאחר סוף המלחמה, שלושה ניצולים, וילהלם, ויקטור ושרלוט נפגשים בחורבותיו של אותו הפאב שנפגשו בעבר, כדי להתאבל יחד על החברים שאיבדו.

הדמויות הראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פולקר ברוך — וילהלם וינטר
וילהלם השתתף במערכה הרוסית כסגן וכמו חבריו האמין בניצחון מהיר. אולם בהדרגה הוא מאבד את האופטימיות והאידיאליזם שלו. על בסיס פקודת הקומיסר, הוא אמור לירות בקומיסר פוליטי סובייטי שנשבה, דבר הנוגד את כבודו כקצין צבא. עם זאת, הוא מבצע את ההוראה. זמן קצר לאחר מכן הוא היה עד לפשעי המלחמה של האס-אס והאס-דה בשטחים הכבושים, כאשר נערה יהודייה נורית למוות באשמת לחימה עם הפרטיזנים. כדי לא להיהרג ממוקשים של הפרטיזנים, חיילי יחידתו מסיעים אזרחים מולם דרך ביצה. פרידהלם, המשרת ביחידת החי"ר שלו, מזכיר לו את הצהרתו כשיצא לברלין שהמלחמה תוציא את הגרוע שבהם. וילהלם, שזכה בינתיים בצלב הברזל ובעל דרגת סגן ראשון, נצטווה להשתלט על תחנת טלגרף. הכוחות הסובייטיים המוצבים שם עליונים מבחינה צבאית. אין תמיכה ארטילרית או אווירית זמינה לווילהלם ואנשיו. כאשר רימון יד ולאחר מכן כדורים מבזוקה פגעו בו לידו והוא נאלץ לצפות ברוב חייליו נופלים במאבק על תחנת הטלגרף, הוא חוטף טראומה וגורר עצמו לתוך צריף ביער. שם הוא נאסף מאוחר יותר על ידי המשטרה הצבאית ומוגדר כעריק. קפטן פייגל מודיע לו כי הטענות שהועלו כדי לפטור אותו, כמו טענה ל"אמנזיה לאחר פגיעת רימון" ו"מבצע צרפתי משותף בשנת 1940", לא נשמעו על ידי השופט. עם זאת, עונש המוות הוחלף למחרת להעברה אל גדוד העונשין ה-500. לבסוף הוא דוקר את הסמל הסדיסטי שלו כדי להיפרד מהיחידה. לאחר תום המלחמה חזר לברלין ברגל.
  • שרלוט — מרים שטיין
שרלוט מאוהבת בווילהלם, אך אינה מעזה להתוודות על כך בפניו. היא מתנדבת כאחות ומשרתת כמה קילומטרים מאחורי החזית המזרחית וחטיבת הרגלים של וילהלם ופרידהלם בבית חולים שדה. בהתחלה היא לא יכולה לסבול את אומללות החיילים הפצועים, אך היא מתקשחת עם הזמן. הרופאה האוקראינית ליליה עוזרת לה כאחות בבית החולים ומכחישה את אמונתה היהודית. שרלוט מגלה את הסוד הזה וחושפת אותו מתוך תחושת חובה. היא מתחרטת על כך כשליליה נלקחת. כששרלוט פרידהלם ווילהלם נפגשים שוב במהלך קונצרט של הכוכבת גרטה, וילהלם דוחה אותה בקור רוח כי הוא לא רוצה לתת לה תקוות. בזמן פגישתם המחודשת, וילהלם כבר לא נרגש ואינו מאמין שהוא ישרוד את המלחמה. כאשר מביאים את פרידהלם הפצוע קשה לבית החולים, הוא כבר בדרגת אוברפלדארזט. עם זאת, שרלוט מתעקשת שיעזרו לו ובכך מצילה את חייו. מכיוון שפרידהלם האמין בשלב זה שאחיו מת ושרלוט דיווחה על כך, היא החלה במערכת יחסים עם קצין הרפואה הבכיר. כאשר יחידה של גדוד המבחן, שאליו משתייך גם וילהלם, עוצרת בבית החולים כעבור ימים, מגיבה שרלוט בהלם. כאשר היה צורך להעביר את בית החולים שוב במהירות בשל החזית המתקרבת, שרלוט יצאה לחפש את עוזרת האחות המקומית סוניה. כתוצאה מכך היא פספסה את הפינוי ונשארה מאחור עם סוניה והפצועים הקשים. הם נורים על ידי הצבא האדום המגיע וסוניה מובלת משם כמשתפת פעולה. בין חיילי הצבא האדום נמצאת ליליה, למעשה קצינה סובייטית (המניע שלה להגיש מועמדות לתפקיד האחות היה, בין היתר, לגרום למורפין לטפל בפרטיזנים שלה), המפריעה לאונס של שרלוט ויורה לפניה בסוניה כעונש מוות על מניעת התעללות מצד החיילים.
