ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:ערביי ארץ ישראל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

<ערביי ארץ ישראל

  • תאריך תחילת ההצבעה: 20:16, 1 באוקטובר 2012 (IST)
  • תאריך סיום ההצבעה: 20:15, 8 באוקטובר 2012 (IDT)

דיונים קודמים[עריכת קוד מקור]

המשך הדיון[עריכת קוד מקור]

עמדת הצד הראשון (איחוד הערכים)[עריכת קוד מקור]

(ייכתב אך ורק על ידי הצד שתומך באופציה זו)

כפי שנאמר בדיון בדף השיחה: המושג "ערביי ארץ ישראל" חופף למושג "פלסטינים". אין ערביי ארץ ישראל שאינם פלסטינים. הנסיונות להגביל את טווח הערך לתקופה שקדמה ללאומיות הפלסטינית לא זכתה למענה מצד הכותבת העיקרית (יעל י). כתוצאה מכך התקבל ערך כפול ומיותר המווה כפילות לערך הראשי "פלסטינים". הנסיון המלאכותי לנתק בין "ערביי ישראל" ולטשטש את זהותם הפלסטינית הוא פסול ויש בו משום חוסר נייטרליות.

יתרה מכך, גם מן הפן האנציקלופדי גרידא הניתוק המאלכותי בין "ערביי ארץ ישראל" ל"פלסטינים" הוא מיותר. יתכן שיש מקום לערך מורחב על היישוב הערבי בארץ ישראל בתקופה מסוימת לפי שיקולי עריכה בהתאם לעומס בערך הראשי, אך בוודאי שאין מקום לניתוק מוחלט מהסוג שנעשה פה. לכן, אין טעם לנתק בין הערכים ויש לאחדם תוך כדי ביטול כפילויות שנוצרו בהפרדה הלא טבעית הזאת. גילגמש שיחה גם אני משתתף במיזם העשור! 15:30, 28 בספטמבר 2012 (IST)

אציין גם שהערך מהווה כפילות לערך היסטוריה של ארץ ישראל ולערכי המשנה שלו - מכיוון שהוא מתיימר לתאר את ההיסטוריה של האוכלוסיה הערבית בא"י למן הכיבוש המוסלמי במאה ה-7 לספירה, אולם לא מסוגל (מטעמים שונים) להפריד בינה לבין אוכלוסיה אחרת שהתקיימה בארץ.
בנוגע למונח עצמו - כפי שהדגמתי בדף השיחה של הערך, המונח היווה בעבר תחליף לשם "פלסטינים", וניתן למצוא בספרות (אליה הפנה אותי תומך בפיצול) דוגמאות בהן זה נכתב במפורש:

  • "ירדן - החיפוש אחר זהות", שם נכתב תחת הפרק "עבדאללה והפלסטינים ערב המלחמה" - "הגורם האחרון שהיה על עבדאללה להביא לצורך מימוש תכניותיו היו הפלסטינים - ערביי ארץ ישראל".
  • ספר אחר מעמוד התוצאות הראשון הוא ספר לימוד לתיכון בשם "עידן האימה והתקווה", שם יש פרק "תביעות לאומיות של הפלסטינים" בו נכתב כי "גברה בראשית המאה ה-20 גישה אחרת בקרב ערביי ארץ ישראל..החלו לגבש זהות לאומית מיוחדת להם ובמרכזה הגישה 'פלסטין לפלסטינים'".(ההדגשה במקור. אגב, בהמשך הספר ממשיכים להשתמש בכינוי "ערביי ארץ ישראל" בלי לשים לב לסתירה שבשם זה לאחר שכבר סיפרו לתלמידים על גיבושה של תודעה לאומית ואפילו ססמא שמזכירה מפורשות את השם "פלסטינים").
  • ספר אחר מהעמוד הראשון, "המזרח התיכון בין מלחמות העולם" מאת חגי ארליך, נכתב "בין השאלות שזירזו...היתה גם שאלת ערביי ארץ ישראל, הפלסטינים".

