משחק אסטרטגיה מבוסס תורות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחק האסטרטגיה מבוסס התורות "הקרב על ווסנות'"
משחק האסטרטגיה מבוסס התורות "FreeCol"(אנ')

משחק אסטרטגיה מבוסס תורות (באנגלית: Turn-based strategy, או בקיצור TBS) הוא תת־ז'אנר של משחקי אסטרטגיה בהם מושם דגש על חשיבה אסטרטגית, קבלת החלטות טקטיות, וניהול משאבים, בעוד שכל שחקן במשחקים הללו צריך לבצע בתורו כמות מוגבלת או בלתי מוגבלת של פעולות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הז'אנר פותח במקור בהשראת משחקי הלוח ומשחקי המלחמה השולחניים המסורתיים.

אחד מהמשחקים הראשונים למחשב בז'אנר זה היה המשחק "Computer Bismarck" (אנ') שיצא ב-1980 עבור מחשבי ZX81. בעוד שבתחילה תעשיית משחקי הווידאו התמקדה בעיקר ביצירת גרסאות ממוחשבות של משחקי הלוח השולחניים המסורתיים עבור המחשב האישי, בסופו של דבר חברות הפיתוח החלו ליצור משחקי אסטרטגיה מבוססי תורות מקוריים לחלוטין.

כמה מהמשחקים הפופולריים ביותר בז'אנר כוללים את סדרת משחקי "Civilization", את סדרת משחקי "Heroes of Might and Magic",[1] את המשחק "Panzer General" (אנ'), את סדרת משחקי Warlords (אנ') [2] ואת סדרת "Age of Wonders"(אנ').[3]

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי אסטרטגיה מבוססי תורות, השחקן שולט בדרך כלל ביחידות בודדות, בצבאות שלמים או בציוויליזציות שלמות, והוא צריך לנהל אותם דרך רצף של תרחישים או קמפיינים אשר קשורים זה בזה. המשחקים בז'אנר לרוב כוללים את האלמנטים הבאים:

  • קרבות מבוססי תורות - במשחקים הללו הקרבות מתקיימים כאשר כל שחקן מבצע בתורו כמות מוגבלת או בלתי מוגבלת של פעולות על מנת לבצע פעולות אסטרטגיות שונות שיכולות להשפיע באופן מהותי על תוצאות הקרבות.
  • ניהול משאבים - במשחקים הללו בדרך כל השחקן צריך לנהל באופן יעיל משאבים כמו כספים, חומרי גלם או אוכלוסייה על מנת להקים מבנים, לגייס יחידות צבא, ולהרחיב את ההשפעה של הציוויליזציה בה שולטים.
  • תכנון אסטרטגי - תכנון ארוך טווח וקבלת החלטות אסטרטגיות הם מהשיקולים החשובים ביותר במשחקי אסטרטגיה מבוססי תורות. בדרך כלל צריך גם לקחת בחשבון דברים כמו דיפלומטיה, טכנולוגיות חדשות, וטקטיקות צבאיות על מנת להביס את היריבים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Heroes of Might and Magic (2000), MobyGames (באנגלית)
  2. ^ Computer Gaming World's 1991 Games of the Year Awards, s38-40
  3. ^ Age of Wonders (1999), MobyGames (באנגלית)