משחק וידאו קואופרטיבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתקיים דיון בו מוצע לאחד את הערך משחק וידאו שיתופי עם ערך זה.
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית.
מתקיים דיון בו מוצע לאחד את הערך משחק וידאו שיתופי עם ערך זה.
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית.
ארבעה אנשים המשחקים במשחק הקו-אופ "Spaceteam"(אנ') באמצעות המכשירים הניידים שלהם אשר מחוברים לאינטרנט באמצעות רשת Wi-Fi

משחקי וידאו קואופרטיבים (באנגלית: Cooperative video game), המכונים לרוב משחקי קו-אופ (co-op), הם סוגת משחקי וידאו בה שתי שחקנים או יותר עובדים יחד כצוות על מנת להשיג מטרה משותפת, להתגבר על אתגרים שונים במשחק, ו/או להביס יריב אחד או יותר שאינם שחקנים. במשחקי קו-אופ מושם דגש על שיתוף פעולה, אינטראקציה ועבודת צוות בין השחקנים.

במשחקי הקו-אופ הישנים ביותר שחקנים מרובים יכלו לשחק בהם רק כאשר הם משחקים באותו המחשב או קונסולת המשחקים אשר לו מספר בקרי משחק. במשחקי הקו-אופ המודרניים השחקנים יכולים לרוב לשחק בהם באמצעות האינטרנט.

לאורך השנים משחקי הקו-אופ הפכו נפוצים יותר ויותר, וז'אנרים רבים של משחקים - כולל משחקי יריות, משחקי ספורט, משחקי אסטרטגיה בזמן אמת ומשחקי רשת מרובי משתתפים - נוטים להכיל כיום גם את האפשרות למשחקי קו-אופ.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונספט של משחקי הקו-אופ היה קיים במשחקי וידאו עוד מימיה הראשונים של תעשיית משחקי הווידאו. משחקי קו-אופ שפותחו בשנים הראשונות של תעשיית משחקי הווידאו כללו בין היתר את משחקי הארקייד "Pong Doubles"(אנ') שיצא ב-1973‏[1] ו־"Fire Truck"(אנ') שיצא ב-1978.[2]

משחקי הארקייד מסוג משחקי מכות שפותחו בעיקר לאולמות הארקייד, כמו המשחק "Double Dragon" שיצא ב-1987, ו-"Final Fight" שיצא ב-1989, תרמו רבות לעלייה בפופולריות של משחקי הקו-אופ, בעוד שבמהלך שנות השמונים משחקי הקו-אופ "Mario Bros.", שיצא ב-1983 והמשחק "Contra",[3] שיצא ב-1988, זכו להצלחה ניכרת בקונסולות המשחקים הביתיות.

בתחילת שנות התשעים Electronic Arts החלה להוציא לשווקים משחקי ספורט עם אפשרות למשחקי קו-אופ, בהם המשחק Madden NFL (אנ') שיצא ב-1990, והמשחק NHL Hockey (אנ') שיצא ב-1991.[4]

בסוף שנות השמונים ולאורך שנות התשעים יצאו לשווקים גם משחקים שונים בז'אנר משחקי התפקידים עם אפשרות למשחקי קו-אופ, כאשר כמה מהמשחקים הבולטים ביותר היו "Dungeon Explorer" שיצא ב-1989,[5]‏ "Secret of Mana" שיצא ב-1993,[6] דיאבלו, שיצא ב-1996, והמשחק "Baldur's Gate" שיצא ב-1998.

בשנת 1996 יצאה לשווקים קונסולת המשחקים נינטנדו 64 אשר הייתה קונסולת המשחקים הראשונה שאפשרה לחבר לקונסולת המשחקים בקר מרובים ובאופן זה תרמה רבות לעלייה בפופולריות של משחקי הקו-אופ.

