משחק וידאו המבוסס על מיקום גאוגרפי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צעירים יפנים מגיעים בהמוניהם לפארק סטאגאיה בטוקיו, שהיה PokéStop במשחק "פוקימון גו", במהלך שיא הפופולריות של המשחק, יולי 2016

משחק וידאו המבוסס על מיקום גאוגרפיאנגלית: Geolocation-based video game) הם משחקי וידאו בהם המשחק מתפתח ומתקדם על סמך המיקום של השחקן בעולם האמיתי.

משחקי הווידאו מהסוג הזה הם משחקי מובייל שעושים שימוש בטכנולוגיית ה-GPS המובנית במכשירים הניידים שברשותם על מנת לגלות מה המיקום הגאוגרפי של השחקן בעולם האמיתי, או באמצעות טכנולוגיות אחרות מבוססות מיקום. משחקים מהסוג הזה מטשטשים את הגבולות בין העולם הווירטואלי לעולם האמיתי, ומאפשרים לשחקנים לחקור את הסביבה הפיזית בה הם נמצאים, ולקיים אינטראקציות עם אלמנטים וירטואליים שונים.

לעיתים רבות משחקים מהסוג הזה עושים גם שימוש במפות מדויקות אמיתיות של האזור בעולם האמיתי בו השחקן נמצא.

לרוב משחקים מהסוג הזה מעודדים את השחקנים לחקור את הסביבה בה הם נמצאים, ולעסוק בפעילות גופנית תוך כדי המשחק.

אחד מהמשחקים הפופולריים ביותר מהסוג הזה הוא המשחק "פוקימון גו".

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונספט של משחקים מבוססי מיקום גאוגרפי, אשר הפך אפשרי הודות לפופולריות העצומה של הטלפונים החכמים במהלך העשור הראשון והעשור השני של המאה ה-21, קיבל השראה רבה מאפליקציות מבוססות מיקום פופולריות, כמו אפליקציות גאוקשינג ואפליקציות אחרות למכשירים הניידים אשר מבוססות מיקום. אחד מהמשחקים הראשונים מהסוג הזה שזכה לתשומת לב ניכרת היה המשחק "אינגרס" שיצא לשווקים בשנת 2012 והסתמך על המיקומים בעולם האמיתי בהם השחקן היה ממוקם כמוקדי עניין במשחק עצמו. המשחק עודד את השחקנים לחקור את האזור שבו הם נמצאים ולשתף פעולה עם שחקנים אחרים.

בשנת 2016 יצא לשווקים המשחקים "פוקימון גו" שהפך די מהר לתופעה עולמית ואשר בו השתתפו מיליוני שחקנים מכל רחבי העולם. המשחק "פוקימון גו" שילב טכנולוגיית מציאות רבודה (AR) עם משחק מבוסס-מיקום גאוגרפי, ואיפשר לשחקנים ללכוד יצורי פוקימון וירטואליים במיקומים שונים בעולם האמיתי. הצלחת המשחק תרמה רבות לעלייה בפופולריות של הקונספט של משחקים וידו אשר מבוססים על מיקום גאוגרפי והיוותה את מקור ההשראה העיקרי לפיתוח של משחקים דומים בשנים הבאות.

מכניקת משחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי וידאו המבוססים על מיקום גאוגרפי עושים לרוב שימוש בטכנולוגיית ה-GPS המובנית במכשיר הנייד או בטכנולוגיות אחרות מבוססות מיקום על מנת לעקוב אחר התנועה של השחקן בעולם הפיזי. במשחקים רבים מהסוג הזה השחקנים עשויים להידרש לבקר במיקומים ספציפיים בעולם האמיתי על מנת להתקדם במשחק, לאסוף פריטים וירטואליים או לעסוק בפעילויות שונות אשר חיוניות להתקדמות במשחק. לעיתים רבות מדובר באנדרטאות, פארקים ציבוריים או מקומות בולטים אחרים שנמצאים בקרבת המיקום בו נמצא השחקן.

בנוסף, לעיתים רבות משחקים מהסוג הזה מסתמכים גם על שימוש בטכנולוגיית מציאות רבודה על מנת להציג אובייקטים או דמויות וירטואליות על פני הסביבה האמיתית - אפקט הנוצר באמצעות המצלמה שנמצאת במכשיר הנייד של השחקן.

חוקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפופולריות של משחקים מסוימים מהסוג הזה, כמו פוקימון גו, תרמו בין היתר לכך שאטרקציות ובתי עסק מסוימים בעולם האמיתי זכו לעלייה בכמות המבקרים והלקוחות שמשחקים במשחקים הללו, והדבר התקבלו לרוב לטובה ידי המקומיים, ובמיוחד על ידי בתי העסק המקומיים. עם זאת, חלק מהמשחקים מהסוג הזה עלולים גם להוביל את השחקנים בטעות להגיע בהמוניהם למיקומים בבעלות פרטית, או לגרום לגודש של מבקרים לא רצוי במיקומים מסוימים בעולם האמיתי אשר עשויים לגרום לבעיות שונות.

במהלך שיא הפופולריות של המשחק פוקימון גו היו מספר מקרים שזכו לכיסוי תקשורתי נרחב בהם שחקני פוקימון גו הגיעו לאזורים שנמצאים בבעלות פרטית והיוו מטרד עבור אותו האנשים, ובעקבות כך מפתחי המשחקי היו חייבים להסיר את אותם המיקומים מהמשחק. חברת Niantic, שפיתחה את המשחק, התנערה בתנאי השירות של המשחק מכל אחריות לפעולויות שמבוצעות על ידי השחקנים במיקומים אליהם הם יגיעו במסגרת המשחק, בטענה שהשחקנים הם האחראים במקרים של הסגת גבול, ולא החברה.

בארצות הברית בית המשפט הפדרלי קבע כי הדרישה של מחוז ויסקונסין ממפתחי משחקים מבוססי מיקום גאוגרפי לקבל אישורים לפעילות מהסוג הזה במחוז ויסקונסין היא לא חוקתית.[1]

סכנות פוטנציאליות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאמר שכותרתו הייתה "מוות על ידי פוקימון גו", חוקרים מבית הספר לניהול באוניברסיטת פרדו ציינו שהמשחק הוביל לעלייה בלתי פרופורציונלית בתאונות כלי רכב, לפציעתם ולהריגתם של אנשים בקרבת המקומות הנחשבים במשחק ל-"PokéStops" בהם היו שחקנים ששיחקו במשחק תוך כדי נהיגה.[2] לטענת החוקרים המשחק גרם להערכתם ל-145,632 תאונות, ל-29,370 פצועים ול-256 הרוגים בין ה-6 ביולי 2016 ל-30 בנובמבר 2016. המחקר חישב גם את ההשפעה הכלכלית של התקריות הללו והעריך שהעלות של התאונות הללו הייתה בין 2 מיליארד דולרים ל-7.3 מיליארד דולרים רק במהלך אותה התקופה.

דוגמאות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פוקימון גו - משחק המאפשר לשחקנים לחקור את הסביבה בהם הם נמצאים וללכוד יצורי פוקימון וירטואליים במיקומים שונים בעולם האמיתי.[3]
  • הארי פוטר: איחוד הקוסמים (אינו זמין יותר להורדה) - משחק בו השחקנים חוקרים את עולם הקוסמים החבוי באזורים בהם הם גרים, להטיל לחשים ולהילחם ביצורים קסומים.
  • אינגרס - משחק בו השחקנים מצטרפים לקבוצה אחת משתי קבוצות ומתחרים על השליטה בטריטוריה וירטואלית על ידי לכידת פורטלים הממוקמים במיקומים שונים בעולם האמיתי.
  • Minecraft Earth (אינו זמין יותר להורדה) - משחק בו השחקנים יכולים לחקור את העולם האמיתי, לבנות מבנים ולשתף פעולה עם שחקנים אחרים בסביבה הווירטואלית של המשחק המוצגת על גבי העולם האמיתי.[4]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Judge halts Wisconsin county rule for apps like Pokemon Go". Associated Press. 21 ביולי 2017. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Faccio, Mara; McConnell, John J. (2017). "Death by Pokémon GO". doi:10.2139/ssrn.3073723.
  3. ^ Borge, Ariel (11 ביולי 2016). "The story behind 'Pokémon Go's' impressive mapping". Mashable. נבדק ב-13 ביולי 2016. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ "Minecraft Earth coming to an end". 5 בינואר 2021. {{cite web}}: (עזרה)