  • קתרינה שוטלר — גרטה מולר
גרטה שתמכה בחברה היהודי ויקטור, ניסתה לקדם את קריירת השירה שלה ומשרתת את השטורמבאנפיהרר דורן המשרת בגסטאפו. היא מבקשת ממנו לסייע לוויקטור לברוח. עם זאת, דורן בוגד בהם ומגרש את ויקטור למחנות. גרטה פוגשת שוב את פרידהלם, וילהלם ושרלוט ברוסיה כאשר היא, המפורסמת כעת בשם גרטה דל טורס, נותנת קונצרט לחיילים שיזם דורן. גרטה חיה בעולם החלומות שלה. היא קיבלה מושג על אכזריות המלחמה רק כשהחמיצה את הטיסה חזרה בשל שידור הכוכבים שלה והכירה את עבודתה של שרלוט בבית החולים. היא תחזור לברלין לאחר שאמרה לחיילים הפולשים שהניצחון הסופי עשוי להיכשל, ולאחר מספר ניסיונות לא מוצלחים להגיע לאהובה דורן, לבסוף התקשרה לאשתו. גרטה כלואה בכלא שרלוטנבורג ומוצאת להורג זמן קצר לפני תום המלחמה.
  • לודוויג טרפטה — ויקטור גולדשטיין
ויקטור הוא יהודי שגר בדירה עם הוריו. יש לו מערכת יחסים עם גרטה, למרות שזה נחשב ל"חרפה גזעית" ועבירה פלילית. בסופו של דבר, הוא מחליט לברוח, הוריו נשארים מאחור. עם זאת, ויקטור, שגרטה מאמינה שהוא בארצות הברית עם זהות חדשה שסיפק דורן, נאסף לרחוב על ידי הגסטאפו ומגורש עם אסירים אחרים ברכבת למחנה ריכוז. יחד עם אלינה, עובדת כפייה פולנית, הוא מצליח להימלט מכרכרת הבקר. כדי שלא יוסגרו על ידי הפרטיזנים הפולנים לכובשים הגרמנים, שניהם מצטרפים לפרטיזנים. מכיוון שאלו גם הם אנטישמיים, ויקטור צריך להכחיש את מוצאו היהודי. הוא משמש כפתיון בהתקפה על שני חיילים גרמנים. בהתקפה על כוחות וורמאכט ממונעים, הוא מעמיד פני חייל גרמני ומנחה את שני רכבי הוורמאכט לתוך מארב. פרידהלם כנהג המכונית מזהה אותו, חושד בסכנה המתקרבת ויחד עם קצין אס-דה הימר בורח מהמארב - גם כי ויקטור מעמיד פנים בפני הפרטיזנים שהוא יורה רק בחברו. במהלך פשיטה על רכבת, הפרטיזנים יורים במנהיגי מחלקות וחיילים המלווים אותם. הם גנבו כלי נשק מקרון אחד, ובעגלות האחרות הם מוצאים שבויים ממחנה הריכוז שהם לא מתכוונים לשחרר. ויקטור, שמתלבט אם לשחרר אחיו ואחיותיו היהודים ובכך לחשוף את זהותו היהודית או לעקוב אחר הפרטיזנים היוצאים, עוזר לבסוף לאסירים להימלט ולכן הוא מודר מהקבוצה הפרטיזנית. במהלך פעולה נגד פרטיזנים זמן קצר לפני תום המלחמה בפיקודו של הימר, שהציל את חייו של פרידהלם, פוגש ויקטור שוב את פרידהלם. מכיוון שפרידהלם יורה בהימר במקום בחברו, ויקטור בורח. לאחר תום המלחמה חזר לברלין, שם נאלץ לגלות כי הוריו וגרטה מתים, שדירתו שייכת למישהו אחר וכי איש הגסטאפו דורן מועסק כעת בממשל החדש שהקימו בעלות הברית לאחר המלחמה.