אין ראיה במחקר להבחנה בין שתי הקבוצות - ערביי א"י והפלסטינים. גם התומכים בפיצול בדף השיחה לא הצליחו להסביר מה ההבדל, ובפרט היכן ניתן למצוא איזכור מחקרי להבדל כזה (שלטענתי הוא המצאה שלהם, ובמשתמע גם של ויקיפדיה), למרות בקשות חוזרות ונשנות מצידי. יוסאריאןשיחה 17:24, 8 באוקטובר 2012 (IST)

עמדת הצד השני[עריכת קוד מקור]

(ייכתב אך ורק על ידי הצד שתומך באופציה זו)

"ערבים" הם קבוצה אתנית מובחנת מאז העת העתיקה, ובמיוחד מאז ראשית ימי הביניים - אז נודעו כבאים מחצי האי ערב, שפתם ערבית ודתם (העיקרית מראשית האסלאם --Act - שיחה 16:23, 30 בספטמבר 2012 (IST)) איסלאם. ערבים כבשו את ארץ ישראל ושלטו בה מאז המאה השביעית; חלקם התיישבו בה וחלקם עברו בה כחיילים בגייסות הרבים והשאירו בה זכר לא כמתיישבים אבל כעוברי אורח שהטביעו את חותמם בה ובאוכלוסייתה.

הקבוצה האתנית "ערבים" - ב"ארץ ישראל" (מושג מובחן ומוכר בספרות המחקר) היא מושא למחקריהם של היסטוריונים, ארכאולוגים ומזרחנים; קבוצות מדענים במדעי הרוח מכינות מחקרים ומפרסמות אותן תחת הגדרת השטח "ארץ ישראל". "פלסטינים" הוא מונח פוליטי מומצא בראשית המאה ה-20. "פלסטיני", "פלסטין (ארץ)" ולאומיות פלסטינית עוסקים בהגדרה לאומית של אוכלוסיה רבת קבוצות אתניות, הכוללת (1) ערבים, (2) צאצאי אוכלוסיות ותיקות יותר כגון (סורים יוונים ויהודים שהתנצרו או התאסלמו), (3) יהודי היישוב הישן, (4) בוסנים וצ'רקסים (שהובאו לכאן במאה ה-19), (5) ארמנים, (6) צוענים וקבוצות מיעוט נוספות (עליהן עדיין אין לנו ערכים) - ובקיצור: כל מי שהיו כאן עד ראשית המאה ה-20 - כך על פי התודעה העצמית הפלסטינית כפי שהוגדרה באמנה הפלסטינית.

פלסטינים הם נושא למחקר כחלק מעליית הלאומיות בעת החדשה ובהקשר של הסכסוך הערבי-הישראלי, שהלאומיות הפלסטינית היא טיעון המשמש בה, מול הטיעון הציוני שתחילתו במאה ה-19, ולדעת חוקרים רבים, כחלק מעליית הלאומיות באירופה. הערך פלסטינים אמור לתאר את הנרטיב הפלסטיני וגילגוליו בשדה התודעה, בזירה הגיאו-פוליטית והשלכותיו. הערך ערביי ארץ ישראל אמור לתאר את ההיסטוריה וההווה של הקבוצה האתנית, שחלק רב ממנה, אבל לא כולו על פי תודעתו העצמית, מתייחס ללאומיות הפלסטינית. יעל 07:43, 30 בספטמבר 2012 (IST)

שני המונחים אכן קשורים אך רחוקים מלהיות זהים:

  • מספר רב של ערביי ארץ ישראל אינם פלסטינים (הן ערבים מן עבר הרחוק יותר והן ערבים שאינם צאצאי ערביי המנדט הבריטי)
  • חלק גדול מן המגדירים עצמם "פלסטינים" או מן המוגדרים כך על פי ויקיפדיה והאמנה הפלסטינית אינם ערביי ארץ ישראל ואף לא היו מעולם בארץ ישראל --Act - שיחה 16:38, 30 בספטמבר 2012 (IST)

המשך הדיון[עריכת קוד מקור]

לאחר שכל הטיעונים נכתבו, פתחתי את ההצבעה. גילגמש שיחה גם אני משתתף במיזם העשור! 20:16, 1 באוקטובר 2012 (IST)

לא ברור למה ההצבעה נפתחה כשאתה היחיד שהציג את טיעוני הצד שתומך באיחוד, על אף שכמעט ולא השתתפת בדיון. דחיית ההצבעה בעוד כמה ימים היתה פוגעת בתומכים באיחוד שהמצב הקיים הוא בניגוד לעמדתם, כך שממילא לא היה מה לבוא בטענות. יוסאריאןשיחה 20:06, 8 באוקטובר 2012 (IST)

