יעקב פליאר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יעקב פליאר
Я́ков Флие́р
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן. נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
תמונה זו מוצגת בוויקיפדיה בשימוש הוגן.
נשמח להחליפה בתמונה חופשית.
לידה 21 באוקטובר 1912
אורחובו זויבו, רוסיה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 בדצמבר 1977 (בגיל 65)
מוסקבה, ברה"מ עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית העלמין קונצבסקויה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות האימפריה הרוסית, ברית המועצות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים הקונסרבטוריון של מוסקבה עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה קלאסית עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת רוסית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה פסנתר עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים Andrei Flier עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
כרזה על רסיטל של הפסנתרן יעקב פליאר בהיכל התרבות בתל אביב, מתנוססת בחזית פסז' הוד (אז משכן התיאטרון הקאמרי והיום תיאטרון בית ליסין). בחזית התמונה: זמרת הג'אז האמריקאית הייזל סקוט (אנ') עם בעלה, חבר הקונגרס אדם קלייטון פאוול ג'וניור (אנ'). דצמבר 1962
יעקב פליאר הופיע בשנה הראשונה לקיומה של התחרות על שם המלכה אליזבת לפסנתרנים בבריסל, 1938. בתמונה הימנית נראים מימין לשמאל: ארטורו בנדטי מיכלאנג'לי, אנדרה דמורטייה (אנ'), אמיל גיללס, מורה לימפני (אנ'), יעקב פליאר ולנס דוסור (אנ'). בתמונה משמאל נראה קטע מתוך עיתון המפלגה הקומוניסטית, "פראבדה", מאי 1938, המדווח על זכייתם של אמיל גיללס ופליאר בתחרות זו, במקומות הראשון והשלישי בהתאמה

יעקב ולדימירוביץ' פליאר (נהגה: פלִיאֶר או פלִיֶיר; ברוסית: Я́ков Влади́мирович Флие́р; ‏21 באוקטובר 191218 בדצמבר 1977) היה פסנתרן ומורה למוזיקה יהודי רוסי סובייטי. נחשב כאחד הפסנתרנים החשובים בברית המועצות אך התחיל להופיע ברחבי העולם רק ב-1962 ולכן פרסומו הבינלאומי היה מועט יחסית לעמיתיו אמיל גיללס וסביאטוסלב ריכטר.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד באורחובו-זויבו, הצעיר בן שבעת ילדיו של שען יהודי. למד מוזיקה בקונסרבטוריון של מוסקבה אצל קונסטנטין איגומנוב (אנ').

בשנות ה-30 של המאה ה-20 הפך לאחד מפסנתרני הקונצרטים הבולטים ברוסיה הסובייטית. בהופעותיו ביצע בעיקר מוזיקה רומנטית אף על פי שניגן גם כמה יצירות של מלחינים רוסיים בני זמנו כמו קבלבסקי, שוסטקוביץ', פרוקופייב, גלינין (אנ') ורודיון שצ'דרין.

במשך שנים רבות לימד בעצמו בקונסרבטוריון של מוסקבה. בין תלמידיו הבולטים: רודיון שצ'דרין, ויקטוריה פוסטניקובה (אנ'), מיכאיל פלטנב (אנ'), לב ולסנקו (אנ'), נטשה ולסנקו (אנ'), טטיאנה ריומינה, יבגני רזאנוב (רו'), בלה דוידוביץ (אנ'), מרק זלצר (אנ'), סרגיי מוסליאן (אנ'), ולדימיר פלטסמן (אנ'), מוזה רובאקיטה (אנ') הליטאית, אילזה גראובינה (אנ') הלטבית ורבים אחרים.

בתקופת מלחמת העולם השנייה הרבה להופיע בפני חיילי הצבא האדום ואף שהה כחודש בלנינגרד הנצורה אליה הוטס בידי חיל האוויר הסובייטי.

בשנות הששים והשבעים של המאה העשרים החל פליאר להופיע ברחבי העולם, הוא הופיע בנובמבר 1962 בישראל (פעמיים בהיכל התרבות בתל אביב, פעם בבנייני האומה בירושלים ופעם באולם "ארמון" בחיפה) ובין הופעותיו הקדיש ערב לקונצרט הדגמה לתלמידי האקדמיה הישראלית למוזיקה[1]. בפברואר 1967 הופיע פליאר בישראל בשנית, אך זכה לביקורות מסויגות יותר[2].

במהלך סיבוב הופעותיו בארצות הברית ביצע את הקונצ'רטו לפסנתר מס' 3 מאת רחמנינוב עם הפילהרמונית של ניו יורק בניצוחו של לאונרד ברנשטיין.

יעקב פליאר נפטר בשנת 1977 במוסקבה בגיל 65. הוא נקבר בבית העלמין קונצבסקויה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא יעקב פליאר בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]