סרט אינטראקטיבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סרט אינטראקטיביאנגלית: Interactive film, או Movie game) הוא תת-ז'אנר של ז'אנר משחקי ההרפתקאות הממוחשבים בהם רוב התוכן צולם מראש במלואו עם שחקנים בסט צילומים, או שהוא כולל סרטונים מונפשים שהוכנו מראש, והתוכן הזה מאוחסן במדיה דיגיטלית כמו לייזר דיסק או תקליטור, אשר ניתן להציג במהירות.

במשחקים הללו השחקן נדרש לקבלת החלטות שונות המשפיעות על האופן בו עלילת הסיפור מתפתחת. ההחלטות של השחקן יכולות להוביל לתוצאות מגוונות במשחק.

משחקיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקים מהסוג הזה לרוב תוכנת המשחק מציגה סצנה והשחקן צריך בתגובה להזיז את הג'ויסטיק וללחוץ על כפתור, וכל קלט שמתקבל מהשחקן גורם למשחק לנגן את הסצנה הבאה. מכיוון שהמשחקים הללו מוגבלים לתוכן שנוצר במיוחד עבור המשחק, האינטראקטיביות של המשחקים הללו היא לרוב מוגבלת, ובחירות או החלטות שגויות לעיתים רבות גורמות לכך שהמשחק נגמר וסצנת הסיום של המשחק מוצגת בפני השחקן.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקונספט של סרטים אינטראקטיבים התפתח לראשונה בעקבות הפיתוח של טכנולוגיית הלייזרדיסק אשר אפשרה הצגת סרטוני וידאו בצורה לא ליניארית. משחק הווידאו הראשון בסוגה שהיה מבוסס על טכנולוגיית לייזרדיסק היה המשחק "Astron Belt"(אנ') של חברת סגה אשר פותח בשנת 1982 ויצא לשווקים ביפן במרץ 1983.[1][2] המשחקים "מאורת הדרקון" ו-"Space Ace", אשר פותחו על ידי אותה החברה ויצאו לשווקים בשנת 1983, היו מהמשחקים המכוננים בז'אנר בתחילת הדרך. בעקבות ההצלחה של המשחקים הללו פותחו בשנים הבאות משחקים דומים רבים.

בסוף שנות ה-80 חברת American Laser Games הפיקה מגוון רחב של משחקי וידאו אינטראקטיביים מבוססי לייזרדיסק אשר התבססו על שימוש באקדח אלקטרוני כמכשיר הקלט במקום ג'ויסטיק.

כאשר התקליטורים הפכו נפוצים במחשבים האישיים במהלך שנות ה-90 משחקים שהתבססו אך ורק על הצגה של וידאו מסוג לייב אקשן נחשבו לחדשניים במיוחד במדיום הזה. כמה מהמשחקים הבולטים ביותר בז'אנר שפותחו באותה העת למחשבים האישיים כללו בין היתר את המשחקים Voyeur, Star Trek: Klingon, Star Trek: Borg ו-Psychic Detective. עם זאת, בשל מגבלות הנפח בתקליטורים ועלויות ההפקה הגבוהות, האינטראקטיביות במשחקים הללו הייתה מוגבלת למדיי.

בעקבות הפיתוח של פורמט ה-DVD בסוף שנות ה-90 נוצרו משחקים רבים מהסוג הזה גם לפורמט ה-DVD.

הפופולריות של הסרטים האינטראקטיביים דעכה במהלך שנות ה-90 בעקבות העלייה בפופולריות של משחקי הווידאו שהכילו גרפיקת תלת־ממדית בזמן אמת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סרט אינטראקטיבי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "ASTRON BELT". Atari HQ. נבדק ב-2011-03-25.
  2. ^ Mark Isaacson (2002). "The History of Sega: From Service Games to Master Systems". נבדק ב-2011-03-25.