בקשת הבהרה[עריכת קוד מקור]

מאחר שעמדת יעל היא שהערך פלסטינים אמור לעסוק בנרטיב הפלסטיני, קישרתי לדף המחלוקת גם מהערך פלסטינים. אך היא ביקשה את הסרתה, בנימוק שאין טעם להבעיר מחלוקת נוספת. עשיתי כבקשתה, אך אני מבקש הבהרה מה אמור לעלות בגורלו של הערך פלסטינים במידה ויוחלט שלא לאחד את הערכים. האם הערך ישאר במתכונתו הנוכחית, היוצרת כפילות בינו ובין הערך ערביי ארץ ישראל במתכונתו הנוכחית? בברכה, משתמש כבד - 22:36, 01/10/12

רק משתמשים רשומים בעלי 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, שיחות קבצים, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ו-30 ימים של פעילות הם בעלי זכות הצבעה בדיוני מחלוקת.

אין לפתוח את ההצבעה עד אשר שני הצדדים לא יכתבו את טיעוניהם. בהתאם לוויקיפדיה:מלחמת עריכה אין להוסיף או לגרוע מאופציות ההצבעה שסוכמו על ידי הצדדים ללא הסכמתם, אלא אם כן הבורר אישר את השינוי.

אפשרות ראשונה (בעד האיחוד)[עריכת קוד מקור]

  1. גילגמש שיחה גם אני משתתף במיזם העשור! 20:16, 1 באוקטובר 2012 (IST)
  2. אמת היא שהמושג "ערביי ארץ ישראל" קיים במחקר, ולכן הערך צריך להישאר כהפניה, כפי שהיה בעבר. אך העובדה שמשיקולים פוליטיים האמנה הלאומית הפלסטינית מנכסת לעם הפלסטיני גם את הרב שלמה זלמן אוירבך וצאצאיו מצד האב, אינה מצדיקה יצירת ערך נפרד על הפלסטינים "האמיתיים". אמנם הלאומיות הפלסטינית צעירה למדי - 60-80 שנה, אך לקבוצה האתנית שורשים עתיקים, ואם יש צורך לכתוב עליהם בנפרד מהערכים העוסקים בעם הערבי ובהיסטוריה של ארץ ישראל, איני רואה מניעה לכתוב עליהם בערך פלסטינים או בתת ערך מורחב על ההיסטוריה הקדומה של הנ"ל. בברכה, משתמש כבד - 22:19, 01/10/12
  3. השאלה היא לא תיאורטית. השאלה היא, אחרי שנתנו ליעל מספיק זמן לכתוב ערך נפרד, האם יש במה שכתוב בו בשביל להצדיק ערך נפרד. כפי שאפשר לראות מהשוואת הערכים, התשובה היא לא. emanשיחה 13:13, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    השאלה היא מדוע ישנם אנשים שגם בהצבעה פשוטה, שאפילו אין צורך לכתוב בה בעד או נגד, חייבים להכניס היבט אישי. ברכות אריאל פ. (slav4)דף שיחה 19:03, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    זה לא עיניין אישי. זה עיניין שיש מי שעומדת מאחורי פיצול הערך, ושהיתה אמורה לכתוב ערך שיצדיק את קיומו. והערך שלפננו לא עושה את זה. emanשיחה 21:11, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    ההצבעה היא בעד איחוד או נגדו, וזהו, כל מילה נוספת יותר ממיותרת. ברכות אריאל פ. (slav4)דף שיחה 21:20, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    אריאל. עם כל הכבוד, אף אחד לא מינה אותך לצנזור. emanשיחה 21:21, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    עמנואל, עם כל הכבוד כשאין לך מה לומר, אל תעסוק במינויים שלי. את האופציה שלך כבר ניצלת שעמדתי לבחירות. לא צינזרתי אותך, אני רק מנסה להסביר לך כיצד נוהגים בקהילה. ברכות אריאל פ. (slav4)דף שיחה 21:26, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    הבחירות כאמור היו לתפקיד בירוקרט, לא לתפקיד צנזור. מי שהפך הערה עיניינית לויכוח מכוער זה רק אתה. אני מציע שתמחק את הערתך, וכל מה שמשתלשל ממנה. emanשיחה 21:30, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    הערתך לגוף מי שערך את הערך אינה עניינית, ואינה במקום. איני משתמש בתיאורים כמוך. עם זאת, אם תוריד את הערתך לגבי עורך הערך, אשמח להסיר את כל הפסקה, שאכן גם לדעתי מיותרת כאן לחלוטין. ברכות אריאל פ. (slav4)דף שיחה 21:34, 2 באוקטובר 2012 (IST)
  4. אמיר מלכי-אור - שיחה 00:09, 4 באוקטובר 2012 (IST)
  5. התוכן שנאסף יפה וראוי, אך לא השתכנעתי כי מדובר בשני נושאים נבדלים. לכן הפתרון הראוי הוא לשלב את התוכן היפה והראוי לערך פלסטינים. Dvh - שיחה 22:41, 4 באוקטובר 2012 (IST)
  6. BAswim - שיחה 22:43, 4 באוקטובר 2012 (IST)
    שאלה לי לתומכי האיחוד מטעמים שאינם פוליטיים - אם אתם כל כך בעד איחוד, למה לא לאחד את הערך פלסטינים לתוך ערביי ארץ ישראל? למה דווקא הפוך? עמירם פאל - שיחה 10:59, 7 באוקטובר 2012 (IST)
    כאשר כל אלה שמצביעים נגד האיחוד מטעמים שאינם פוליטיים ישנו הצבעתם, ניתן יהיה לדון בכובד ראש בשאלת שמו של הערך. Dvh - שיחה 13:32, 7 באוקטובר 2012 (IST)

