חוק אלן טיורינג

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אלן טיורינג

חוק אלן טיורינג הוא שמו הלא רשמי של חוק שהתקבל בפרלמנט של בריטניה בשנת 2017, ולפיו הוענקה חנינה רטרואקטיבית לכל האנשים שהורשעו באנגליה ובוויילס בעבירות על פי חוקים שאסרו יחסי מין הומוסקסואליים. הוראת החנינה נכללה בנוסחו של חוק השיטור והפשע 2017 (Policing and Crime Act 2017).

הכינוי לחוק ניתן על שמו של אלן טיורינג (1912–1954), מתמטיקאי מאבות מדעי המחשב, אשר הורשע ב-1952 על פי אחד מאותם חוקים.

קבלת החוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

העבירות הפליליות על קיום יחסי מין הומוסקסואליים בוטלו באנגליה ובויילס ב-1967, בסקוטלנד ב-1980 ובצפון אירלנד ב-1982. עם זאת ההרשעות הפליליות של אלו שהורשעו על פי העבירות שבוטלו נותרו בעינן.

בעשור השני של המאה ה-21 החלו בבריטניה מאמצים למתן חנינה קולקטיבית למורשעים בעבירות ההומופוביות. ממשלתו של דייוויד קמרון כללה בחוק שנחקק ב-2012 אפשרות למורשעים לפנות בבקשה לשר הפנים להורות על התעלמות מהרשעתם כאילו לא נפסקה, אך החוק לא קבע חנינה מההרשעה.

אלן טיורינג, אחת הדמויות המפורסמות ביותר שהורשעו בעבירה הומופובית, קיבל בשנת 2013 חנינה מלכותית אינדיבידואלית לאחר מותו. חנינה זו נתנה דחיפה נוספת למאמצים לחקיקת חנינה קולקטיבית. החנינה לטיורינג ניתנה בעקבות יוזמתו של חבר הפרלמנט ג'ון ליץ' (אנ') (John Leech) מן המפלגה הליברל-דמוקרטית.[1] ליץ' היה גם הדמות המרכזית מאחורי המאמצים לחקיקת חוק החנינה. הוא ניהל קמפיין לחקיקת החוק במשך מספר שנים וגם לאחר שאיבד את מושבו בפרלמנט לאחר הבחירות הכלליות בשנת 2015.

החל במערכת הבחירות של 2015 זכה הרעיון של חנינה קולקטיבית לתמיכה פוליטית רחבה מצד שתי המפלגות הגדולות בבריטניה - המפלגה השמרנית ומפלגת הלייבור. באביב 2016 הגיש חבר הפרלמנט ג'ון ניקולסון (John Nicolson) מן המפלגה הלאומית הסקוטית הצעת חוק פרטית בנושא. ממשלת בריטניה בראשות תרזה מיי בחרה להגיש הצעת חוק ממשלתית דומה ומעט נוקשה יותר, ובלמה בפרלמנט את הצעת החוק הפרטית של ניקולסון באמצעות פיליבסטר. הצעת החוק הממשלתית נחקקה וקיבלה הסכמה מלכותית ב-31 בינואר 2017.

מכוח חוק החנינה קיבלו כ-49 אלף איש לאחר מותם חנינה רטרואקטיבית על העבירות ההומופוביות שבהן הורשעו. החוק קובע כי מורשעים שעודם חיים נדרשים לפנות בבקשה לבטל את הרשעתם, על מנת שהממשלה תבדוק אינדיבידואלית שלא הורשעו על פי עבירות שעודן בתוקף.

במשפט סקוטלנד וצפון אירלנד טרם ניתנה חנינה למורשעים בעבירות הומופוביות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ MP calls for pardon for computer pioneer Alan Turing, באתר חדשות ה-BBC, ‏1 בפברואר 2012.