משחקי סימולציית כלי רכב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שחקן משחק במשחק סימולציית מרוצי מכוניות

משחקי סימולציית כלי רכבאנגלית: Vehicle simulation games) הם ז'אנר של משחקי וידאו שמטרתו לדמות את חוויית ההפעלה של כלי רכב שונים, כולל מכוניות, משאיות, רכבות, מטוסים, כלי שיט, חלליות, כלי רכב צבאיים ומגוון רחב של כלי רכב אחרים.

המשחקים מספקים סימולציות ריאליסטיות המתרחשות בסביבות וירטואליות. במשחקים הללו השחקן נוהג/מטיס את כלי הרכב מנקודת המבט של הנהג/טייס, כאשר בחלקים מהמשחקים בז'אנר השחקן צריך בנוסף לכך גם לנצח במירוץ או להילחם בכלי רכב אחרים.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הז'אנר התפתח במקור במהלך שנות ה-70 כאשר יצאו לשווקים משחקי ארקייד ומשחקים למחשב הביתי כמו "Night Driver" שיצא ב-1976, והמשחק "FS1 Flight Simulator" שיצא ב-1979. הז'אנר זכה לפופולריות רבה בשנות השמונים ובשנות התשעים בעיקר בזכות סדרת המשחקים "Test Drive", סדרת המשחקים "פלייט סימולטור" של מיקרוסופט וסדרת המשחקים "גראן טוריסמו".

כאשר הגרפיקה התלת־ממדית השתפרה באופן ניכר במהלך שנות ה-90 ובתחילת העשור הראשון של המאה ה-21 הדבר השפיע רבות על משחקי סימולציית כלי הרכב, כאשר המפתחים הצליחו ליצור חוויות מציאותיות לשחקנים מבחינה ויזואלית. כמה ממשחקי סמולציית כלי הרכב הבולטים ביותר שיצאו באותה התקופה היו המשחקים סדרת משחקי "Need for Speed" וסדרת משחקי "Microsoft Train Simulator".

בעקבות העלייה בפופולריות של משחקי וידאו מרובי המשתתפים בעשור הראשון והשני של המאה ה-21 כמות גדולה בהרבה של שחקנים החלו לשחק במשחקי סימולציית כלי רכב, והחלו להתחרות בשחקנים האחרים במרוצים וירטואליים ובקרבות אוויר וירטואליים.

תת-ז'אנרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי סימולציות טיסה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – משחק סימולציית טיסה
המשחק Microsoft Flight Simulator מתמקד אך ורק בחוויית הטסת מטוס, בניגוד למשחקי כלי רכב אחרים בהם ישנם משימות ומטרות שונות.
  • משחקי סימולציית טיסות אזרחיות - המשחקים FlightGear ו-Microsoft Flight Simulator הם מהמשחקים הפופולריים ביותר מהסוג הזה. למרות שלעיתים רבות המטרה במשחקים הללו היא רק החוויה שבהטסת מטוס אזרחי, לעיתים רבות צריכים להשלים גם משימות שונות כמו הטסת מטוס אזרחי בלילה, או טיסה בתנאי מזג אוויר קשים. אחד האתגרים הקשים ביותר במשחקים הללו הוא הנחתת מטוסים, ובמיוחד כאשר צריכים לעשות זאת בתנאי מזג אוויר קשים.
  • משחקי סימולציית טיסות צבאיות - משחקים מתמקדים לרוב בסימולציית טיסות קרב, ובהם צריכים לרוב לבצע בהצלחה משימות שונות, כולל הפלת מטוסי אויב והשמדת מתקנים קרקעיים של האויב. אחד מהפיצ'רים הייחודיים במשחקים הללו הוא היכולת לצפות במטרות בקרקע מבעוד מועד והיכלות לעקוב אחר הטיל לאחר שהוא משוגר אל המטרה מנקודת מבט של הטיל. במשחקים הללו לעיתים רבות השחקן צריך להשלים מטרות רבות.
  • סימולציה של טיס בכלי טיס מעולם הפנטזיה - משחקים נדירים למדיי בהם ניתן לטוס על שטיחים מעופפים, דרקונים, מטאטא קסמים, וכדומה.