אפשרות שנייה (בעד ערכים נפרדים)[עריכת קוד מקור]

  1. --Act - שיחה 21:34, 1 באוקטובר 2012 (IST)
  2. ברכות אריאל פ. (slav4)דף שיחה 22:23, 1 באוקטובר 2012 (IST)
  3. מועדים לשמחה. יעל 22:25, 1 באוקטובר 2012 (IST)
  4. לענ"ד יש להשאיר שני ערכים, אבל גם להבחין היטב ביניהם (ואולי על כך היינו צריכים להצביע). נרו יאירשיחה • ט"ו בתשרי ה'תשע"ג • 22:56, 1 באוקטובר 2012 (IST)
  5. חיים 7 • (שיחה) • ט"ז בתשרי ה'תשע"ג • 00:58, 2 באוקטובר 2012 (IST)
  6. WikiJunkie - שיחה 02:14, 2 באוקטובר 2012 (IST)
  7. אגסי - שיחהרשימת הערכים הכי חסרים בויקיפדיה 11:35, 2 באוקטובר 2012 (IST). אני נגד הצבעות שנמשכות שבוע, וגם נגד איחודים, צמצומים, קיצוצים ומחיקות, אלא אם זה ממש הכרחי, ויש לכך רוב מובהק, וזה לא המקרה.
  8. יעל ניסחה את זה כל-כך יפה. הרי מדובר בשתי הגדרות שונות, שאף נושאות מטענים בעלי משמעויות שונות, זו אנתרופולוגית וזו פוליטית. מישהו בכלל שמע על "עם פלסטיני" שלא בהקשר לסכסוך הערבי-ציוני? אפילו השם "פלסטין" כתיאור לחבל ארץ במזרח התיכון, ממנו הושאל שמו של "העם הפלסטיני", מקורו בנסיונם של הרומים לשכח את הזיקה של הארץ לעם היהודי, לאחר כשלון מרד בר-כוכבא, ולקשרה לעם הפלישתי שקדם לו. הרומים כינו של ארץ יהודה "פלשתין" כדי לבטל את זיקת הארץ ליהודים, וארגון אש"ף כינה את כל התושבים שחיו בארץ ישראל המנדטורית שממערב לירדן, ושאינם יהודים, "פלסטינים" כדי לבטל את הצידוק המוסרי של זיקת היהודים הציונים לארץ. דגיג - שיחה 19:43, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    תיקון - לפי סעיף 6 באמנה הלאומית הפלסטינית "היהודים אשר שכנו משכן קבע בפלסטין עד תחילת הפלישה הציונית לתוכה ייחשבו פלסטינים". WikiJunkie - שיחה 19:53, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    תודה על התיקון. אגב, שני דברים עדיין לא ברורים לי כאן: מתי החלה "הפלישה הציונית"? האם זו העלייה שהחלה בשנת 1881 ומכונה "העלייה הראשונה"? שמא זו עליית תלמידי הגר"א, של ראשית המאה ה-19? אולי בכלל עליית החסידים, תלמידי הבעל שם טוב, שהחלה בסביבות שנת 1747? אולי בכלל כיבוש הארץ על-ידי יוצאי מצריים? הרי כל העליות הללו, ורבות אחרות וקדומות, נבעו ממניעים דתיים-ציוניים (כמאמר התפילה שמתפלל כל יהודי מאמין שלוש פעמים ביום: "תקע בשופר גדול לחרותנו, ושא נס לקבץ גלויותנו, ותוליכנו מהרה קוממיות לארצנו"). הדבר השני הוא: הרי ברור לכל שאותם יהודים קדומים ועלומים המוזכרים באמנה הפלסטינית אינם משייכים עצמם לשום "עם םלסטיני"... איך אפשר לומר ליהודי: "אתה פלסטיני" בעוד הוא מתכחש לכך?. השאלות הללו לא באמת