סיסתאן ובלוצ'סתאן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סיסתאן ובלוצ'סתאן (פרובינציה)
استان سیستان و بلوچستان
מדינה איראןאיראן איראן
מושל Seyyed Ahmad Nasri
מחוזות (شهرستان‌ها) בפרובינציה 26
בירת הפרובינציה זאהדאן עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה רשמית פרסית, בלוצ'ית, למפוקית, ברהוית
שטח 181,785 קמ"ר
אוכלוסייה
 ‑ בפרובינציה 2,775,014 (2016)
 ‑ צפיפות 13 נפש לקמ"ר (2006)
קואורדינטות 29°29′33″N 60°52′01″E / 29.4924°N 60.8669°E / 29.4924; 60.8669 
אזור זמן UTC +3:30
http://www.sbportal.ir

לחצו כדי להקטין חזרה

סיסתאן ובלוצ'סתאןדרום ח'וראסאןכרמאןהורמוזגאןפארסבושהריזדח'וראסאן רזאוויצפון ח'וראסאןגולסתאןמאזנדראןסמנאןטהראןאלבורזקוםצ'הארמחאל ובח'תיאריכהגילויה ובויראחמדח'וזסתאןאילאםלורסתאןמרכזיאספהאןגילאןארדבילקזוויןהמדאןכרמאנשאהכורדיסתאןמזרח אזרבייג'ןזנג'אןמערב אזרבייג'ןבחרייןקטרעומאןכוויתטורקיהארמניהאזרבייג'ןטורקמניסטןאפגניסטןפקיסטןעיראקערב הסעודיתאיחוד האמירויות הערביות
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרובינציית סיסתאן ובַלוּצִ'סְתאןפרסית: استان سیستان و بلوچستان) היא אחת מ-31 פרובינציות איראן והגדולה בשטחה, 181,785 קמ"ר. הפרובינציה נמצאת בדרום-מזרח איראן, ובירתה היא העיר זאהדאן. הפרובינציה היא מוקד הפעילות של ג'ונדאללה, ארגון טרור בלוצ'י-סוני.

גבולות[1][עריכת קוד מקור | עריכה]

פרובינציית סיסתאן ובלוצ'סתאן גובלת עם הפרובינציות כרמאן, הורמוזגאן ודרום ח'וראסאן. היא גובלת גם במדינת פקיסטן ממזרח ואפגניסטן מצפון מזרח.

דת ואוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמה של פרובינציית סיסתאן ובלוצ'סתאן נגזר משמן של שתי קבוצות אתניות שמושבן באזור. רוב האוכלוסייה שייכים לקבוצה האתנית בלוצ'ים, ומדברים בשפה הבלוצ'ית. בצפון הפרובינציה יש ריכוז פרסי שמדבר ניב של השפה הפרסית המכונה סיסתאני. בלוצ'ים הם מוסלמים סונים וכיוון שאיראן היא מדינה שיעית השלטונות מדכאים את האוכלוסייה הבלוצ'ית, ועמדות השליטה והכוח בפרובינציה נמצאות בידי הפרסים השיעים דוברי הסיסטאני.

ארגון ג'ונדאללה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – ג'ונדאללה

ארגון ג'ונדאללה הוא ארגון טרור בלוצ'י סוני שמתקומם נגד דיכוי הבלוצ'ים באיראן. מרכז פעילותו בתוך איראן הוא במחוז סיסתאן ובַלוּצִ'סְתאן. הארגון פועל גם דרך המדינות אפגניסטן ופקיסטן ומונה כמה מאות לוחמי גרילה המבצעים פיגועים נגד השלטונות באיראן. ביוני 2010 הוציאה להורג ממשלת איראן את מנהיג הארגון עבד אל-מלכ ריג'י שנעצר בפברואר באותה שנה כשטס מדובאי לקריגיסטאן. ריג'י הואשם ב-79 סעיפים של פשעים שונים ונגזר עליו עונש מוות בתלייה[2]. בין הפיגועים הידועים של הארגון באיראן:

  • ב-18 באוקטובר 2009: פיגוע במחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן נגד צמרת הפיקוד של משמרות המהפכה האסלאמית שהגיע לביקור בעיר פישאן בדרום-מזרח איראן הקרובה לגבול פקיסטן. בפיגוע נהרגו 15 בכירים במשמרות המהפכה. אחד הבכירים שנהרגו היה גנרל נור עלי שושתרי, סגן מפקד הכוחות הקרקעיים של משמרות המהפכה. הרוג נוסף היה מפקד מחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן של משמרות המהפכה, מוחמד זאדה. כמו כן, בפיגוע נהרגו 40 אזרחים איראנים[3].
  • ב-15 ביולי 2010 נטל הארגון אחריות על פיגוע התאבדות כפול בעיר זהדאן בירת מחוז סיסתאן ובלוצ'סטאן. בפיגוע נהרגו 28 בני אדם ונפצעו למעלה מ-306. בין הנפגעים היו גם אנשי משמרות המהפכה. שני הפיצוצים אירעו מחוץ למסגד הגדול בזאהדאן.
  • ב-15 בדצמבר 2010: הארגון ביצע פיגוע במסגד שיעי בעיר ג'ובהאר שבמחוז סיסתאן ובלוצ'סתאן. בפיגוע נהרגו 39 בני אדם ולמעלה מ-100 נפצעו.

כלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום הפרובינציה היא אחת הפרובינציות הנחשלות והעניות ביותר של איראן. עם זאת, קיימות תוכניות של ממשלת איראן המיועדות לשינוי המצב.[דרוש מקור]

נגישות[עריכת קוד מקור | עריכה]

העיר זאהדן מחוברת לקואטה בפקיסטן כבר כמאה שנים ברכבת. קיימת גם רכבת מהעיר באם שבמחוז כרמאן לעיר זאהדאן. במחוז גם שני שדות תעופה, שדה התעופה זאהדאן שנמצא במזרח העיר זאהדאן ושדה התעופה צ'אבהאר הנמצא בדרום המחוז[1].

משקעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוז סיסתאן ובלוצ'סטן מהווה כיום את אחד האזורים היבשים ביותר באיראן, עם עלייה קלה בגשם ממזרח למערב, ועלייה ניכרת של לחות באזורי החוף. המחוז כפוף לרוחות עונתיות מכיוונים שונים.

רעידת האדמה בסיסתאן ובלוצ'סתאן (2013)[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – רעידת האדמה בסיסתאן ובלוצ'סתאן (2013)

ב-16 באפריל 2013, בשעה 3:14 אחר-הצהריים[4], רעידת אדמה במגניטודה 7.5 הכתה את הפרובינציה. 34 הרוגים ו-80 פצועים דווחו כתוצאה מאסון טבע זה[5].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 מפות Google, באתר מפות Google
  2. ^ AFP, איראן הוציאה להורג את מנהיג ארגון ג'ונדאללה, באתר ynet, 20 ביוני 2010
  3. ^ סוכנויות הידיעות, דיווח: ארגון סוני קיבל אחריות לפיגוע באיראן, באתר nrg‏, 18 באוקטובר 2009
  4. ^ איראן נוהגת באזור זמן ייחודי לה, כך שהשעה בישראל הייתה 12:44 בצהריים.
  5. ^ Smith-Spark, Laura; Bozorgmehr, Shirzad (16 באפריל 2013). "Quake kills 34, injures 80 in Pakistan, sources say". CNN. נבדק ב-2017-08-29. {{cite news}}: (עזרה)