  • טום שילינג — פרידהלם וינטר
פרידהלם הוא הביקורתי יותר כלפי רעיון המלחמה ואינו שותף להתלהבות חבריו. הם רואים בו פחדן מכיוון שבניגוד לכולם, הוא אף פעם לא מתנדב למשימות. אחיו וילהלם, שבפיקודו הוא נתון, ואפילו אביהם של השניים חולקים דעה זו. כאשר פרידהלם מוכה על ידי חבריו לאחר טעות מעוררת, וילהלם מחכה להתערב ורק לאחר מכן הוא פונה לבית חולים. לאחר אובדן של כמה חברים ופצע קשה, הוא חזר לחזית והפך לבוטה יותר ויותר. במהלך מבצע ציטאדל (Zitadelle), הוא נלחם זה לצד זה עם וילהלם, הוא מאמין שאחיו מת לאחר מתקפת רימונים של חיילים סובייטים. החוויה הזו גורמת לו לברוטאליות ולנטוש את הערכים שהוא חי עמם. הוא הופך לאב-טיפוס של חייל המבצע פקודות מכל הסוגים, כולל הרג אזרחים, לפי פקודות ואשר מעתה מוערך על ידי ממוניו והחברים. אישיותו הישנה והטובה צצה רק לעיתים רחוקות. לדוגמה, הוא נותן לוויקטור לברוח במהלך פעולה נגד פרטיזנים על ידי ירי בממונה עליו, קצין האס-דה חסר המצפון הימר. שלושה ימים לפני תום המלחמה הוא מנהל כמה כוחות וולקסטורם ונתקל בהתנגדות של הצבא האדום. בהבנת הקנאות של הצעירים שלצידו, הוא מתקרב לחיילים הסובייטים כשהרובה שלו מוכן ונורה. היחידה נכנעת לאחר מכן.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אתר האינטרנט הרשמי של דור מלחמה

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "The war generation: A new television drama about wartime Germany stirs up controversy". The Economist. 30 במרץ 2013. נבדק ב-30 במרץ 2013. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Scott, A.O. (14 בינואר 2014). "A History Lesson, Airbrushed". The New York Times. נבדק ב-20 באוקטובר 2015. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ Zentralrat der Juden in Deutschland K.d.ö.R. "Einspruch: Opferneid als Dreiteiler". Juedische-allgemeine.de. נבדק ב-17 באוקטובר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "German TV defends depiction of WWII Polish anti-semites". נבדק ב-28 במרץ 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ kla – with wire reports (10 באפריל 2013). "TV Tiff: Polish Weekly Shows Merkel in Concentration Camp". Der Spiegel. נבדק ב-12 באפריל 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Trenkner, Joachim (7 באפריל 2013). "Oprawcy mimo woli" [Torturers, but against their will]. World (בפולנית). אורכב מ-המקור ב-29 בנובמבר 2014. נבדק ב-18 בדצמבר 2015. {{cite news}}: (עזרה)