סימולציות מרוצים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – סימולציות מרוצים

משחקים מהסוג הזה כוללים הן משחקים ריאליסטיים המדמים תחרויות ספורט מוטורי בולטות כמו נאסקאר, אינדיקאר(אנ'), פורמולה 1, אליפות העולם בראלי במגוון מסלולים, וכמו גם משחקי מרוצים פחות מציאותיים בסגנון של משחקי ארקייד כמו משחקי ניד פור ספיד או משחקי מרוצי קארטינג כמו מריו קארט 8 בהם רמת הקושי אינה גבוהה.

משחקי סימולציית נהיגה במשאיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקים בהם צריכים להוביל מטענים שונים באמצעות משאיות ליעדים שונים. במשחקים הללו לעיתים רבות השחקנים צריכים להתחשב באתגרים לוגיסטיים ושיקולים כלכליים שונים.[1]

משחקים בולטים מהסוג הזה כוללים את סדרת משחקי 18 גלגלי פלדה וסדרת משחקי Truck Simulator.

משחקי סימולציית נהיגה ברכבות וחשמליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – משחקי סימולציית רכבות
משחק סימולציית הרכבת "OpenBVE"(אנ')

במשחקי בהם השחקן משחק בתפקיד נהג רכבת או חשמלית עליו מוטלים תפקידים שונים בהתאם למטרות המשחק והתרחישים השונים שמתרחשים במהלך המשחק. השחקנים עשויים לשלוט במשחק בסוגים שונים של רכבות, כולל קטרי קיטור ורכבות חשמליות מודרניים, ולנסוע באזורים מגוונים. בחלק מהמשחקים הללו צריכים לאסוף ולהוריד נוסעים בתחנות שונות לאורך מסלול הנסיעה תוך שצריך להקפיד לעמוד בלוחות הזמנים. במשחקים אחרים צריכים להעביר מטענים שונים ביעילות ובבטחה ליעדים שונים.

סימולציית טיסות חלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – משחק סימולציית טיסה בחלל

במשחקים מהסוג הזה מתמקדים לרוב בסימולציית טיסות קרב בחלל, ובחקר של גלקסיות לא מוכרות בחלל החיצון.

סימולטורים של סירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקים מהסוג הזה כוללים מגוון רחב של משחקי וידאו המדמים את חוויית השיט בכלי שיט כמו סירות מנוע, אופנועי ים, צוללות וספינות מלחמה. המשחקים הפופולרים ביותר מהסוג הזה הם משחקי סימולציה של סירות מנוע ואופנועי ים המתמקדים בדרך כלל במרוצים במהירות גבוהה. סימולציות של שייט בסירות מפרש פחות נפוצות בשל המורכבות הכרוכה בשליטה בסירות מפרש. משחקי סימולציית צוללות מתרכזים לעיתים רבות בפעילויות כמו שיגור של טורפדו, ומשחקי סימולציה של ספינות מלחמה מדמים לוחמה ימית הכוללת ציים שלמים.

סימולטורים של כלי רכב באתרי בנייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקים מהסוג הזה השחקנים שולטים במגוון רחב של כלי רכב, כולל מנופים, מחפרים ויעים אופניים, המאפשרים לשחקנים לקחת חלק בפרויקטים שונים של בנייה, הריסת מבנים, וכמו גם לחפור בורות תעלות.

סימולטורים של כלי רכב חקלאיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקים מהסוג הזה מספקים לשחקנים את ההזדמנות לעסוק בהיבטים שונים של ניהול חווה. במשחקים הללו השחקנים משתמשים בעיקר בכלי רכב כמו טרקטורים, קומבייניים ועגלות על מנת לבצע משימות כמו עיבוד שטחים אדמה, זריעה, השקיה ודישון.

סימולטורים של טנקים[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקים בהם השחקנים שולטים בטנקים משוריינים ומעורבים בקרבות אינטנסיביים ולוחמה אסטרטגית בשטחי קרב וירטואליים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Juggernaut". CRASH. Newsfield Publications Ltd (19): 118. באוגוסט 1985. {{cite journal}}: (עזרה)