משחק מטרוידבניה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
צילום מסך של המשחק "Guacamelee!" אשר הינו משחק מטרוידבניה

משחק מטרוידבניהאנגלית: Metroidvania) הוא תת-ז'אנר של משחקי פעולה-הרפתקאות ומשחקי פלטפורמה בו השחקנים צריכים לחקור עולמות גדולים, לפתור חידות שונות, ולמצוא פריטים חדשים שיסייעו להם לגשת לאזורים חדשים. המונח הוא הלחם בסיסים של שמות שתי סדרות משחקי הווידאו הקלאסיים "מטרויד" ו"קאסלבניה" אשר היו מהמשחקים המכוננים בז'אנר כאשר על האלמנטים משתי המשחקים מבוססים רבים מהמשחקים האחרים שפותחו לאורך השנים בתת-הסוגה.

המשחקים בתת-הסוגה כוללים בדרך כלל מפת עולם גדולה למדיי אותה השחקן יכול לחקור, אם כי אזורים שונים בעולם המשחק אינם נגישים לשחקן בתחילת המשחק עד שירכוש פריטים מיוחדים, כלים מסוימים, כלי נשק, יכולות מסוימות, או עד שיגלה דבר מה במהלך השיטוט בעולם המשחק. לעיתים רבות על ידי מציאת פריטים מסוימים השחקן יהיה מסוגל גם להביס אויבים מסוימים. בעוד שהמשחקים הראשונים שפותחו בתת-הסוגה היו לרוב משחקי פלטפורמה דו־ממדיים, כיום מרבית המשחקים בתת-הסוגה הם משחקים תלת-ממדיים או משחקים בהם צופים בדמויות מלמעלה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעוד שמשחקים כמו "Below the Root"(אנ') ו-"Brain Breaker"(אנ') הניחו את היסודות לז'אנר, היה זה המשחק "מטרויד", אשר פותח על ידי נינטנדו ויצא לשווקים בשנת 1986, שזכה להכרה נרחבת כאחד מהמשחקים העיקריים שעליו מבוססת תת-הסוגה.[1] המטרה של נינטנדו עם המשחק "מטרויד" הייתה ליצור משחק הרפתקאות לא ליניארי, בשונה מיתר המשחקים שיאו באותה התקופה.

מפתח המשחקים היפני קוג'י איגאראשי נחשב לאחד האישים שתרם הכי הרבה לפיתוח תת-הסוגה של משחקי מטרוידבניה

המשחק "Super Metroid", שיצא לשווקים ב-1994 עבור קונסולת המשחקים סופר נינטנדו, שיכלל עוד יותר את הז'אנר, והכיל אזורים מיקומים מגוונים ומספר רב של אזורים נסתרים. המשחק השני שהינו אחד מהמשחקים העיקריים עליו מבוססת תת-הסוגה הוא המשחק "קאסלבניה" של חברת קונאמי. החזון של יוצר הסדרה "קאסטלבניה" קוג'י איגאראשי(אנ') היה להאריך את זמן המשחק וגרום לכך שהמשחק יהיה רלוונטי גם לשחקנים עם מיומנויות משחק גבוהות וגם עם שחקנים מתחילים.[2] איגאראשי שאב השראה רבה מסדרת משחקי "האגדה של זלדה" כאשר הוא החליט שהמשחק "Castlevania: Symphony of the Night", אשר יצא לשווקים ב-1997, יכיל אלמנטים ממשחקי התפקידים, יכיל עולם פתוח, ושאת עולם המשחק ניתן לחקור באופן לא ליניארי.[3][4]

ההצלחה של "Super Metroid" ו-"Symphony of the Night" הובילו לפופולריזציה של משחקים המשלבים את האלמנטים משתי סדרות המשחקים הללו[5][6] ולכך שחברות רבות ברחבי העולם יבחרו ליצור משחקים בתת-הסוגה בעשורים הבאים.

