זנדהורסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
זנדהורסט (כפר)
Sandhorst
סמל עיר המחוז אָאוּרִיךְ שבה נמצא הכפר זנדהורסט
סמל עיר המחוז אָאוּרִיךְ שבה נמצא הכפר זנדהורסט
סמל עיר המחוז אָאוּרִיךְ שבה נמצא הכפר זנדהורסט
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מדינה פדרלית סקסוניה התחתונהסקסוניה התחתונה סקסוניה התחתונה
שטח 10.77 קמ"ר
גובה 8 מטרים
אוכלוסייה
 ‑ צפיפות 395 נפש לקמ"ר (2020)
קואורדינטות 53°29′24″N 7°29′41″E / 53.49°N 7.49472°E / 53.49; 7.49472 
אזור זמן UTC +1
מפה

זַנְדְהוֹרְסְטגרמנית: Sandhorst) הוא כפר הנמצא בתוך שטח השיפוט של עיר המחוז אָאוּרִיךְ, שממוקם מצפון למרכזהּ, במזרח פריזיה, שבסקסוניה התחתונה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעבר הכפר זַנְדְהוֹרְסְט היה במשך מאות שנים ראשות עצמאית. הכפר סופח ב-1 ביולי 1972 לעיר[1] המחוז אאוריך בעקבות הרפורמה המוניציפלית בממשל המקומי בסקסוניה התחתית.

בין החודשים נובמבר 1947 ועד אוגוסט 1948 בזמן שמעפילי אניית המעפילים אקסודוס 1947 שהו במחנה אמדן, בעקבות מבצע אואזיס, בו הבריטים גרשו את מעפילי האנייה חזרה לגרמניה, רוב העיר אמדן הייתה הרוסה[2]. המקום היחיד באזור, שבו בית החולים ובית היולדות לא נפגעו בהפצצות המסיביות של בנות הברית, היה בכפר זנדהורסט. אי לכך, היולדות מהאזור וממחנה המעפילים[3], הופנו לבית היולדות שבכפר. בית היולדות התקיים במקום עד שנת 1985, מיום שבית היולדות נסגר המתחם על כל המבנים שבו הפכו למכון מחקר חקלאי הנותן שירות לכל חקלאיי סקסוניה התחתונה.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכפר ממוקם כ-1.5 ק"מ מצפון למרכז העיר אאוריך.

הכפר זנדהורסט נכון לתאריך 31 דצמבר 2019, משתרע על שטח של כ -10.8 קמ"ר. גרים בו כ -4,458 תושבים. צפיפות האוכלוסייה עומדת על כ־395 תושבים לקילומטר רבוע. זנדהורסט הוא הכפר המאוכלס ביותר מבין 21 הכפרים והעיירות הכלולים בשטח השיפוט של עיר המחוז אאוריך.

הכפר נמצא בגובה של 8 מטר מעל גובה פני הים. ממזרח לכפר בעיקר ומצפון מערב ישנם אזורי ביצות כבול נרחבים כתוצאה ממי תהום עיליים העולים לפני השטח.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תעשייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכפר זנדהורסט חולק אזור תעשייה גדול עם מחוז טננהאוזן(גר'). בין היתר, באזור תעשייה זה נמצא המפעל של יצרן טורבינות הרוח לייצור חשמל אנרקסון (גר') . על מנת לשנע את הציוד המיוצר במפעל נאלצו משאיות ענק לחצות את הכפר כדי להגיע לכבישים הפדרליים 28 ,31 או לנמל אמדן. תנועת משאיות זו גרמה לבעיות תנועה משמעותיות בכפר. כדי להקל על בעיות אלה, בשנת 2008 הופעל מחדש קו הרכבת הישן שעבר מדרום מערב לכפר.

גורם כלכלי חשוב נוסף הכלול בשטח השיפוט של הכפר, הוא מחנה הצבא בשם קסקטין בְּלִיכֶר - Blücher Barracks של הדיוויזיה הרביעית המוטסת בלופטוואפה. בשנות השישים נבנו באזור זנדהורסט כנסייה, בתי ספר וגני ילדים עבור משפחותיהם של אנשי חיל האוויר החיים במחנה.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תיירים יכולים ליהנות מיער מחטני גדול וצפוף באזור זנדהורסט, עם מתקני משחק לילדים, שבילי כושר וטחנת הקמח של זנדהורסט שהוקמה בשנת 1908 הפתוחה למבקרים.

חקלאות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ממזרח וצפון-מערב לזנדהורסט, ישנם אזורי ביצות כבול נרחבים כתוצאה ממי תהום עיליים, המעובדים זה עשרות שנים על ידי חקלאיי האזור.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אמדן בוויקישיתוף
ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא זנדהורסט בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Federal Statistical Office (ed.): . W. Kohlhammer GmbH, Stuttgart / Mainz 1983, ISBN 3-17-003263-1, p. 261 .
  2. ^ אהרון דישון, מאהרונצ‘יק לאהר‘לה, מסעו של אהרון דישון, משם-לפה, 2017, עמ' 80
  3. ^ ראה בגלריית הצילומים:- צילומי תעודת לידה של יילוד ממחנה אמדן ורשימת הילדים ממשפחות מעפילי האקסודוס שנולדו בזנדהורסט.