קשורות לנדון בדף הזה, ולכן אני לא רואה טעם להאריך בהן. העליתי אותן כדי להמחיש את ההבדל שבין שני הערכים, וגם את הסיבה בגינה העדפתי להוציא את היהודים מהגדרת "העם הפלסטיני", במסגרת נמוקיי דלעיל, למרות האמור באותה אמנה. דגיג - שיחה 20:47, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    אנסה לרגע להיות "פרקליט השטן" – לפי הבנתי ההגדרה "היהודים אשר שכנו משכן קבע בפלסטין עד תחילת הפלישה הציונית" מתייחסת לפי האמנה הלאומית הפלסטינית לכל יהודיי הישוב הישן (אשר מכונים באנגלית וככל הנראה ברוב השפות האחרות בעולם Palestinian Jews) – אשר היו באותה העת קבוצת מיעוט. לפי הבנתי כאשר האמנה הפלסטינית מתייחסת ליהודים שעלו לאחר "תחילת הפלישה הציונית" היא מתייחסת בפועל לכל העולים היהודים שעלו לישראל לאחר תום תקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל ואשר מדינת ישראל העניקה להם אזרחות ישראלית מתוקף היותם יהודים – צעד שתרם באופן ניכר לכך שהקהילה היהודית נשארה קבוצת הרוב לאחר מלחמת העצמאות – ומשום כך קבוצת גדולות של יהודים שעלו לישראל לאחר קום המדינה נתפסים על ידי חלקים גדולים בקבוצת אוכלוסייה זו לפולשים קולוניאליסטים (בעוד שחלקים גדולים מהאוכלוסייה הפלסטינית מחשיבים עצמם בתור אוכלוסיית הילידים האותנטית של האזור ההיסטורי של ארץ ישראל). WikiJunkie - שיחה 22:02, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    אנסה לרגע להיות "פרקליט השטן" – כותבי האמנה הלאומית הפלסטינית כן הגדירו במפורש כי היהודים אשר שכנו משכן קבע באזור ארץ ישראל (אשר מכונים באנגלית וככל הנראה ברוב השפות האחרות בעולם Palestinian Jews) לפני 1917 ייחשבו "פלסטינים" ("כמו כן מאשרת המועצה כי התוקפנות על האומה הפלסטינית ואדמתה החלה בשנת 1917. משום כך, פירוש סילוק התוקפנות צריך להיות סילוק כל עקבות התוקפנות מאז התחלת הפלישה הציונית, ולא מאז מלחמת יוני 1967") ככל הנראה מתוך כוונה לגרש את כל יתר היהודים שהצליחו לעלות לארץ ישראל לאחר 1917 בגלי העלייה הגדולים שלפני קום המדינה ועל בסיס חוק השבות לאחר קום המדינה, אשר נתפסים עד היום על ידי חלקים גדולים בקבוצת האוכלוסייה שמכנה עצמה "פלסטינים" או "העם הפלסטיני" כפולשים קולוניאליסטים (בעוד שהם מחשיבים את עצמם בתור אוכלוסיית הילידים האותנטית של האזור ההיסטורי של ארץ ישראל). WikiJunkie - שיחה 00:13, 3 באוקטובר 2012 (IST)
    אולי בשל כך על מנת לדייק עדיף בעצם שנשנה את שם הערך "פלסטינים" ל"פלסטינים-ערבים" או "העם הפלסטיני", כאשר הדף "פלסטינים" יהיה דף פירשונים שיכיל את השורות 3-6 מהדף הזה. מה דעתכם? WikiJunkie - שיחה 00:20, 3 באוקטובר 2012 (IST)