כמה ממשחקי הרשת הפופולריים ביותר בשנות התשעים, שכללו בין היתר את המשחק Doom, ומשחקי הספין-אוף שלו, אפשרו לשחקנים לשחק במשחקי קו-אופ ברשתות LAN מקומיות. בעוד שחלק גדול ממשחקי הירי בגוף ראשון שיצאו לשווקים בתחילת שנות ה-2000 לא הכילו את האפשרות למשחק קו-אופ, משחקים בולטים שכן הכילו את האפשרות הזו כללו את כמו "Killing Floor", שיצא ב-2005, וסדרת משחקי "Gears of War".

הפופולריות של משחקי הקו-אופ תגדל באופן מהותי בעשור הראשון של המאה ה-21 בעקבות ההתקדמויות הניכרות בטכנולוגיית המחשוב, ולאחר שהאינטרנט הפך נפוץ במיוחד ברחבי העולם.

בעקבות כך החלו לצאת לשווקים משחקי קו-אופ בהם משתתפים כמויות גדולות במיוחד של משתתפים דרך חיבור לאינטרנט. משחק בולט מהסוג הזה היה ה-MMORPG הפופולרי "World of Warcraft", שיצא ב-2004, בו נערכו קרבות שכללו עד 25 שחקנים (לפני כן היה ניתן לערוך קרבות עם עד 40 שחקנים) ולכן השחקנים היו חייבים לבצע בהם מאמצים מתואמים על מנת לנצח.[7][8]

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

משחקי קו-אופ כוללים בדרך כלל מכניקת משחק המעודדת שחקנים לעבוד בשיתוף פעולה על מנת להשיג מטרה משותפת - בין אם מדובר במשחק חשיבה, משחק אסטרטגיה, משחק מכות, משחק ירי, או משחק בו השחקנים צריכים לחקור עולמות וירטואליים כצוות.

לעיתים רבות השחקנים משחקים במשחקים הללו דמויות עם מיומנויות שונות אשר מאפשרות לשחקנים להתגבר על אתגרים שונים כאשר הם משלבים כוחות. לעיתים רבות האינטראקציה ותיאום יעיל בין השחקנים - אשר לרוב אפשריים בצ'אט הזמין בתוך המשחק - חיוניים על מנת לנצח במשחקים הללו.

ישנם משחקי קו-אופ בהם אפשרות זו קיימת רק כאשר משחקים באותו המכשיר כאשר השחקנים צופים בעולם המשחק על אותו המסך (לעיתים בצורה של מסך מפוצל), אך רוב משחקי הקו-אופ המודרניים מאפשרים לשחק יחד עם אנשים אחרים דרך האינטרנט כאשר כל שחקן נמצא בביתו ורואה את עולם המשחק על גבי מסך משלו.

דוגמאות בולטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-80 של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-90 של המאה ה-20[עריכת קוד מקור | עריכה]

העשור הראשון של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

העשור השני של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנות ה-20 של המאה ה-21[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Wolf, Mark J. P. (2012). Encyclopedia of Video Games: The Culture, Technology, and Art of Gaming. ABC-CLIO. p. 756. ISBN 978-0-313-37936-9.
  2. ^ DP Interviews Howard Delman, 2010-11-08, אורכב מ-המקור ב-2011-12-21, נבדק ב-15 ביולי 2015 {{citation}}: (עזרה)
  3. ^ Contra Legacy of War: The Classics Come to 32-Bits (באוקטובר 1996). Electronic Gaming Monthly (87 ed.). Ziff Davis. p. 142. {{cite book}}: (עזרה)
  4. ^ "EA Video Games – Electronic Arts". Ea.com. נבדק ב-2011-05-31.
  5. ^ Dungeon Explorer: Warriors of Ancient Arts Interview (אורכב 06.12.2008 בארכיון Wayback Machine), RPG Vault, IGN
  6. ^ Secret of Mana hits App Store this month, Eurogamer
  7. ^ "World Of Warcraft". Totally Warcraft. אורכב מ-המקור ב-2011-07-17. נבדק ב-2011-05-31.
  8. ^ "Cataclysm – Zones – World of Warcraft". Wowhead.com. נבדק ב-2012-08-15.