הממונה על השבויים והנעדרים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתאם השבויים והנעדרים
איוש נוכחי גל הירש
תאריך כניסה לתפקיד 8 באוקטובר 2023
דרכי מינוי ראש ממשלת ישראל

מתאם השבויים והנעדריםראשי תיבות: שו"ן) הוא בא כוחה של ממשלת ישראל לעניין השבויים והנעדרים. מתאם השבויים והנעדרים הנוכחי הוא גל הירש, שמינה ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך מלחמת חרבות ברזל.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערכים מורחבים – אית"ן, נעדרי מלחמת העצמאות, נעדרי מלחמת יום הכיפורים

מדינת ישראל מתמודדת מאז הקמתה עם אירועי חטיפה של חיילים ואזרחי בידי כוחות האויב לרבות ארגוני טרור. במהלך השנים פעלה ממשלת ישראל בדרכים שונות לאיתור נעדריה ושבוייה בהם גם שבויי צה"ל. צוות איתור הנעדרים הראשון הוקם במהלך מלחמת יום הכיפורים לאיתור צוותי אוויר נעדרים שמטוסם הופל. הצוות התאסף במפקדת חיל האוויר בפיקודו של שלמה בן אלקנה שהיה בעל ניסיון באיתור נעדרים. המערך הורחב בסוף שנות ה-80 למרכז איתור נעדרים ובהמשך עד למתכונתו כיום כענף אית"ן במערך הנפגעים בצה"ל. בשנת 1982, גם במהלך מלחמת לבנון הראשונה נשבו חיילים ועלה הצורך לפעול למנות גוף שירכז את הפעילות לשחרורם.

ממשלת ישראל מינתה במהלך השנים פוליטיקאים ועורכי דין, חלקם יוצאי ארגונים ביטחוניים בכדי להוביל משא ומתן לשחרור שבויי מלחמה תוך יצירת קשרים בינלאומיים וקשר עם המשפחות. ביניהם ניתן למנות את לובה אליאב ושמואל תמיר (שפעלו בין השאר לעסקת ג'יבריל), אריה מרינסקי (מלחמת לבנון הראשונה), אמנון זכרוני ואת אורי סלונים, לשעבר יועץ שרי ביטחון לנושא שבויי ונעדרי צה"ל.[1][2][3] אישים אלו נבחרו בשל יכולות דיפלומטיות נרחבות ובהם יכולות לניהול משא ומתן, עבר ביטחוני והכרת המודיעין, קשריהם עם מנהיגי מדינות ודרגים בכירים בשירותי ביון בינלאומיים.

תפקיד המתאם[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוקף תפקידו, המתאם אחראי על איסוף מידע לצורך ניהול משא ומתן לשחרור חיילי צה"ל ואזרחי ישראל שנפלו בשבי האויב ועל הבטחת האספקה ההומניטרית שנדרשת עבורם. המתאם אמון על הקשר של ישראל עם ארגונים בין-לאומיים העוסקים בסיוע הומניטרי, ועל הקשר עם מדינות מתווכות לצורך המשא ומתן. המתאם מרכז את המאמצים לאיתור נעדרים קורבנות אסון. כמו כן אחראי משרדו על קיום קשר קבוע עם משפחות חטופים, שבויים ונעדרים.

הממונה פועל תחת משרד ראש הממשלה ונמצא באחריות ישירה של ראש הממשלה. המתאם פועל בשיתוף עם גופי ביטחון רבים ובהם גופים ייעודים כחטיבת ההפעלה המבצעית באגף המודיעין בצה"ל, מערך איתור נפגעים אית"ן, המוסד ושירות הביטחון הכללי.

בשנת 2012, לאחר שחרור גלעד שליט, פורסם דו"ח הועדה בראשות נשיא בית המשפט העליון מאיר שמגר אשר מינה שר הביטחון אהוד ברק בשנת 2008 לקביעת עקרונות לניהול משא ומתן לפדיון שבויים. הוועדה קבעה בין השאר את העברת סמכות הממונה על המתאם ממשרד ראש הממשלה למשרד שר הביטחון וצמצום משמעותי ביחס הפדיון חטופים-אסירים לעומת עסקאות קודמות. רוב עקרונות אלו לא מומשו בפועל.[3]

מתאמי השבויים והנעדרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביקורת על תפקודו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2023 הגיש מבקר המדינה מתניהו אנגלמן דו"ח ביקורת נרחב על אופן פעילותו של המתאם ובעיקר על תקופת פעילותו של ירון בלום. בדו"ח נמתחה ביקורת רבה. נקבע כי המלצות ועדת שמגר שהיו אמורות להסדיר את היקף פעילותו לא מיושמות בפועל[3] והוא פועל ללא מסגרת עבודה מסודרת ובלי שנתחמו סמכויותיו ותחומי האחריות שלו. בנוסף, קבע כי בפגישות המתאם עם משפחות החטופים לא נמסר מידע "משמעותי" והן היו "ריקות מתוכן".

ביקורת רבה נמתחה על מינויו של נתניהו את גל הירש לתפקיד ללא כל ניסיון קודם ולמרות כתב האישום שהוגש נגדו. עם זאת, עם מינויו של הירש לתפקיד, הוקם בתוך יממות ספורות מטה השבויים והנעדרים ובו ארבע מחלקות: מבצעים, מודיעין ומו״מ, גיבוש תמונת מצב וקשרי חוץ וכתובת למשפחות.[9] כחלק ממטה השבויים והנעדרים הוקם מרכז השליטה הלאומי לטיפול במשפחות החטופים (מהל״ב) על מנת לסייע למשפחות החטופים והנעדרים בבקשות שונות מול הרשויות הממשלתיות והאזרחיות.[10]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ איה אורן, עו"ד אורי סלונים פורש מהטיפול בשבויים והנעדרים, מעריב, 6 במרץ 1990
  2. ^ אלה לוי-וינריב, ‏"מדינה חייבת להגן על אזרחיה וחייליה, כולל השבתם מהשבי", באתר גלובס, 21 באוגוסט 2015
  3. ^ 1 2 3 ירון דרוקמן, שכר גבוה למתאם השבויים, פגישות "בלי תוכן" ו-8 שנים ללא שום דיון: דוח המבקר, באתר ynet, 3 בינואר 2023
  4. ^ אל"מ במיל' ליאור לוטן מונה למתאם לענייני שבויים ונעדרים, באתר ynet, 7 באוקטובר 2014
  5. ^ איתמר אייכנר, אחיה ראב"ד, רענן בן צור ומתן צורי, התפטר מתאם השבויים והנעדרים במשרד רה"מ. משפחת גולדין: "נטשו אותנו", באתר ynet, 25 באוגוסט 2017
  6. ^ יניר קוזין, ‏ירון בלום מונה לתפקיד מתאם השבויים והנעדרים של הממשלה, באתר מעריב אונליין, 21 באוקטובר 2017
  7. ^ איתמר אייכנר, אחרי חמש שנים: מתאם השבויים והנעדרים מסיים את תפקידו, באתר ynet, 25 באוקטובר 2022
  8. ^ איתמר אייכנר, גל הירש מונה לממונה על נושא החטופים והנעדרים, באתר ynet, 8 באוקטובר 2023
  9. ^ עם מאות בכירים וסיוע מהמוסד: הצצה לאחורי הקלעים של המטה להשבת החטופים - וואלה! חדשות, באתר וואלה!, ‏2023-11-07
  10. ^ משרד ראש הממשלה, מרכז מהלב, באתר משרד ראש הממשלה, ‏14 באוקטובר 2023