משחקי מטרוידבניה בולטים שפותחו לאורך השנים כוללים בין היתר את המשחקים "Cave Story" שיצא ב-2004, "Shadow Complex" שיצא ב-2009, "Guacamelee!" שיצא ב-2013, "Ori and the Blind Forest" שיצא ב-2015, ו-"Hollow Knight" שיצא ב-2017.

בעשור השני של המאה ה-21 חל עניין מחודש בתת-הסוגה לאחר שמספר משחקי אינדי מהסוג הזה זכו להצלחה רבה. בעקבות העניין המחודש בתת-הסוגה איגאראשי השיק קמפיין קיקסטארטר לפיתוח המשחק "Bloodstained: Ritual of the Night"(אנ'), אשר נוצר בהשראת המשחק "Castlevania: Symphony of the Night" ויצא לשווקים ב-2019.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשחקים בתת-הסוגה נוהגים בדרך כלל להכיל את האלמנטים הבאים:

  • עולם פתוח - השחקנים צריכים לחקור עולם וירטואלי נרחב עם סביבות מגוונות כמו מערות, חורבות וטירות. לעיתים רבות על מנת להתקדם במשחק השחקן חייב לחזור לאזור בהם הוא ביקר בעבר עם היכולות החדשות אותם הוא השיג או עם פריטים חדשים אותם הוא השיג, על מנת להיות מסוגל לגשת לאזורים מסוימים בעולם המשחק שלא היו נגישים לפני כן.
  • משחק פלטפורמה - השחקנים חייבים לעבור את שלבי המשחק תוך כדי קפיצה בין פלטפורמות (משטחים) מקובעות ומעל למכשולים שונים על מנת להגיע לאזורים חדשים במשחק.
  • פיתוח הדרגתי של הדמות הראשית - לאורך המשחק ניתן לצבור בהדרגה יכולות חדשות, שדרוגים וציוד מגוון עבור הדמות הראשית. השיפורים הללו עשויים בין היתר לאפשר לגרום לדמות הראשית לקפוץ גבוה במיוחד, לקפוץ מעל קירות, לנצח בקרבות מול האויבים באמצעות כלי נשק קטלניים יותר, ולבצע תמרוני הגנה אפקטיביים יותר.
  • פתרון חידות - במשחקים בתת-הסוגה לעיתים רבות השחקן נדרש לפתור חידות שונות כאשר לעיתים רבות חייבים להשתמש בפריטים שהשחקן השיג בצורה יצירתית על מנת להתקדם במשחק.
  • קרבות נגד בוסים - במשחקים בתת-הסוגה לעיתים רבות צריכים להביס בוסים בסוף השלב, ולשם כך לעיתים רבות נדרשים להשתמש ביכולות שנצברו לאורך המשחק.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Nutt, Christian (13 בפברואר 2015). "The undying allure of the Metroidvania". Gamasutra. ארכיון מ-12 במאי 2015. נבדק ב-13 בפברואר 2015. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ bitmob (24 באפריל 2010). "Metroidvania: Super Metroid and the Definition of a Genre". Venture Beat. ארכיון מ-9 ביולי 2021. נבדק ב-8 ביולי 2021. {{cite web}}: (עזרה)
  3. ^ Jeremy Parish (28 ביוני 2006). "Metroidvania Chronicles II: Simon's Quest". 1UP.com. אורכב מ-המקור ב-29 ביוני 2011. {{cite web}}: (עזרה)
  4. ^ Mike Whalen, Giancarlo Varanini. "The History of Castlevania – Castlevania II: Simon's Quest". GameSpot. אורכב מ-המקור ב-25 ביולי 2008. נבדק ב-1 באוגוסט 2008. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ Tieryas, Peter (15 בינואר 2018). "The Castlevania Game That Changed Everything". Kotaku. ארכיון מ-15 בינואר 2018. נבדק ב-15 בינואר 2018. {{cite web}}: (עזרה)
  6. ^ Park, Gene (22 ביוני 2021). "How to catch up on Metroid, the classic series shunned by Nintendo". The Washington Post. ארכיון מ-18 בפברואר 2022. נבדק ב-8 ביולי 2021. {{cite news}}: (עזרה)