    בעקרון כל אזרחי המנדט נקראו 'פלשתינאים', יהודים כערבים, על שמה של הארץ 'פלשתינה', כפי שנודעה בעולם הנוצרי כמולדת היהודים, ואזרחותם של אזרחי המנדט, הייתה 'אזרחות ארץ ישראלית'. 213.57.112.113 06:40, 3 באוקטובר 2012 (IST)
    אני סבור שיש לשכתב את כל הערך "פלסטינים", ולהסיר ממנו כפילויות עם "ערביי ארץ ישראל". הערך לוקה בסתירות פנימיות רבות, כאשר במקום אחד הוא מגדיר את ה"פלסטינים" כבני לאומים שונים, ואילו במקום אחר הוא משתמש חליפות בשני המונחים כאילו הם אחד. צריך לעשות סדר בדבר. על-כך פנים, אחד בוודאי שהם אינם, כמו שכתבתי וכתבו טוב ממני לעיל. דגיג - שיחה 10:38, 3 באוקטובר 2012 (IST)
    לא רק זאת אף זאת. יש לבדוק מהי ההגדרה של "תושב ארץ ישראל המנדטורית" על פיה הפלסטינים סופרים את עצמם ופליטיהם? האם היא עולה בקנה אחד עם ההגדרה של שלטונות המנדט? כמו כן כיצד יתכן שההגדרה האתנית של הפלסטינים, היחידה מכל ההגדרות של קבוצות אתניות בוויקיפדיה, כוללת את צאצאיהם? 213.57.112.113 12:42, 3 באוקטובר 2012 (IST)
  9. בגדול אפשר לומר שכל פלסטיני הוא ערבי ארץ ישראלי. אבל לא ניתן לומר את המשפט ההפוך שכל ערבי ארץ ישראלי הוא פלסטיני. זה לא אומר שאין צורך לערוך את שני הערכים ולחדד את ההבדלים ביניהם. קוריצהלול התרנגולותאהמהמורשת העולמית. פשוט עולמית! 19:55, 2 באוקטובר 2012 (IST)
    לא נכון שכל פלסטיני הוא ערבי ארץ ישראלי.
    למשל, נכד של ערבי פלסטיני שאמו אינה ערביה (או אף יהודיה) וגם סבתו אינה ערביה והוא אינו יודע ערבית ולא היה מעולם בארץ ישראל וגם הוריו לא היו מעולם בארץ - נחשב על פי הגדרת ויקיפדיה (ההולכת בעקבות האמנה הפלסטינית) כפלסטיני. אדם זה אינו ערבי ארץ ישראלי.--Act - שיחה 10:04, 3 באוקטובר 2012 (IST)
  10. חג שמח ‏Ovedcשיחהאמצו ערך יתום! 12:09, 3 באוקטובר 2012 (IST)
  11. פדיחהשיחההצטרפו למיזם המדע הבדיוני והפנטזיה!
  12. לשני המושגים ישנה היסטוריה שונה בתכלית. אנציקלופדיה אינה מתארת רק את מה שקורה היום, שהרי עד לפני כמה עשרות שנים דובר רק על "ערביי ארץ ישראל". שני הערכים צריכים לבדל את עצמם ולתאר לעומק את ההתפתחות ההיסטורית של כל אחד מהמושגים. זה יוכל להתבצע רק בערכים נפרדים. Noon - שיחה 17:31, 4 באוקטובר 2012 (IST)
  13. אור - שיחה 22:14, 4 באוקטובר 2012 (IST)
  14. עמירם פאל - שיחה 10:52, 7 באוקטובר 2012 (IST)
  15. זה מונח פוליטי וזה מונח מחקרי. • עודד (Damzow)שיחהלימין שור!23:45, 7 באוקטובר 2012 (IST)
  16. Botend - שיחה 17:19, 8 באוקטובר 2012 (IST)
  17. כמו קודמיי מי-נהר - שיחה 18:35, 8 באוקטובר 2012 (IST)

תוצאות ההצבעה[עריכת קוד מקור]