משחק ארטילריה ממוחשב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
משחק ארטילריה לדוגמה בו שחקן אחד יורה על השחקן השני. המכתשים בסביבת המשחקים נוצרו כתוצאה מפגיעות שנפלו הרחק מהמטרה

משחק ארטילריה ממוחשב (באנגלית: Artillery video game) הוא תת־ז'אנר של משחקי אסטרטגיה המדמים לחימה בין שני שחקנים או יותר באמצעות נשק ארטילרי. את המשחק משחקים בתורות, ולרוב השחקנים הם טנקים כאשר כל שחקן בתורו צריך לבצע שינויים בזווית הירי ובעוצמה של הירי על מנת להצליח להשמיד את היריב.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי הארטילריה הם בין משחקי המחשב המוקדמים ביותר שפותחו. משחקי הראשונים בז'אנר פותחו עבור עבור מערכות מחשב מוקדמות כמו המחשב השולחני Tektronix 4050 (אנ') ומחשב המסוף HP 2647 (אנ'). למראה ולמכניקת המשחק מבוססת התורות של המשחקים הראשונים שפותחו בז'אנר, כמו סימולטור התותחים שנוצר למחשבי Apple II, הייתה השפעה רבה על המשחקים הרבים שיפותחו בז'אנר בעשורים הבאים. משחקים בולטים נוספים שיצאו בתחילת הדרך כללו גם את המשחקים Super Artillery ו-Artillery Simulator.

במהלך שנות ה-80 חלה עלייה בפופולריות של משחקי הארטילריה בין היתר בעקבות היציאה לשווקים של המשחק "Smithereens!" עבור קונסולת המשחקים Magnavox Odyssey² (אנ') והמשחק Artillery Duel עבור קונסולות המשחקים Atari 2600 ו-ColecoVision. המשחקים הללו הכילו גרפיקת רקע משוכללת, מחווני מהירות רוח ואץ היכולת לשחק במשחק מרובה משתתפים.

המשחק "Scorched Earth", שיצא ב-1991, הפך לאחד מהמשחקים המכוננים בז'אנר וסייע להעלות את הפופולריות של משחקי ארטילריה מבוססי תורות בקהילת הגיימרים. הצלחת המשחק העניקה בהמשך השראה ליצירת משחקים דומים רבים בהם כותרים פופולריים כמו Worms, Atomic Cannon ו-Pocket Tanks.

לאורך השנים, עם ההתקדמות של הטכנולוגיה, פותחו משחקי ארטילריה עם גרפיקה מתקדמת בהרבה, ועם האפשרות למשחק מרובה משתתפים ברשת.

העלייה בפופולריות של המחשבים האישיים וקונסולות המשחקים בשנות ה-90 הובילה לכך שמשחקי הארטילריה זכו להתעניינות מצד קהל גדול מאי פעם. לאורך השנים, עם ההתקדמות של הטכנולוגיה, פותחו משחקי ארטילריה עם גרפיקה מתקדמת בהרבה, ועם האפשרות למשחק מרובה משתתפים ברשת.

בשנת 1995 חברת Team17 הבריטית פיתחה את הגרסה הראשונה של המשחק הראשון בסדרת המשחקים המצליחה Worms שהיה מיועד למחשבי קומודור אמיגה. במשחק השחקן שולט ביחידה קטנה של תולעים חמושים (במקום טנקים) אשר ממוקמים על פני סביבה הררית ונלחמים באויבים הנשלטים על ידי המחשב או שחקנים אחרים. המשחקים כלל אנימציה משעשעת בסגנון קרטוני ומגוון של כלי נשק יוצאי דופן. בין המשחקים הנוספים שיצאו בסדרה היו גם משחקים תלת־ממדיים, אף על פי כן, שתי המשחקים הבאים שיצאו בסדרה ב-2006 ו-2010 היו שוב דו-ממדיים.[1]

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

צילום מסך ממשחק הארטילריה התלת־ממדי "Scorched 3D"

במשחקי הארטילריה השחקנים שולטים לרוב ביחידה אחת או יותר אשר חמושה/ות בנשק ארטילרי כמו תותחים, טנקים או טילים. המטרה עשויה להשתנות ממשחק למשחק, אך לרוב כרוכה בהשמדת כל החיילים/יחידות שנשלטים על ידי המחשב ו/או השחקנים היריבים.

כל שחקן בתורו צריך לבצע שינויים בזווית הירי ובעוצמת הירי ולקחת בחשבון גורמים כמו מרחק, מהירות הרוח, וגובה פני השטח לפני שהוא יורה לעבר היריבים. פגיעה מוצלחת יכולה לגרום לנזק רב ליריב, למוטט את ההגנות שלהם, ובסופו של דבר משמידות את היריב.

לעיתים רבות השחקנים מסוגלים להשתמש במגוון כלי נשק עם מאפיינים שונים המאפשרים לשחקנים לקחת בחשבון אסטרטגיות שונות במטרה לגבור על היריבים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ IGN - Worms Retrospective (אורכב 31.05.2016 בארכיון Wayback Machine) by James LaFlame